Miro Vilím

02.04.2023

Hyundai

Nie je žiadnym tajomstvom, že aj športové modely N dostanú súrodenca s elektrickým pohonom. Oficiálna premiéra sa uskutoční až v júli 2023, ale my už teraz vieme ako bude prvé elektrické eNko jazdiť.


Automobilka Hyundai zverejnila zábery z testovania pri extrémnych zimných podmienkach, v švédskom Arpjelogu klesajú teploty až na -30° Celzia. Sneh a ľad zároveň umožňujú testovať vozidlo pri nízkej miere adhézie, čo inžinierom pomáha nájsť optimálnu rovnováhu medzi zábavou z jazdy a schopnosťou správať sa predvídateľne a bezpečne aj s ohľadom na masívny výkon pohonnej sústavy.

Hyundai síce zatiaľ neprezradil žiadne oficiálne dáta, avšak už vieme, že IONIQ 5 N je postavený na elektrickej globálnej modulárnej platforme (E-GMP) s 800 Voltovou architektúrou a bude prvým modelom divízie N s pohonom všetkých kolies. V technickom jazyku elektromobilov to znamená dva elektrické motory (pre každú nápravu jeden) a hoci túto konfiguráciu už poznáme z najvýkonnejšej civilnej verzie modelu IONIQ 5, výkon prvého elektrického eNka bude dvojnásobný oproti doteraz najsilnejšiemu modelu s výkonom 225 kW (306 koní) a silou 605 Nm. A výkon nie je všetko, ďalšie technické zmeny na podvozku a naladení elektroniky budú zásadné pre typickú N radosť z jazdy!

 

 

 

 

Hyundai IONIQ 5 N

Ako to vieme? Hyundai IONIQ 5 N je v zásade sesterským modelom KIA EV6 GT, takže môžeme očakávať použitie rovnakej techniky a podobného, ak nie ešte ostrejšieho, naladenia. Predpokladáme, že prvé elektrické N bude ešte viac ako KIA EV6 GT orientované na maximálne jazdné zážitky a preto očakávame, že maximálny systémový výkon presiahne magickú hodnotu 600 koní (viac ako 441 kW) a systémový krútiaci moment presiahne 740 Nm. Pre porovnanie, EV6 GT má 430 kW (585 koní) a 740 Nm. Tomu zodpovedajú aj jazdné výkony, zrýchlenie z nuly na 100 km/h bude trvať menej ako 3,5 sekundy a maximálna rýchlosť 260 km/h dorovnáva aj najrýchlejšie elektrické Porsche Taycan. Na elektromobily vysoká maximálna rýchlosť je daná schopnosťou elektrického motora dosahovať až 21.000 otáčok za minútu (štandardne 15.000 ot/min.).   

Hyundai IONIQ 5 N  

Dôležitejšie ako absolútne hodnoty výkonu sú zmeny v naladení podvozka a riadiacej elektroniky. Hyundai IONIQ 5 N bude minimálne o 5 milimetrov bližšie k zemi a jednoduché predné vzpery MacPherson budú nahradené viacprvkovým MacPhersonom s delenými spodnými ramenami a výstuhami na horných uloženiach predných tlmičov. Zadná päťprvková náprava sa síce štrukturálne nezmení, ale doplnením vzpery v batožinovom priestore sa zvýši tuhosť celej zadnej časti.

Hyundai IONIQ 5 N

Ak by malo naladenie podvozka IONIQu 5 N nasledovať EV6 GT, dostane o 9% mäkšie pružiny vpredu a 11% tvrdšie vzadu, spolu s o 15% tuhším stabilizátorom oproti štandardnému najvýkonnejšiemu modelu.

Hyundai IONIQ 5 N

Elektronicky riadené tlmiče (ECS) budú umožňovať nastavenie tuhosti podľa zvoleného jazdného režimu a zrejme aj individuálne prostredníctvom plne konfigurovateľného režimu. Popri jazdných režimoch Eco, Normal a Sport očakávame špecifické eNkové nastavenia, teda ostrý režim N, N Individual a tiež po vzore mladšieho súrodenca režim Drift. Jazde bokom bude napomáhať, okrem špecifického jazdného režimu a plne vypínateľného stabilizačného systému, aj elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál na zadnej náprave.    

Hyundai IONIQ 5 N

Za 21 palcovými diskami sa budú ukrývať veľké brzdy s kotúčmi o priemere 380 mm vpredu a 360 mm vzadu, ktoré budú rekuperačnému výkonu až 300 kW pomáhať krotiť viac ako 2,2 tony ťažké auto.

Hyundai IONIQ 5 N

Ako teda Huyndai IONIQ 5 N jazdí? Usudzujúc z oficiálnych jazdných fotografií automobilky a prvý ohlasov kolegov, ktorí už mali tú česť, fantasticky! Tento náš virtuálny záver potvrdzujú aj dve ďalšie empirické skúsenosti. Kia EV6 GT je auto s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a IONIQ 5 N bude minimálne rovnako dobrý. A tá druhá?

Hyundai IONIQ 5 N

Hyundai všetkých dokázal presvedčiť už svojim prvým eNkovým autom. S modelom i30 N sa mu na prvý pokus podarilo postaviť excelentný ostrý model. Prečo by to malo byť pri prvom elektrickom modeli s prívlastkom N inak?

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Hyundai Motor Group


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

MINI John Cooper Works E – Prvé elektrické MINI JCW

Prednedávnom sme priniesli potešujúcu informáciu pre milovníkov ostrých hatchbackov, MINI si aj vo svojej aktuálnej generácii ponechá dvojlitrový benzínový motor.

Škoda Elroq – Elektrická alternatíva

Automobilka Škoda dnes oficiálne predstavila kompaktné SUV vo veľkosti obľúbenej Škody Karoq, jeho základná cena od približne 33.000,- EUR a veľký vnútorný priestor s batožinovým priestorom až 1.580 litrov majú byť popri úplne novom dizajnovom jazyku hlavnými lákadlami.