Nie je žiadnym tajomstvom, že aj športové modely N dostanú súrodenca s elektrickým pohonom. Oficiálna premiéra sa uskutoční až v júli 2023, ale my už teraz vieme ako bude prvé elektrické eNko jazdiť.
Automobilka Hyundai zverejnila zábery z testovania pri extrémnych zimných podmienkach, v švédskom Arpjelogu klesajú teploty až na -30° Celzia. Sneh a ľad zároveň umožňujú testovať vozidlo pri nízkej miere adhézie, čo inžinierom pomáha nájsť optimálnu rovnováhu medzi zábavou z jazdy a schopnosťou správať sa predvídateľne a bezpečne aj s ohľadom na masívny výkon pohonnej sústavy.
Hyundai síce zatiaľ neprezradil žiadne oficiálne dáta, avšak už vieme, že IONIQ 5 N je postavený na elektrickej globálnej modulárnej platforme (E-GMP) s 800 Voltovou architektúrou a bude prvým modelom divízie N s pohonom všetkých kolies. V technickom jazyku elektromobilov to znamená dva elektrické motory (pre každú nápravu jeden) a hoci túto konfiguráciu už poznáme z najvýkonnejšej civilnej verzie modelu IONIQ 5, výkon prvého elektrického eNka bude dvojnásobný oproti doteraz najsilnejšiemu modelu s výkonom 225 kW (306 koní) a silou 605 Nm. A výkon nie je všetko, ďalšie technické zmeny na podvozku a naladení elektroniky budú zásadné pre typickú N radosť z jazdy!
Ako to vieme? Hyundai IONIQ 5 N je v zásade sesterským modelom KIA EV6 GT, takže môžeme očakávať použitie rovnakej techniky a podobného, ak nie ešte ostrejšieho, naladenia. Predpokladáme, že prvé elektrické N bude ešte viac ako KIA EV6 GT orientované na maximálne jazdné zážitky a preto očakávame, že maximálny systémový výkon presiahne magickú hodnotu 600 koní (viac ako 441 kW) a systémový krútiaci moment presiahne 740 Nm. Pre porovnanie, EV6 GT má 430 kW (585 koní) a 740 Nm. Tomu zodpovedajú aj jazdné výkony, zrýchlenie z nuly na 100 km/h bude trvať menej ako 3,5 sekundy a maximálna rýchlosť 260 km/h dorovnáva aj najrýchlejšie elektrické Porsche Taycan. Na elektromobily vysoká maximálna rýchlosť je daná schopnosťou elektrického motora dosahovať až 21.000 otáčok za minútu (štandardne 15.000 ot/min.).
Dôležitejšie ako absolútne hodnoty výkonu sú zmeny v naladení podvozka a riadiacej elektroniky. Hyundai IONIQ 5 N bude minimálne o 5 milimetrov bližšie k zemi a jednoduché predné vzpery MacPherson budú nahradené viacprvkovým MacPhersonom s delenými spodnými ramenami a výstuhami na horných uloženiach predných tlmičov. Zadná päťprvková náprava sa síce štrukturálne nezmení, ale doplnením vzpery v batožinovom priestore sa zvýši tuhosť celej zadnej časti.
Ak by malo naladenie podvozka IONIQu 5 N nasledovať EV6 GT, dostane o 9% mäkšie pružiny vpredu a 11% tvrdšie vzadu, spolu s o 15% tuhším stabilizátorom oproti štandardnému najvýkonnejšiemu modelu.
Elektronicky riadené tlmiče (ECS) budú umožňovať nastavenie tuhosti podľa zvoleného jazdného režimu a zrejme aj individuálne prostredníctvom plne konfigurovateľného režimu. Popri jazdných režimoch Eco, Normal a Sport očakávame špecifické eNkové nastavenia, teda ostrý režim N, N Individual a tiež po vzore mladšieho súrodenca režim Drift. Jazde bokom bude napomáhať, okrem špecifického jazdného režimu a plne vypínateľného stabilizačného systému, aj elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál na zadnej náprave.
Za 21 palcovými diskami sa budú ukrývať veľké brzdy s kotúčmi o priemere 380 mm vpredu a 360 mm vzadu, ktoré budú rekuperačnému výkonu až 300 kW pomáhať krotiť viac ako 2,2 tony ťažké auto.
Ako teda Huyndai IONIQ 5 N jazdí? Usudzujúc z oficiálnych jazdných fotografií automobilky a prvý ohlasov kolegov, ktorí už mali tú česť, fantasticky! Tento náš virtuálny záver potvrdzujú aj dve ďalšie empirické skúsenosti. Kia EV6 GT je auto s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a IONIQ 5 N bude minimálne rovnako dobrý. A tá druhá?
Hyundai všetkých dokázal presvedčiť už svojim prvým eNkovým autom. S modelom i30 N sa mu na prvý pokus podarilo postaviť excelentný ostrý model. Prečo by to malo byť pri prvom elektrickom modeli s prívlastkom N inak?
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Hyundai Motor Group