Apríl 2022. Mercedes-AMG práve uvádza na európske trhy svoje doposiaľ najvýkonnejšie auto, ktoré je zároveň prvým plug-in hybridom športovej divízie z Affalterbachu.
Mercedes‑AMG GT 63 S E PERFORMANCE produkuje systémový výkon 620 kW (843 koní) a až 1.470 Nm podľa kombinácie prevodových stupňov. Základom hybridného pohonného ústrojenstva je benzínový vidlicový osemvalec s výkonom 470 kW (639 koní) dostupným v rozsahu od 5.500 do 6.500 otáčok za minútu. Maximálna hodnota krútiaceho momentu benzínového motora 900 Nm je k dispozícii v rozsahu od 2.500 do 4.500 otáčok za minútu.
Elektrický motor je umiestnený na zadnej náprave a má trvalý výkon 70 kW (95 koní) a po dobu desiatich sekúnd špičkový výkon až 150 kW (204 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je 320 Nm. V jednom bloku (Electric Drive Unit) s elektrickým motorom je aj dvojstupňová prevodovka a elektronicky riadený diferenciál s obmedzenou svornosťou. Automaticky radiaca dvojstupňová prevodovka radí druhý stupeň pri rýchlosti cca. 140 km/h, čo zodpovedá maximálnym otáčkam elektromotora (13.500 otáčok za minútu). Zaujímavosťou je, že aj v čisto elektrickom režime vie elektrický motor prenášať v prípade preklzu zadných kolies výkon na prednú nápravu a to vďaka pohonu všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ s plne variabilným rozdeľovaním sily a režimom Drift.
Batéria s kapacitou 6,1 kWh je umiestnená nad zadnou nápravou, váži 89 kilogramov a pozostáva z 560 článkov, z nich každý je samostatne chladený. Vysoko výkonná batéria je koncipovaná na čo najrýchlejšie poskytnutie výkonu a dobíjanie pri rekuperácii, nie na maximalizovanie dojazdu. S ohľadom na výrobcom udávanú spotrebu 10,3 kWh/100 km predstavuje čisto elektrický dojazd približne 12 kilometrov. Vďaka palubnej nabíjačke s výkonom 3,7 kW by tak plné nabitie zo zásuvky nemalo trvať viac ako 2 hodiny.
Elektrická pohonná jednotka a batéria umiestnená na zadnej náprave prispievajú k lepšiemu rozloženiu hmotnosti medzi nápravami, ale zároveň pridávajú na celkovej hmotnosti. Hybridné GT je s prevádzkovou hmotnosťou 2.380 kg ťažšie ako model GT 63 S o 245 kilogramov. Karbón-keramické brzdy majú oproti konvenčným osemvalcovým modelom rozmery prispôsobené vyššej hmotnosti, vpredu 420 x 40 milimetrov, vzadu 380 x 32 milimetrov.
Napriek nemalej pridanej hmotnosti sú jazdné výkony dych berúce, ale takmer totožné s verziou bez hybridného ústrojenstva. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 2,9 sekundy (GT 63 S za 3,2 sekundy), maximálna rýchlosť je 316 km/h (GT 63 S 315 km/h). Zrýchlenie z nuly na 200 km/h trvá hybridnému modelu niečo málo pod 10 sekúnd, čisto benzínová verzia potrebuje niečo málo cez 10 sekúnd.
Mercedes‑AMG GT 63 S E PERFORMANCE je najsilnejším a technologicky najvyspelejším modelom štvordverového GT z Affalterbachu, ale okrem jedinej priamej konkurencie zo Stuttgartu (Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid s výkonom 514 kW/700 koní) je jeho najvážnejším konkurentom GT 63 S, ktorý zostal aj po miernom faclifte naďalej v ponuke, spolu s verziou GT 63 (430 kW / 585 koní a 800 Nm). Dobrý dôvod pripomenúť si prvé jazdné dojmy so štvordverovým GT od AMG.
Neskoro večer, prichádzam domov absolútne vyčerpaný. Mám za sebou náročný pracovný deň, plný stretnutí a termínov? Nie... len prvých stopäťdesiat kilometrov so štvordverovým GT od AMG.
Parafrázujúc klasika napíšem, že auto má len vtedy dosť výkonu, keď máte strach posadiť sa do neho a naštartovať. Myslím, že nové GT63 S je práve tak na hrane. Poviete si, chalan, netvár sa, veď alcantarou potiahnutý volant dobre saje pot a to ostatné vyrieši pravidelná výmena plienok. Nie je to celkom tak, snáď prvýkrát mám obavy...
Prvé kilometre sa plný rešpektu zoznamujem s autom, v komfortnom režime surfujem mestom a zvykám si na jeho veľkosť a hmotnosť. Viac ako päť metrov na dĺžku, takmer tri metre rázvoru a prevádzková hmotnosť 2.135 kilogramov. A k tomu všetkému začalo pršať. Povinnosti sú však neúprosné, čakajú ma sľúbené demonštračné jazdy.
Čím začať? Race Start je logická voľba. Výkon 639 koní a sila 900 Nm katapultujú GT na stovku za 3,2 sekundy. Ako ten čo sa drží volantu vnímam zdrvujúce zrýchlenie, spolujazdci však po niekoľkých sekundách uffkania, ochkania a iných zvláštnych zvukov obvykle konštatujú „to je zlé...“. Pohon všetkých kolies 4Matic+ sa vôbec netrápi s tým, že prenáša výkon na mokrú vozovku, všetky štyri kolesá sa zakusnú do asfaltu a len tak mimochodom po nich zostáva suchá stopa. Občas je potrebná drobná kontra, ale nie je to nič, čo by ma prinútilo povoliť nohu z plynu.
Zrýchlenie je skutočne beštiálne, na dvojstovku trvá len niečo málo cez desať sekúnd. Viete si to predstaviť? Držať plyn na podlahe celých desať sekúnd? Vlastne, ani si to nepredstavujte, je to ilegálne. Subjektívne, vďaka nemalej mase a pohonu všetkých kolies je zrýchlenie ešte presvedčivejšie ako v príbuznom GT R, niečo ako keď skrížite tank s raketoplánom a tvárite sa, že ste vyrobili bežné auto do normálnej cestnej premávky.
Vrátim sa ešte k nastaveniu podvozku. Režim komfort znamená, že auto je bez problémov použiteľné aj v slovenských podmienkach, v žiadnom prípade však nečakajte pohodlie porovnateľné s triedou E, na základe ktorej je GT63 postavené. Snaha Mercedesu odlíšiť tieto dva modely je viditeľná a bezo zbytku úspešná. GT je päťmetrový športiak, žiadna luxusná limuzína so športovými jazdnými vlastnosťami.
Najlepšie je, že to čo sľubuje úchvatný dizajn skutočne dostanete. Extrémnu jazdnú dynamiku. Po troch dňoch dažďa v nedeľu vychádza slnko a na programe máme výlet. Naše obľúbené záhorské okresky, rozbité po zime, s úľavou vymieňame za hladký rakúsky asfalt. Ak som si myslel, že auto na našich cestách exceluje, na hladkom povrchu sa s režimom Race dostavuje jazdecká nirvána.
Skvelému riadeniu pomáha natáčanie zadnej nápravy, v pomalých zákrutách je auto agilné, v tých rýchlych stabilné. Napriek zimnému obutiu (určite aj vďaka extrémnym rozmerom 275/35 R21 vpredu a 315/30 R21 vzadu) a vysokým teplotám má neuveriteľný mechanický grip... keď si predstavím, čo to bude robiť na sériových Pilot Sportoch 4S alebo nebodaj na príplatkovýh Cup 2... ježia sa mi všetky chlpy.
Po prehriatí pneu (jeden z 80 údajov telemetrie monitoruje aj teplotu pneumatík) sa dostavuje mierna nedotáčavosť, vrodenou vlastnosťou je takmer prísna neutralita. Pohon všetkých kolies však jednoznačne preferuje zadnú nápravu a keď poriadne pritlačíte, aj v športovom režime ESC sa dokáže auto skĺznuť cez zadnú nápravu. Keby si si chceli vyslovene zablbnúť, stačí aktivovať Drift Mode.
Musím zároveň konštatovať, že rýchlosti dosahované na akokoľvek krátkej rovinke sa veľmi rýchlo dokážu priblížiť tým vzletovým. Došlo mi to, keď som sa začal výrazne vzďaľovať motorke a samozrejme pri brzdení. Určite som spomaľoval viac ako bolo nevyhnutné, keramické brzdy brzdili brutálne, ale rovnako bolo cítiť hmotnosť a... ich jemnú únavu. Na vytýčenom úseku predsa len nebolo veľa roviniek na chladenie. V každom prípade, keramika na brzdách (vpredu 402 mm, vzadu 360 mm) je nutnosť, ak to so športovým jazdením myslíte vážne, o oceli ani neuvažujte.
Zvláštnu pochvalu zasluhuje motor. Nielen za skutočne impozantnú silu, ale aj bezprostrednosť reakcií na povely akcelerátora, v režime Race je prísun výkonu okamžitý a jeho dávkovanie excelentné. A priemerná spotreba? Celkový priemer testu sa podľa palubného počítača zastavil na hodnote 19,7... ak sa vám to zdá veľa, mýlite sa. S ohľadom na výkon, hmotnosť a dynamiku je to výborná hodnota. Úplne na okraj, na niekoľko desiatok sekúnd som na displeji dokázal zahliadnuť aj piktogram informujúci o deaktivácii štyroch valcov. Odfotil som si ho na pamiatku...
Každodennosť. Mercedes-AMG GT63 S je postavený tak, aby ho jazdci vyžadujúci športové zvezenie mohli používať každý deň, s celou rodinou. Ani na mokrom povrchu nie je potrebné aktivovať režim „Klzko“, režim komfort je úplne ideálny. Vzduchový podvozok dokážete o pár centimetrov zdvihnúť, takže sa bezproblémovými stávajú aj vjazdy do garáží, priestor na zadných sedadlách (v našom prípade vo štvormiestnej konfigurácii) je veľkorysý aj pre dlháňov, batožinový oddiel prístupný cez výklopné veko je dostatočný.
Posed za volantom je geniálny, dokážete si sadnúť parádne nízko a príplatkové škrupiny sú dokonalé. Niektorým možno budú pripadať tvrdšie, ale z môjho pohľadu sú o galaxiu lepšie ako tie komfortné sedačky v základe (vyskúšal som ich na showroome). Ani po ôsmych hodinách v sedle som nepociťoval žiadne známky nepohodlia alebo únavy. To, že sú vyhrievané, vetrané a masážne je len čerešničkou na torte mercedesáckej dôslednosti.
Deň na to, ako som GT odovzdal som dostal od kolegu Juraja „Harrisa“ otázku: „Úprimne, čo si myslíš o tom AMG?“ Cítil som chyták, nemal som ešte celkom spracované všetky dojmy, ale napriek tomu som, úprimne, odpovedal:
„To auto je masaker. Je pravda, že prvé tri dni v daždi som sa ho trochu bál, ale v nedeľu som si ho užil aj na kopci. Klasický Merc, vie vyjsť v ústrety aj menej skúsenému vodičovi. V Rakúsku, na hladkom asfalte fungovalo parádne. Jediným limitom boli zimné pneu, po prehriatí to bolo nedotáčavé... a trošku zvädli brzdy. Inak pecka, v zásade nemá konkurenciu, na mňa tá teatrálnosť zaberá. Či je lepšie ako E63 S alebo M5? Pre niekoho určite..., vysvetlím v teste.“
Takže, tu je sľúbené vysvetlenie. Mercedes-AMG E63 S a BMW M5 boli do predstavenia AMG GT63 S na špici segmentu výkonných sedanov, extrémne jazdné výkony dokázali skĺbiť s každodennou použiteľnosťou biznis limuzíny.
GT63 S však poskytuje niečo, čo úmyselne decentné E63 S a M5 nemajú. Show. S ohňostrojom. A štyrmi slonmi syncronizovane skáčucimi trojitého lutza. Mercedes-AMG GT63 S Edition 1 vyzerá brutálne príťažlivo, je obrovské, napriek tomu elegantné, je ťažké, napriek tomu bezchybne dynamické.
Všetky ingrediencie sú namiešané správne, drobné chybičky sú dôvodom, aby sa človek pri ňom necítil menejcenný. A záver? Fantastický zvukový prejav korunuje kráľa športiakov medzi... veľkými hráčmi.
Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner