Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.
Pohon prvého elektrického modelu značky s označením „S“ zabezpečujú tri asynchrónne elektromotory s celkovým systémovým výkonom 320 kW (435 koní) a silou 808 Nm. V športovom režime prevodovky a po zošliapnutí akcelerátora na podlahu je po dobu osem sekúnd k dispozícii výkon až 370 kW (503 koní) a maximum krútiaceho momentu až 973 Nm.
Napriek hmotnosti 2,7 tony dokáže e-tron S vystreliť z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy a pokračuje až do maximálnej rýchlosti 210 km/h.
Časom sme si zvykli na instantné zrýchľovanie elektromobilov a s každým ďalším testovaným elektrickým autom nám pripadá úplne prirodzené. Na trhu však čoraz viac prevládajú menšie elektrické autá s výkonmi, ktoré už nedokážu prekvapiť dynamikou v pozdĺžnom smere.
Audi e-tron S je výnimkou potvrdzujúcou pravidlo a musím sa priznať, že po prvom razantnom zošliapnutí akcelerátora za tabuľkou označujúcou koniec obce zo mňa vypadlo veľmi expresívne slovo. Také motýliky v bruchu a až fyzickú nevoľnosť zo zrýchlenia som už dávno nezažil. Pri veľkosti a hmotnosti auta to zdrvujúce zrýchlenie jednoducho neočakávate. Navyše, celé predstavenie sa odohráva v takmer absolútnom tichu, odhlučnenie kabíny a akustický komfort sú na excelentnej úrovni.
Vysokému výkonu samozrejme zodpovedajú schopnosti špecificky naladeného vzduchového podvozka. V čase nášho testu boli na aute obuté zimné pneumatiky s rozmerom 255/50 R 20, avšak aj tie poskytovali dostatočnú priľnavosť na dynamickú jazdu. Krátke zvezenie na letných pneumatikách s rozmerom 285/40 R21 však ukázalo novú dimenziu dynamiky jazdy. O spoľahlivé zastavenie sa starajú nielen brzdy s priemerom 400 milimetrov a šesťpiestikovými strmeňmi vpredu, ale s brzdením pomáha aj elektromotor pri rekuperácii. Najvýkonnejší e-tron si označenie „S“ plným právom zaslúži.
Adaptívne vzduchové odpruženie sa popri dynamike stará aj o pohodlie jazdy, na dvadsaťpalcových zimných kolesách je komfort jazdy vynikajúci. Výškové nastavenie podvozka v rozsahu 76 milimetrov a režim offroad umožňujú aj bezpečný pohyb mimo spevnené komunikácie.
Interiér vyniká vysokou úrovňou spracovania a použitých materiálov. Na každom kúsku je cítiť, že ide o kvalitu Audi tak ako ju poznáme z minulosti. Prvotriedny dojem trochu kazia len pozdĺžne nosníky stredového tunela, ktoré pri silnejšom tlaku vydajú ... zvuk. Pri bežnom užívaní to však nemusíte zistiť, všetko ostatné, čoho sa dotýkate je spracované dokonale. Interiéry Audi vo vyšších triedach spoliehajú na rovnakú konfiguráciu zobrazovania a ovládania.
Virtuálny cockpit s uhlopriečkou 12,3 palcov je doplnený o systém MMI Touch Response s dvomi obrazovkami, vrchná obrazovka pre multimediálny obsah má uhlopriečku 10,1 palca, dolná 8,6 palca. Obidva displeje majú haptickú odozvu a popri nej sa ozve aj Audi typické klik. Dolný panel slúži primárne na ovládanie klimatizácie a lepšie riešenie dotykového displeja som zatiaľ nenašiel v žiadnej prémiovej značke. Áno, interiér pôsobí na prvý pohľad stroho a aj grafika zobrazovacích rozhraní je v porovnaní s konkurenciou jednoduchá. Na druhej strane to znamená, že dlho vydrží aktuálna a zbytočne nerozptyľuje.
