Radový šesťvalec posiela svoj výkon 375 kW (510 koní) a 650 Nm cez osemstupňový automat výlučne na kolesá zadnej nápravy. A vyžaduje potrebnú dávku rešpektu.
Pred tromi rokmi predstavila automobilka BMW novú generáciu legendy s označením M3 pre sedan a M4 pre model kupé. Verejnosť bola šokovaná expresívnym dizajnom prednej časti auta a v hlučných debatách o bobrích zuboch zanikali tie podstatné informácie.
Bavorská automobilka nielenže postavila novú generáciu s famóznym trojlitrovým šesťvalcom S58 prepĺňaným dvojicou turbodúchadiel, ale celý výkon nechala posielať výlučne na zadné kolesá. A aby urobila radosť skutočne všetkým fanúšikom značky, základné modely bez označenia Competition dostali namiesto automatickej prevodovky manuálnu šesťstupňovú skriňu a málinko nižší výkon 353 kW (480 koní) a 550 Nm prispôsobený možnostiam prevodovky.
Pohon zadných kolies a manuálna prevodovka v tejto triede pri tak výkonnom aute? Podľa môjho názoru to zasluhuje veľké poďakovanie, pretože BMW už vopred vedelo, že najviac nových modelov M3/M4 predá s automatom a pohonom všetkých kolies xDrive, ktorý automobilka pridala necelý rok po predstavení vozidiel s pohonom zadnej nápravy.
Ako nová M3 Competition jazdí? Už po naštartovaní spôsobuje zimomriavky výrazný akustický prejav, ktorý sa však po pätnástich sekundách stlmí do euro konformného šepotu... Vlastne, na dnešné pomery to ani počas jazdy vôbec nie je zlé, aj keď kupé M4 má zvukový prejav ešte výraznejší.
BMW M3 Competition je auto, ktoré si vyžaduje pozornosť a rozumného jazdca. Kým poriadne nezohrejete pneumatiky (stále skvelé Michelin Pilot Sport 4S), ani pri plne zapnutej stabilizácii by ste nemali zošliapnuť akcelerátor až na podlahu. Ibaže presne viete, čo robíte a viete, že bude musieť nasledovať blesková kontra... inak môžete skončiť v zábradlí. Ale aj pri zohriatych gumách dokáže nová M3 neskúsených pohrýzť, najmä pri plne vypnutej stabilizácii a deaktivovanej desaťstupňovej trakčnej kontrole. Na verejných komunikáciách by som preto odporúčal využiť služby športovej stabilizácie MDM (M Dynamic Mode), ktorá vás začne zachraňovať až vtedy, keď v šmyku uberiete plyn. Ale nie je všemocná, preto stále platí opatrne a... s rešpektom.
Ako prvé si pri jazde na kopci všimnete ostré a rýchle riadenie, nová M3 okamžite nasleduje pokyny volantu a priľnavosť prednej nápravy je aj vďaka predným pneumatikám so šírkou 275 milimetrov fenomenálna (tie zadné majú 285 mm). Okrem brutálneho výkonu motora bolo práve riadenie a schopnosť zatáčať cez prednú nápravu tým prvkom jazdných vlastností, ktoré ma okamžite dostali. Na druhej strane, nie každému to hyperaktívne riadenie vyhovuje, niektorí práve jeho prílišnú ostrosť kritizujú. Po prvých skúsenostiach s M3 som tomu celkom nerozumel, ale keď som zažil riadenie v konkurenčnom aute, pochopil som. Stále si však myslím, že rýchle riadenie dokáže využiť aj priemerný vodič, môže tým kompenzovať... možno trochu pomalšiu reakciu na pretáčavý šmyk? Ale samozrejme, treba opatrne.
BMW M3 so zadným pohonom je autom, s ktorým budete jazdecky rásť a každý jeden deň budete mať z neho radosť. Za predpokladu, že vám nebude vadiť nekompromisné naladenie podvozku, ktoré ani v komfortnom režime tlmičov nie je na príplatkových kolesách s priemerom 19 palcov vpredu a 20 palcov vzadu (séria má 18/19) skutočne pohodlné. Určité zlepšenie môže priniesť ľahšia karbón-keramická brzdová sústava, ktorá je odporúčania hodná aj pre lepší brzdný účinok. Sériové M Compound brzdy majú kotúče s priemerom 380 milimetrov vpredu a 370 milimetrov vzadu, ale napriek šesťpiestikovým brzdičom na prednej náprave majú pri dlhodobej záťaži dosť práce s hmotnosťou nie menej ako 1.730 kg (DIN). Hmotnosť však cítiť najmä pri brzdení, pri dynamickej jazde nie je prekážkou agilných jazdných vlastností, je však potrebné počítať s nemalou zotrvačnosťou.
V priamke je rýchlosť brutálna, hoci zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy je aj pri aktivácii kontrolovaného rozjazdu skôr teoretickou hodnotou. Maximálna rýchlosť je po zakúpení M Drivers Package až 290 km/h, čo pre väčšinu prípadov postačí aj na nemeckej diaľnici.
Jedinou slabšou stránkou nových modelov divízie M GmbH, teda aj tohto konkrétneho BMW M3 v zelenej farbe M Isle of Man, je osemstupňová automatická prevodovka. Oproti dvojspojkovej prevodovke predchodcu je o niečo pomalšia, ale predovšetkým, ak sa opriete o obmedzovač, odradenie na vyšší prevodový stupeň trvá príliš dlho a celé auto sa ako keby zasekne. Pri radení pádlami si na to musíte dávať pozor, ak to necháte v automatickom režime, nebude vás to obmedzovať. Na druhej strane, pri bežnom jazdení je klasická prevodovka s meničom komfortnejšia ako dvojspojkové prevodovky.
Cena? Aktuálne začína BMW M3 sedan na sume 91.950,- EUR, ako verzia M3 Competition na sume 96.050,- EUR, teda cena v priebehu dvoch rokov vzrástla o 6.600,- EUR. V realite bude cenníková suma vďaka niekoľkým príplatkom vždy silno cez stotisíc EUR. Nami testovaný kus mal príplatkovú výbavu za takmer 20 tisíc EUR a to bez keramických bŕzd. Mimochodom, vrcholom modelového radu je M3 CS s neuveriteľnou cenovkou od 151.200,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj