Prednedávnom sa na profile Grossglockner Hochalpenstrasse na sociálnej sieti objavil takmer nenápadný príspevok.
Spoločnosť GROHAG ako prevádzkovateľ cesty pod Grossglocknerom, ale aj ďalších alpských výletných ciest ako Gerlos Alpenstrasse, Nockalmstrasse, Villacher Alpenstrasse a Goldeck-Panoramastrasse oznámila ako výsledok spolupráce s Políciou v Salzburgu a rakúskym autoklubom ŎAMTC vytvorenie nových opatrení pod označením Gemeinsam.Sicher (Spoločne.Bezpečne).
Podľa príspevku nemá byť cieľom represia, ale výchova všetkých účastníkov cestnej premávky. Hoci neboli predstavené žiadne konkrétne opatrenia a to ani na oficiálnej stránke, k príspevku boli pripojené tri veľavravné fotografie s heslami „Cruisen statt rasen“ a „Ruhe statt Vollgas“. Ak doplním, že treťou tabuľou, ktorú páni prezentovali je označenie maximálnej povolenej rýchlosti 70 km/h, nebudú preklad potrebovať ani tí, ktorí nemecký jazyk neovládajú.
Z komentárov pod príspevkom vyplynulo, že zatiaľ sa na obmedzení rýchlosti len pracuje, ale predpokladám, že v priebehu mája na otvorenie tohtoročnej sezóny už bude platiť plošné obmedzenie rýchlosti na 70 km/h. Takéto opatrenie sa bude páčiť cyklistom a výletníkom v autobusoch, karavanoch a určite aj rodinám s deťmi. Páčilo sa aj veľkej časti komentujúcich...
Nám sa plošné zníženie rýchlosti nezdá ako opatrenie, ktoré by mohlo prispieť k väčšej bezpečnosti návštevníkov vyhliadkových alpských ciest. Na Gross jazdíme nepretržite od roku 2014 (prvýkrát som tam bol už v roku 2005) aspoň raz za rok a do dnešného dňa som sa ani raz nestretol s krízovou alebo nebezpečnou situáciou, ktorej príčinou by bola neprimeraná rýchlosť.
Z mojich pozorovaní potvrdzujem, že všetci účastníci cestnej premávky prispôsobujú svoje tempo vlastnej nálade, aktuálnemu stavu premávky a svojim schopnostiam a auta. Niektoré úseky skutočne nie sú prehľadné, takže tam nikto nepredbieha, naopak, niektoré časti cesty sú natoľko otvorené, že doteraz povolená stovka sa javila ako ideálna.
Ak sme si chceli zajazdiť na Grosse svižnejšie, vždy to bolo veľmi skoro ráno alebo neskôr večer, kedy je premávka minimálna. Najmä na jar a na jeseň, mimo hlavnej sezóny sa nám pošťastilo mať kopec celý pre seba. Čo bude znamenať plošná sedemdesiatka? Jednoducho koniec zábavy... Áno, na Grosse sú úseky, ktoré čertovsky zvádzali k prekračovaniu povolenej rýchlosti, ale vždy sme sa dokázali zmestiť do rozumného limitu. Za celé tie roky som na Grosse nedostal ani jedinú pokutu za rýchlosť.
Grossglockner Hochalpenstrasse bola vždy jedným z cieľov našich každoročných RoadTripov, ale ak tam budeme chcieť jazdiť naďalej, budeme musieť zmeniť svoje mentálne nastavenie. Zatiaľ však nemám žiadnu chuť na tento rok plánovať výlet na Gross... Ibaže by som zvolil správne, rozumej dostatočne pomalé, auto.
Vysokohorská alpská cesta Grossglockner Hochalpenstrasse je jedným z najobľúbenejších turistických cieľov v Rakúsku, ročne ju navštívi viac ako 900.000 turistov. Výstavba začala 30. augusta 1930 a dokončená bola už 3.8.1935. Štyridsaťosem kilometrov ciest v ťažkom alpskom teréne sa podarilo postaviť aj vďaka projektantovi Franzovi Wallackovi v čase, ktorý zahanbuje súčasných staviteľov slovenských ciest.
Od počiatku bola plánovaná ako turistická atrakcia a to znamená, že v sezóne je tam naozaj plno. Jedným z receptov ako si užiť nielen výhľady, ale predovšetkým samotnú jazdu bolo pred oznámením nových opatrení ubytovanie priamo na „Strasse“, ktorá sa na noc uzatvára (napríklad vo Wallackhause) a využiť večer a veľmi skoré ráno na jazdenie. Druhou možnosťou bola návšteva mimo sezóny... S tým všetkým je koniec, zdá sa.
Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner