Spoločnosť Porsche Central and Eastern Europe zvolila ako miesto prezentácie tretej generácie modelu Panamera v jej základnom vyhotovení so šesťvalcom a pohonom zadnej nápravy jedinečnú budovu v Prahe, ktorá majiteľom niektorých loftov umožňuje zaparkovať svoje auto priamo v byte.
Projekt Vanguard Prague vznikol prestavbou továrne Microtechny Praha, ktorá bola postavená na prelome 70-tych a 80-tych rokov minulého storočia. Výšková budova pôvodne slúžila ako továreň na letecké prístroje a súčiastky. Známa je dodnes pod menom spoločnosti Microna založenej už v období prvej republiky pilotmi Františkom Klepšom a Zdeňkom Vinopalom.
Budova s úžitkovou plochou 16 tisíc metrov štvorcových bola s ohľadom na dodávky vojenského materiálu vybudovaná s vysokými parametrami odolnosti a záťaže. Jednotlivé steny a stropy štrnásťposchodovej budovy znesú extrémne zaťaženie a preto nie je problém ani s parkovaním vozidiel na jednotlivých poschodiach.
V bývalej fabrike sa dnes nachádza celkom 150 loftov s plochou od 40 do 700 metrov štvorcových, priestorný kryt civilnej ochrany v suteréne sa premenil na wellness zónu a posilňovňu.
Náš event sa konal v priestore na 9. poschodí a k zaparkovanému autu by ste pokojne mohli doplniť ďalší dopravný prostriedok. Nielen spomínanú motorku, ale s trochou šikovnosti aj druhé auto. A čo ten vrtuľník? Ten bol, podobne ako motorka, inšpiráciou pre podvozkových mágov automobilky Porsche.
Porsche Active Ride
Tretia generácia modelu Panamera má dva nové podvozky, ktoré majú priniesť nielen viac komfortu, ale aj dynamiky. Pre vrcholný model Porsche Panamera Turbo E-Hybrid je to Porsche Active Ride, ktorý bude dostupný výlučne pre hybridné modely. Aktuálna cena príplatku za nový podvozok je podľa slovenského konfigurátora 8.369,10 EUR.
Základom sú novo vyvinuté aktívne tlmiče s dvojventilovou technológiou, pričom každý z nich je pripojený k elektricky ovládanému hydraulickému čerpadlu. Tie vytvárajú tlak v tlmiči podľa potreby a aktívne regulujú kompresiu a odskok tlmiča, ako aj svetlú výšku, zvlášť pre každé koleso. Teoreticky by takáto konštrukcia bez klasických, resp. aktívnych stabilizátorov nepotrebovala tlmiče, bolo by to však veľmi náročné na spotrebu elektrickej energie. To je aj dôvodom, prečo bude nový aktívny podvozok dostupný len s hybridnými modelmi, ich 400-voltová elektrická architektúra je zdrojom energie. Nové tlmiče sú doplnené jednokomorovým vzduchovým odpružením. Špičkový podvozok teda disponuje jednoduchším vzduchovým podvozkom, ako je tomu v prípade štandardného vzduchového podvozku.
Porsche Active Ride redukuje náklony karosérie v zákrutách, ale aj na rovine a reguluje svetlú výšku podvozka. Pre pohodlnejšie nastupovanie sa zdvihne o 55 milimetrov, naopak pri dynamickej jazde v režime Sport Plus klesá o 30 milimetrov. Systém odpruženia Porsche Active Ride sa stará o dokonalé spojenie s vozovkou aj vďaka aktívnemu rozloženiu zaťaženia kolies, čím zvyšuje mieru priľnavosti.
Aktívny podvozok potláča náklony pri jazde a to dvomi spôsobmi, buď udržiava karosériu v rovine alebo, pri aktivácii príslušného režimu, ju aktívne nakláňa smerom do zákruty o 3 stupne od pozdĺžnej osi vozidla. Ide teda o podobnú techniku jazdy ako v prípade motocyklu, obdobnou technológiou (ABC / Active Body Control) disponovali aj vozidlá značky Mercedes-Benz. Systém podobne pri prudkej akcelerácii nakláňa prednú časť karosérie o 3 stupne oproti pozdĺžnej osi nadol, naopak pri brzdení nakláňa zadnú časť karosérie , opäť o 3 stupne a tým zabraňuje ponáraniu sa prednej časti. Podobný spôsob pohybu je možné pozorovať pri lete, v úvode spomínanej, helikoptéry.
Nová Panamera sa štandardne dodáva s dvojkomorovým vzduchovým odpružením a adaptívnymi tlmičmi Porsche Active Suspension Management (PASM). Dvojventilová technológia tlmičov umožňuje podobne ako pri systéme Porsche Active Ride samostatne regulovať tuhosť tlmiča pri kompresii a odskoku. Zároveň zabezpečuje väčšiu stabilitu karosérie v dynamických jazdných situáciách. Ovládateľnosť vozidla môže ďalej zlepšovať riadená zadná náprava. Zaujímavosťou je, že druhá generácia Panamery mala trojkomorové vzduchové odpruženie, avšak len s jedným ventilom na tlmič.
V diagrame schopností obidva nové podvozky prekonávajú systémy predchodcu: Adaptive Air Suspension s tlmičmi PASM, ako aj ich verziu s aktívnymi stabilizátormi (PDCC Sport). Pre podvozok Porsche Active Ride sa zlepšila ovládateľnosť a regulácia náklonov v zákrutách, zásadný rozdiel je však vo výrazne lepšom komforte, izolácii vplyvu nerovností na kvalitu jazdy a regulácii pohybu karosérie pri prudkej akcelerácii a brzdení.
Karoséria a interiér
Tretia generácia modelu Panamera je dizajnovou evolúciou predchodcu, ostrejšie hrany jej však dodávajú nezameniteľnú identitu. Exteriérové dizajnové prvky odlišujú základnú a vrcholnú verziu rozdielnymi nárazníkmi a tiež ďalšími detailmi.
Na rozdiel od druhej generácie budú k dispozícii len dve karosárske verzie. Model Sport Turismo žiaľ z ponuky úplne vypadol, dôvodom boli relatívne nízke predaje na najväčších trhoch. Celkový podiel predajov modelu kombi nepresiahol 20% a tie boli navyše umiestňované predovšetkým na európskom trhu. Pre model Panamera sú však najdôležitejším trhom ten čínsky a americký, ktoré o verziu Sport Turismo nejavili záujem.
V našom regióne (Central and Eastern Europe) bude spočiatku dostupná len štandardná verzia modelu Panamera s dĺžkou 5.052 mm, šírkou 1.937 mm a výškou 1.423 mm. Verzia Executive dlhšia o 150 mm (5.202 mm) a vyššia o 5 mm (1.428 mm) sa v ponuke objaví neskôr, zrejme až s novými motorizáciami.
Porsche Panamera štandardne disponuje svetlometmi Matrix LED. Za príplatok je k dispozícii Full HD Matrix LED osvetlenie, ktoré má viac ako 32.000 pixelov na jeden svetlomet. Ponúka úplne nové funkcie, ako napríklad zvýraznené osvetlenie jazdných pruhov. Dosvit nových Full HD svetlometov je až 600 metrov. Porsche pre model Panamera výrazne vylepšilo ponuku asistenčných systémov. Štandardný aktívny rýchlostný asistent teraz spolupracuje s rozpoznávaním dopravných značiek, ak je aktívny, Panamera nebude automaticky jazdiť rýchlejšie, ako je príslušný rýchlostný limit.
Porsche InnoDrive vrátane adaptívneho tempomatu obsahuje aktívne navádzanie do jazdných pruhov a asistenta pre križovatky. Súčasťou ponuky systémov podpory vodiča je teraz aj odbočovací asistent. Novinkou je aj to, že počas automatického parkovania sa už vodič nemusí byť vo vozidle, hoci je stále zodpovedný za manéver. Parkovanie možno sledovať zo smartfónu pomocou novej funkcie Remote ParkAssist.
Interiér je podľa Porsche ideálnou kombináciou digitálnych a analógových ovládačov. Novinkou po vzore modelov Taycan a Cayenne je vzdušnejšia architektúra palubnej dosky a stredového tunela, volič prevodovky sa po vzore spomínaných modelom presťahoval do palubovky napravo od stĺpiku riadenia. Prepínač jazdných režimov (Normal, Sport a Sport Plus) je k dispozícii na otočnom ovládači na pravej dolnej strane volantu. Prístrojový panel disponuje uhlopriečkou 12,9 palca, stredový displej multimediálneho systému PCM má uhlopriečku 12,3 palca s rozlíšením Full HD, novinkou je 10,9 palcový displej pre spolujazdca.
Nová Panamera sa stane neoddeliteľnou súčasťou digitálneho ekosystému vodiča. Pre osobné prihlásenie pomocou Porsche ID stačí, ak zákazník naskenuje QR kód zobrazený v PCM pomocou svojho smartfónu. K dispozícii sú funkcie Apple CarPlay® a Android Auto. Integrácia funkcií vozidla z aplikácie MyPorsche do Apple CarPlay® umožňuje optimalizáciu ovládania digitálnych funkcií a ponúka prehľad o stave vozidla a ovládanie niektorých funkcií na diaľku.
Motorizácie
Pri uvedení na trh budú k dispozícii dve motorizácie a dva druhy pohonu. Základom pre modely Panamera a Panamera 4 je vidlicový šesťvalec s objemom 2,9 litra (2.894 cm³), ktorý vďaka optimalizácii manažmentu motora poskytuje oproti predchodcovi o 17 kW (23 koní) vyšší výkon a 50 Nm naviac. Celkový výkon 260 kW (353 koní) a 500 Nm krútiaceho momentu umožňuje modelu Panamera zrýchľovať z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 272 km/h. Model Panamera 4 vďaka pohonu všetkých kolies zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 270 km/h.
Aktuálnym vrcholom ponuky je model Panamera Turbo E-Hybrid s výrazne prepracovaným štvorlitrovým vidlicovým osemvalcom (3.996 cm³), ktorý spolu s elektromotorom s výkonom 140 kW (190 koní) dosahuje systémový výkon 500 kW (680 koní) a krútiaci moment 930 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,2 sekundy, maximálna rýchlosť je 315 km/h.
Osemvalcový motor pracuje s vysokými vstrekovacími tlakmi (až 350 bar) a na rozdiel od predchodcu má podobne ako nový šesťvalec jednoduchšiu technológiu turbodúchadiel. Namiesto dvoch samostatných potrubí s rozdielnym priemerom, privádzajúcich výfukové plyny k turbínam (twin-scroll technológia) má len jedno potrubie (single scroll). Jednoduchšia konštrukcia znamená nepatrne pomalšiu odozvu pri roztáčaní turbín a nižšiu účinnosť vo vysokých otáčkach, avšak tieto negatíva sú čiastočne kompenzované väčšími turbami a tiež okamžitým výkonom elektromotora.
Elektromotor je umiestnený v skrini novej osemstupňovej prevodovky PDK, čo nielen ušetrilo približne 5 kilogramov hmotnosti, ale zároveň umožňuje chladenie olejovým okruhom prevodovky. Nový elektromotor poskytuje výkon 140 kW a 450 Nm (predchádzajúce modely E-Hybrid mali výkon elektromotora 100 kW a 400 Nm). Novinkou je aj batéria s kapacitou 25,9 kWh (predchodca mal 17,9 kWh) a palubná nabíjačka s výkonom 11 kW (predtým 7,2 kW). Elektrický dojazd tak stúpol až na 93 km a doba nabíjania klesla na 2 hodiny, 18 minút. Signifikantným spôsobom sa mal zvýšiť aj rekuperačný výkon.
Práve hybridné modely budú v ponuke motorizácií hrať najväčšiu úlohu, k modelu Turbo E-Hybrid pribudnú ďalšie tri hybridné modely. Dve verzie vyplnia výkonovú medzeru medzi modelom Panamera so základným šesťvalcom a modelom Turbo E-Hybrid a tretia verzia bude tvoriť nový topmodel modelového radu.
Ak by sme za vzor zobrali model Cayenne a druhú generáciu modelu Panamera, pribudne zrejme šesťvalcové verzie Panamera 4 E-Hybrid (346 kW/470 koní) a Panamera 4S E-Hybrid (minimálne 412 kW / 560 koní predchodcu) a na vrchole zrejme bude model Turbo S E-Hybrid s výkonom 544 kW (739 koní) a systémovým krútiacim momentom do 1.000 Nm (čo má byť konštrukčný limit novej prevodovky).
Zatiaľ čo celkom štyri hybridné verzie automobilka Porsche potvrdila už v tlačovej správe z novembra 2023, ďalšia verzia sa nepriamo odhalila na prezentácii v Prahe. V ponuke exteriérových farieb sa totiž objavila aj farba Carmine Red, ktorá je charakteristická pre model GTS. Je možné, že práve model GTS bude mať vidlicový osemvalec bez elektrifikácie, pričom jeho výkon bude zrejme vyšší ako v prípade osemvalcového modelu Cayenne S (349 kW / 474 koní). Druhá generácia modelu GTS mala totiž výkon 353 kW (480 koní) a model GTS s vyšším výkonom očakávame aj pre Porsche Cayenne.
Turbonite
... nie je obdobou kryptonitu, ale rozlišovacím prvkom verzií s označením Turbo. Ide o špecifickú farbu, ktorá sa objavuje na prvkoch predného nárazníka, na ozdobných lištách okolo okien, ale je z nej vyhotovené aj označenie Turbo na piatych dverách, znak Porsche na prednej kapote a v strede volantu a ďalšie detaily.
Turbonite sa nachádza aj na niektorých ovládacích prvkoch, a je dostupný aj v kombinácii s karbónovým obkladom interiéru.
Špecifickým prvkom pre model Panamera sú aj 21 palcové kolesá s centrálnou maticou.
Slovenské ceny
Novú Panameru už môžete objednávať, prvé kusy k zákazníkom prídu v priebehu marca 2024. Model Panamera začína na slovenskom trhu na sume 112.314,- EUR, model Panamera 4 stojí od 116.557,- EUR a za špičkový model Panamera Turbo E-Hybrid zaplatíte najmenej 201.088,80 EUR.
Porsche bude tretiu generáciu modelu Panamera vyrábať vo svojom závode v Lipsku. Tento výrobný závod je s modelom Panamera úzko spätý, v rokoch 2009 až 2016 tu prebiehala montáž prvej generácie a s uvedením druhej generácie modelu Panamera v roku 2016 sa do závodu v Sasku presťahovala jeho kompletná výroba.
Autor: Miro Vilím, Foto: Porsche