MINI pokračuje v ceste za výlučne elektricky poháňanými vozidlami a na nadchádzajúcom veľtrhu IAA Mobility 2023 predstavuje dvoch členov novej MINI rodiny.
Automobilka povzbudená úspechom predchádzajúcej generácie modelu Cooper SE predstavuje model MINI Cooper piatej generácie len s čisto elektrickým pohonom. Trojdverový hatchback novým spôsobom interpretuje známe tvary a naďalej ponecháva výrazné členenie karosérie na tri horizontálne roviny: samotný pontón karosérie, presklenú kabínu a výraznú strechu.
Máte pocit, že novinke niečo chýba? Áno, plastové rozšírenia blatníkov tentoraz úplne absentujú. MINI Cooper je koncipovaný najmä ako auto do mesta a chýbajúca plastová ochrana bude v mestskej džungli chýbať. Vyhladený dizajn však poskytuje veľmi dobrú aerodynamiku, hodnota koeficientu odporu vzduchu je len 0,28. Batožinový priestor má základný objem 200 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40:60 je k dispozícii 800 litrov.
Chýba aj prístrojový panel pred vodičom, obidva modely MINI majú zobrazovanie všetkých informácií koncentrované do stredového displeja okrúhleho tvaru s priemerom 240 milimetrov. Jazdne relevantné informácie sa budú premietať aj na head-up displej, ten si však budete musieť priplatiť. Prístrojová doska, ale aj výplne dverí, sú v oboch vozidlách potiahnuté látkou, čo navodzuje príjemný pocit domáckej atmosféry.
MINI Cooper sa ako trojdverový hatchback predstavil v dvoch výkonových stupňoch, päťdverová verzia a kabriolet budú nasledovať.
MINI Cooper SE
MINI Cooper E má elektromotor s výkonom 135 kW / 184 koní a maximom krútiaceho momentu 290 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,3 sekundy. Batéria má kapacitu 40,7 kWh, čo má podľa cyklu WLTP umožňovať dojazd až 305 kilometrov.
MINI Cooper SE
MINI Cooper SE ponúka výkon 160 kW / 218 koní a 330 Nm a z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 6,7 sekundy. Maximálnu rýchlosť sme v tlačovej správe nenašli ani pre jednu výkonnostnú verziu. Výkonnejší model má batériu s kapacitou 54,2 kWh a udávaný dojazd až 402 kilometrov.
MINI Cooper SE
Obidva modely je možné nabíjať striedavým prúdom s výkonom 11 kW, pri použití rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom je možné batériu nabiť z 10 % na 80 % približne za 30 minút. Maximálny nabíjací výkon je pre Cooper E 75 kW, pre Cooper SE 95 kW, čo je v porovnaní s inými elektromobilmi relatívne málo.
MINI Cooper SE
Poznáme aj základné nemecké ceny, MINI Cooper E (BEV) začína na sume 32.900,- EUR, MINI Cooper SE bude stáť najmenej 36.900,- EUR.
MINI Countryman sa predstavuje len vo svojej elektrickej podobe, ale aj naďalej, na rozdiel od modelu MINI Cooper budú k dispozícii aj spaľovacie motory a dokonca aj verzia JCW. Informácie o jednotlivých motorizáciách máme zatiaľ len vo forme nemeckých cien: MINI Countryman C (benzín) 39.900,- EUR, MINI Countryman D (diesel) 42.900,- EUR, MINI Countryman E (BEV) 43.500,- EUR, MINI Countryman S ALL4 (benzín) 45.900,- EUR, MINI Countryman SE ALL4 (BEV) 49.500,- a MINI John Cooper Works Countryman ALL4 (benzín) 56.500,- EUR.
Nakoľko MINI Countryman zdieľa podvozkovú platformu (aj) s modelom BMW X1, môžeme predpokladať, že model MINI John Cooper Works Countryman ALL4 bude mať k dispozícii rovnakú techniku ako BMW X1 M35i xDrive: dvojlitrový benzínový turbomotor s výkonom 221 kW (300 koní) produkovaným v rozsahu od 5.750 do 6.500 otáčok za minútu a 400 Nm dostupných v rozsahu 2.000 až 4.500 otáčok za minútu. Nakoľko Countryman bude o málo menší ako BMW X1, zrýchlenie z nuly na 100 km/h by mohlo byť lepšie ako 5,4 sekundy, maximálna rýchlosť však určite nepresiahne 250 km/h.
MINI Countryman narástol o 13 centimetrov do dĺžky a 6 centimetrov do výšky. Na dĺžku meria 4.433 milimetrov, na šírku 1.843 milimetrov a na výšku 1.656 milimetrov. Dostatok priestoru pre pasažierov má zabezpečovať rázvor osí kolies, ktorý má hodnotu 2.692 milimetrov (rovnako ako BMW X1, ktoré má v spomínanej verzii M35i rozmery 4.505 / 1.845 / 1.622 milimetrov) a v rozsahu 13 centimetrov posuvná zadná lavica pre pasažierov v druhom rade. Jej operadlá je možné nastavovať v rozsahu 12 stupňov.
Základný batožinový priestor má objem 460 litrov, po sklopení operadiel delených v pomere 40:20:40 je to až 1.450 litrov. Countryman môže ťahať brzdený príves až do hmotnosti 1.200 kilogramov.
Napriek hranatému dizajnu má nový Countryman, mimochodom prvé MINI vyrábané v Nemecku, koeficient odporu vzduchu len 0,26 (predchodca 0,31).
MINI Countryman E má elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a silou 250 Nm, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 8,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 170 km/h.
MINI Countryman SE ALL4 disponuje dvomi elektromotormi so systémovým výkonom 230 kW (313 koní) a krútiacim momentom 494 Nm, čo vďaka pohonu všetkých kolies umožňuje dosiahnuť zrýchlenie z nuly 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 180 km/h.
Batéria má v oboch prípadoch využiteľnú kapacitu 66,45 kWh a palubná nabíjačka umožňuje nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 22 kW, jednosmerným prúdom až 130 kW. Dojazd podľa WLTP pre verziu Countryman E je až 462 kilometrov, Countryman SE ALL4 by mal mať dojazd hodnotu až 433 kilometrov.
Informácie o technických údajoch spaľovacích motorov pre model Countryman automobilka zatiaľ nezverejnila.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: MINI