Miro Vilím

15.03.2024

Volkswagen

Označenie GTX pre elektrické automobily od Volkswagenu je receptom na úspech, aktuálne každý piaty model ID.4 a ID.5 nesie názov GTX. Jedna z dvoch noviniek však porušuje kánon a práve vďaka tomu sa nám javí ako najpríťažlivejší model.


Označenie GTX doteraz automobilka vysvetľovala odkazom na dynamické modely GT a písmeno X v názve znamenalo pohon všetkých kolies. Model ID.7 GTX Tourer sa tejto koncepcie drží naďalej, aktuálne najmenší elektrický model značky však má nový koncept pohonu.  

Volkswagen ID.3 GTX. Automobilka bude model ID.3 GTX s pohonom zadných kolies predávať v dvoch verziách. Zadné kolesá modelov ID.3 GTX poháňa jeden synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi APP550, ktorý bol doteraz vyhradený pre modely modernizovaných radov ID.4 a ID.5 a vlajkovú loď ID.7.

V základnej verzii ID.3 GTX dosahuje výkon 210 kW (286 k), model ID.3 GTX Performance má výkon motora zvýšený až na 240 kW (326 k). Obidve verzie dosahujú rovnaký maximálny krútiaci moment 545 Nm. Tento výkonový potenciál umožňuje dosahovať kompaktným elektrickým automobilom vynikajúcu jazdnú dynamiku, zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá modelu ID.3 GTX 6,0 sekundy, model ID.3 GTX Performance zrýchľuje z nuly na 100 km/h len za 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť jednotlivých verzií je obmedzená na 180 km/h (ID.3 GTX) a 200 km/h (ID.3 GTX Performance).

Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová akumulátorová batéria s využiteľnou kapacitou 79 kWh. Vďaka vysokému nabíjaciemu výkonu 175 kW sa batéria dá na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom (DC) dobiť z 10 na 80 percent kapacity za približne 26 minút. Dojazd obidvoch verzií s úplne nabitou batériou by mal dosahovať približne 600 km.

Volkswagen ID.3 GTX

Dynamicky ladené modely GTX sa od ostatných verzií modelového radu ID.3 líšia špecifickým dizajnom. Nápadným prvkom je nový predný nárazník s výraznou čiernou kosoštvorcovou mriežkou na vstup chladiaceho vzduchu.

Volkswagen ID.3 GTX

Na bokoch nárazníka sú nové denné svetlá v profile šípok smerujúcich do stredu nárazníka, vytvorené z dvoch trojuholníkových LED segmentov nad sebou. Denné svetlá sú navzájom prepojené lesklou čiernou lištou nadväzujúcou na mriežku masky. Lesklé čierne vyhotovenie majú aj aerodynamické nadstavce bočných prahov a difúzor v zadnom nárazníku. Novým prvkom sú aj sériové 20-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny „Skagen“ s dvojfarebnou úpravou z kombinácie lesklého čierneho laku a leštených plôch.

Volkswagen ID.3 GTX

Interiéru modelov ID.3 GTX dominujú predné športovo-ergonomické sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, potiahnuté kombináciou látky a koženky. Koženkou je potiahnutá aj prístrojová doska, ktorá je rovnako ako multifunkčný volant a sedadlá dekorovaná červenými stehmi.

Volkswagen ID.3 GTX

Novinkou je aj zmenený kokpit, ktorý obsahuje nový systém infotainmentu (MIB4) s výrazne väčším dotykovým displejom 32,8 cm (12,9 palca) a novou štruktúrou menu. Prepínač jazdných režimov je premiestnený do pravej páčky na stĺpiku volantu ako pri väčších modeloch radu ID. Tieto zmeny budú zavedené aj ostatných verziách ID.3. Výkonnejšia verzia ID.3 GTX Performance má sériové vybavenie navyše doplnené podvozkom s adaptívnymi tlmičmi pruženia DCC.

Volkswagen ID.3 GTX

Podľa člena predstavenstva Volkswagen pre technický vývoj Kaia Grünitza: „Nový ID.3 GTX Performance je so svojim spontánnym a suverénny priebehom výkonu elektrickou paralelou k našej kompaktnej športovej ikone Golf GTI Clubsport. Prirodzene, elektromotor a benzínový turbomotor majú celkom odlišný charakter. A predsa  ID.3 GTX Performance a Golf GTI Clubsport spája rovnaká fascinujúca ľahkosť, s ktorou dokážu vyštartovať. Volkswagen modelom ID.3 GTX prenáša takmer 50-ročnú tradíciu svojich kompaktných modelov GT do sveta elektromobility. Pôžitok z jazdy je tým zaručený.“

Volkswagen ID.3 GTX

Nás bude samozrejme zaujímať, akú zmenu vo vnímaní jazdnej dynamiky prinesie pohon zadnej nápravy a to aj pri predpoklade, že stabilizačný systém nebude vypínateľný. Ani z modelov ID.3 GTX teda zrejme nebude drifterské náradie... to ale zákazníkom určite nemusí vadiť.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Volkswagen ID.7 GTX Tourer zostal pri pôvodnej koncepcii a vďaka dvom elektromotorom disponuje pohonom všetkých kolies. Najvýkonnejšie sériovo vyrábané kombi značky Volkswagen v histórii má pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi. Zadné kolesá poháňa elektromotor APP550 so štandardným výkonom 210 kW (286 k) a maximálnym krútiacim momentom 545 Nm. Predné kolesá poháňa asynchrónny elektromotor AKA150 s výkonom 80 kW (109 k) a maximálnym krútiacim momentom 134 Nm. Riadiaca jednotka pohonu v prípade potreby v zlomku sekundy pripája predný elektromotor do záberu, pričom regulácia v záujme efektivity obmedzuje maximálny systémový výkon na 250 kW (340 k). Rovnako ako pri kombi ID.7 Tourer s pohonom zadných kolies má nová batéria využiteľnú kapacitu 86 kWh. Nabíjací výkon až 200 kW umožňuje batériu dobiť jednosmerným prúdom z 10 na 80 percent za menej ako 30 minút. Maximálna rýchlosť vozidla je v záujme efektívneho využívaniu energie obmedzená na 180 km/h.   

 Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Aj Volkswagen ID.7 GTX Tourer má špecifický predný nárazník s kosoštvorcovou mriežkou a šípovými dennými svetlami na bokoch. Novým prvkom svetelnej grafiky sú osvetlené logá na prednej časti a dverách batožinového priestoru. Typickými prvkami dizajnu GTX sú lesklé čierne nadstavce prahov a zadný difúzor. Rovnako ako ID.3 GTX má aj ID.7 GTX Tourer sériovo 20-palcové disky „Skagen“, no na želanie sa budú montovať aj 21-palcové kolesá.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer

V kabíne sú elektricky nastaviteľné a vyhrievané športové sedadlá s kombinovaným poťahom a perforovaným nápisom GTX na operadle a špecifický multifunkčný volant. Celý interiér je dekorovaný decentnými červenými prvkami a červeným prešívaním na sedadlách, čalúnení dverí, volante a prístrojovej doske. Pretože základná verzia ID.7 Tourer má pohon zadných kolies, elektrický pohon všetkých kolies nijako nezmenšuje objem batožinového priestoru, ktorý má v základnom usporiadaní 605 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1.714 litrov. Vďaka pohonu všetkých kolies môže ID.7 GTX Tourer ťahať brzdený príves do hmotnosti 1400 kg (plus 400 kg).

Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Nové modely GTX sú nepochybne príťažlivou ponukou a predpokladáme, že si nájdu svoj podiel na trhu elektrických vozidiel.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.