Nový Ford Ranger sa na stránkach nášho magazínu už objavil v samostatnom článku od Amy a v priamom porovnaní so svojou dvojičkou od Volkswagenu. Ranger Wildtrak X je však zrejme tým objektívne najlepším modelom z aktuálnej ponuky oboch automobiliek a dôvody, pre ktoré si to myslím, nájdete v tomto teste.
Ford Ranger je dlhodobo najpredávanejším pickupom v Európe a zásluhu na tom má nepochybne aj rôznorodosť modelovej ponuky. Od čisto pracovných verzií XL a XLT, ktoré majú motor s jedným turbom s označením 2,0 Ecoblue a výkonom 125 kW (170 koní), maximom krútiaceho momentu 405 Nm, v kombinácii s pripojiteľným pohonom všetkých štyroch kolies a manuálnou (XL, XLT) alebo automatickou (XLT ako opcia) šesťstupňovou prevodovkou, cez modely s dvojlitrovým motorom 2,0 Ecoblue BiTurbo s výkonom 151 kW (205 koní) a silou 500 Nm, ktorý je dostupný s elektronicky riadeným pripojiteľným pohonom všetkých kolies (e-4WD) a výlučne automatickou, desaťstupňovou prevodovkou, pre výbavy Tremor, Limited, Wildtrak, Wildtrak X a tiež ako jedna z dvoch motorizácií pre Ford Ranger Raptor až po vrcholné šesťvalce.
Vrcholom ponuky motorov sú dva šesťvalce: naftový 3,0 V6 Ecoblue s výkonom 177 kW (240 koní) a maximálnym krútiacim momentom 600 Nm, s elektronicky riadeným pripojiteľným pohonom všetkých kolies e-4WD a automatickou desaťstupňovou prevodovkou dostupný pre výbavy Wildtrak a Platinum a benzínový 3,0 V6 EcoBoost BiTurbo s výkonom 215 kW (292 koní) a silou 491 Nm pre model Raptor. Zaujímavosťou je, že tento benzínový šesťvalec má vo Forde Bronco až 335 koní a 563 Nm.
Výbava Platinum je najluxusnejšia a okrem ďalších prvkov ponúka v sériovej výbave napríklad ventilované predné sedadlá s koženým čalúnením, dvadsaťpalcové disky kolies, digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca, najlepší navigačný systém, prémiové reproduktory a kamery s 360° pokrytím a veľa chrómu.
Výbava Wildtrak je orientovaná lifestylovo, jej „black style paket“ ponúka čiernou farbou lakovanú mriežku chladiča, časti nárazníka a spätné zrkadlá, tmavé čalúnenie stropu, aerodynamický ochranný rám a v štandardnej výbave má aj funkčnú sadu Offroad s mechanickou uzávierkou zadného diferenciálu, ochranou motora a prevodovky (ktorú si samozrejme viete priplatiť aj pre všetky ostatné verzie za 588,- EUR s DPH).
Ford Ranger Wildtrak X
Nami testovaná verzia Wildtrak X má oproti výbave Wildtrak ďalšie prvky, ktoré zlepšujú jej schopnosti v teréne: o 26 milimetrov vyššiu svetlú výšku (celkovo až 261 mm), o 30 milimetrov širší rozchod kolies oboch náprav, offroad odpruženie Bilstein, špecifický posilňovač riadenia do terénu (Heavy-Duty EPAS) a sedemnásť palcové terénne pneumatiky General Grabber AT³ s rozmerom 265/70 (o 1 cm širšie ako ostatné modely Ranger). K funkčnej výbave patrí ešte Trail Control (offroadový tempomat do rýchlosti 32 km/h), Trail Turn Assist, ktorý cieleným pribrzďovaním vnútorného zadného kolesa znižuje priemer otáčania až o 25% a ďalší jazdný program v rámci Terrain managment systému s označením „Rock Crawl“ (Skaly).
Jedinečným prvkom pre model Wildtrak X sú prídavné LED svetlomety v mriežke chladiča ako súčasť sady Wildtrak X obsahujúcej aj dynamické Matrix LED svetlomety, automatický parkovací asistent s plnou asistenciou, kamery s 360° pokrytím, inteligentný adaptívny tempomat, systémy BLIS + CTA, spínače na periférne zariadenia a ICE 106, teda navigáciu s dvanásťpalcovou obrazovkou, multimediálnym systémom SYNC 4 a 10-timi prémiovými reproduktormi Bang & Olufsen, to všetko v cene 2.388,- EUR s DPH. Súčasťou výbavy nášho auta bola aj sada Flexi Rack, teda posúvateľný ochranný rám s vyklápateľným priečnym nosníkom a rozložiteľnými priečnymi nosníkmi nad kabínou (2.868,- EUR).
Totožnú technickú výbavu ako Wildtrak X obsahuje aj model Tremor, ktorý však v ostatných prvkoch výbavy vychádza z pracovnej verzie XLT a ani za príplatok nie sú pre tento model dostupné niektoré prvky výbavy (napríklad kožené čalúnenie, LED svetlomety a ďalšie).
Zjednodušene povedané, model Tremor je pracovná verzia do terénu a model Wildtrak X je lifestylová verzia so zvýšenou priechodnosťou terénom. Tieto dve verzie sa líšia aj tvarom ochranného rámu za kabínou, Tremor má trubkový, Wildtrak X má štýlový aerodynamický. Hoci v oboch prípadoch ide o modely s výrazne lepšou priechodnosťou terénom, chýba im mechanická uzávierka predného diferenciálu, ktorá je vyhradená pre benzínový Raptor.
Jazda na spevnenom povrchu
Z vyššie špecifikovaných výbav si môžete vybrať tú najvhodnejšiu pre svoje potreby a hoci pripúšťam, že aj ostatné verzie majú svoje prednosti, práve Wildtrak X jednoznačne ponúka najviac úžitkovej hodnoty. Pri jazde na spevnených cestách by ste mohli mať obavy z pneumatík s výrazným terénnym dezénom, avšak po viac ako tisícke najazdených kilometrov na ceste môžem potvrdiť, že aj s terénnymi pneumatikami je komfort jazdy na asfalte mimoriadne dobrý, vďaka lepším tlmičom by som dokonca povedal, že lepší ako na celoročných pneu, na ktorých sme mali Ranger Platinum. Terénne pneu môžete použiť aj v zime, majú špecifikáciu M+S so štítmi hôr. Jediným ich negatívom je trochu vyššia hlučnosť, ale vďaka širšiemu rozchodu kolies a ľahšiemu motoru na prednej náprave si môžete dovoliť ešte rýchlejšie prejazdy zákrutami ako v prípade bežných modelov Ranger so šesťvalcami. Aj v tomto parametri sa Wildtrak X podobá na model Raptor. Dynamickej jazde na asfalte pomáha tradične skvelé riadenie, brzdy by však na kopci zniesli dlhšie trvajúci brzdný účinok.
Interiér
Podobne ako pre ostatné modely Ranger je aj pre Wildtrak X dostupný len základný digitálny prístrojový displej s uhlopriečkou 8 palcov s veľmi nedostatočne zobrazovaným otáčkomerom, ale inak prehľadným zobrazovaním ostatných dôležitých parametrov. Otáčkomer jednoducho vďaka výbornému automatu nepotrebujete, v prípade manuálneho radenia prepínačmi na riadiacej páke sa môže riadiť zvukom motora.
Wildtrak X ponúka celkom sedem jazdných režimov, na ceste najčastejšie využijete „Normal“, prípadne len o málo letargickejší „Eco“. K dispozícii je ešte „Ťahanie“, „Klzký povrch“, „Piesok“, „Blato“ a pre terénne verzie Wildtrak X a Tremor špecifický s označením „Skaly“. V režimoch Normal a Eco jazdíte len s pohonom zadnej nápravy (áno, stabilizáciu viete vypnúť), ostatné režimy pripájajú buď automaticky pripájateľný pohon všetkých kolies (4A), trvalý pohon všetkých kolies (4H) alebo pohon všetkých kolies s redukciou (4L), prípadne ešte uzamknú mechanickú uzávierku zadného diferenciálu.
Vysoký komfort sedenia na predných sedadlách, veľmi pekne zariadený interiér so špecifickými poťahmi a detailmi, ako aj množstvo odkladacích priestorov (vrátane dvoch výsuvných cupholderov na okrajoch palubnej dosky) robia z Wildtraku X mimoriadne pohodlný... pick-up. Rozhodne nemôžete počítať s komfortom SUV, ale vo svojej triede ide jednoducho o najlepšiu ponuku.
Limitujúcim faktorom každodenného rodinného využitia sú zadné sedadlá, ktoré nie sú na dlhé cestovanie dostatočne pohodlné ani pre deti a z konštrukčného hľadiska pochopiteľný nedostatok vnútorného batožinového priestoru. Na vozenie školských tašiek a tréningových ruksakov na korbe bude potrebné vymyslieť nejaké uzatvárateľné boxy (prípade využiť nadstavbu / hardtop STYLE), samotná elektrická roletka nie je úplne vodotesná a odolný povrch ložnej plochy je určený pre náklad. Ford Ranger je však primárne určený na prácu a preto nejde o výčitku, je to fakt, s ktorým je potrebné počítať.
Motor, prevodovka a spotreba
Vyššou hlučnosťou oproti šesťvalcovému naftovému motoru na seba upozorní aj dvojlitrový radový štvorvalec BiTurbo spaľujúci naftu. Maximálny výkon 151 kW (205 koní) dosiahne až pri 3.750 otáčkach za minútu (šesťvalec o 500 nižšie) a maximálna hodnota krútiaceho momentu 500 Nm je dostupná od 1.750 do 2.000 otáčok za minútu. Dynamické parametre sú o čosi horšie ako v prípade šesťvalca a to nielen v prípade pre pick-up nepodstatného zrýchlenia z nuly na 100 km/h za približne 10,5 sekundy (šesťvalec má 8,7 s), ale aj v pružnom zrýchlení.
Zladenie motora s desaťstupňovou automatickou prevodovkou je však výborné a aj vďaka prevodovke sa nám pravidelne darilo jazdiť s priemernou spotrebou pod hranicou 10 litrov. O dosiahnutej minimálnej spotrebe na ceste (8,8 litra / 100 km) môžete so šesťvalcom len snívať, celkový dosiahnutý priemer počas viac ako tisíc dvesto najazdených kilometroch (11,1 litra / 100 km) je výsledkom mimoriadne náročných jázd v ťažkom teréne. Ak budete jazdiť len na spevnených komunikáciách, počítajte so spotrebou tesne pod hranicou 10 litrov. Bežnou priemernou spotrebou sa však šesťvalec od štvorvalca natoľko nelíši a vyšší výkon a výrazne lepší prejav trochu vyššiu spotrebu rozhodne vyváži.
Dvojlitrový motor Ecoblue BiTurbo by svojim výkonom mal postačovať aj pri plnom využití užitočného zaťaženia 982 kilogramov a ťahaní brzdeného prívesu až do 3,5 tony (nebrzdený 750 kg), ak ale budete potrebovať maximálne zaťaženie využívať pravidelne, zvoľte šesťvalec.
Jazda v teréne
Tentoraz sme v ťažkom pieskovom teréne (s príslušným povolením) najazdili niekoľko desiatok kilometrov. Priemerná spotreba v teréne dosahovala 56,6 litra na sto kilometrov a preto jedno z odporúčaní pri jazde v teréne znie, vždy majte v nádrži dostatok paliva.
Zásadným rozdielom pri pohybe v teréne bola oproti bežnému pickupu nielen vyššia svetlá výška a teda zrejme o málo lepšie prechodové uhly ako udáva automobilka pre ostatné verzie modelu Ranger (predný nájazdový 30°, zadný 25,6° a prejazdový 21°, bočný náklon 35°), ale predovšetkým terénne pneumatiky. Vďaka nim sa Wildtrak X dostal cez (takmer) všetky prekážky a jazda v teréne s nimi bola výrazne istejšia. S bežným celoročným obutím Rangera by ste o jazdení v hlbokom piesku mali uvažovať veľmi opatrne.
Jedinou prekážkou, ktorú sa mi nepodarilo pokoriť, bol výjazd do najstrmšieho stúpania pieskovej duny, ktorú vidíte na fotografiách. Výrazne pomohla úprava jazdného režimu „Piesok“ vypnutím stabilizácie, k tým pár metrom do vrcholu však chýbalo pár koní navyše, Bronco tento výjazd vďaka vyššiemu výkonu zvládlo. Na druhej strane, pri jazde v teréne (ak nejde o trial) platí, že ťažká prekážka sa vždy obchádza.
Na pieskovom povrchu bolo zaujímavé využitie funkcie Trail Turn Assist, vnútorné zadné koleso sa do piesku zarylo ako ihla kružidla a celé auto sa otočilo okolo neho, naozaj to pomáhalo pri otáčaní na malých priestoroch. Využiť túto funkciu môžete do rýchlosti 19 km/h v režime 4H alebo 4L pri otvorenom zadnom diferenciáli.
Hoci mám od určitého času zákaz skákania s autami od Fordu, aj bez skákania môžem zodpovedne prehlásiť, že offroadový podvozok s tlmičmi Bilstein funguje znamenite aj pri vyšších rýchlostiach v teréne a bez problémov znesie aj náročné terénne vlny. Funguje porovnateľne dobre ako Raptor predchádzajúcej generácie s rovnakou pohonnou jednotkou. Žiaľ, naplánovaný test nového Raptora s benzínovým šesťvalcom sa nepodarilo uskutočniť, takže priame porovnanie oboch modelov vám neviem poskytnúť. Zo skúseností kolegov však usudzujem, že ťažký šesťvalec na prednej náprave má aj svoje nevýhody (pri skokoch), takže aj Raptor s naftovým štvorvalcovým biturbom stojí za úvahu.
Záver a odporúčanie
Ford Ranger Wildtrak X ponúka napriek terénnym pneumatikám aj na spevnenom povrchu isté jazdné vlastnosti, dokonca lepšie ako ostatné verzie na celoročných pneumatikách. Jedinou nevýhodou tak zostáva málinko vyššia hlučnosť, ktorá je s ohľadom na výrazný akustický prejav motora irelevantná a nepatrne vyššia spotreba. Všetky tromfy však naplno využije pri jazde v teréne, kde ponúka priechodnosť porovnateľnú s plnotučnými teréniakmi s menom Raptor.
Oproti Raptoru má WlidTrak X nielen výhodu priaznivejšej ceny (od 57.108,- EUR s DPH, Raptor s rovnakým motorom od 67.188,- EUR s DPH), ale predovšetkým výhodu vyššieho užitočného zaťaženia až 982 kilogramov oproti 623 kilogramom naftového Raptora. Wildtrak X tiež potiahne až 3,5 tony, obidva modely Raptor „len“ 2,5 tony.
Náš testovaný exemplár mal výslednú cenníkovú cenu 67.812,- EUR (po ponúkanej zľave 61.030,80 EUR), naftový Raptor s porovnateľnou výbavou by bol na cenníkovej cene 71.952,- EUR. Takže aj v prípade cenníkových cien a „plnej“ výbavy by bola úspora na Wildtraku X približne 4.000,- EUR. Ak by som sa rozhodoval medzi naftovým Raptorom a modelom Wildtrak X, okrem ceny by u mňa úlohu zohral aj vizuálny dojem, Wildtrak X sa mi s modrým oválom Fordu na maske chladiča a prídavnými LED svetlami jednoducho páči viac. A má takmer rovnaké kovové nástupné prahy ako Raptor...!
Benzínový Raptor má v porovnateľnej výbave cenníkovú cenu 76.594,- EUR a v tomto prípade je jeho hlavným konkurentom (kvôli motoru) Ford Bronco Badlands s aktuálnou cenníkovou cenou 84.370,- EUR.
Samozrejme, ak skutočne potrebujete Ranger pre seba na prácu v teréne odporúčam verziu Tremor s cenou od 49.908,- EUR s DPH, naopak, ak chcete šesťvalec alebo len potrebujete často ťahať ťažké prívesy a využívať plnú užitočnú nosnosť, osobne by som zvolil Wildtrak s cenou od 57.108,- EUR. Príplatok 10.200,- EUR s DPH za model Platinum mi napriek jeho lepšej výbave úplne nedáva zmysel. Samozrejme, pre všetky modely platí, že si ich dodatočne viete upraviť k svojmu obrazu, osobne však mám rád hotové auto priamo od automobilky.
Autor: Miro Vilím, Foto: Roman Chalama