Miro Vilím

02.04.2023

Hyundai

Nie je žiadnym tajomstvom, že aj športové modely N dostanú súrodenca s elektrickým pohonom. Oficiálna premiéra sa uskutoční až v júli 2023, ale my už teraz vieme ako bude prvé elektrické eNko jazdiť.


Automobilka Hyundai zverejnila zábery z testovania pri extrémnych zimných podmienkach, v švédskom Arpjelogu klesajú teploty až na -30° Celzia. Sneh a ľad zároveň umožňujú testovať vozidlo pri nízkej miere adhézie, čo inžinierom pomáha nájsť optimálnu rovnováhu medzi zábavou z jazdy a schopnosťou správať sa predvídateľne a bezpečne aj s ohľadom na masívny výkon pohonnej sústavy.

Hyundai síce zatiaľ neprezradil žiadne oficiálne dáta, avšak už vieme, že IONIQ 5 N je postavený na elektrickej globálnej modulárnej platforme (E-GMP) s 800 Voltovou architektúrou a bude prvým modelom divízie N s pohonom všetkých kolies. V technickom jazyku elektromobilov to znamená dva elektrické motory (pre každú nápravu jeden) a hoci túto konfiguráciu už poznáme z najvýkonnejšej civilnej verzie modelu IONIQ 5, výkon prvého elektrického eNka bude dvojnásobný oproti doteraz najsilnejšiemu modelu s výkonom 225 kW (306 koní) a silou 605 Nm. A výkon nie je všetko, ďalšie technické zmeny na podvozku a naladení elektroniky budú zásadné pre typickú N radosť z jazdy!

 

 

 

 

Hyundai IONIQ 5 N

Ako to vieme? Hyundai IONIQ 5 N je v zásade sesterským modelom KIA EV6 GT, takže môžeme očakávať použitie rovnakej techniky a podobného, ak nie ešte ostrejšieho, naladenia. Predpokladáme, že prvé elektrické N bude ešte viac ako KIA EV6 GT orientované na maximálne jazdné zážitky a preto očakávame, že maximálny systémový výkon presiahne magickú hodnotu 600 koní (viac ako 441 kW) a systémový krútiaci moment presiahne 740 Nm. Pre porovnanie, EV6 GT má 430 kW (585 koní) a 740 Nm. Tomu zodpovedajú aj jazdné výkony, zrýchlenie z nuly na 100 km/h bude trvať menej ako 3,5 sekundy a maximálna rýchlosť 260 km/h dorovnáva aj najrýchlejšie elektrické Porsche Taycan. Na elektromobily vysoká maximálna rýchlosť je daná schopnosťou elektrického motora dosahovať až 21.000 otáčok za minútu (štandardne 15.000 ot/min.).   

Hyundai IONIQ 5 N  

Dôležitejšie ako absolútne hodnoty výkonu sú zmeny v naladení podvozka a riadiacej elektroniky. Hyundai IONIQ 5 N bude minimálne o 5 milimetrov bližšie k zemi a jednoduché predné vzpery MacPherson budú nahradené viacprvkovým MacPhersonom s delenými spodnými ramenami a výstuhami na horných uloženiach predných tlmičov. Zadná päťprvková náprava sa síce štrukturálne nezmení, ale doplnením vzpery v batožinovom priestore sa zvýši tuhosť celej zadnej časti.

Hyundai IONIQ 5 N

Ak by malo naladenie podvozka IONIQu 5 N nasledovať EV6 GT, dostane o 9% mäkšie pružiny vpredu a 11% tvrdšie vzadu, spolu s o 15% tuhším stabilizátorom oproti štandardnému najvýkonnejšiemu modelu.

Hyundai IONIQ 5 N

Elektronicky riadené tlmiče (ECS) budú umožňovať nastavenie tuhosti podľa zvoleného jazdného režimu a zrejme aj individuálne prostredníctvom plne konfigurovateľného režimu. Popri jazdných režimoch Eco, Normal a Sport očakávame špecifické eNkové nastavenia, teda ostrý režim N, N Individual a tiež po vzore mladšieho súrodenca režim Drift. Jazde bokom bude napomáhať, okrem špecifického jazdného režimu a plne vypínateľného stabilizačného systému, aj elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál na zadnej náprave.    

Hyundai IONIQ 5 N

Za 21 palcovými diskami sa budú ukrývať veľké brzdy s kotúčmi o priemere 380 mm vpredu a 360 mm vzadu, ktoré budú rekuperačnému výkonu až 300 kW pomáhať krotiť viac ako 2,2 tony ťažké auto.

Hyundai IONIQ 5 N

Ako teda Huyndai IONIQ 5 N jazdí? Usudzujúc z oficiálnych jazdných fotografií automobilky a prvý ohlasov kolegov, ktorí už mali tú česť, fantasticky! Tento náš virtuálny záver potvrdzujú aj dve ďalšie empirické skúsenosti. Kia EV6 GT je auto s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a IONIQ 5 N bude minimálne rovnako dobrý. A tá druhá?

Hyundai IONIQ 5 N

Hyundai všetkých dokázal presvedčiť už svojim prvým eNkovým autom. S modelom i30 N sa mu na prvý pokus podarilo postaviť excelentný ostrý model. Prečo by to malo byť pri prvom elektrickom modeli s prívlastkom N inak?

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Hyundai Motor Group


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

MINI John Cooper Works E – Prvé elektrické MINI JCW

Prednedávnom sme priniesli potešujúcu informáciu pre milovníkov ostrých hatchbackov, MINI si aj vo svojej aktuálnej generácii ponechá dvojlitrový benzínový motor.

Škoda Elroq – Elektrická alternatíva

Automobilka Škoda dnes oficiálne predstavila kompaktné SUV vo veľkosti obľúbenej Škody Karoq, jeho základná cena od približne 33.000,- EUR a veľký vnútorný priestor s batožinovým priestorom až 1.580 litrov majú byť popri úplne novom dizajnovom jazyku hlavnými lákadlami.

Volkswagen ID.7 Pro S sedan - Oplatí sa väčšia batéria?

Model ID.7 je aktuálnou vlajkovou loďou elektrických vozidiel značky Volkswagen a predstavuje elektrickú alternatívu k modelu Passat. Počas klasického týždňového testu sme vyskúšali model ID.7 Pro S, ktorý má vďaka väčšej kapacite batérie umožňovať väčší dojazd. Oplatí sa priplatiť si za väčšiu batériu približne tritisíc EUR*?

Ford Explorer EV – Amerikánec

Život je kontinuálna zmena, ktorá je nevyhnutnou súčasťou nášho bytia. Je to fascinujúci dynamický proces, ktorý ponúka príležitosti na rast, nové zážitky a zároveň nám zrkadlí hodnotu prítomnosti. Vyzerá to tak, že to nie je inak ani v živote našich štvorkolesových miláčikov.