Automobilka Volkswagen dnes oficiálne predstavuje svoju vlajkovú loď, ktorá sa už na jeseň tohto roka dostane na európske trhy. V Číne sa rovnako dočkajú na jeseň, uvedenie na trh v Severnej Amerike je naplánované až na rok 2024.
Základné dáta sľubujú pre verziu ID.7 Pro S, ktorá má batériu s využiteľnou kapacitou 86 kWh dojazd až 700 kilometrov. Nový efektívnejší pohon zvyšuje dojazd aj pre verziu ID.7 Pro, ktorá využíva už známu batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh, na 615 kilometrov.
Predpokladom pre dosiahnutie deklarovaného dojazdu je nízky súčiniteľ odporu vzduchu, ktorý dosahuje hodnotu len 0,23.
Volkswagen ID.7 môžeme s ohľadom na karosársku verziu liftback a jeho veľkosť považovať za elektrického nástupcu modelu Volkswagen Arteon, hoci ID.7 je ešte o 10 centimetrov dlhší. S celkovou dĺžkou 4.961 mm a rázvorom 2.966 mm prekonáva nielen spomínaný Arteon (4.866 mm / 2.836 mm), ale aj Touareg (4.878 mm / 2.904 mm). Celková výška ID.7 je 1.538 mm (Arteon 1.439 mm) a šírka bez spätných zrkadiel je 1.862 mm (Arteon 1.871 mm).
Označenie najnovšieho modelu z rodiny ID. ako vlajkovej lode značky teda minimálne s ohľadom na veľkosť nie je prehnané, hoci stále využíva už známu platformu MEB.
Pohon zadných kolies pre obidve uvádzacie verzie Pro a Pro S zabezpečuje nový elektrický pohon s interným označením APP550 s výkonom 210 kW (286 koní) a silou 550 Nm. Prenos výkonu zabezpečuje dvojstupňová jednorýchlostná prevodovka.
Ako sme v úvode spomínali, k dispozícii sú zatiaľ dve verzie: Pro s využiteľnou kapacitou batérie 77 kWh (celková kapacita 82 kWh), ktorá umožňuje nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až 170 kW a verzia Pro S, ktorá má využiteľnú kapacitu batérie 86 kWh (celková kapacita 91 kWh), v tomto prípade je maximálny nabíjací výkon až 200 kW. Podľa predbežných kalkulácií by verzia Pro mala poskytnúť dojazd až 615 kilometrov, verzia Pro S až 700 kilometrov.
Základné tvary exteriéru nie sú žiadnym prekvapením, rovnako niektoré detaily ako predné svetlá spojené svetelnou lištou, či prepojené zadné svetlá nadväzujú na doterajší dizajnový jazyk elektrickej rodiny ID.
Zásadnou novinkou, prvýkrát uplatnenou v práve predstavenom modeli ID.7 je architektúra a vybavenie interiéru. Klasický prístrojový panel bol redukovaný na minimum a jeho zobrazovací displej označovaný ako ID.Displey je minimalisticky zapracovaný do palubnej dosky. ID.Displey zobrazuje len legislatívou vyžadované údaje, teda rýchlosť a varovné hlásenia. Hlavnú úlohu pri zobrazovaní jazdne relevantných informácií preberá štandardný head-up displej poskytujúci funkciu rozšírenej reality (Augmented Reality). Priehľadový displej premieta vo vzdialenosti 3,5 metra informácie o rýchlostných limitoch a aktuálnu rýchlosť, navigačné pokyny a vodorovné dopravné značenie premieta „virtuálne“ vo vzdialenosti približne desať metrov.
Veľký displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 38 centimetrov je centrálnym rozhraním pre ovládanie všetkých podstatných funkcií vozidla a multimediálneho systému. Cieľom bolo maximálne zjednodušenie ovládania, preto je displej rozdelený na dve permanentne viditeľné ovládacie lišty a domovskú obrazovku. Vrchná ovládacia lišta má na pravej strane voľne programovateľné virtuálne tlačidlá, ktoré je možné obsadiť podľa uváženia vodiča. Na ľavej strane je ovládanie priameho vstupu do hlavného menu s prehľadom všetkých aplikácií, hneď vedľa je tlačidlo pre Car Control Centre, ktorá umožňuje vstup k najdôležitejším (najčastejšie používaným) funkciám a jeho obsah je konfigurovateľný. Hlavné menu a Car Control Centre sú dostupné kedykoľvek aj počas zobrazenia akejkoľvek inej aplikácie na domácej obrazovke a to bez potreby jej ukončenia.
Domovská obrazovka uprostred kombinuje najdôležitejšie aplikácie s klasickým obsahom ako je navigácia, či multimédiá, ale ponúka miesto aj pre iné funkcie, napríklad pre nový IDA hlasový asistent. Domovská obrazovka je opäť konfigurovateľná podľa potrieb užívateľa.
Pod displejom infotainment systému sa nachádzajú dotykové ovládacie lišty pre nastavenie teploty a ovládanie hlasitosti audia, ktoré sú tentoraz konečne podsvietené. Volant však naďalej zostal s kapacitnými ovládačmi.
Ďalšou zásadnou novinkou sú úplne nové, veľkoryso dimenzované, ergoActive predné sedadlá. Tie ponúkajú nielen vyhrievanie a masážne funkcie, ale aj chladenie s interaktívnymi ventilačnými otvormi. Nové príplatkové ergoaktívne sedadlá ponúkajú nastavenie v 14-tich smeroch a inteligentné funkcie. Okrem individuálnych nastavení je k dispozícii aj automatická funkcia, ktorá na základe dát teplotných senzorov a senzorov vlhkosti vyhodnotí potrebu chladenia, resp. ventilácie, ktorú následne prispôsobuje aktuálnym podmienkam. Ďalej sú na výber tri špeciálne funkcie: maximálne vyhrievanie, maximálne chladenie a maximálne „sušenie“. Nové sú aj rozšírené masážne funkcie.
Funkcie klimatizácie interiéru sa inšpirovali pôvodným revolučným riešením použitým v luxusnej limuzíne Phaeton a majú poskytovať bezprievanovú výmenu, resp. klimatizáciu vzduchu v interiéri. Za tým účelom majú výduchy ventilácie aktívne elektronicky ovládané klapky, ktoré sa otváraj a zatvárajú podľa potreby.
Interiér poskytuje okrem veľkorysého priestoru v oboch radoch sedadiel, podľa tvrdenia automobilky, aj vysokú kvalitu prevedenia mäkčenej palubnej dosky. Uvidíme ako to bude s dvernými panelmi a ovládačmi okien, ktoré v rámci doterajších modelov rodiny ID. nechávali najviac priestoru na zlepšenie.
Samozrejmosťou sú aj pokročilé asistenčné systémy, z tých nových spomeňme aspoň asistované zmeny jazdného pruhu ako novú funkciu systému Travel Assist.
Sériová produkcia modelu ID.7 pre Európu a Severnú Ameriku začne v nemeckom Emdene v druhej polovici tohto roka, vozidlá pre čínsky trh sa budú vyrábať v Číne.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen