Slovenský importér vozidiel značky Volkswagen si pre nás v Bachledovej doline a jej okolí pripravil dva dni plné programu s tými najrýchlejšími a najlepšími vozidlami zo svojho portfólia. Ako už názov eventu napovedá, pred elektrinou dostali prednosť výkonné benzínové motory.
Testovacie jazdy prebiehali nielen v bežnej premávke, ale aj na uzavretej ceste, ktorá bývala súčasťou miestnej rally. Práve na tejto úzkej okresnej ceste mohli modely R ukázať svoj plný potenciál.
Prvým modelom s označením „R“ sa pred dvadsiatimi rokmi stal Golf R32 postavený na základe štvrtej generácie kultového hatchbacku kompaktnej triedy. So svojim šesťvalcom a pohonom všetkých kolies nadviazal na Golf VR6 synchro, ktorý ako vôbec prvý model svojej triedy dostal pod prednú kapotu šesťvalec a tým položil základ pre prémiové vnímanie modelov nižšej strednej triedy od Volkswagenu.
Rodina modelov R sa medzičasom rozrástla a na platforme MQB s pohonom všetkých kolies sú popri krátkom Golfe R postavené aj ďalšie autá, ktorých pohon zabezpečuje priečne uložený motor 2,0 TSI: Golf R Variant, T-Roc R, Tiguan R, Arteon R a Arteon R Shooting Brake.
Na formálnom vrchole kraľuje Touareg R, jediný model, ktorému pod kapotou zostal šesťvalec, doplnený o elektrickú sústavu. Plug-in hybridný Touareg R a Arteon R na R Days síce chýbali, ale to nám vôbec nevadilo. Neprítomnosť Arteonu R vynahradili ďalšie dva exempláre karosárskej verzie Shooting Brake a Touareg mal zastúpenie v podobe modelu Touareg R-Line Black Style. Ak sa chcete o Touaregu R dozvedieť viac, pod týmto linkom nájdete jeho test.
S výnimkou Volkswagenu T-Roc R je základom pre všetky modely postavené na platforme MQB motor 2,0 TSI (EA888evo4) s výkonom 320 koní a silou 420 Nm a predovšetkým nový pohon všetkých kolies R Performance Torque Vectoring. Jednu medzinápravovú spojku a zadný diferenciál nahradilo nové technické riešenie s dvomi spojkami na každej polosi zadnej nápravy, ktoré zároveň nahradilo zadný diferenciál. Nový systém pohonu všetkých kolies bol ladený so snahou dosiahnuť neutrálne jazdné vlastnosti, ale vďaka špeciálnym jazdným režimom pre modely Golf umožňuje aj jazdu s výrazne pretáčavou jazdnou charakteristikou.
Volkswagen Golf R
Golf R bol vždy rýchly, ale je ten nový skutočne zábavnejší ako predchodca? A predovšetkým, je zábavnejší ako aktuálna generácia GTI Clubsport s pohonom predných kolies a cenovou výhodou šesť tisíc euro?
Pohon všetkých kolies a najvýkonnejšia verzia motora 2,0 TSI (s výnimkou striktne limitovanej verzie Clubsport S) zaručovala Golfu R výsadné postavenie a extrémnu rýchlosť v každom počasí. Na rozdiel od tých najostrejších modelov GTI (pred faceliftom siedmej generácie GTI Clubsport a spomínaný Clubsport S, po facelifte GTI TCR) však bol Golf R skôr rýchlym „GT“ hatchbackom ako ultimatívne zábavným hothatchom.
Nová generácia pohonu všetkých kolies R Performance Torque Vectoring s dvomi spojkami na zadnej náprave a jazdný režim Drift umožňujú pri úplne vypnutom stabilizačnom systéme jazdu v pretáčavom šmyku. Jazdu dverami napred sme si vyskúšali na uzavretej a zavlažovanej asfaltovej ploche. To však k zábave za volantom nebudete nevyhnutne potrebovať...
V reálnom svete viac oceníte jazdný profil Special s mäkším nastavením príplatkových adaptívnych tlmičov a neutrálne jazdné vlastnosti. Doterajšia absolútna trakcia pohonu všetkých kolies 4Motion bola doplnená o pocit, že Golf R zo zákruty nielen ťahá predná náprava, ale tlačí aj zadok. Keď poriadne pritlačíte, veľká porcia z tých 320 koní a 420 Nm sa do asfaltu zahryzne prostredníctvom zadnej nápravy. Ešte výraznejší je tento pocit v režime Drift, ale pri jeho aktivácii treba byť veľmi rýchly na volante. Pretáčavá charakteristika nastupuje razantnejšie ako je tomu pri prirodzených zadokolkách.
Drift a Special sú v menu pod režimom Race a sú súčasťou balíka R Performance za 2.150,- EUR, v rámci ktorého dostanete väčší zadný spojler, deväťnástpalcové kolesá Estoril a vďaka absencii obmedzovača sa na nemeckej diaľnici rozbehnete až na 270 km/h. Aby ste dostali ten najlepší Golf R, spolu s balíkom R Performance si nutne potrebujete objednať aj adaptívne tlmiče DCC (za 820,- EUR).
Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje výlučne sedemstupňová automatická dvojspojková prevodovka (DSG), vďaka ktorej trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 4,7 sekundy. Na rozdiel od predchodcu už nie je k dispozícii šesťstupňová manuálna prevodovka. Chýbala mi? Nie, vo svojom Golfe R by som chcel DSG. V určitých momentoch by manuál síce pridal na interakcii vodiča a vozidla, ale stále platí, že automat je efektívnejší a na každodenné používanie komfortnejší.
Navyše, prvýkrát sa v Golfe R objavuje plne manuálny režim automatickej prevodovky. Pri aktivácii režimu Race a dvoch nových jazdných režimov (Drift a Special) prevodovka na rozdiel od predchodcu neodradí smerom nahor a podrží zvolený prevodový stupeň v obmedzovači. Radenie pádlami tak poskytuje vodičovi úplnú kontrolu nad prevodovkou a to aj pri podraďovaní.
Zvukový prejav motora výrazne dopĺňala výfuková sústava od Akrapoviča, ale stále sa neviem rozhodnúť, či by mi stála za príplatok 3.600,- EUR.
V čase R Days bolo v Tatrách premenlivé počasie a okrem slnka sme mali aj výdatné prehánky. Dokonalé podmienky pre dôkladné zváženie odpovedí na otázky položené v úvode. Na mokrom povrchu je prevaha Golfu R nad Clubsportom s pohonom prednej nápravy úplne jednoznačná. Dôležité je však, že na suchu máte na výber: čistá stopa alebo pretáčavý rally štýl. Áno Golf R novej generácie je zábavnejší ako predchodca a vďaka novému pohonu všetkých kolies je lepším autom ako GTI Clubsport. O výbere však nakoniec rozhodne rozpočet.
Volkswagen Golf R Variant
Ušetríte tri a pol tisíca EUR pretože nemôžete mať Akrapoviča a aj z ďalších pohľadov je R Variant rozumnejšou voľbou. Vďaka rázvoru dlhšiemu o 50 milimetrov poskytne viac priestoru pre nohy zadných cestujúcich a karoséria kombi ponúka základný objem batožinového priestoru až 611 litrov. Krátky Golf R má k dispozícii len približne polovicu.
Automobilka totiž neuvádza objemy batožinového priestoru pre Golf s pohonom všetkých kolies, resp. Golf R. Ak však vychádzame z porovnania veľkosti batožinového priestoru modelov Audi A3 a RS3 zistíme, že rozdiel v neprospech modelu RS je takmer 100 litrov (380 vs. 282 litrov). Základný objem batožinového priestoru modelu GTI Clubsport je 374 litrov, eRko by podľa vzoru Audi RS3 mohlo mať približne 276 litrov.
Nudné čísla? Možno áno, ale spolu so strešnými lyžinami zároveň dávajú odpoveď na otázku prečo uprednostniť Variant pred krátkou verziou. Kto potrebuje priestor pre celú rodinu, krátky Golf R mu jednoducho bude malý.
Tie zábavné čísla sú pre R Variant takmer totožné: zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,9 sekundy (+0,2 s), maximálna rýchlosť je 270 km/h. Rovnako Variant má jazdné profily Special a Drift, vďaka dlhšiemu rázvoru je v rýchlych zákrutách stabilnejší, v tých utiahnutých potrebuje trochu viac miesta.
Nový Golf R Variant ponúka z pohľadu jazdeckej zábavy takmer totožné zážitky ako krátky Golf R, navyše dostanete veľa priestoru naviac a ak nie ste fanúšikom SUV, kombi sa javí ako ideálna rodinná voľba.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj (titulná fotka), Volkswagen