Priestrannosť interiéru zodpovedá takmer trojmetrovému rázvoru (2928 mm) a veľkosti auta, s dĺžkou 4902 milimetrov, šírkou 2189 milimetrov a výškou 1615 milimetrov je to celkom slušný kolos. Najmä šírka viac ako dva metre komplikuje parkovanie v štandardne dimenzovaných boxoch... a tiež si musíte zvyknúť na príplatkové virtuálne spätné zrkadlá, ktoré napriek skvelému zobrazeniu aspoň v rámci bežného týždenného redakčného testu nepôsobia tak prirodzene ako klasické zrkadlá. Na druhej strane, už len kvôli technológii, pridanej vizuálnej hodnote a minimalizácii aerodynamického hluku by som ich odporúčal priplatiť (za 1.731,- EUR).
Audi e-tron S Sportback ponúka aj v druhom rade dostatok miesta pre priemerne urastených dospelých jedincov a pre štyroch ľudí predstavuje aj základ batožinového priestoru 615 litrov dostatok miesta aj pre dlhšie cestovanie. Po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii 1.655 litrov.
Zaujíma vás dojazd a spotreba? Model e-tron S má tri elektromotory a systémový výkon presahuje 500 koní, takže prvý elektrický model S nie je koncipovaný na dlhý dojazd. Automobilka uvádza podľa normy WLTP dojazd 370 kilometrov na jedno nabitie batérie do 100% pri spotrebe 28,1-26,4 kWh na 100 kilometrov. Aká bola naša zimná realita? Najnižšia priemerná spotreba dosiahla hodnotu 30,0 kWh na sto kilometrov a popri rýchlom diaľničnom tempe obsahovala trasa aj energeticky náročné posúvanie sa malými rýchlosťami pri fotení auta. Pri takejto spotrebe nám palubný počítač ukázal po odjazdení trasy 228 kilometrov dojazd 164 km, celkovo by sme na jedno nabitie prešli 392 kilometrov. V zime a pri plnom zachovaní komfortu a bez obmedzovania sa v rýchlosti.
Celková priemerná spotreba počas testu predstavovala 31,0 kWh/100 km a na ročné obdobie a spôsob jazdy vrátane tretinového podielu jazdy vysokými diaľničnými rýchlosťami ide s ohľadom na hmotnosť a výkon auta o veľmi dobrý údaj. Pri tejto realistickej spotrebe môžete kedykoľvek počítať s dojazdom minimálne 300 kilometrov, batéria má využiteľnú kapacitu 86 kWh, celkovú 95 kWh. Dôležitým faktorom pre celkový dojazd je miera rekuperácie, ktorá dosahuje výkon až 270 kW.
Maximálny nabíjací výkon pri striedavom prúde je 11 kW, pri jednosmernom až 150 kW. Podľa údajov automobilky trvá nabitie na rýchlonabíjacej stanici z 5% na 80% okolo polhodiny. Pri bežnom používaní a dodržiavaní optimálneho spôsobu nabíjania z 20% na 80% trvá nabitie menej... ako vybavenie bežného nákupu v obchodnom centre. Dojazd už nie je otázkou technológie, ale mentálneho nastavenia používateľa. V prvom rade je potrebná domáca nabíjacia stanica, ktorá šetrí nielen náklady, ale aj batériu. Predovšetkým však platí, že elektromobil zatiaľ nie je optimálnou voľbou pre tých, ktorí pravidelne jazdia veľmi dlhé trasy. Naopak, v mestskej a prímestskej doprave je elektromobilita prínosom nielen z hľadiska nulových lokálnych emisií, ale pre posádku je zároveň oázou ticha v hektickom živote mesta.
Audi e-tron S Sportback môžeme označiť za najlepšie jazdiace elektrické SUV súčasnosti a tomu zodpovedá aj jeho cena. Základná cena začína na sume 95.190,- EUR, nami testovaný model mal s bohatou príplatkovou výbavou výslednú cenovku 125.977,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko