Príbeh ostrého modelu Polo sa začal písať už v roku 1979, legendárne označenie GTI však Polo získalo až v roku 1998.
Volkswagen Polo GT (1979)
Verzia GT modelu Polo Mk I spôsobila v roku 1979 podobný rozruch ako Golf GTI o tri roky skôr. Maska chladiča s červeným lemovaním v štýle Golfu I GTI, čierno a červeno lakované disky, decentný predný spojler, ozdobné prvky a nápisy "GT" vyjadrovali dynamický charakter prvého športového Pola. Pod kapotou sa nachádzal malý 1,3-litrový motor s atmosférickým plnením, ktorý dokázal vyvinúť výkon 44 kW (60 koní). Aj keď to nebol práve výkonný motor, nemal s prvým modelom Polo s hmotnosťou tesne pod 700 kg ťažkú prácu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 15 sekúnd však na dnešné pomery rozhodne nie je oslnivou hodnotou.
Polo II GT (1985) a GT G40 (1987)
Dobová reklama na nové Polo GT v tom čase označovala vozidlo ako „malý Volkswagen“ a teda nesľubovala veľa. Druhá generácia ostrého modelu Polo sa objavila už v roku 1985 so skromným výkonom 55 kW (75 koní), slávnou sa však stala až verzia s motorom G40.
V roku 1987 Volkswagen predstavil model Polo Coupé GT40 ako limitovanú 500 kusovú sériu v čiernej farbe. Z motora s objemom len 1,3 litra sa podarilo dostať výkon 85 kW (115 koní) pri 6.000 ot/min., maximum krútiaceho momentu bolo 148 Nm pri 3.600 ot/min. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,8 sekundy a maximálna rýchlosť 196 km/h boli v roku 1987 na malé auto skutočne pôsobivé. Kľúčovým prvkom bolo mechanicky poháňané špirálové turbodúchadlo, ktoré výrazne zlepšovalo výkon motora dodávaním stlačeného, dodatočne chladeného preplňovaného vzduchu. Mimochodom, názov „G40“ je odvodený od tvaru turbodúchadla, ktoré pripomína písmeno „G“. Výkonu bol prispôsobený aj podvozok, ktorý bol oproti štandardnej verzii znížený o 20 milimetrov a dostal tuhšie tlmiče.
Volkswagen Polo I GT
Do roku 1989 vzniklo ďalších 1.500 exemplárov, tentoraz už aj vo farbách Tornadorot, Heliosblaumetallic a Alpinweiss. Po krátkej prestávke a facelifte modelového radu (2F) sa model G40 v roku 1991 vrátil do ponuky, tentoraz už bez obmedzenia vyrobených kusov. Výkon modelu s hranatými prednými svetlometmi klesol na 83 kW (113 koní).
Polo III GTI (1998)
V roku 1998 sa prvýkrát objavili "tri magické písmená" aj na vozidle Polo a vzniklo Polo GTI v trojdverovom prevedení. Volkswagen vtedy obmedzil výrobu prvého modelu Polo GTI na 3 000 kusov a tie sa v krátkom čase vypredali. Nový vysokootáčkový 1,6-litrový motor s výkonom 88 kW (120 koní) zrýchlil prvé Polo GTI na 100 km/h za 9,1 sekundy. Športový podvozok prevzatý z modelu Polo 1.6 (74 kW/100 k) bol pre verziu GTI znížený o ďalších desať milimetrov. Zvonku pôsobilo malé GTI skôr zdržanlivo: iba elegantné 15-palcové zliatinové disky BBS a výrazné červené brzdové strmene naznačovali jeho športový charakter.
Polo III GTI 1998
Facelift predstavený v roku 1999 vrátil označenie GTI do modelového radu Polo a okrem trojdverovej verzie bola k dispozícii aj verzia s piatimi dverami. Výkon nepatrne vzrástol na 92 kW (125 koní), čo postačovalo na maximálnu rýchlosť 205 km/h, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo len 8,7 sekundy. Asistenčné systémy ABS, ESP, ako aj predné airbagy už vtedy boli súčasťou sériovej výbavy.
Polo III GTI facelift 1999
Polo IV GTI (2006)
Verzia GTI modelu Polo sa po niekoľkoročnej prestávke opäť objavila v roku 2006. Preplňovaný motor s objemom 1,8 litra a piatimi ventilmi na valec dosahoval výkon 110 kW (150 koní) pri 5.800 otáčkach za minútu a maximum krútiaceho momentu 220 Nm tesne pod hranicou 2.000 ot/min., čo bola pre auto s pohotovostnou hmotnosťou menej ako 1.200 kg slušná porcia sily. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 8,2 sekundy, maximálna rýchlosť bola 216 km/h. Brzdová sústava mala vpredu kotúčové brzdy s priemerom 288 milimetrov, vzadu 232 milimetrov.
Obzvlášť chrumkavá bola verzia „Cup Edition“ s výkonom 132 kW (180 koní), ktorej vzhľad vychádzal z pretekárskych vozidiel používaných v Polo Cupe. Z 0 na 100 km/h zrýchlila za pôsobivých 7,5 sekundy (štandardná verzia 8,2 sekundy) a dosiahla maximálnu rýchlosť 225 km/h.
Polo V GTI (2010)
Piata generácia modelu Polo a tretia s označením GTI mala 1,4-litrový motor TSI s turbodúchadlom a kompresorom, o prenos výkonu na predné kolesá sa starala výlučne sedemstupňová dvojspojková prevodovka (rovnaké pohonné ústrojenstvo sa nachádzalo aj v sesterskej, druhej generácii Škody Fabia RS). S výkonom 132 kW (180 koní) dosahovaným pri 6.200 ot/min. dorovnala predchádzajúcu generáciu vo verzii Cup. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm bola dostupná v pásme od 2.000 do 4.500 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximálna rýchlosť 229 km/h boli čiastočnou náplasťou na komplikovaný motor, ktorý neoplýval nepriestrelnou spoľahlivosťou.
V rámci faceliftu v roku 2014 sa pod kapotu nasťahoval úplne nový motor z rodiny EA888 s objemom 1.798 cm³. Výkonová charakteristika motora 1,8 TSI sa odlišovala podľa typu použitej prevodovky. Výkon 141 kW (192 koní) dosahovala verzia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou v rozsahu od 4.200 do 6.200 ot/min, verzia so sedemstupňovým DSG mala rovnaký výkon, ale dosahovanný v užšom pásme otáčok od 5.400 do 6.200. Podobne aj maximum krútiaceho momentu bolo pre obidve prevodovky odlišné. Verzia s manuálnou prevodovkou mala maximum 320 Nm v rozsahu od 1400 do 4200 ot/min. Verzia s DSG mala maximum krútiaceho momentu len 250 Nm v rozsahu od 1.250 do 5.300 ot/min. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h však pre obidve verzie trvalo len 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť bola v oboch prípadoch 236 km/h. Pre individualistov bol k dispozícii voliteľný podvozok s adaptívnymi tlmičmi „Sport Select“, ktorý kombinoval každodennú použiteľnosť so zážitkami z dynamickej jazdy.
Vrcholom piatej generácie modelu Polo bola limitovaná verzia (vyrobilo sa 2.500 kusov) predstavená v roku 2012 (teda ešte pred faceliftom) ako Polo R WRC. Hoci bola označená ako „R“, motor 2,0 TSI s výkonom 162 kW (220 koní) poháňal výlučne prednú nápravu a teda išlo fakticky o najsilnejšie Polo "GTI". Maximálny krútiaci moment dosahoval hodnotu 350 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť bola 243 km/h. Polo R WRC teda malo nielen zásadne iný motor ako Polo GTI pred faceliftom (ale aj po facelifte), ale na rozdiel od jeho sedemstupňového DSG mala naopak len manuálnu šesťstupňovú prevodovku,
Polo VI GTI (2017)
Polo GTI štvrtej generácie namiesto v tom období populárneho downsizingu uviedol ešte väčší motor s objemom dvoch litrov, ktorý mal pôvod v Golfe GTI. Motor EA888 tretej generácie s objemom 1.984 cm³ produkoval výkon 147 kW (200 koní) v rozsahu od 4.400 do 6.000 otáčok za minútu. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 320 Nm bola dostupná v rozsahu od 1.500 do 4.400 otáčok za min. Verzia so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (DSG) umožňovala malému hothatchu zrýchliť z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 237 km/h. Manuálna šesťstupňová prevodovka sa dostala do ponuky neskôr.
V auguste 2021 predstavila automobilka facelift šiestej generácie ostrého modelu Polo, ktorý okrem novo tvarovaných svetlometov (a nárazníkov) vpredu a vzadu priniesol o niečo vyšší výkon 152 kW (207 koní), ale z ponuky vypadla šesťstupňová manuálna prevodovka. Jedinou možnosťou zostala sedemstupňová dvojspojková prevodovka (DSG), ktorá nahradila šesťstupňové DSG vo verzii pred faceliftom.
V kategórii malých áut je motor 2,0 TSI (1.984 cm³) jedinečným zjavom a ponúka vysoký krútiaci moment až 320 Nm dostupný v širokom rozsahu od 1.500 do 4.600 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť vzrástla na 240 km/h.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen, Volkswagen Classic