Veľké limuzíny značky Mercedes sú akosi samozrejme považované za tie najlepšie na svete. Základom pre toto presvedčenie sa stal už v roku 1963 „Veľký“ Mercedes, ktorý tento rok oslavuje svoje okrúhle výročie.
Koncepcia modelu 600 sa vykryštalizovala osem rokov pred svetovou premiérou. Uprostred roka 1955 definoval šéf inžinier Fritz Nallinger základné dáta pre podvozkovú skupinu C ako budúci základ pre veľké cestovné a reprezentačné automobily. Požiadavky na plánovaný reprezentačný model boli z technickej ríše snov: sériová automatická prevodovka, posilňovač riadenia a posilňovač bŕzd. Základná verzia má 6 miest na sedenie, avšak konštrukcia podvozkového rámu bola navrhnutá tak, aby umožňovala predĺženie rázvoru pre vozidlo s tromi radmi sedadiel.
Ako pohon bol od počiatku uvažovaný výlučne vidlicový osemvalec, vôbec prvý v osobnom vozidle značky Mercedes. Prvý exemplár motora bežal už od konca roka 1959 na skúšobnej stolici. Sériový motor s označením M 100 sa nakoniec začal vyrábať s objemom 6,3 litra a dosahoval výkon 183 kW (250 koní). Rovnaký motor sa od roku 1968 objavil v modeli Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), ktorý sa stal prvým vysokovýkonným sedanom značky a aj prvým modelom vtedy nezávislého úpravcu AMG.
Hranatá karoséria Veľkého Mercedesu 600 mala pomerne priaznivý koeficient odporu vzduchu (0,458) a aj preto dosahovala (v základnom krátkom prevedení) maximálnu rýchlosť 205 km/h. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo primeraných 9,7 sekundy. Pre porovnanie, Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda“ (W 113) s hardtopom mala koeficient odporu vzduchu 0,515 a Typ 190 SL (W 121) s hardtopom 0,461.
Ikonický dizajn vznikal pod vedením Friedricha Geigera, ale zásadný vplyv mal Paul Bracq. Výsledný dizajn zvýrazňoval zameranie vozidla na tú najnáročnejšiu klientelu a už na prvý pohľad plnil výraznú reprezentačnú funkciu. Interiér bol vyjadrením luxusu a v tej dobe maximálne dosiahnuteľného komfortu.
Vedúci vývoja osobných vozidiel Rudolf Uhlenhaut stanovil pre toto prestížne vozidlo tri hlavné požiadavky: maximálny komfort pre cestujúcich, najvyššiu bezpečnosť a vynikajúce jazdné vlastnosti. Spojenie vzduchového odpruženia s prednými trojuholníkovými ramenami a jednoprvkovou kyvnou nápravou s dodatočnými zníženými prítlačnými vzperami s podporou brzdného momentu, ako aj dvoma priečnymi vzperami a dvojitým zavesením v spojení s nastaviteľnými tlmičmi bolo výsledkom výnimočných jazdných vlastností. Konštruktéri venovali osobitnú pozornosť brzdovej sústave. Typ 600 mal dvojokruhové kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Na každý z predných kotúčov s priemerom 291 milimetrov pôsobili dva brzdové strmene. Krížové pneumatiky Fulda a Continental s rozmerom 9,00 x 15 boli špeciálne navrhnuté pre tento prestížny sedan.
Mercedes-Benz 600 Pullman (W 100, 1980)
Mercedes-Benz 600 je výnimočný hydraulikou ovládanými komfortnými funkciami ako sú zatváranie dverí, pohyb strešného otváracieho panelu, ovládanie okien, ovládanie deliacej steny (pre verzie s dlhým rázvorom), pohyb veka batožinového priestoru, otváranie a zatváranie klapiek vykurovania a vetrania, nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu, nastavovanie tlmičov a uvoľňovanie parkovacej brzdy.
Mercedes-Benz 600 Pullman (W 100, 1980)
Vysokotlakový hydraulický systém skonštruovaný Ernstom Fialom v tom čase predstavoval optimálne riešenie, porovnateľné a už vyvinuté elektrické ovládanie bolo náročnejšie na priestor, bolo ťažšie a nie všetky funkcie boli s elektrickým ovládaním realizovateľné. Hydraulika bola jednoducho menšia, tichšia a ľahšia ako vtedajšie elektrické systémy. Mimochodom, celý hydraulický systém je v súčasnosti jedným z najnáročnejších a najdrahších systémov na údržbu.
Mercedes-Benz 600 Pullman (W 100, 1980)
Mercedes-Benz 600 Pullman (W 100, 1980)
"Šesťstovka" si udržiavala pozíciu medzinárodného etalónu najvyššej automobilovej triedy takmer dve desaťročia, vyrábala sa dlhých sedemnásť rokov od roku 1964 až do roku 1981. Napriek uvažovanému faceliftu sa dizajn zásadným spôsobom nezmenil, koncept z roku 1977 mal predné svetlá a masku z modelu W116.
Dizajnový koncept faceliftu z roku 1977
Kupujúci prestížneho sedanu pochádzali z celého sveta, boli medzi nimi členovia kráľovských rodín, hlavy štátov, ako aj významné osobnosti z biznisu a šoubiznisu. Vozidlá radu W 100 sa ručne vyrábali v závode v Sindelfingene a Mercedes-Benz realizoval takmer všetky individuálne želania zákazníkov za predpokladu, že nemenili základný charakter vozidla alebo neboli na úkor bezpečnosti.
Mercedes-Benz 600 (W 100) Pullmann
Vyrobilo sa celkovo 2.677 vozidiel Mercedes-Benz 600, z ktorých 2.190 bol v krátkej „jazdeckej“ verzii a 487 kusov bolo v predĺženej verzii Pullman. Z predĺženej verzie Pullman sa zároveň vyrobilo 59 kusov verzie Landaulet (teda limuzína s otváranou zadnou časťou). Každý zo zachovaných modelov „600“ je dnes jedinečným zberateľským artiklom.
Mercedes-Benz 600 (W 100) Pullman Landaulet so štyrmi dverami
Mercedes-Benz 600 sa vyrábal od septembra 1964. Od začiatku bol v ponuke sedan s krátkym rázvorom 3.200 mm (celková dĺžka 5.540 mm) a limuzína Pullman s rázvorom predĺženým na 3.900 mm (celková dĺžka 6.240 mm). Šírka bola pre obidva modely 1.950 mm, výška 1.500 pre verziu s krátkym rázvorom a 1.510 mm pre verziu s dlhým rázvorom.
Mercedes-Benz 600 (W 100) SWB, štandardný (krátky) rázvor
Od roku 1965 boli k dispozícii špeciálne pancierované verzie oboch modelov. Neskôr pribudli verzie Pullman Landaulet a Pullman sedan so šiestimi dverami. Najviac vozidiel Mercedes-Benz 600 bolo dodaných do USA, a to 743. Nasledovalo Nemecko s 589, Francúzsko so 151 a Veľká Británia so 126 vozidlami. Dve špeciálne produkcie sú Landaulet s dlhým rázvorom pre pápeža Pavla VI. a Landaulet s krátkym rázvorom pre grófa Berckheima. Jedinečným exemplárom zostáva dvojdverové kupé vyrobené v Sindelfingene v roku 1965. Jeho účelom bolo otestovať potenciál veľkého kupé ako nástupcu modelu 300 SC (W 188 II).
Mercedes-Benz 600 (W 100) Pullmann so šiestimi dverami
Cenník z roku 1964 uvádza cenu 56.500,- DM za sedan a 63.500,- DM za limuzínu Pullman. Pre porovnanie, luxusný sedan Mercedes-Benz 300 SE long (W 112) s automatickou prevodovkou stál 27.800,- DM. V roku 1979 sa model Mercedes-Benz 600 naposledy objavil v cenníku: sedan za 144.368,- DM, limuzína Pullman za 165.760,- DM a šesťdverová limuzína Pullman za 175.728.- DM. Opäť pre porovnanie: vysokovýkonný sedan Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (modelový rad W 116) je v roku 1979 k dispozícii za 78.999,20 DM.
Mercedes-Benz 600 (W 100) SWB (krátky rázvor)
Mercedes-Benz 600 si môžete v jubilejnom roku vychutnať viacerými spôsobmi: Mercedes-Benz Classic bude vystavovať legendárny modelový rad v štúdiu Odeonsplatz v Mníchove od 11. apríla 2023. Sedan je tam vystavený vo futuristickej atmosfére 60. rokov minulého storočia a jeho "vesmírnej éry".
Mercedes-Benz 600 (W 100, rok 1965) verzia Pullmann, pancierová so zvýšenou strechou, Múzeum Mercedes-Benz
"Veľký Mercedes" sa v roku 2023 ďalej predstaví na najväčšom svetovom veľtrhu klasiky Techno Classica v Essene od 12. do 16. apríla. Aj po skončení jubilejného ročníka sa môžu návštevníci stretnúť so špeciálnym modelom v Múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte, súčasťou jeho stálej expozície je aj obrnená štátna limuzína Mercedes-Benz 600 Pullman z roku 1965, ktorá pochádza z vozového parku spoločnosti. Návštevníci ju nájdu v miestnosti "Zbierka 4 - Galéria mien". Model 600 dokonca prichádza domov k predplatiteľom časopisu Mercedes-Benz Classic Magazine. Nadchádzajúce číslo, ktoré vyjde 12. mája 2023, sa bude podrobne venovať jubilejnému vozidlu Automobilovej excelencie.
Mercedes-Benz 600 (W 100), Mercedes-Benz W 140 Pullman, Mercedes-Benz W 220 Pullman
Nepriamymi nástupcami modelu W 100 boli nielen vozidlá Maybach 57 a 62 (dokonca vo aj verzii Landaulet), ale aj verzie Pullman triedy S pre modelové rady W 140, W 220 a W 221. Pre modelový rad W 222 sa Pullman vrátil pod značkou Mercedes-Maybach. Všetky spomínané verzie Pullman nájdete vo fotogalérii k článku.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz