Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.
EQS SUV zdieľa platformu s modelom EQS a teda rázvor osí kolies má rovnakú hodnotu 3.210 milimetrov. V porovnaní s limuzínou je však s celkovou dĺžkou 5.125 milimetrov o 91 milimetrov kratšie, o 33 milimetrov širšie a o 206 milimetrov vyššie (EQS limuzína má rozmery 5216 mm / 1926 mm / 1512 mm).
Popri základnej päťmiestnej verzii bude k dispozícii aj sedemmiestna verzia. Druhý rad sedadiel je elektricky posuvný v rozsahu 130 milimetrov, čo umožňuje maximalizovať priestor pre nohy cestujúcich (830 až 960 milimetrov), alebo naopak zväčšiť batožinový priestor (z objemu 645 až na 880 litrov pri päťmiestnej verzii, pri sklopených operadlách sedadiel tretieho radu až 800 litrov pri sedemmiestnej verzii, základ sedemmiestnej verzie má hodnotu 565 litrov).
Pri sklopených operadlách sedadiel v druhom, evtl. treťom rade je k dispozícii až 2100, resp. 2020 litrov batožinového priestoru. Pri plnom obsadení sedemmiestnej verzie je k dispozícii batožinový priestor s objemom 195 litrov. Pre porovnanie, model EQS ponúka batožinový priestor so základným objemom 610 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1770 litrov.
Operadlá sedadiel v druhom rade sú elektricky nastaviteľné v rozsahu 14 stupňov smerom vpred a 4 stupne smerom vzad a sú sklápateľné v pomere 40:20:40. Tretí rad sedadiel je tvorený dvomi individuálnymi sedadlami a vďaka EASY ENTRY funkcii, ktorá posunie operadlá sedadiel v druhom rade až o 290 milimetrov sa má aj do tretieho radu nastupovať komfortne.
Nové EQS SUV zdieľa s modelom EQS aj pohonné ústrojenstvo a trakčný akumulátor s kapacitou 107,8 kWh. Štandardne je k dispozícii palubná nabíjačka pre nabíjanie striedavým prúdom výkonom 11 kW (doba nabíjania cca. 10 hodín) a 22 kW (doba nabíjania 5 hodín), samozrejmosťou je nabíjanie jednosmerným prúdom až s výkonom 200 kW. Automobilka garantuje, že až 10 rokov alebo 250 000 kilometrov neklesne kapacita batérie pod 70 percent.
Jednotlivé modely s rovnakým označením majú v EQS SUV vyšší výkon ako je tomu v prípade modelu EQS, kde je základom výkon 245 kW / 333 koní / 568 Nm (EQS 450+) a 385 kW / 523 koní / 855 Nm (EQS 580 4MATIC).
Podobne ako model EQS, aj EQS je dostupné nielen s pohonom všetkých kolies, ale aj s pohonom len zadných kolies. Základná verzia EQS 450+ má len jeden elektrický motor na zadnej náprave, ktorý prenáša celkový výkon 265 kW (360 koní) a krútiaci moment s maximálnou hodnotou 568 Nm na zadné kolesá. Táto verzia má mať dojazd až 660 kilometrov podľa normy WLTP.
Model EQS 450 4MATIC má elektrický motor aj vpredu a poháňané obidve nápravy, čomu zodpovedá aj vyššia hodnota dostupnej sily (800 Nm), pri rovnakom systémovom výkone 265 kW (360 koní). Vrcholná verzia s označením EQS 580 4MATIC a dvomi elektrickými motormi má výkon 400 kW (544 koní) a silu 858 Nm. Modely s pohonom oboch náprav dokážu pri brzdení rekuperovať s výkonom až 290 kW.
Podvozok EQS SUV je štandardne vybavený vzduchovým odpružením AIRMATIC s adaptívnymi tlmičmi a svetlou výškou nastaviteľnou v rozsahu 40 milimetrov. Do rýchlosti 80km/h je možné základnú svetlú výšku zvýšiť o 25 milimetrov, v režimoch COMFORT a SPORT naopak svetlá výška nad rýchlosťou 110 km/h klesne o 10, resp. 15 milimetrov. Pokles rýchlosti pod 80 km/h znamená návrat do základnej hladiny svetlej výšky.
Adaptívne vzduchové odpruženie s nastavením jazdných režimov ponúka okrem spomínaných jazdných profilov COMFORT a SPORT aj režim ECO, INDIVIDUAL a OFFROAD v dvoch stupňoch (s aktivovaným ESP a s deaktivovaným ESP) pre jazdu v ľahkom teréne, resp. na nespevnených cestách.
Rovnako ako EQS aj EQS SUV disponuje natáčaním zadnej nápravy už v základnom vyhotovení, v tomto prípade sa kolesá natáčajú o 4,5 stupňa, za príplatok je k dispozícii aj natáčanie kolies o 10 stupňov. Kolesá majú rozmer 20 až 22 palcov.
Architektúra interiéru zodpovedá modelu EQS, v štandardnej výbave pre model EQS 450+ je k dispozícii prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca a centrálny displej orientovaný na výšku s uhlopriečkou 12,8 palca. Za príplatok je k dispozícii MBUX Hyperscreen so šírkou 141 centimetrov, ktorý ponúka pod jedným krycím sklom tri displeje. Prístrojový štít pre vodiča s uhlopriečkou 12,3 palca, centrálny displej s uhlopriečkou 17,7 palcov a displej pre predného spolujazdca s uhlopriečkou 12,3 palca. Centrálny displej a displej pre pasažiera disponujú OLED technológiou a haptickou odozvou. Displej pre pasažiera umožňuje prehrávať aj počas jazdy dynamický obsah (videá) pričom ak vnútorná kamera spozoruje, že vodič sa pozerá smerom na displej pasažiera, automaticky stmaví obrazovku.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz