Miro Vilím

10.04.2024

Volkswagen

Legendárny Golf tento rok oslavuje 50. výročie uvedenia prvej generácie na trh, model GTI sa však narodil až v roku 1976 a do okrúhleho výročia mu ešte dva roky chýbajú. Automobilka Volkswagen je však jednou z mála tých, ktoré na európskom trhu aj naďalej ponúkajú silný, čisto benzínový model.


Spolu s ostatnými verziami modelu Golf sa v januári tohto roku predstavil aj model Golf GTI a veľmi príjemným prekvapením bolo citeľné zvýšenie jeho výkonu. Základná verzia posilnila zo 180 kW (245 koní) o 15 kW na celkových 195 kW (265 koní), čím dorovnala model Clubsport siedmej generácie. Na rozdiel od modelu GTI pred faceliftom je k dispozícii výlučne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG). Manuálna šesťstupňová prevodovka teda odišla do dôchodku spolu s predchodcom.

Nový Golf GTI po modelovom omladení vyzerá ešte dynamickejšie, veľmi pomohlo najmä zoštíhlenie a zjednodušenie línií predných svetlometov. Zmeny k lepšiemu sa udiali aj v interiéri, kam sa nasťahovala obrovská, samostatne stojaca obrazovka multimediálneho systému a predovšetkým, automobilka sa vrátila k volantu s fyzickými tlačidlami ovládania jednotlivých funkcií.  

Mnoho priaznivcov modelu GTI považuje jeho siedmu generáciu za tú najlepšiu, ale podľa môjho názoru aktuálna generácia posunula latku ešte vyššie. Precízne odladené jazdné vlastnosti sú zásluhou nielen inžinierov, ale aj testovacích jazdcov.

Volkswagen Golf GTI

Jedným z nich je aj Benjamin „Benny“ Leuchter, ktorý sa nielenže podieľal na vývoji doterajších rýchlych Golfov, ale v apríli roku 2016 ako darček k 40. výročiu modelu GTI zajazdil s modelom Clubsport S na legendárnej Nordschleife (Severnej slučke) Nürburgringu oficiálny rekordný čas 7:49,21 min. Ani to však nebola konečná, krátko na to Benny svoj rekordný čas zlepšil o ďalšie dve sekundy. Práve Clubsport S je s výkonom 228 kW (310 koní) doteraz vôbec najsilnejším modelom GTI a nakoľko sa vyrobil v limitovanej sérii 400 kusov, už dnes je ceneným zberateľským artiklom. Jeho maximálna rýchlosť 265 km/h však už bola prekonaná zatiaľ poslednou výročnou edíciou. 

Volkswagen Golf GTIBenjamin „Benny“ Leuchter

Zberateľský potenciál modelu Clubsport S si veľmi skoro uvedomil aj Benjamin Leuchter, ktorý je hrdým vlastníkom modelu s poradovým číslom 1 zo 400. Benny v roku 2021 pri predstavení modelu GTI Edition 45 povedal: „Môj Clubsport S má už päť rokov. Prihlásený na značkách bol len na jeden deň: 22. novembra 2016, na moje narodeniny. Vtedy som na ňom opäť jazdil, pretože sa presťahoval do mojej garáže. Nejazdím však často - všetko je stále nové, stále má všetky nálepky. Jazdil som s ním len raz na Nürburgringu, čo je priliehavé. Má najazdených len 400 kilometrov!" Nie je vylúčené, že od roku 2021 na Bennyho Clubsporte S pribudli ďalšie kilometre, ale veľa to asi nebude. 

Volkswagen Golf GTIBenjamin „Benny“ Leuchter a GTI Clubsport S

Počas prehliadky parkoviska, na ktorom sú zoradené všetky generácie modelu GTI, Leuchter, ktorý bol pri väčšine zo 45-ročnej histórie modelu GTI, vyjadruje svoje dlhoročné spojenie so značkou GTI: „Celá moja rodina je pobláznená do GTI: moja mama, strýko, bratranec, aj ja. Mojím prvým autom bol Golf 6 GTI, ktorý som prerobil na Benny Leuchter Edition s diskami BBS, zníženým nastaviteľným podvozkom a vyšším výkonom. Ešte stále jazdí tak, ako som ho mal vtedy. Nový majiteľ si ho naozaj váži." Keď už hovoríme o tuningu, Benny hovorí: „Vždy som sa úzko stotožňoval so značkou GTI. Komunita GTI je taká skvelá a rozmanitá. Od tých, ktorí udržiavajú štýl OEM, až po hardcore tunerov, máte tu všetko. Okamžite sa dáte do reči." 

Volkswagen Golf GTIOsem generácií špeciálnych modelov GTI

Model Golf GTI je už od prvej generácie známy svojimi špeciálnymi edíciami (prvou z nich bolo Pirelli GTI), výročný model sa však prvýkrát objavil až v roku 1996 v tretej generácii ako „20th Anniversary Edition”. V roku 2001 nasledoval model „25th Anniversary Edition”, ktorý je dodnes najcennejším modelom štvrtej generácie ikonického bestselleru.

Volkswagen Golf GTIVolkswagen Golf 25th Anniversary Edition

Pri príležitosti 30. narodenín kultového športového vozidla Volkswagen v roku 2006 predstavil model GTI „30th Anniversary Edition“ s výkonom 230 koní. S rovnakým motorom bola v roku 2007 uvedená na trh reinkarnácia modelu prvej generácie „Pirelli GTI“. Vrcholom šiestej generácie bol Golf GTI „Edition 35“ s výkonom 235 koní, ktorý bol predstavený v roku 2011.

Volkswagen Golf GTI 40th Anniversary EditionVolkswagen Golf GTI 40th Anniversary Edition (verzia pre severoamerický trh)

Paradoxne, na okrúhle 40. výročie modelu GTI automobilka akoby pozabudla, v Európe sa neobjavil žiadny špeciálne označený „výročný“ model. Pri príležitosti štyridsiatky modelu GTI však Volkswagen predstavil už spomínaný model Clubsport S. Odlišná bola situácia v Severnej Amerike.

Volkswagen Golf GTI 40th Anniversary EditionVolkswagen Golf GTI 40th Anniversary Edition (verzia pre severoamerický trh)

Štyridsiate výročie modelu GTI si v Severnej Amerike pripomenuli v októbri 2022, keď pre modelový rok 2023 predstavili model Golf GTI 40th Anniversary Edition. Golf GTI bol totiž na americký trh uvedený až v roku 1983 ako Rabbit GTI. Výročná americká edícia už vychádzala z ôsmej generácie modelu Golf GTI a z európskej výročnej edície 45 si vypožičala rovnaké deväťnásťpalcové disky kolies Scottsdale, jej motor však mal výkon „len“ 245 koní. Pre Spojené štáty americké sa počítalo s predajom približne 1.500 kusov, z toho mala byť polovica s manuálnou a druhá polovica s automatickou prevodovkou. 

Volkswagen Golf GTI
V roku 2021 Volkswagen uviedol model „Edition 45“, ktorý bolo možné ako dodatočnú výbavu objednať pre model GTI Clubsport. Výnimočnými boli nielen už spomínané disky kolies s označením Scottsdale, na želanie obuté do semislickov Michelin Pilot Sport Cup 2, prvýkrát pre model GTI dostupný výfukový systém Akrapovič, ale aj odstránenie obmedzovača maximálnej rýchlosti. V oficiálnej tlačovej správe sa maximálna rýchlosť neuvádzala, Benjamin Leuchter, ktorý sa podieľal aj na vývoji modelu Edition 45 však prezradil, že toto GTI dokázalo ísť až 280 km/h.

Volkswagen Golf GTIBenjamin Leuchter a Golf GTI Edition 45

Do 50. výročia modelu GTI ostávajú ešte dva roky a o prípadnej špeciálnej výročnej edícii nie sú dostupné žiadne oficiálne informácie, s ohľadom na aktuálnu situáciu na trhu dokonca ani nie je isté, či takáto edícia vôbec vznikne. Aktuálna generácia modelu GTI však zrejme bude naozaj poslednou so spaľovacím motorom a my dúfame, že automobilka Volkswagen sa s ňou rozlúči dôstojným špeciálnym modelom. A prosím, nech to nie je limitka, aby bola dostupná pre čo najširší okruh zákazníkov. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen


Podobné články

Audi RS6 Avant

Šesť dní, 5 krajín, 17 alpských priesmykov a ciest, viac ako 2500 najazdených kilometrov. Dokonalá možnosť dôkladne preveriť najnovšie Audi RS 6 Avant vo všetkých jazdných režimoch, vrátane skutočnej nemeckej diaľnice a kľukatých ciest najvyšších európskych priesmykov.

Hot Hatch Of The Year 2021

Myšlienku mi vnukol Miro, keď sa mi ozval, či nechcem pomôcť s veľkým porovnávacím testom. Keď som sa dozvedel, aké autá sa ho majú zúčastniť, hneď som poznamenal, že niektoré sú neporovnateľné.

Porsche 911 GT3

Hovorí sa, že by ste nikdy nemali stretnúť svojich hrdinov. A hovorí sa, že Porsche 911 GT3 je jedno z najlepších áut na svete. Jeden z týchto výrokov potvrdzujem a jeden odmietam. Ak si myslíte, že poznáte správnu kombináciu výroku a postoja, asi máte pravdu.

BMW M760Li xDrive

Mníchovská automobilka dňa 18.1.2022 zverejnila oficiálnu tlačovú správu, ktorá zarmútila všetkých fanúšikov benzínových motorov. V júni 2022 vyrobí posledný vidlicový dvanásťvalcový motor určený pre sériové cestné vozidlá a po 35 rokoch sa s kráľovským motorom v automobiloch značky BMW definitívne rozlúčime.

Mercedes-Benz G 500

Do ťažkého terénu krížiť nápravy! Na okruh likvidovať pneumatiky! Na mestský bulvár robiť formu! Tam všade som mohol nové Géčko zobrať. Ale mne sa v hlave okamžite zrodila iná myšlienka. Myšlienka, ktorá mala otestovať legendárny teréniak v tak extrémnych podmienkach, aké doteraz žiadne iné Géčko nezažilo.

Grossglockner Hochalpenstrasse – Vyhnanie z raja

Prednedávnom sa na profile Grossglockner Hochalpenstrasse na sociálnej sieti objavil takmer nenápadný príspevok.

Just4fun – Ateca, Formentor, GR Yaris, T-Roc R a T-Roc Cabrio

Autá sú pre nás viac ako dopravné prostriedky na cestu z jedného miesta na druhé. Hľadáme v nich zábavu, ale niekedy aj oddych od každodenných povinností. Dokážeme sa tešiť z jazdy aj na tých bežných autách, v tomto článku však obyčajné autá nehľadajte.  

Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ Edition 1

Apríl 2022. Mercedes-AMG práve uvádza na európske trhy svoje doposiaľ najvýkonnejšie auto, ktoré je zároveň prvým plug-in hybridom športovej divízie z Affalterbachu.

BMW M4 Competition xDrive - Drift Report

BMW M4 Competition xDrive. Žiadne iné auto vám neponúkne toľko možností, ako jazdiť dverami napred. Vyskúšali sme ich všetky. Pre vedecké účely. Pre vás.

Volkswagen R Days – Golf R

Slovenský importér vozidiel značky Volkswagen si pre nás v Bachledovej doline a jej okolí pripravil dva dni plné programu s tými najrýchlejšími a najlepšími vozidlami zo svojho portfólia. Ako už názov eventu napovedá, pred elektrinou dostali prednosť výkonné benzínové motory.