Myšlienku mi vnukol Miro, keď sa mi ozval, či nechcem pomôcť s veľkým porovnávacím testom. Keď som sa dozvedel, aké autá sa ho majú zúčastniť, hneď som poznamenal, že niektoré sú neporovnateľné.
Miro však veľmi trefne povedal niečo v zmysle, že to neprekáža. Že tento test nemusí mať víťaza a bude skôr oslavou a poďakovaním automobilkám, že si tvrdohlavo produkujú svoje rýchle hatchbacky napriek tomu, že sa tým dostávajú do nepriazne úradníkov z Bruselu.
Aj keď sa to zdalo nepravdepodobné, dnes je ponuka na poli hothachov nielen veľká, ale aj krásne rozmanitá a dokáže potešiť všetky typy šoférov. Takže pekne po abecednom poriadku, bez technických parametrov, ale s autentickými dojmami z jazdy na každom aute:
Ďakujem, Audi!
Ďakujem za to, že v kategórii hatchbackov dokážete ponúknuť aj sedan. Audi S3 sa vám dizajnovo veľmi podarilo a jazdecky tiež. Nie je to auto, ktoré by ma vedelo vytrvalo držať v adrenalínovom opojení, ale na druhej strane dokáže ponúknuť zdrvujúcu a efektívnu rýchlosť vo veľmi peknom prémiovom balení a s parádnym interiérom, pričom to všetko v športovom režime dopĺňa naozaj podareným zvukom motora v kabíne, ktorý (určite náhodou) pripomína päťvalec.
Podarilo sa vám vyrobiť auto, ktoré je na suchej ceste nedotáčavé len v rukách niekoho, kto je psychopat. Jeho rýchlosť sa môže zdať chladná, ale je využiteľná na sto percent a za každého počasia. Stačí nasmerovať a odpáliť plný výkon famózneho dvojlitra TSI pravou nohou. Netreba rozmýšľať nad dávkovaním. Na cestu sa prenesie všetko. Ešte raz spomeniem zvuk motora. Viem, že je sčasti syntetický, no naozaj som vám ho zožral aj s navijakom. Och, a tú dvojspojkovú prevodovku S-tronic ste vyladili naozaj parádne. Na pokyny pádiel reaguje absolútne bez rozmýšľania.
Ďakujem, BMW!
Vytvoriť model, akým je BMW 128ti, chce odvahu. Ubrať výkon, znížiť tuhosť karosérie a odstrániť xDrive z modelu M135i, trochu spomaliť prevod riadenia a spoliehať sa na pasívne tlmiče, samosvor a šikovnú (vypínateľnú) kontrolu trakcie... K dokonalosti chýba už len manuálna prevodovka, aspoň v ponuke. Aj tak je BMW 128ti osviežením a ukazuje, že keď chcete, viete sa povzniesť nad senzácie, ktoré od vás vyžadujú niektorí zákazníci, a ponúknuť niečo aj malej hŕstke nadšených šoférov, ktorí vedia, že menej je niekedy viac. Potešili ste ma dobrým naladením tlmičov, ktoré pracovali najlepšie pri vyšších rýchlostiach, a (to spomínam ozaj zriedka) famóznou trakčnou kontrolou. Tie slová o jej rýchlosti a presných reakciách neboli iba marketingové bláboly. Vaše BMW 128ti je jediné auto, ktoré zapnutá kontrola trakcie (aj keď v režime Traction) nebrzdí ani pri jazde na úplnej hrane. V tomto prípade sa napracovala o to viac, že testovaný model bol obutý na podpriemerných pneumatikách. Páči sa mi, koľko energie sa vám podarilo vydolovať z dvojlitrového motora a aj to, ako sa vám podaril naladiť jeho zvukový prejav smerom do interiéru, aj zniesol by som ešte trochu viac korenia. To by zniesla aj automatická prevodovka, ktorá bola spomedzi konkurentov najlepšia pri bežnej jazde v meste, ale pri nakladačkách jej chýbala presnosť a ostrosť dvojspojkových jednotiek.
Ďakujem, Cupra!
Ďakujem, že hothatch môže byť aj praktický a ponúkať vyše 600-litrový kufor. A ďakujem, že ste si uvedomili, že pri rodinnom aute už vodič ocení aj pohon všetkých štyroch kolies. Veľmi oceňujem, ako komfortná dokáže byť vaša Cupra Leon ST. Mohli ste trochu viac popracovať na odhlučnení auta a potešil by aj jednoduchší infotainment, lebo povedzme si na rovinu, tento je miestami tragicky komplikovaný. A pritom v aute tak zameranom na šoféra by to malo byť naopak. Auto ste naladili podobne ako vaši kolegovia v Audi. Aby bolo rýchle, vždy, aj keď bez emócií. Avšak ak ste si mysleli, že tie získate späť tým zvukom z reproduktorov, ktoré auto vydáva v režime Race, tak to bol omyl. Nešlo by to bez toho umelého zvuku motora V8? Výfuk sa vám totiž podarilo naladiť dobre, v najostrejšom režime dokonca krásne strieľa. Len ten hukot z reprákov to prehlušuje. Nabudúce napíšte do Audi, kde by ste sa mohli čo-to podučiť aj ohľadom ergonómie a vnímanej kvality interiéru. Ale ten priestor, ktorý Cupra Leon ST ponúka, to je kapitola sama o sebe. Aj so spomínanými výčitkami ste spravili výborné auto.
(Foto: Jakub Čajko)
Ďakujem, Hyundai!
Ďakujem, že ste nepodľahli pretekom o najlepší čas na Nürburgringu, aj keď ste tam pri vývoji strávili veľmi veľa času. Nesmierne si cením, že ste zachovali hravý charakter vášho i30 N a atraktivitu tohto skvelého modelu ste ešte rozšírili ponukou automatickej dvojspojkovej prevodovky. A nie hocijakej, lebo táto je ozaj výnimočná. Dve spojky sa starajú o dovedna 8 prevodových stupňov a všetko sa to deje mimoriadne rýchlo. Ste úžasní, že sa vám podarilo zachovať agresívny zvuk z výfukov. Práve zvuk bol jedným z dôvodov, prečo sme si i30 N obľúbili a vďaka vám tento dôvod žije aj naďalej. Ak by som vám mal niečo odporučiť, asi by som sa zbavil tých pneumatík Pirelli. S novým nastavením podvozka a tuhšími ramenami by i30 N zniesol čosi lepivejšie. Taktiež celkom nerozumiem riadeniu, ktoré má akýsi zvláštny prvotný odpor, ako keby ste volantom otáčali v mede. Našťastie sa za tým všetkým skrýva ešte stále čitateľná spätná väzba. Nové sedadlá sú veľké zlepšenie, ale naozaj ich nebolo možné ukotviť ešte o pár centimetrov nižšie? Každopádne pomer ceny, výbavy a zábavy ste dotiahli opäť na vynikajúcu úroveň. A výkon poskočil o citeľných pár koníkov nahor, navyše v celom spektre otáčok. Žiaden konkurent neponúka tak rozsiahlo nastaviteľné parametre jazdy. Podvozok ste spravili trochu tvrdší, ale prípadnú stratu komfortu dostatočne vykompenzovali ľahšie kolesá, navyše vyzerajú parádne. Najväčšia pochvala však putuje opäť za nastavenie podvozka, ktorý má v repertoár snáď všetky jazdné štýly a naučí o balanse dobrej prednokolky aj menej skúseného žiaka bez toho, aby ho vystrašil na smrť.
Ďakujem, Renault!
Vám do Francúzska chodili pochvaly pravidelne, s každou novou generáciou Meganu R.S. Teraz prichádza ďalšia a v prípade testovanej verzie Trophy obutej do ľahkých diskov Fuji so semislickmi od Bridgestone špeciálne šitými na Megane je o to intenzívnejšia. Ďakujem, že ste dokázali skĺbiť titul na Severnej slučke s autom, ktoré je rovnako hravé ako Hyundai, ale ponúka ešte viac gripu a jedno z najlepších riadení s akým som sa mal kedy tú česť stretnúť. Teší ma, že tam, kde iní siahajú po náhone na všetky štyri kolesá, ste sa vy vybrali cestou ich natáčania a jazda s Meganom R.S. nadobudla úplne iný charakter. Niektorí si naňho musia zvykať a nezvyknú si, ja som sa s ním zas zžil veľmi rýchlo a naučil som sa naplno využívať fyziku poohýbanú interpretáciou Meganu R.S. Je pravda, že menšiemu motoru dlhšie trvá, než naplní svoje pľúca, ale potom ponúkne presne toľko výkonu, aby sa do hry dal naplno zapojiť podvozok. A vtedy začína tá pravá zábava. Skvelé brzdy, na ktoré však musíte tlačiť celou silou, neskutočne precízne riadenie, ktoré však nepôsobí nervózne, plus podvozok, ktorý má pocitovo najbližšie k pretekárskemu. To všetko doslova ožíva na semislickoch, ktoré potrebujú teplo a správny tlak, ale keď ho dostanú, ponúknu preťaženia, nad ktorými zostáva rozum stáť. A aj keď šesťstupňová prevodovka ma hnevala veľmi krátkou šestkou, nemôžem jej uprieť snahu o zaradenie želaného prevodového stupňa ihneď a takmer za každú cenu, navyše s razantným kopnutím do chrbta a patričnou strelou do výfuku. Ten výfuk vám ako v EÚ dovolili? Alebo to bol nejaký potmehúdsky žartík? Podaril sa. A napriek tomu, že ste sa tým nikde explicitne nepochválili, podarilo sa vám dosiahnuť, že ten istý podvozok, ktorý nemá v oblasti precíznosti práce konkurenciu, je zároveň omnoho komfortnejší, než pred tým. Aj vďaka vám sú konkurenti na takej úrovni, lebo práve vy ste vždy určovali výšku nastavenej latky. A tá bola vždy sakramentsky vysoko.
Ďakujem, Toyota!
Za to, že ste prišli zamútiť vodu medzi hot-hatchmi autom, ktoré nemá konkurenciu absolútne v ničom: modelom GR Yaris. Dali ste nám k dispozícii homologizačné šasi, netradičný trojvalcový motor, prešpekulovaný systém 4 × 4 a obrovské brzdy, aby sme sa s tým všetkým mohli hrať, kým len budeme vládať. A tam, kde iní ponúkajú režimy a nastavenia, nám dáte k dispozícii len jeden skromný otočný ovládač na nastavenie pohonu všetkých kolies a ostatné už nechávate krásne jednoduché. Tlieskam. Samozrejme, nevyhli ste sa zbytočným chybám. Vysoký posed, diskutabliný výhľad z auta a jeho celková nekompatibilita s európskou konfekčnou veľkosťou. Ale to, koľko života sa vám podarilo vdýchnuť do toho trojvalca, ako ste vypiplali podvozok a akou brutálnou ručnou brzdou ste to zavŕšili, to je dôkaz toho, že najväčšie prekvapenia prichádzajú naozaj v momente, keď ich už najmenej čakáte. Ďakujem, že nezabúdate na zábavu za volantom a som vďačný za to, akú jej prisudzujete dôležitosť. Čo tam po tom, že GR Yaris je veľmi nepraktický.
Na záver ďakujem Mirovi, pretože zohnať všetky tieto autá na jeden termín je nadľudský výkon. Samozrejme, že tento test by ich zniesol viac. Ale dostali sme tieto. A pointu krásnej farebnosti a rozmanitosti demonštrujú viac než dostatočne. Takže ešte raz, milé automobilky: ĎAKUJEME.
Autor: Juraj Hrivnák / Foto: Juraj Hrivnák