Viete, ktoré vozidlo s ikonickým písmenom „M“ v názve bolo už druhý rok po sebe najpredávanejším modelom v portfóliu mníchovskej automobilky?
BMW M3 / M4 dostupné v štyroch karosárskych verziách? Nové BMW M2? Nie. Najpredávanejším bolo plne elektrické BMW i4 M50 xDrive. Aj s ohľadom na budúcu európsku legislatívu preto znalcov automobilového trhu neprekvapilo, že automobilka BMW si ako primárny model pre prezentáciu novej interpretácie svojho business sedanu vyššej strednej triedy vybrala práve jeho elektrickú verziu BMW i5. Pri predstavení nového modelového radu boli spočiatku k dispozícii len fotografie elektrických verzií.
My sme mali limitovanú možnosť zažiť prvé kilometre za volantom jej najsilnejšej verzie BMW i5 M60 xDrive a hoci sa sám považujem za petrolheada, s miernou slabosťou pre super výkonné elektrické autá, elektrickému pohonu v najnovšom bavoráku naozaj nemám čo vytknúť. Okamžite dostupný výkon? Je tam. Brutálna akcelerácia? Samozrejme. Pružné zrýchlenie v diaľničných rýchlostiach? Môžete sa spoľahnúť. Maximálna rýchlosť je primeraná aj na čoraz frekventovanejšie nemecké diaľnice. A samozrejme dojazd... Koľko kilometrov skutočne potrebujete v rámci svojho bežného týždňa?
Keď som si preberal takmer nové vozidlo, pri 99% stave nabitia batérie ukazovalo dojazd 350 kilometrov v relatívne priaznivých vonkajších teplotách 11,5°. Celkom ďaleko od automobilkou udávaného dojazdu 455 až 516 kilometrov, však? Počítajte však s tým, že tých 350 kilometrov platí pri akokoľvek dynamickej, či na spotrebu elektrickej energie inak náročnej, jazde. Za tých viac ako dvetisíc kilometrov od výroby ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 26,5 kWh/100 km. Inými slovami, každý tomu autu nakladal, čo sa do neho zmestilo.
Nakoniec, je to pochopiteľné. Ak dostanete do rúk výkonné auto, ako, ehm, petrolhead, nebudete jazdiť na spotrebu. Budete si dokazovať, že tie elektrické ... autá, sú úplný nezmysel. A teraz malý podnet na zamyslenie, aký dojazd na jednu nádrž má BMW M5 pri plných bombách? No viac, ako štyristo kilometrov to nebude... A ak áno, nejazdíte dostatočne dynamicky. Pochopiteľne, natankujete „kdekoľvek“ za 5 minút... ale aj technológia nabíjania a infraštruktúra nabíjacích staníc sa každým mesiacom, najmä na západ od našich hraníc, zlepšuje.
V záujme dosiahnutia tradične vynikajúcich jazdných vlastností je aj nové BMW radu 5 vybavené prednou nápravou s dvojitými lichobežníkmi, vzadu je päťprvková integrálna náprava. K dispozícii je športové riadenie s variabilným prevodom, ale za príplatok aj optimalizované riadenie zadnej nápravy (Integral Active Steering) s natáčaním zadných kolies o 2,5 stupňa.
Dynamika momentálne najvýkonnejšieho elektrického sedanu radu 5 je skutočne pôsobivá, ale čo zvyšné parametre, ktorých splnenie požadujú zákazníci v tejto triede? Komfort je aj vďaka výbornému odhlučneniu kabíny veľmi dobrý, prispievajú k nemu aj skvelé sedadlá a adaptívne tlmiče Adaptive M suspension Professional za príplatok 4.238,- EUR. Pre každodenný život by som asi uvažoval o menších kolesách, príplatkové 21 palcové kolesá s označením BMW Individual aerodynamic wheels 954 I Bicolour Jet Black s pneumatikami Continetal EcoContact 6 Q s rozmerom 255/35 R21 vpredu a 285/30 R 21 vzad síce vyzerajú úchvatne, ale vyšší profil by znamenal viac pohodlia a menej stresu z obrubníkov.
Prvý dojem z interiéru v prevedení BMW Individual Merino Silverstone II / Atlas Grey je ... trochu rozpačitý. Prístrojová doska, ktorej architektúru poznáme už z elektrickej limuzíny BMW i7 a aj stredový tunel v prednej časti sú spracované vynikajúco, mne osobne vyhovuje aj jej dizajn a možnosti ambientného osvetlenia. Viditeľne sa však šetrilo na výplniach dverí (ovládače okien, vnútorné obloženie madla dverí) a ani konštrukčne to nebolo vymyslené dokonale. Práve v exponovanom okolí ovládania okien je kožené čalúnenie natiahnuté cez hranu zjavne tvrdého plastu a už po necelých tritisíc kilometroch vykazuje výrazné známky opotrebenia. Áno, šetrí aj konkurencia a BMW radu 5 má v rámci svojej triedy najlepšie spracovanú palubovku, ale takéto detaily mohli v Mníchove dotiahnuť.
Priestorová ponuka v oboch radoch zodpovedá nárastu vonkajších rozmerov. Nové BMW radu 5 dĺžkou prekročilo magickú päťmetrovú hranicu a o 111 milimetrov prekonáva novú triedu E od Mercedesu.
Celková dĺžka 5.060 milimetrov oproti predchodcovi narástla 97 milimetrov, šírka o 32 milimetrov na 1.900 mm a výška o 36 milimetrov na celkových 1.515 milimetrov. Rázvor osí kolies sa zväčšil len o symbolických 20 milimetrov na 2.995 milimetrov. Aj takýto nepatrný nárast hodnoty rázvoru prispel k pocitovo nepatrne lepšej ponuke miesta pre zadných pasažierov.
Nielen proporcie, ale aj celkový dizajn reprezentuje novú interpretáciu športového sedanu vyššej strednej triedy. Hoci aj vďaka prednej maske s triezvym rozmerom „ľadviniek“ by malo BMW radu 5 pôsobiť umiernenejším dojmom ako dizajnovo kontroverzná limuzína i7, opak je pravdou. Pre niektorých pozorovateľov je práve nové BMW radu 5 tým dizajnovo extravagantným počinom. Viem si však predstaviť, že podobne ako BMW i7 by v čiernej farbe pôsobilo brutálne dobre. Farbu Cape York Green metallic, v ktorej bol vyfarbený testovaný exemplár, mám osobne spojenú s beštiálnym BMW XM.
Predpokladám, že technické parametre sú všeobecne známe (nájdete ich aj v našom predchádzajúcom článku), ale pre úplnosť je potrebné spomenúť najmä hmotnosť, ktorá v nových tlačových správach automobiliek obvykle absentuje. Nami slušne vybavený sedan mal podľa osvedčenia o evidencii vozidla prevádzkovú hmotnosť 2.380 kilogramov a najväčšiu celkovú hmotnosť 2.895 kilogramov. Au. Samozrejme, veľkú porciu hmotnosti si zoberie akumulátor s využiteľnou kapacitou 81,2 kWh. Nabíjanie striedavým prúdom dosahuje výkon 11 kW (za príplatok 22 kW), v prípade rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom je maximálny nabíjací výkon až 205 kW. V takom prípade je nabitie akumulátora z 10 na 80 percent možné do pol hodiny.
Rýchlosť nabíjania a nakoniec ani reálny dojazd na jedno nabitie som nemal možnosť overiť s ohľadom na stanovený limit najazdených kilometrov, ale moja priemerná spotreba bola s ohľadom na mimoriadne dynamický štýl jazdy vrátane veľmi rýchlych diaľničných kilometrov prijateľných 29,5 kWh na 100 km. Vozidlo som vracal s nájazdom 133 km pri 47 % stave batérie a s indikovaným dojazdom 152 kilometrov. Teoretický dojazd je teda „len“ 285 kilometrov, ale to je už pri skutočne extrémnej jazde. V praxi sa určite dostanete ďalej.
BMW aj v prípade radu 5 zachovalo svoju úspešnú stratégiu ponúkať v rámci jednej karosérie všetky druhy pohonov: vysokoúčinné naftové a benzínové motory disponujú 48 Voltovou mild-hybridnou technológiou, k dispozícii sú aj plug-in hybridné modely. Elektrickú budúcnosť automobilizmu v Európe však akcentuje nami testovaný model BMW i5 M60 xDrive, ktorý je až do príchodu tento rok očakávanej BMW M5 s plug-in hybridným osemvalcom aktuálnym top modelom radu.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko