Prvý sériový elektromobil od Volkswagenu mal reálny dojazd približne 150 km na jedno nabitie a ako vôbec prvý elektromobil v našom redakčnom teste umožňoval výlet na neďaleký „bratislavský“ kopec a snáď až dva ostré výjazdy.
Písal sa rok 2016 a Volkswagen e-Golf dokázal presvedčiť kvalitou spracovania interiéru, vynikajúcim komfortom a odhlučnením, ale aj dynamikou v mestských rýchlostiach. V zrýchlení z nuly na 60 km/h bol rýchlejší ako Golf GTI rovnakej generácie. Au!
Základom pre e-Golf bola siedma generácia ikonického modelu a vtedajšie technické parametre v porovnaní s dnešnými elektromobilmi demonštrujú rýchlosť vývoja elektrických áut. Volkswagen e-Golf disponoval batériou s kapacitou 24,2 kWh, výkonom 115 koní a silou 270 Nm. V rámci faceliftu modelového radu získal e-Golf vyšší výkon (136 koní a 290 Nm), no najmä vďaka vyššej kapacite batérie (35,8 kWh) umožňoval praktický dojazd až 200 km. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa dostalo pod 10 sekúnd (9,6 s), maximálna rýchlosť bola limitovaná na 150 km/h. V produkcii nemeckej automobilky zostal až do mája roku 2020.
Už na jeseň 2020 automobilka Volkswagen začala predávať prvý elektromobil postavený na modulárnej elektrickej platforme (MEB), ktorá bola koncipovaná výlučne pre elektrické vozidlá. Zatiaľ čo e-Golf disponoval pohonom prednej nápravy, Volkswagen ID.3 dostal elektromotor umiestnený na zadnej náprave a tým bola určená aj jeho poháňaná náprava.
Pohon zadných kolies nemal žiadny problém s prenosom výkonu 150 kW (204 koní) a maxima krútiaceho momentu až 310 Nm (podľa verzie) na cestu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo verzii s menšou batériou (58 kWh netto / 62 kWh brutto) len 7,3 sekundy, maximálna rýchlosť bola limitovaná na 160 km/h. Verzia s väčšou batériou (77 kWh využiteľná / 82 kWh celková) mala rovnakú maximálnu rýchlosť, kvôli vyššej hmotnosti jej však zrýchlenie z pokoja na 100 km/h trvalo 7,9 sekundy. Vďaka podstatne vyššej kapacite batérie dokázala aj verzia s menšou batériou prejsť na jedno nabitie viac ako 330 kilometrov.
Technologický pokrok bol neodškriepiteľný, no napriek tomu nedokázal prvý model ID.3 úplne presvedčiť zákazníkov. Samozrejme, nemalú rolu v tom zohrávala cena. Zatiaľ čo e-Golf po facelifte v Nemecku začínal na sume 31.900,- EUR, model ID.3 Pro Performance 1st Max štartoval na sume 48.735,- EUR. Podstatnú časť nárastu ceny samozrejme tvorila veľká trakčná batéria, ale úplne presvedčiť nedokázal ani dizajn, lacno pôsobiaci interiér a prvotné problémy s novým infotainmentom.
Minuloročný facelift modelu ID.3 mimoriadne prospel a odstránil hlavné nedostatky kritizované novinármi a zákazníkmi. Od januára aktuálneho roka slovenský importér navyše uviedol nový cenník s mimoriadne atraktívnymi cenami.
Technologické zmeny sa týkajú najmä najnovšieho softvéru s označením ID.Software 3.5, ktorý je podstatne svižnejší, na rozdiel od predchodcu už „nemrzne“ a ponúka nové funkcionality, vrátane aktualizácie na diaľku (Over-the-Air). Architektúra interiéru (malý 5,3 palcový displej pred vodičom, 12 palcový displej pre multimádiá a ovládanie) zostala bezo zmien, vrátane nepodsvietených slidrov pre klimatizáciu a hlasitosť a dotykových ovládačov na volante, avšak vyhotovenie palubnej dosky a predovšetkým všetkých dverí teraz pôsobí podstatne hodnotnejším dojmom. Celá vrchná časť palubnej dosky a vrchná časť predných dverí je z mäkčených materiálov a výplne všetkých dverí (a sedadlá) sú čiastočne čalúnené syntetickým materiálom pripomínajúcim alcantaru. Približne 71 percent z tohto materiálu je pritom vyrobených z recyklátu.
Pochvalu zasluhujú ergoActive predné sedadlá, ktoré podobne ako ostatné modely rodiny ID. majú aj lakťovú opierku na vnútornej strane. Tá kompenzuje vyššie umiestnenie sedadiel a naopak nižšie položený stredový tunel. Komfort sedenia je skutočne vynikajúci a to aj v druhom rade.
Novinkou minuloročného faceliftu sú aj dizajnové zmeny exteriéru, ktoré priniesli uhladenejší vzhľad a ďalšiu aerodynamickú optimalizáciu. Nový predný nárazník je členitejší a pôsobí dynamickejším dojmom a predovšetkým, z prednej kapoty zmizol nevzhľadný čierny hrb, čím sa opticky predĺžila predná časť vozidla.
Nami testovaná verzia Pro S Performance disponovala väčšou batériou, s využiteľnou kapacitou 77 kWh, čo v praxi týždňového testu znamenalo reálny dojazd na jedno nabitie na úrovni viac ako 450 kilometrov v kombinovanej premávke.
Pravidelne po dobíjaní ukazoval palubný počítač dojazd viac ako 500 kilometrov. Tieto údaje síce celkom nekorešpondujú s údajmi výrobcu (kombinovaný dojazd 558 km, dojazd v meste až 768 km), avšak s ohľadom na spôsob využívania auta sú viac než uspokojivé. Počas celého týždňa som totiž jazdil s využívaním plnej dynamiky (zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy) a veľký podiel jázd bol vysokými diaľničnými rýchlosťami (maximálna rýchlosť 160 km/h).
Zásluhu na relatívne vysokej priemernej spotrebe 17,0 kWh/100 km (výrobcom udávaná 15,35 kWh/100 km) malo aj časté využívanie dynamického potenciálu podvozka, pohon zadných kolies v kompaktnej triede vozidiel (dĺžka 4.264 mm, šírka bez spätných zrkadiel 1.809 mm a výška 1.556 mm) nie je úplne bežný a vodičovi napriek nevypínateľnému stabilizačnému systému ponúka dostatok zábavy za volantom. Výhodou zadného pohonu je nielen presné riadenie oprostené od vplyvov prenášaného výkonu, ale aj malý priemer otáčania cca. 10,3 metra, ktorý z modelu ID.3 robí ideálneho spoločníka do mestskej premávky.
Vďaka veľkému rázvoru 2.770 mm sa však ID.3 nestratí ani na diaľnici pri vysokých rýchlostiach a v porovnaní s aktuálnou generáciou modelu Golf (rázvor 2.619 mm) ponúka v druhom rade o niečo komfortnejšie sedenie. Nie je to len zásluhou dlhšieho rázvoru, ale aj vyššie umiestnenou sedacou plochou, ktorá tak ponúka slušnú oporu aj pre stehná vyšších cestujúcich. Batožinový priestor napriek vzadu umiestnenému motoru a jednostupňovej prevodovke má základný objem 385 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel 1.267 litrov, čo sú hodnoty takmer totožné s modelom Golf s koncepciou pohonu „všetko vpredu“ (381 litrov, resp. 1.237 litrov). Volkswagen ID.3 teda priestorovou ponukou takmer úplne zodpovedá modelu Golf s rozmermi 4.286 mm x 1.789 mm x 1.466 mm (dĺžka x šírka x výška).
Poďme si posvietiť na aktuálne ceny. Model ID.3 Pro s batériou 58 kWh aktuálne začína na sume 35.990,- EUR, model Pro S (77 kWh batéria) na sume 42.990,- EUR. Ešte zaujímavejšiu ponuku však predstavujú modely s označením Limited, ktoré majú v akciovej cene od 36.990,- EUR (Pro 58 kWh), resp. 43.990 EUR (Pro S 77 kWh) balík výbavy v hodnote až 6.360,- EUR. Súčasťou výbavy zdarma sú: Balík Svetlá a Dizajn obsahujúci aj vynikajúce LED svetlomety IQ. Light, Balík asistenčných systémov, Balík Komfort a metalíza.
V zásade je možné konštatovať, že modely Limited obsahujú všetku potrebnú výbavu a z príplatkových prvkov nič viac už nepotrebujete. Po skúsenostiach s testovaným modelom obutým na príplatkových dvadsaťpalcových diskoch Sanya s pneumatikami s rozmerom 215/45 R20 dokonca nepotrebujete ani adaptívne tlmiče (DCC). Aj na dvadsaťpalcových kolesách bol totiž komfort podvozok výborný, na sériových kolesách s rozmerom 18 palcov (verzia Pro), resp. 19 palcov (verzia Pro S) bude ešte lepší.
Volkswagen ID.3 vo verzii Pro S po facelifte je v mnohých aspektoch výrazne lepším autom a výborným elektromobilom, avšak stále platí, že ako každý elektromobil vyžaduje špecifickú infraštruktúru a teda má význam najmä pre tých, ktorí majú možnosť nabíjať doma alebo v práci (nabíjacím výkonom 11 kW pri striedavom prúde). Nabíjanie jednosmerným prúdom až 170 kW je primárne koncipované pre dlhé cesty a ako jediný zdroj energie by bolo nielen príliš drahé (v porovnaní s „domácou“ elektrickou energiou), ale nie je optimálne ani pre dlhodobé zachovanie kapacity batérie.
Volkswagen však naďalej ponúka obľúbený model Golf, aktuálne po facelifte, ktorý priniesol aj zaujímavé plug-in hybridné verzie s rýchlym nabíjaním (DC 50 kW). Zatiaľ majú teda fanúšikovia kompaktných modelov značky Volkswagen na výber, nová generácia modelu Golf už bude výlučne elektrická. Ešte pár rokov však bude model ID.3 predstavovať zaujímavú elektrickú alternatívu k modelu Golf ôsmej generácie.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko