Dvojicu mníchovských kabrioletov by sme v reči čísiel mohli popísať veľmi jednoducho. Štrnásť valcov, 7,4 litra objemu, štyri turbá, 1.135 koní a 1.400 Nm rozdelených na dve autá a celkom 3.930 kilogramov hmotnosti.
Nemenej impozantnými číslami sú vyjadrené cenníkové ceny oboch automobilov. BMW M4 Competition Convertible má v našej špecifikácii cenovku 122.737,- EUR, BMW M8 Competition Convertible neskutočných 198.538,- EUR...
Pre radosť z jazdy sú však čísla len vedľajším zdrojom potešenia (v prípade ceny a prevádzkových nákladov skôr starostí...), podstata jazdenia v autách so stiahnutou strechou je však úplne inde. V intenzívnej interakcii s okolitým prostredím. Letné horúčavy síce nie sú tým ideálnym obdobím pre kabriolet, ale ak vstanete skoro ráno alebo naopak zostanete na cestách do zotmenia, môžete si užívať preteky s vetrom plnými dúškami.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že auto s otvorenou strechou nepotrebuje prebytok výkonu, ale samozrejme existuje aj druhý pohľad na vec. Dvojmiestny roadster sa vracia ku koreňom automobilizmu, prípadne poskytuje pocit z pretekárskeho monopostu. Ale štvormiestny kabriolet? Ten je predsa ešte viac kompromitovaný zníženou tuhosťou karosérie a príliš veľa výkonu môže spôsobiť viac frustrácie ako potešenia. Naozaj?
Kabriolet je v súčasnej dobe tým najpresvedčivejším vyjadrením zbytočnosti. Jeho primárnym cieľom nie je preprava z bodu A do bodu B, ale len a výlučne radosť z jazdy. Z pohľadu potreby efektívnej dopravy teda ide o zbytočný luxus... a veľa výkonu je jednoducho ďalší, takmer zbytočný, luxus. Verzia akéhokoľvek modelu s pevnou strechou bude vždy rýchlejšia, presnejšia a obratnejšia, ale v kabriolete nebudete naháňať čas na okruhu. Budete si užívať prebytok výkonu pri každom predbiehaní, budete vstávať skoro ráno, aby ste mali cestu len pre seba, budete vedieť, že máte dostatok výkonu, aby ste nezaostávali za kýmkoľvek...
Pre užívanie si jazdy s otvorenou strechou musíte disponovať špecifickým mentálnym nastavením a návykmi, ktoré vás v každom počasí ochránia od príliš intenzívneho vplyvu vonkajšieho prostredia. Kto sa raz pripiekol v kabriolete alebo naopak na alpskom priesmyku prechladol, vie o čom hovorím. Nie som si istý, či moje mentálne nastavenie (a rozpočet... ha-ha) je tak ďaleko, aby som sa dobrovoľne rozhodol pre auto s otvorenou strechou. Áno, testovací týždeň je vždy, bez ohľadu na počasie príjemný, ale jazdiť s ním celý rok? Naozaj je s ním taká zábava?
V jeden deň sa nám naskytla unikátna príležitosť vyskúšať M4 Cabrio a M8 Cabrio a niekoľko stoviek spoločných kilometrov prinieslo prekvapujúce zistenia. A to napriek tomu, že osmička bola v zábehu a cez hranicu štyritisíc otáčok sa nedostala.
BMW M4 Competition M xDrive Convertible
BMW M GmbH tento rok oslavuje 50. rokov od založenia spoločnosti a ešte pred celoplošnou hybridizáciou a zákazom spaľovacích motorov pripravilo pre svojich fanúšikov a zákazníkov ohňostroj modelov s najsilnejším písmenom v názve.
Modely strednej triedy s označením M3/M4 ponúkajú najširší výber karosárskych verzií a kombinácií pohonného ústrojenstva. BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé môžete mať s pohonom zadnej nápravy, manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a výkonom 353 kW (480 koní), maximum krútiaceho momentu je v tomto prípade 550 Nm. Ak chcete viac, môžete zvoliť modely Competition s automatickou osemstupňovou prevodovkou, ktoré majú výkon 375 kW (510 koní) a 650 Nm. V prípade verzií Competition máte na výber pohon zadnej nápravy alebo pohon všetkých kolies M xDrive.
Karosárske verzie sedan, kupé a kabrio tento rok prvýkrát doplnil kombík M3 Competition Touring, ktorý je podobne ako model M4 Convertible k dispozícii len s pohonom všetkých kolies, automatickou prevodovkou a s výkonnejšou verziou motora. Ak k spomínaným modelom pripočítame limitovanú verziu M4 CSL s výkonom 405 kW (550 koní) a silou 650 Nm prenášanou osemstupňovou automatickou prevodovkou výlučne na kolesá zadnej nápravy, v strednej triede má mníchovská automobilka 9 (slovom deväť!) verzií čistokrvných M modelov so šesťvalcovými benzínovými motormi.
Medzi najľahším modelom M4 Coupé s hmotnosťou 1.700 kg (DIN) a verziou M4 Convertible je rozdiel masívnych 220 kg a kabriolet s hmotnosťou 1.920 kilogramov je najťažším zástupcom modelového radu. Pod nárast hmotnosti sa podpísal nielen pohon všetkých kolies a prevodovka, ale aj elektrický mechanizmus skladacej plátennej strechy a dodatočné výstuhy karosérie.
Pochopiteľne, napriek snahe konštruktérov nie je verzia s otvorenou strechou natoľko tuhá ako vo verzii kupé. Najmä na hrboľatých cestách Záhoria sú vnímateľné vibrácie v riadení a znížená tuhosť karosérie. Na hladkom asfalte to však nemá zásadný vplyv na presnosť riadenia a nie je to nič, čo by fanúšika kabrioletov nejakým spôsobom vyrušovalo.
Bez priameho porovnania sa posed za volantom javí vynikajúci, no napriek tomu by som si prial, aby sedadlo išlo spustiť ešte nižšie. Interiér poznáme z ostatných modelov radu 3/4 a s výnimkou vzduchového goliera, ktorý výduchmi pod hlavovou opierkou komfortného sedadla ohrieva krk cestujúcich v prvom rade sa zásadným spôsobom od ostatných modelov nelíši.
Radový šesťvalec S58 s objemom troch litrov a dvomi turbami je skutočným klenotom a s dodatočnou hmotnosťou kabrioletu nemá ťažkú prácu. Výkon 375 kW (510 koní) je dostupný už pri 5.510 otáčkach za minútu a je k dispozícii až do 7.200 otáčok za minútu, kedy sa k slovu prihlási obmedzovač. Maximum krútiaceho momentu 650 Nm je dostupné v rozsahu od 2.750 do 5.500 otáčok za minútu.
Šesťvalcový motor po zobudení v studenej garáži agresívne vyštekne, ale už o pár sekúnd sa upokojí a svojim zvukovým prejavom a akustickým prejavom výfukovej sústavy M4 kabrio trochu zaostáva za očakávaniami, a to napriek aktívnemu zvukovému dizajnu (Active Sound Design dopĺňa zvukovú kulisu cez reproduktory). Vynahrádza to hladom po otáčkach a excelentnými reakciami na pokyny akcelerátora.
Zrýchlenie? Brutálne. A s otvorenou strechou mimoriadne intenzívne. Z nuly na 100 km/h to kabrioletu oblečenému do modrého laku M Portimao Blue trvá len 3,7 sekundy (len o 0,2 s viac ako M4 kupé s rovnakou konfiguráciou pohonu), z nuly na 200 km/h je to 13,1 sekundy. V reálnom svete sú zaujímavejšie hodnoty pružného zrýchlenia, z rýchlosti 80 km/h skočí kabrio na rýchlosť 120 km/h len za 2,8 sekundy (na štvrtom prevodovom stupni, na piatom to trvá 3,7 sekundy). Maximálna rýchlosť je za príplatok 280 km/h, teda o 10 km/h menej ako v prípade ostatných súrodencov.
Presvedčivé zrýchlenie z miesta má na svedomí pohon všetkých kolies M xDrive, ktorý aj v bežnom režime preferuje zadnú nápravu. Ešte viac pretáčavej charakteristiky získate aktiváciou režimu 4WD Sport a pre expertov je k dispozícii režim 2WD s výlučným pohonom zadnej nápravy.
Po predchádzajúcich skúsenostiach s modelmi M3 / M4 mi kabriolet pripadal najmenej ostrý a necítil som potrebu hnať ho na limit. Skôr som ho vnímal ako veľmi rýchle GT, ktoré odvezie až štyroch cestujúcich. V lete sa snáď zbalia do batožinového priestoru s objemom 300, resp. pri natiahnutej streche 385 litrov.
Fantastický motor a vynikajúci pohon všetkých kolies dopĺňa relatívne dostatočný účinok brzdovej sústavy. Ak však chcete jazdiť bomby do kopca (a z kopca) alebo občas zavítate na okruh, odporúčam priplatiť si za keramické brzdy.
Na rozdiel od verzií sedan a kupé som v kabriolete nemal žiadne výhrady k prevodovke. Namiesto dvojspojkovej sedemstupňovej prevodovky predchodcu sa do novej M4 nasťahoval osemstupňový automat od ZF, ktorá sa k charakteru auta hodí dokonale. Radí nádherne hladko pri pohodovej, ale aj dynamickej jazde a na manuálne vstupy pádlami reaguje takmer vždy poslušne. S ohľadom na zameranie auta teda vôbec neprekáža, že prevodovka v manuálnom režime po dosiahnutí obmedzovača trochu váhavo reaguje na pokyn pravého pádla a chvíľu trvá, kým odradí na vyšší prevodový stupeň.
Na záver musím spomenúť riadenie. Pri mojej prvej skúsenosti s novými modelmi M4 som mal najsilnejší zážitok práve z extrémne rýchleho riadenia. V spolupráci s prednými pneumatikami so šírkou 275 milimetrov nové M4 Coupé zatáčalo až neuveriteľne. Žiadne náznaky nedotáčavosti, obrovská porcia priľnavosti prednej nápravy bola ohromujúca. A toto všetko sa vo verzii s otvorenou strechou ... nezopakovalo. Má to dve vysvetlenia: vyššia hmotnosť a špecifické naladenie kinematiky podvozka. Aby som to uviedol na pravú mieru, riadenie s variabilným prevodom je aj v tejto verzii výborné, ale nie je tým prvkom, ktorý vyčnieva nad všetky ostatné.
BMW M8 Competition Convertible
Nová osmička je aktuálnym vrcholom divízie M. Po tohtoročnom modelovom osviežení zostali v ponuke výlučne verzie Competition poháňané osemvalcovými motormi s výkonom 460 kW (625 koní) a silou 750 Nm dostupnou v rozsahu od 1.800 do 5.800 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá viac ako dvojtonovému projektilu len 3,3 sekundy (!), z nuly na dvesto km/h to má byť 11,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h, resp. za príplatok až 305 km/h. V našom prípade to boli len čisto teoretické hodnoty. Auto malo totiž pri prevzatí najazdených len niekoľko desiatok kilometrov a ani pri odovzdávaní ešte nebolo zabehnuté. Museli sme sa teda uspokojiť s maximálnymi otáčkami ohraničenými hodnotou 4.000... Napriek tomu bolo cítiť obrovský potenciál motora a aj akustický prejav bol luxusne osemvalcový.
Po presadnutí z M4 do M8 okamžite zaujal nižši posed za volantom osmičky. Poloha za volantom je dokonalá, čo prispieva k vynikajúcej ovládateľnosti. Prekvapujúco agilná jazdná charakteristika si v ničom nezadá s menším súrodencom, dokonca ho predstihne. BMW M8 možno nepôsobí tak surovo ako M4, ale pri všetkej uhladenosti sa jej dynamický potenciál pokojne môže označovať ako športový.
Hoci osmička pôsobí väčším dojmom, pri porovnaní rozmerov a na spoločnom fotení zisťujeme, že tie rozdiely nie sú také veľké ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. S dĺžkou 4.867 mm (M4: 4.794 mm) je len o 73 milimetrov dlhšia, o dva centimetre širšia (1.907 mm vs. 1.887 mm) a dokonca o viac ako štyri centimetre nižšia (1.353 mm vs. 1.395 mm). Väčším rozmerom a predovšetkým veľkému motoru zodpovedá aj hmotnosť 2.010 kg (DIN), čo je o 90 kilogramov viac ako má M4 Cabrio (1.920 kg). Výkonová hmotnosť M8 je však 4,4 kg/kW, pri M4 je to 5,1 kilogramov.
Karoséria M8 Cabrio pôsobí tuhším dojmom, na druhú stranu v interiéri ponúka menej miesta pre zadných pasažierov. Pri mojej výške (176 cm) sa za mňa zmestia len deti a aj to sa musím posunúť dopredu mimo optimálne nastavenie sedadla. Dospelí si dozadu sadnú komfortnejšie za uskromňujúceho sa spolujazdca na pravej strane, ale na dlhé cestovanie to nie je. Batožinový priestor má hodnoty 280, resp. 350 litrov.
Ako som spomínal, BMW M8 Cabrio sme zabiehali a teda jeho plný dynamický potenciál môžeme len tušiť po skúsenostiach s verziou kupé. Ako luxusný kabriolet však osmička slúžila dokonale. Komfortný podvozok, výborne spracovaná kabína (hoci s množstvom prvkov za výrazne lacnejšej M4) a osemvalcová motorizácia zodpovedajú cenovej hladine. Základná cena 163.500,- EUR sa v našom prípade vyšplhala na sumu 198.538,- EUR.
Ak by Vás zaujímalo farebné prevedenie, metalická šedá farba M Brooklyn Grey je novinkou, rovnako ako interiér v prevedení Black / Sakhir Orange.
Záver:
M4 Convertible alebo M8 Convertible? Rozdiel v hmotnosti predstavuje zanedbateľných 90 kilogramov v neprospech osmičky. Váhový hendikep vyvažuje M8 nielen podstatne vyšším výkonom, ale predovšetkým vyššou tuhosťou karosérie a výrazne lepším posedom za volantom. Naopak, M4 ponúka viac priestoru pre jazdca a troch spolujazdcov a priaznivejšiu cenu. Ak by sme neprihliadali na cenovku, BMW M8 je jednoducho lepším autom. A za mňa, M8 Convertible je tá najlepšia verzia radu osem. Ak by som si mal vybrať BMW M4, zvolím kupé. S pohonom výlučne zadnej nápravy a manuálnou prevodovkou.
Ktoré by ste si vybrali vy? Dajte nám vedieť v komentároch na našich sociálnych sieťach.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko