Prvá generácia modelu Škoda Fabia bola predstavená 14. septembra 1999 na autosalóne vo Frankfurte a za 25 rokov modelového radu sa predalo takmer 5 miliónov kusov.
Škoda Fabia zohráva v novodobej histórii značky Škoda v triede malých automobilov už 25 rokov nezastupiteľnú úlohu. Jej prvá generácia si vďaka moderným technológiám a na svoju triedu mimoriadne kvalitnému interiéru rýchlo získala priazeň zákazníkov.
V predajných úspechoch pokračovali všetky ďalšie generácie, no až tá štvrtá môže byť právom označovaná za pravého nástupcu prvej generácie.
Škoda Fabia 1. generácie (1999 - 2008)
Škoda Fabia patrila medzi hlavné premiéry 58. ročníka frankfurtského autosalónu. Odbornej verejnosti bola oficiálne predstavená v podobe päťdverového hatchbacku s dĺžkou 3.960 mm ako nástupca modelu Škoda Felicia. Necelý rok po premiére nasledovala karoséria kombi a v roku 2001 sa do výroby dostal sedan.
Na dizajne prvej generácie modelu Fabia pracoval tím približne dvoch desiatok dizajnérov pod vedením vtedajšieho šéfdizajnéra Škody Dirka van Braeckela.
Fabia prvej generácie dostala k dispozícii platformu pre malé automobily s označením PQ24 a širokú paletu pohonných jednotiek.
Základné benzínové štvorvalce s osemventilovou technikou boli modifikáciou vlastného motora s objemom 1,3 litra, motor 1,0 MPI ponúkal 37 kW (50 koní), motor 1,4 MPI mal dve verzie výkonu 44 kW (60 koní / 118 Nm) a 50 kW (68 koní / 120 Nm). Pod prednou kapotou však pracovali aj motory so šestnásťventilovou technikou a objemom 1,4 litra s výkonom 55 kW (75 koní), resp. od roku 2006 s výkonom 59 kW (80 koní) a 74 kW (100 koní). Vrcholom benzínovej ponuky bol motor s objemom 1.984 cm³, ktorý mal spočiatku výkon až 88 kW (120 koní), už po necelom roku výroby to však bolo „len“ 85 kW (115 koní) a 170 Nm.
Už v roku 2001 sa začal predávať aj trojvalcový motor 1,2 MPI 6v, ktorý v roku 2003 nahradili nové trojvalcové motory Škoda 1,2 HTP (High Torque Performance) s dvomi (40 kW / 108 Nm), ale aj štyrmi ventilmi na valec (47 kW / 112 Nm).
Základom ponuky naftových motorizácií bol motor 1,9 SDI s výkonom 47 kW (64 koní), ktorý sa objavil už v predchodcovi, modeli Felicia. Motor 1,9 TDI PD s technológiou vstrekovania čerpadlo-tryska mal výkon až 74 kW (100 koní) a 240 Nm. Obidva štvorvalce mali osemventilovú techniku. V roku 2003 sa objavil trojvalcový motor 1,4 TDI, ktorý mal spočiatku výkon 55 kW (75 koní) a 195 Nm, neskôr až 59 kW (80 koní).
Škoda Fabia RS
V marci 2003 bol na ženevskom autosalóne predstavený športový variant RS s naftovým motorom 1,9 TDI s výkonom 96 kW (130 koní) pri 4.000 otáčkach za min. a predovšetkým maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným už od 1.900 otáčok za minútu. Vďaka šesťstupňovej prevodovke s príjemne presnou kulisou radenia Fabia RS kombinovala zaujímavú dynamiku s úspornosťou.
Hoci oficiálne technické údaje hovorili o zrýchlení z nuly na 100 km/h za 9,6 sekundy a maximálnej rýchlosti 206 km/h, subjektívne vnímaná (a britskými magazínmi aj nameraná) dynamika bola vďaka veľkému krútiacemu momentu výrazne lepšia. Tabuľkovú spotrebu 5,3 litra nebol problém dodržiavať ani pri svižnej jazde, na okresných cestách sa bez problémov dalo jazdiť s dlhodobou priemernou spotrebou pod 5 litrov/100 km.
Škoda Fabia RS vďaka výraznému prednému nárazníku narástla oproti bežným verziám o 42 milimetrov na celkových 4.002 mm. Znalci si určite spomenú, že Fabia RS bola homologizačným modelom pre súťažnú Fabiu WRC a teda musela na dĺžku merať viac ako štyri metre.
Škoda Fabia 2. generácie (2006 - 2014)
V marci 2007 mala na ženevskom autosalóne premiéru 2. generácia malého automobilu Fabia. Novinka vychádzala z podvozkovej platformy prvej generácie, avšak mierne narástla do dĺžky (+22 mm) a výšky (+47 mm). V septembri 2007 bola verejnosti odhalená praktická verzia kombi. V roku 2009 doplnila ponuku verzia Scout s outdoorovým vzhľadom a o rok neskôr bol pripravený facelift druhej generácie modelu Fabia.
V roku 2010 ponuku motorizácií doplnila verzia Fabia RS, ktorá však nezničiteľný motor 1,9 TDI PD nahradila benzínovým motorom 1,4 TSI a namiesto manuálnej šesťstupňovej prevodovky disponovala výlučne sedemstupňovým automatom (DSG). S výkonom 132 kW (180 koní) pri 6.200 otáčkach za minútu síce podstatne prekonávala prvú generáciu, maximom krútiaceho momentu 250 Nm (od 2.000 do 4.500 ot/min.) však zaostávala. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 7,3 sekundy, maximálna rýchlosť bola 224 km/h. Motor 1,4 TSI bol prepĺňaný nielen turbodúchadlom, ale súčasne aj mechanickým kompresorom. Komplikovaná konštrukcia bola náročná na údržbu a aj to bol jeden z dôvodov, pre ktorý druhá generácia Fabie RS celkom nedokázala nadviazať na úspech svojej naftovej predchodkyne.
Fabia RS druhej generácie bola k dispozícii v oboch karosárskych variantoch. Jedinečným špeciálom bola Fabia RS so zvýšenou balistickou ochranou určená pre slovenskú políciu. V druhej generácii sa prvýkrát objavila aj verzia Monte Carlo.
Škoda Fabia 3. generácie (2014 - 2022)
Na októbrovom autosalóne v Paríži v roku 2014 bola odhalená Škoda Fabia 3. generácie. Po technickej stránke ťažila z novšej platformy PQ26 a po dizajnovej stránke získala od vtedajšieho šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa ostrejšie a dynamickejšie rysy, čomu pomohla aj zmena proporcií - auto do šírky narástlo o 9 cm a zároveň sa znížilo o 3 cm.
Ani v tejto generácii v ponuke nechýbalo praktické prevedenie kombi alebo outdoorová verzia Scoutline. Výrazne sa rozšírila aj bezpečnostná a komfortná výbava. Škoda Fabia bola napríklad prvýkrát vybavená systémom Front Assist, adaptívnym tempomatom či systémom monitorujúcim únavu vodiča. Najmä ponuku výbavy potom ďalej rozšírila modernizácia v roku 2018, ktorá priniesla napríklad full LED svetlomety, monitorovanie mŕtveho uhla či bezkľúčový prístup KESSY.
Tretia generácia už nedostala verziu RS, jej miesto v ponuke nahradila dynamicky ladená verzia Monte Carlo. Od jari 2017 nahradil posledné štvorvalcové motory 1,2 TSI motor 1,0 TSI a zákazníci sa tak museli uspokojiť výlučne s trojvalcovými motormi s výkonom najviac 81 kW (110 koní). Koncom roka 2017 však automobilka na oslavu svojich úspechov v rally predstavila limitovanú edíciu Fabia Edition R5, ktorá mala pod kapotou štvorvalcový motor 1,4 TSI s výkonom skromných 92 kW (125 koní) pri 5.000 - 6.000 ot./min., maximum krútiaceho momentu bolo 200 Nm v rozsahu od 1.400 do 4.000 otáčok za min. Vďaka štandardnej sedemstupňovej prevodovke (DSG) trvalo zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,8 sekundy, maximálna rýchlosť bola 203 km/h. Limitka tak svojim jazdnými výkonmi zodpovedala prvej generácii Fabie RS. Vyrobilo sa 1.300 kusov, z toho bolo 300 určených pre český trh. Po facelifte z roku 2018 z ponuky vypadli aj naftové trojvalce.
Škoda Fabia 4. generácie (od roku 2021)
Súčasná generácia malého vozidla Škoda Fabia sa predstavila na jar 2021 ako päťdverový hatchback postavený na platforme MQB A0. Pod jej dizajnom je podpísaný tím šéfdizajnéra automobilky Škoda Auto Olivera Stefaniho. Dĺžka štvrtej generácie presahuje 4,1 metra (4.108 mm) a batožinový priestor sa medzigeneračne zväčšil o 50 litrov na celkových 380 litrov, čím konkuruje o triedu vyšším modelom.
Aktuálna generácia disponuje výlučne benzínovými motormi, avšak popri litrových trojvalcoch MPI (59 kW / 80 koní) a TSI (70 kW / 95 koní a 85 kW / 115 koní) je v ponuke aj štvorvalcový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) dostupný v rozsahu od 5.000 do 6.000 otáčok za minútu. Maximum krútiaceho momentu 250 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1.500 do 3.500 ot/min. Táto motorizácia je dostupná výlučne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG) a ponúka slušné dynamické parametre: zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť 222 km/h. Vďaka týmto jazdným výkonom môžeme model Fabia 1,5 TSI, najmä vo verzii Monte Carlo, pokojne označiť za duchovného nástupcu modelov RS prvej a druhej generácie.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko (Škoda Fabia RS a Škoda Fabia 3 Monte Carlo), Andrej Šuhaj (Škoda Fabia 4 Monte Carlo), Zdroj: Škoda