Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.
BMW iX M60 je treťou a zároveň najvýkonnejšou verziou mníchovského elektrického SAV (Sports Activity Vehicle). Popri zásadnom náraste výkonu by vďaka špecifickému naladeniu podvozka mala obhájiť označenie písmenom „M“. Aké sú naše prvé dojmy?
Aventurine Red je farba, ktorá zvýrazňuje kontroverzné krivky iX a v spojení so sériovým M Sport balíkom a príplatkovým prevedením BMW M exteriér Titanium Bronze bezprostredne evokuje brnenie komiksovej postavy. Iron Man, si to Ty?
Nemusíme chodiť okolo horúcej kaše, exteriérový dizajn BMW iX je aj po takmer dvoch rokoch od predstavenia pre niektorých príliš expresívny. Naopak, minimalistický interiér s mimoriadne pohodlnými prednými sedadlami a zadnou sedačkou gaučového typu pôsobí aj v prevedení z ekologickej kože Suite Amido príjemne jednoduchým a pokojným dojmom. Ak by ste hľadali nejaké karbónové škrupiny, ste na zlej adrese a podobne to platí pre jazdné vlastnosti korešpondujúce s tými škupinami.
Práve v interiéri nájdeme odpoveď na otázku, či môže byť viac ako trojtonové vozidlo (pri využití celej užitočnej hmotnosti) označované za športové a či skutočne predstavuje ekologickejšiu interpretáciu filozofie BMW X5 M Competition.
Určite sa zhodneme, že kľúčovým prvkom pre agilné jazdné vlastnosti a vynikajúcu ovládateľnosť je nízka hmotnosť. Zdá sa však, že bavorská automobilka má nejakú tajnú dohodu s fyzikálnymi zákonmi. Hoci jazdné vlastnosti BMW iX M60 by som sa neodvážil označiť za športové, dynamika nielen v pozdĺžnom smere, ale aj pri ostrých prejazdoch zákrut je prekvapujúco presvedčivá. Držaniu zvolenej stopy pomáha presné riadenie, ktoré má príjemnú váhu v športovom režime, v tých ostatných je komfortne ľahké. Možno som príliš konzervatívny, ale hexagonálny tvar volantu je antiergonomický a ako jeden z dvoch prvkov zásadne kazí dojem z inak vynikajúceho interiéru.
Limity priľnavosti pneumatík Pirelli P Zero s rozmerom 275/40 R22 obutých na príplatkových 22 palcových diskoch M Aerodynamic 1023 BicolourTitanium (plus 2.532,- EUR) však odhadujete viac cez sedadlo ako prostredníctvom riadenia. Mimochodom, bočné vedenie predných sedadiel, najmä v sedacej časti je koncipované na komfortnú jazdu, bočnice operadiel sa síce v športovom režime automaticky dofúknu, ale pre pevné držanie tela to nie je postačujúce.
Viac ako agilné jazdné vlastnosti si však budete užívať pohodlie, ktoré poskytuje vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi. Aj v kombinácii s príplatkovými (v sérii pre M60 majú priemer 21 palcov) 22 palcovými kolesami je jazdný komfort vynikajúci a oproti pekelne tvrdej X5 M Competition je BMW iX M60 limuzínou medzi SAV. Napriek enormnému výkonu elektrickej sústavy je BMW iX aj vo svojom vrcholnom prevedení skôr komfortným cestovateľom ako vrcholovým športovcom. Okamžite dostupný výkon až do hodnoty 619 koní poskytuje najmä potrebnú bezpečnostnú rezervu pri predbiehaní.
O bezpečnosť sa stará aj výkonná brzdová sústava podporovaná rekuperačným brzdením. Z pohľadu predpokladaného prevažujúceho spôsobu jazdy sú ventilované brzdové kotúče s rozmerom 348 x 36 mm so štvorpiestikovými brzdičmi vpredu a kotúče s rozmerom 345 x 24 mm a jednopiestikovými brzdičmi vzadu postačujúce, dôležitá je ich prirodzená dávkovateľnosť. Brzdová sústava si skutočne vyžaduje pochvalu, pretože všetci vieme, že na okruhové jazdenie nikto z majiteľov ani nepomyslí.
K výkonu samotnému je nutné poznamenať, že ide o elektrické kone, ktoré sú síce dostupné okamžite po zošliapnutí akcelerátora, ale len na krátky čas a pri dostatočne nabitej batérii. Elektrická pohonná jednotka umiestnená na prednej náprave má rovnaký maximálny výkon ako v BMW iX xDrive50, teda 190 kW (258 koní). Silnejšia elektrická pohonná jednotka na zadnej náprave má maximálny výkon 360 kW (489 koní), teda o 130 kW (177 koní) viac ako je tomu v prípade iX xDrive50, ktoré má systémový výkon 385 kW (523 koní). Kontinuálny výkon predného elektromotora BMW iX xDrive50 podľa smernice ECE R 85 (teda po dobu 30 minút) je len 70 kW (95 koní), kontinuálny výkon zadného elektromotora je udávaný hodnotou 95 kW (129 koní). Technická špecifikácia modelu iX M60 síce neobsahuje údaje o kontinuálnom výkone, ale minimálne pri elektromotore vpredu bude tento výkon rovnaký (70 kW/90 koní).
Maximálny systémový výkon iX M60 je 455 kW (619 koní), tento je však dostupný maximálne po dobu 10 sekúnd. Maximálna hodnota krútiaceho momentu je 1.015 Nm v športovom režime, pri aktivácii funkcie kontrolovaného rozjazdu je to 1.100 Nm.
Napriek nemalej hmotnosti (minimálne 2.584 kg) dosahuje aktuálne najsilnejší elektrický model bavorskej automobilky zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h. Pre porovnanie, BMW iX xDrive50 zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,6 s a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 200 km/h.
Zrýchlenie na stovku a aj ďalej je skutočne brutálne, ale s odstupom času nemôžem jednoznačne povedať, že by verzia xDrive50 bola, subjektívne vnímané, pomalšia. Možno je to dokonca naopak, pri iX M60 brutálne zrýchlenie 2,7 tonovej masy neprekvapilo. A maximálna rýchlosť? Ak pravidelne nejazdíte na nemeckých diaľniciach, tých 250 km/h nemáte kde legálne využiť.
Kapacita batérie je aj pre model M60 rovnakých 111,5 kWh, z toho využiteľných je 105,2 kWh, výrobcom udávaná spotreba sa má pohybovať v rozsahu od 24,5 do 21,9 kWh na sto kilometrov. Udávaný dojazd podľa normy WLTP je 502 až 561 kilometrov. Naša priemerná spotreba v rámci poldňového testovacieho slotu bola 26,9 kWh / 100 km.
Reálny dojazd aj pri častom využívaní dynamického potenciálu odhadujem na viac ako 400 kilometrov, čo je taký bežný priemer v dobrých elektrických rodinách. S ohľadom na získavanie elektrickej energie rekuperáciou pri spomaľovaní vozidla má na celkový dojazd vplyv aj prostredie, ktorom sa pohybujete. Viac energie samozrejme získate v meste ako na diaľnici a hoci automatický adaptívny režim rekuperácie v BMW iX funguje bezchybne, trochu mi chýbala možnosť nastavovania intenzity rekuperácie pádlami pod volantom. Režim „B“ ako najsilnejší možný stupeň rekuperácie je pre plynulú jazdu príliš intenzívny.
Maximálny nabíjací výkon 195 kW umožňuje BMW iX M60 nabiť na rýchlonabíjacej stanici jednosmerným prúdom z 10 na 80 percent kapacity batérie za 39 minút a už po desiatich minútach môžete akumulátor nabiť až na 150 km dojazdu. V praxi sa samozrejme počíta najmä s domácim nabíjaním striedavým prúdom s výkonom 11 kW. S ohľadom na kapacitu batérie trvá nabíjanie striedavým prúdom približne 11 hodín (z 10 na 100 % kapacity batérie).
Interiér BMW iX M60 je skutočne výnimočný a jeho architektúra okrem iného predznamenala aktuálnu podobu zobrazovacích prvkov v ostatných modeloch automobilky. Prístrojový displej s uhlopriečkou 12,3 palca a displej multimediálnej obrazovky s ovládacími prvkami s uhlopriečkou 14,9 palca sú súčasťou jednoliateho zakriveného displeja a ich čitateľnosť je vynikajúca.
Bez ohľadu na svižne fungujúci (a jednotlivými funkciami preplnený) BMW operačný systém 8 musím opäť vyjadriť sklamanie nad riešením ovládania klimatizačných prvkov. Okrem tlačidiel na vyhrievanie predného a zadného okna prebieha nastavenie všetkého ostatného prostredníctvom dotykovej obrazovky. Po otvorení menu klimatizácie sa všetky ovládacie prvky ani nezmestia na jednu obrazovku, je potrebné posúvať sa. Možno si časom zvyknem na hlasové ovládanie (nielen) klimatizácie, ale ovládanie prostredníctvom dotykového displeja stále nepovažujem za dobré riešenie.
Polemiku o tom, či môže byť plne naložené, viac ako trojtonové SUV tou najekologickejšou voľbou si môžeme ponechať do diskusie na sociálnych sieťach. Nespochybniteľným faktom sú nulové lokálne emisie a vynikajúci akustický komfort (keď deaktivujete BMW Iconic Sound Electric od Hansa Zimmera, ktoré pre mňa kontraproduktívne negujú jednu z hlavných výhod elektrického vozidla). Automobilka tiež zdôrazňuje ekologický aspekt samotnej výroby elektrických vozidiel rodiny „i“: od kontrolovaného získavania kovov potrebných pre výrobu batérií a elektromotorov, až po samotnú výrobu s vysokým podielom recyklovaných materiálov a používanie elektrickej energie získavanej výlučne z obnoviteľných zdrojov.
BMW iX M60 je produktom prémiovej automobilky v prémiovej triede luxusných SUV a svojim spôsobom predstavuje, podobne ako všetky ostatné výkonné SUV poháňané spaľovacími motormi, statusový symbol. Elektrický pohon má svoje výhody oproti spaľovaciemu motoru, ale rozhodne to nie je jediné správne riešenie mobility. Najmä pri aktuálne očakávaných astronomických cenách elektrickej energie a jej potenciálneho nedostatku môžeme byť radi, že BMW ako jedna z mála automobiliek aj naďalej počíta s celým portfóliom pohonných sústav. Popri elektrických batériových vozidlách to budú plug-in hybridy ako napríklad nedávno predstavené BMW XM, ale aj motory spaľujúce benzín a naftu a časom aj vodíkový pohon.
BMW iX M60 je výborným príkladom ako dobre môže už dnes fungovať elektromobil a rozhodne má potenciál osloviť konkrétnu skupinu zákazníkov, ktorí hľadajú predovšetkým prestížne zabalený komfort s luxusným prebytkom výkonu. Základná katalógová cena BMW iX M60 začína na sume 134.200,- EUR, naša konfigurácia s piatimi príplatkovými položkami (už spomínané kolesá, systémom dovierania dverí Soft-Close za 672,- EUR, klímakomfortným čelným sklom za 227,- EUR, BMW M exteriérom Titanium Bronze za 631,- EUR a interiérovými prvkami Clear&Bold za 1.189,- EUR) sa vyšplhala na sumu 140.588,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Foto: BMW
P.S. Nečakanými zážitkami neboli myslené dynamické jazdné vlastnosti, či dych berúce zrýchlenie. Bola to banálna situácia, ktorú som vo vozidle značky BMW nečakal. Dostal som nepríjemný defekt a pretože vozidlo nedisponovalo pneumatikami so zosilnenou bočnicou a dojazdovými schopnosťami (run-flat), museli sme riešiť ako vozidlo dostať do servisu... Našťastie, s pomocou lepiacej sady sa to podarilo.