Dočkali sme sa! Rok 2022 bol rokom veľkých výročí a jedným z nich bolo 50. výročie M GmbH, športovej divízie BMW. Bavorská automobilka potešila predstavením hneď niekoľkých noviniek nielen seba, ale predovšetkým svojich fanúšikov a zákazníkov.
BMW M2 možno v katalógu vyzerá ako entry level, ale v skutočnosti je to návrat ku koreňom a predstavuje modernú interpretáciu prvého BMW M3 (E30). Vôbec nepochybujeme o tom, že napriek nemalej hmotnosti pôjde o najlepšie jazdecké auto s rodokmeňom M GmbH zo súčasnej palety nových vozidiel BMW. Na druhom konci ponuky je BMW XM, len druhé samostatné vozidlo športovej divízie a zároveň prvý eMkový hybrid. Skalní fanúšikovia z nového SUV možno nie sú nadšení, ale ak je toto cesta ako čo najdlhšie zachovať tie skutočné športové autá z Mníchova, vydržíme to...
Dokonalým kompromisom je auto, ktoré priaznivci značky netrpezlivo očakávali už od tretej generácie M3 (E46). Na začiatku nového milénia išla do predaja tretia generácia vtedy už ikonického modelu. Vďaka karosárskym verziám kupé a cabrio sa stala generácia E46 doposiaľ najúspešnejšou (predalo sa viac ako 85 tisíc kusov) a mnohí ju dodnes zaraďujú medzi tie najlepšie autá, ktoré v Mníchove vznikli.
Až neskôr vyšlo najavo, že BMW reálne uvažovalo o verzii Touring a vznikol aj skúšobný prototyp vo finálnej podobe. Cieľom konštruktérov bolo nielen harmonicky spracovať prechod medzi sériovými zadnými dverami a rozšírenými blatníkmi, ale predovšetkým zachovať potrebnú tuhosť karosérie a po inštalácii priestorovo náročnej zadnej nápravy aj použiteľný batožinový priestor. Koncept mal manuálnu prevodovku a pohon výlučne zadných kolies... Nuž, z dôvodov, ktoré pozná len BMW to nevyšlo a do predstavenia prvého modelu M3 Touring sme museli čakať viac ako 20 rokov.
Čakanie však stálo za to a BMW v roku 2022 predstavilo BMW M3 Competition Touring M xDrive. Dlhé označenie obsahuje všetko potrebné, aby znalec aktuálnej generácie BMW M3 zistil všetko potrebné o technike. Prvý trojkový kombík s označením M je dostupný výlučne s pohonom všetkých kolies, automatickou osemstupňovou prevodovkou a v silnejšej verzii s výkonom 375 kW (510 koní) pri 6.250 otáčkach za minútu a silou 650 Nm dostupnou v rozsahu od 2.750 do 5.500 otáčok za minútu.
Vďaka pohonu všetkých kolies a funkcii kontrolovaného rozjazdu (Launch Control) zrýchli M3 Touring z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy (!) a maximálna rýchlosť je s príplatkovou opciou M Drivers Package 280 km/h. Jedinou pehou na kráse technických údajov je pohotovostná hmotnosť (DIN) 1.865 kilogramov (au!). Nemalá hmotnosť je nielen daňou za veľkosť auta (dĺžka 4801 mm / šírka 1903 mm / výška 1446 mm) a pohon všetkých kolies, ale aj dôsledkom dodatočných výztuh, ktoré majú zabezpečiť požadovanú tuhosť karosérie.
BMW ponúka pre tých svojich zákazníkov, ktorým by sériová podoba M3 Touring pripadala napriek neprehliadnuteľnej prednej maske a výraznému rozšíreniu karosérie príliš nenápadná, diely M Performance. Všetky karosárske diely sú vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) s čírou povrchovou úpravou. Môžeme začať vpredu aerodynamickými krídielkami na nárazníku, mohutným predným splitterom a modifikovanými prieduchmi v prednom nárazníku.
Rozšírené prahy nám budú špiniť nohavice pri nastupovaní, ale vyzerajú rovnako cool ako rozšírenie zadného nárazníka, ktorý v prípade full opcií končí karbónovými pseudodifúzorom a štvoricou uprostred umiestnených koncoviek výfukovej sústavy, ktorej zadný titánový tlmič je o 30 percent ľahší ako sériové prevedenie s koncovkami umiestnenými v rohoch nárazníka. Hoci uznávam ľahkosť drahého kovu, riešenie príplatkovým M Performance výfukom má dve nevýhody: estetickú, pretože opticky auto zužuje a praktickú... viete si predstaviť, že po nakladačke na kopci si idete (ideálne v kraťasoch) upratať silvestrovskú kapustnicu, ktorú ste rozliali v kufri?
Žiadne výhrady, snáď s výnimkou sťažností posádky na jemne zhoršený komfort jazdy, nemáme k nádherným príplatkovým diskom v zlato-bronzovom vyhotovení (Golden Frozen Bronze) s priemerom 20 palcov vpredu a 21 palcov vzadu. Pre slovenské cesty budú zrejme použiteľnejšie kované disky Y-Spoke M Performance s cetrálnou maticou v matnej čiernej farbe s priemerom 19 palcov vpredu a 20 palcov vzadu.
Jednou vetou uzavrieme ponuku vizuálnych karosárskych doplnkov: zadný strešný spojler vyzerá výborne, bočné nalepovance na okrajoch samostatne vyklápateľného skla piatych dverí už menej. Detaily ako špeciálne kolíky centrálneho zamykania s M logom alebo karbónové kryty spätných zrkadiel sú čerešničkou na torte veľkorysej ponuky značkového príslušenstva, viac detailov uvidíte po rozkliknutí našej fotogalérie.
V duchu motoršportu sa však M Performance diely týkajú aj funkčnosti, k dispozícii je napríklad nastaviteľný podvozok a športové brzdné dosky pre obidve nápravy.
BMW M3 Competition Touring M xDrive vyzerá ako ideálny darček (aj) k mojim budúcim piatim desiatkam rokov. A možno budem mať o tie štyri roky chuť aj na pomerne divoké doplnky M Performance Parts... Uvidíme.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW PR