Slávna minulosť, vzrušujúca prítomnosť, ale aj nespochybniteľné smerovanie k elektrickej budúcnosti, to všetko charakterizuje značku Mercedes-AMG. V rámci trojdňového road tripu sme mali možnosť nazbierať zážitky so štyrmi modelmi AMG.
Najjasnejšími hviezdami zostavy bol úplne nový roadster SL 63 a aktuálne najsilnejší model automobilky s dlhým názvom GT 63 S E PERFORMANCE 4-dverové kupé. Ponuku dopĺňal model C 43 4MATIC a čistokrvný športiak so škrupinovými sedačkami a ochranným rámom - legendárne GT R. Ako sprievodné vozidlá skupinu dokonale doplnili dva čierne sedany: E 53 (W213) a S 580 e.
Náš výlet začíname v AMG Performance Center Lamač krátkou rozpravou o značke AMG, jej histórii, aktuálnych novinkách, ale aj predstavením programu na najbližšie tri dni. Moja učiteľka dejepisu pri každej príležitosti prízvukovala, že pre pochopenie súčasnosti je potrebné poznať minulosť, poďme sa teda pozrieť do histórie značky AMG.
Príbeh AMG sa začal písať už pred viac ako 55 rokmi a dnes pozná značku Mercedes-AMG celý svet. Spoločnosť pod názvom AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH založili v roku 1967 bývalí inžinieri automobilky Mercedes-Benz, Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher v obci Burgstall an der Murr neďaleko Stuttgartu ako liaheň pretekárskych motorov. Skratka „AMG“ je tvorená prvými písmenami priezvísk jej zakladateľov Aufrechta a Melchera a začiatočného písmena rodného mesta H.W. Aufrechta (Großaspach). Mimochodom, vedeli ste čo obsahuje znak AMG? Okrem ventilu s pružinou a vačkovým hriadeľom je tam aj jabloň.
Už v lete roku 1971 sa na štart dvadsaťštyrihodinových pretekov na trati Spa-Francorchamps postavilo pretekárske auto s označením AMG 300 SEL 6.8 vo výraznej červenej farbe, svojim 2. miestom v celkovom poradí spôsobilo senzáciu a značku AMG zapísalo do histórie motoršportu.
Vozidlo postavené na základoch modelu W109 malo objem osemvalcového motora zväčšený zo 6,3 litra na 6,8 litra, jeho výkon vzrástol zo sériových 250 koní až na 428 koní (a z 500 na 620 Nm). Napriek nemalej hmotnosti 1.635 kilogramov (o 195 kilogramov menej ako sériový základ) uháňal veľký sedan maximálnou rýchlosťou až 265 kilometrov za hodinu a na stovku zrýchľoval za 6,1 sekundy. Na trati s dlhými rovinkami a dĺžkou viac ako 14 kilometrov bol napriek vysokej spotrebe benzínu a pneumatík rovnocenným súperom omnoho ľahším vozidlám. AMG 300 SEL 6.8 so štartovým číslom 35 si vyslúžilo legendárnu prezývku „Rote Sau“ (červená sviňa).
Vinice Zlati Gric
Model GT 63 S E PERFORMANCE je svojou veľkosťou a výkonom duchovným nástupcom legendárneho pretekárskeho vozidla. Zároveň je prvým hybridným vozidlom dobíjateľným zo siete od značky Mercedes-AMG. Elektrický pohon dopĺňajúci prepĺňaný vidlicový osemvalec však neslúži len krátkodobej jazde bez lokálnych emisií, ale predovšetkým dosahovaniu mimoriadne vysokého systémového výkonu pohonnej sústavy. Manažment pohonného ústrojenstva zachováva stav nabitia akumulátora na úrovni minimálne 25% a teda špičkový výkon až 843 koní a 1.470 Nm teoreticky môžete na dobu 10 sekúnd vyvolať kedykoľvek. Zrýchlenie z miesta na maximálnu povolenú rýchlosť na rakúskych okresných cestách trvá menej ako tri sekundy! Popri extrémnych jazdných výkonoch však štvordverové GT ponúka vynikajúci komfort charakteristický pre značku Mercedes-Benz. V prípade čisto elektrickej jazdy na vzdialenosť až 12 kilometrov sa k pohodliu podvozka pridáva aj akustický komfort bez pohonu spaľovacím motorom. Čisto elektrickú jazdu sme využívali nielen v zastavaných oblastiach, ale aj na diaľničných úsekoch s obmedzeniami rýchlosti pre práce na ceste a pri jazde v kolónach. Deklarovaný elektrický dojazd je vďaka efektívnej rekuperácii nastaviteľnej v štyroch úrovniach opakovane dosiahnuteľný napriek skromnej kapacite elektrického akumulátora 6,1 kWh.
Vinice Zlati Gric
Prvú etapu z Bratislavy však začíname autom z opačného konca ponuky. Mercedes-AMG C43 4MATIC by sme pokojne mohli označiť ako „Baby AMG“. Pohon všetkých kolies prostredníctvom deväťstupňovej prevodovky zabezpečuje nový benzínový dvojlitrový motor, ktorému k špičkovému výkonu 408 koní pomáha elektricky poháňané turbodúchadlo. To zabezpečuje spontánnu odozvu na povely akcelerátora a dostatok výkonu na dynamickú jazdu. Mimochodom, rovnaký motor s trochu nižším výkonom je základnou pohonnou jednotkou aj pre kultový roadster s označením SL. Model C43 je skvelým autom na komfortné cestovanie, jeho dokonale pohodlný a zároveň agilný podvozok pokojne môžeme označiť za špičku svojej triedy.
Mercedes-AMG C43 4MATIC na priesmyku Predil
Prvé kilometre na pokrútených okresných cestách absolvujeme už krátko za slovensko-rakúskymi hranicami, keď prechádzame dva paralelné priesmyky cez Litavské vrchy (Leithagebirge). Ďalšia, diaľničná, etapa prináša nostalgické spomienky na prvú jazdu v GT R, od ktorej v mojom prípade uplynulo takmer presne šesť rokov. Po usadnutí do škrupinových sedadiel za kolmo umiestneným volantom okamžite prichádza vzrušenie, ktoré zažívate v čistokrvnom športovom aute. GT R má ako jediné z flotily výlučne pohon zadnej nápravy a superšportové pneumatiky s minimálnym dezénom. Na vodou zaliatej diaľnici teda oceňujem dokonalé nastavenie kontroly trakcie a stabilizácie, ktorá pomáha skrotiť výkon 585 koní.
Po prejazde priesmyku Seeberg, Jezersko
Hranicu Rakúska a Slovinska prechádzame cez horský priechod Seeberg, ktorý ponúka kombináciu rýchlejších úsekov a úzkych vláseniek. Vďaka minimálnej premávke si jazdu užívajú všetky posádky, na slovinskej strane však prílišné nadšenie tlmí výrazne horší povrch vozovky. Cez oblasť Jezersko smerujeme do cieľa prvého dňa etapy, ktorým je mestečko Bled. Hotel priamo na brehu Bledského jazera sa stáva našou základňou na najbližšie dva dni.
Na brehu Bledského jazera
Druhý deň začíname rýchlym presunom cez Kranjsku Goru smerom na najznámejší a najvyššie položený slovinský priesmyk Vršič s nadmorskou výškou 1.611 metrov. Smerom od Kranjskej Gory miestami tvoria povrch cesty kamenné kocky, ktoré opäť raz nechávajú vyniknúť vynikajúci komfort podvozkov. Pripúšťam, že posádka GT R to mohla vidieť inak, my sme si však vychutnávali otvorenú strechu nového roadstera SL vo vrcholnej motorizácii s legendárnym označením „63“. Výkon štvorlitrového dvakrát prepĺňaného osemvalca (585 koní a 800 Nm) cvičí s bezmála dvojtonovou hmotnosťou s neuveriteľnou ľahkosťou. Model R232 je prvým SL vyvinutým v réžii značky Mercedes-AMG. Po dvoch predchádzajúcich generáciách sa vracia k plátennej skladacej streche a vnútornému usporiadaniu 2+2. Úplnou novinkou je variabilný pohon všetkých kolies pre osemvalcové modely SL 55 a SL 63, základný model SL 43 má výlučne pohon zadných kolies.
Cestou na Vršič
Priesmyk Vršič prechádzame bez zastávky, aj mimo hlavnej prázdninovej sezóny je príliš frekventovaný a na jeho vrchole už tradične nie je kde zaparkovať. V údolí rieky Soča a smerom na sever v údolí rieky Koritnica smerujeme cez horský priesmyk Predil (1.156 mnm.) do Talianska. Dostatok času nám umožňuje vystriedať na výjazde z talianskej strany všetky vozidlá a priamo porovnať ich jazdné vlastnosti. Prekvapuje najmä nové SL, ktoré presvedčivo demonštruje športové gény AMG a tiež veľké štvordverové GT s mimoriadne efektívnym hybridným pohonom dobíjateľným zo siete.
Cestou na Vršič
Nové SL 63 prvýkrát disponuje variabilným pohonom všetkých kolies (4MATIC+), ale jeho jazdné schopnosti sa v plnom nasadení veľmi približujú superšportovému GT R. Treba však zvoliť správnu nájazdovú rýchlosť a výkon postupne dávkovať od stredu zákruty. Nové SL tiež využíva aktívnu aerodynamiku na oboch nápravách. S ohľadom na hmotnosť rozhodne odporúčam príplatok za keramické brzdy. Veľkú pochvalu zasluhuje aj zvukový prejav motora a výfukovej sústavy, taký osemvalcový rachot, syčanie turbodúchadiel a kanonáda z výfukov je skutočne ojedinelým akustickým zážitkom.
Cestou na Vršič
Aspoň v krátkosti spomeniem C43 sedan... vynikajúce každodenné, ale aj cestovateľské auto s dostatočným výkonom sa pri skutočne ostrom jazdení na kopci s vracákmi necíti úplne komfortne. Aj v prípade nastavenia podvozka do najtuhšieho režimu sa príliš nakláňa a má tendenciu byť nedotáčavé. V danej triede to však nie je nič nezvyčajné a zodpovedá to požiadavkám zákazníkov na takýto model.
Na priesmyku Predil
Najemotívnejším zážitkom však bola pre všetkých zúčastnených jazda v superšportovom GT R. Trochu prekvapujúco, len málo ľudí vie o skutočnom talente GT R. Áno, prvý pohľad na extrémne dlhú prednú kapotu a na zadnej náprave posadenú kabínu trochu klame a extrémne proporcie akoby patrili komixovému autu. Ale! Motor umiestený ďaleko za prednou nápravou prispieva k dokonalému vyváženiu hmotnosti a zadok jazdca nachádzajúci sa v nekompromisných škrupinách tesne pred zadnou nápravou okamžite cíti, kedy sa zadok začína skĺzavať do pretáčavého šmyku. Na dlhom diaľničnom úseku už boli škrupiny... nie celkom pohodlné, ale do svojho GT R by som ich napriek tomu chcel, aj s tým ochranným rámom lakovaným vo farbe karosérie. Ten nielen dodáva extra tuhosť a ochranu, ale zároveň slúži ako mreža na zadržanie batožiny.
Pred reštauráciou Spargus
Pri zapnutej stabilizácii alebo v jej športovom režime zadnú nápravu na suchom povrchu (a pri rozumnom dávkovaní výkonu) neodtrhnete, naopak pri plne vypnutej stabilizácii umožňuje trakčná kontrola nastaviteľná v niekoľkých stupňoch preklz podľa schopností vodiča. Keď už ale zadné pneumatiky so šírkou 325 milimetrov (325/30 ZR 20) odtrhnete, musíte vedieť čo robíte. Predné pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 s rozmerom 275/35 ZR 19 po zohriatí držia prednú nápravu ako priklincovanú v oblúku, ani po dlhšom ostrom jazdení sa nedostavuje nedotáčavosť..., resp. neviem si predstaviť nájazdovú rýchlosť, ktorá by prednú nápravu prinútila odtrhnúť sa z oblúku zákruty von.
Vinice Zlati Gric
Pokročilý čas a intenzívny prívalový dážď ukončuje naše kopcové jazdenie a najkratšou cestou odchádzame smerom do hotela. Naša posádka zostáva v GT R a spočiatku mi za volantom nebolo všetko jedno. Lejak bol taký hustý, že stierače nestíhali a na ceste sa tvorili kaluže vody. Napriek tomu, pneumatiky Cup 2 si v spojení s jazdným režimom „Snow“ poradili a po krátkej zoznamovačke s vodou zaliatym asfaltom som sa odvážil aj predbiehať pomalšie autá. Mercedes-AMG GT R je skutočne výnimočné auto! Po skúsenosti s vynikajúcou SL som zvedavý na jeho nástupcu, ktorý práve technický základ zdieľa s modelom R232.
Vinice Zlati Gric
Tretí deň nás čaká krátka návšteva kláštora Žička Kartuzija, vynikajúci obed v reštaurácii Spargus a predovšetkým návšteva vinohradníctva Zlati Grič v Slovenských Konjiciach. Nádherná lokalita je výborným prostredím pre oddych aj zábavu. Veľké poďakovanie patrí pani Andrejke Gažovič za skvelú pohostinnosť.
Vinice Zlati Gric
Náš program sa naplnil a my smerujeme cez Rakúsko domov a večer sa vraciame do Bratislavy. Dlhá cesta pre našu posádku v modeli SL potvrdzuje, že nový Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ je excelentným hltačom kilometrov a ideálnym cestovateľským GT.
Vinice Zlati Gric
Štyri krajiny, viac ako tisíc päťsto najazdených kilometrov a päť skvelých áut od značky Mercedes-AMG s výkonom 3.020 koní a cenou viac ako jeden milión EUR v nás zanechalo nezabudnuteľné zážitky. Veľké poďakovanie patrí realizačnému tímu Mercedes-Benz Slovakia, Robo, Michal a Peter naplánovali skvelú trasu, bohatý zážitkový program s dokonalým servisom a predovšetkým sa im podarilo zabezpečiť fantastické autá.
AMG Road Trip Slovenia 2023 - Dream Team
Štvordverové plug-in hybridné GT naznačilo budúci vývoj, ale tento výlet sme si ešte mohli vychutnať s výnimočnými veľkoobjemovými osemvalcami a ich úžasným zvukovým prejavom. A elektrická budúcnosť značky Mercedes-AMG? To už bude iný príbeh.
Autor: Miro Vilím, Foto: Miro Vilím (postprodukcia Jakub Čajko)