Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.
Základom je platforma pre elektrické vozidlá luxusnej a vyššej strednej triedy, vysokovýkonný luxusný elektrický model vychádza z modelu EQS a nesie označenie EQS 53 4MATIC+. S výkonom až do 560 kW (761 koní) pri označení „53“ sa môžeme domnievať, že zatiaľ ide o základ ponuky elektrických AMG a v budúcnosti príde ešte výkonnejší model s označením „63“.
Pohon EQS 53 4MATIC+ zabezpečujú dva synchrónne elektromotory, každý z nich poháňa jednu nápravu, čim je zabezpečený pohon všetkých kolies. Základná verzia má výkon 484 kW (658 koní) a maximum krútiaceho momentu dosahuje hodnotu 950 Nm.
S opcionálnym balíkom AMG DYNAMIC PLUS je k dispozícii maximálny výkon 560 kW (761 koní) a silou 1020 Nm, ktoré sú k dispozícii krátkodobo v režime RACE START. V takom prípade trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 3,4 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.
Základná verzia AMG EQS zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je limitovaná na 220 km/h. V oboch prípadoch je uvádzaná hodnota zrýchlenia dostupná len v prípade nabitia batérie aspoň na 80%.
EQS 53 4MATIC+ je postavené na 400 voltovej štruktúre a jeho líthium-ionová batéria má využiteľnú kapacitu 107,8 kWh. Automobilka uvádza, že obsah kobaltu je redukovaný na 10 percent a aktívne materiály nikel, kobalt a mangán sú zastúpené v pomere 8:1:1. Batéria má AMG špecifické elektrické vedenie a manažment batérie je konfigurovaný špeciálne pre AMG.
Podobne ako v prípade sesterského modelu EQS, aj AMG EQS má možnosť dobíjania jednosmerným prúdom až do výkonu 200 kW, pričom dobíjanie za optimálnych podmienok umožňuje „natankovať“ 300 km dojazdu už za 19 minút. Domáce nabíjanie striedavým prúdom je možné do výkonu 22 kW.
Dojazd 2.655 kilogramov vážiaceho elektromobilu je udávaný v rozsahu 526 až 580 km podľa normy WLTP, pri priemernej spotrebe 23,9 – 21,5 kWh/100 km.
K modelom AMG neodmysliteľne patrí charakteristický zvukový prejav, ktorý si automaticky spájame s osemvalcovými motormi. Mercedes-AMG sa snaží aj vo svojom prvom elektrickom modely poskytnúť akustický zážitok prostredníctvom systému AMG SOUND EXPERIENCE, ktorý využíva špeciálne reproduktory a generátor zvuku. K dispozícii sú dve verzie systému "Authentic" a "Performance". Ako to bude znieť? Vypočujeme si...
Základom podvozka AMG RIDE CONTROL+ je vzduchové odpruženie kombinované s adaptívnymi tlmením a štandardným riadením zadnej nápravy s natáčaním do 9 stupňov. Do rýchlosti 60 km/h sa natáčajú v opačnom smere ako kolesá prednej nápravy s cieľom zmenšiť polomer zatáčania, od rýchlosti 60 km/h sa natáčajú v rovnakom smere, čím prispievajú k pozdĺžnej stabilite.
Podobne ako iné modely AMG, aj AMG EQS disponuje voličom jazdných režimov, ktorý ponúka nastavenia "Slippery", "Comfort", "Sport", "Sport+" and "Individual". Pre viac zábavy za volantom je k dispozícii aj funkcia vypínateľného ESP.
Výkonnej pohonnej sústave zodpovedajú brzdy, ktoré si musia poradiť s nemalou hmotnosťou 2.655 kilogramov. Štandardné brzdy majú vpredu rozmer 415x33 milimetrov a šesťpiestikové strmene, vzadu je to 378x22 milimetrov a jeden piestik. Za príplatok sú k dispozícii keramické brzdy, ktoré majú vpredu rozmer 440x40 milimetrov.
Autor: Miro Vilím / Foto: Mercedes-Benz