Automobilka Volkswagen uviedla prvú generáciu modelu T-Roc na trh v novembri 2017 a presne o štyri roky neskôr bol predstavený jeho prvý facelift. Od uvedenia na trh je T-Roc jedným z najpredávanejších modelov značky na európskom trhu.
Za prvý polrok tohto roka sa na 28 európskych trhoch predalo 111.381 kusov modelu T-Roc*, teda totožné množstvo ako za rovnaké obdobie predchádzajúceho roka, čo opäť stačilo na umiestnenie v TOP 5 (4. miesto).
Výhodou modelu T-Roc oproti konkurencii je mimoriadne široká ponuka motorizácii od trojvalcového základu s výkonom 85 kW (115 koní) a pohonom predných kolies až po ostrý model T-Roc R s výkonom 221 kW (300 koní) a pohonom všetkých kolies. Raritou je model T-Roc Cabriolet, ktorý je aktuálne jediným kabrioletom značky, ale aj jediným štvormiestnym kabrioletom mimo segmentu prémiových značiek.
Na pozícii najpredávanejšieho modelu značky Volkswagen však obľúbený crossover vystriedal Volkswagen Golf, ktorý tento rok oslavuje 50. výročie uvedenia na trh. Predaje hatchbacku s ikonickým menom za prvý polrok 2024 (oproti prvému polroku 2023) vzrástli o 43% a s počtom 126.993 kusov sa Golf stal druhým najpredávanejším vozidlom v Európe*.
Na Slovensku je T-Roc v tieni menších (a lacnejších) modelov T-Cross a Taigo, avšak slovenský importér má aj pre model T-Roc pripravenú atraktívnu cenovú ponuku.
Na hotové vozidlá je to skladový bonus 3.500,- EUR, pre nové zákaznícke objednávky sú naďalej k dispozícii výbavy Limited a R-Line Limited s cenovým zvýhodnením 2.500,- EUR. Ponuka predbežne platí do 31.8.2024 (alebo do vypredania zásob pre skladové modely).
Akciová výbava Limited v cene modelu zadarmo nad rámec sériovej výbavy Life obsahuje nasledovné prvky výbavy v hodnote 2.180,- EUR: cúvaciu kameru Rear Assist, bezkľúčové otváranie a štartovanie Keyless Access, stmavené zadné okná od B-stĺpika smerom dozadu, sedemnásťpalcové disky Johannesburg s pneumatikami 215/55 R17 a metalízu.
Ponuka motorizácií pre výbavu Limited zodpovedá stupňu výbavy Life, základom je teda benzínový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 85 kW (115 koní) a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, benzínový štvorvalec 1,5 TSI ACT s výkonom 110 kW (150 koní) je k dispozícii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ale za príplatok 2.000,- EUR aj s automatickou sedemstupňovou prevodovkou (DSG). Na rozdiel od modelov T-Cross a Taigo je v ponuke pre T-Roc aj naftový motor 2,0 TDI v dvoch výkonových verziách. Model T-Roc 2,0 TDI s výkonom 85 kW (115 koní) je k dispozícii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, model T-Roc 2,0 TDI DSG s výkonom 110 kW (150 koní) je k dispozícii so sedemstupňovým automatom. Vo všetkých prípadoch sú poháňané výlučne kolesá prednej nápravy.
Akciová výbava R-Line Limited v cene modelu zadarmo nad rámec sériovej výbavy R-Line obsahuje ďalšie prvky výbavy v hodnote 2.980,- EUR: LED svetlomery Plus s prisvecovaním do zákrut a prednými svetlami do zlého počasia a osemnásťpalcové disky Nevada s pneumatikami 215/50 R18.
Ponuka motorizácií pre výbavu R-Line Limited zahŕňa motor 1,5 TSI ACT s výkonom 110 kW (150 koní) v kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou alebo sedemstupňovým DSG a pohonom prednej nápravy.
K dispozícii je aj naftový motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) dostupný výlučne s pohonom všetkých kolies 4MOTION a prevodovkou DSG. Na vrchole ponuky pre výbavy R-Line Limited, R-Line a Style je motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 koní), ktorý je dostupný len s pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou.
Na úplnom vrchole ponuky modelového radu je T-Roc R, ktorého benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 221 kW (300 koní) a silou 400 Nm poháňa všetky štyri kolesá cez sedemstupňové DSG. Hoci aj na plnotučný model R platí skladový bonus (3.000,- EUR), v aktuálnych zásobách sme ho nenašli a teda je potrebné vychádzať z potreby objednávky do výroby a z plnej cenníkovej ceny 45.980,- EUR. To je viac ako dvojnásobok najvýhodnejšieho modelu (na objednávku do výroby) T-Roc Limited s motorom 1,0 TSI a manuálnou prevodovkou. Stojí to za to?
Volkswagen T-Roc R je najlacnejším modelom „R“ z aktuálnej ponuky automobilky, Volkswagen Golf R má po facelifte výkon 245 kW (333 koní) a s aktuálnym bonusom 2.000,- EUR jeho cena začína už na sume 48.090,- EUR a teda rozdiel je relatívne nepatrný (2.110,- EUR). Model T-Roc R je o niečo kompaktnejší a ako Golf R a v porovnaní s ním ponúka aj jednoduchšiu techniku pohonu všetkých štyroch kolies riešenú medzi nápravovou spojkou Haldex piatej generácie.
Prekvapujúco dobrým základom pre ostrú verziu T-Rocu je platforma MQB A1, ktorou sú dané jeho kompaktné rozmery. S dĺžkou 4.234 milimetrov je T-Roc o 50 milimetrov kratší ako ôsma generácia Golfu, jeho rázvor 2.593 milimetrov je o 26 milimetrov kratší. Na výšku meria T-Roc R 1.573 milimetrov, čo je o 82 milimetrov viac ako Golf 8. T-Roc R teda v meste zaberie ešte menej priestoru ako klasický hatchback nižšej strednej triedy.
Kolesá sú umiestnené takmer v rohoch karosérie, minimálne previsy majú pozitívny vplyv na presné jazdné vlastnosti. Proporcie auta sú z každého pohľadu vyvážené a napriek kompaktnosti pôsobia príjemne robustne. Dizajn T-Rocu R charakteristický špecifickým predným nárazníkom s obrovskými vstupmi vzduchu k prídavným chladičom a masívnym zadným nárazníkom, z ktorého trčia štyri chrómované koncovky výfukov, tentoraz v sériovej podobe.
Osvedčený motor 2,0 TSI (EA888) má výkon 221 kW (300 koní) dostupný od 5.300 do 6.500 ot/min., maximálna hodnota krútiaceho momentu 400 Nm je k dispozícii od 2.000 až do 5.200 ot/min. Vďaka štandardnej sedemstupňovej automatickej prevodovke (DSG) a pohonu všetkých kolies 4Motion zrýchľuje T-Roc R z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h. S hmotnosťou 1.575 kg nie je T-Roc R žiadna ľahká váha, ale ani extrémne ťažko auto.
Pohon všetkých kolies je rovnaký ako v Golfe R siedmej generácie, takže pod plynom skôr uprednostňuje dokonalú trakciu pred pretáčavou zábavnosťou. Prevodovka radí smerom nahor bezchybne, hoci zaradený rýchlostný stupeň nepodrží v obmedzovači. Smerom nadol je pri ostrej jazde potrebné občas čakať na potrebné otáčky.
Predná náprava dostala hliníkovú nápravnicu pre väčšiu tuhosť, športový podvozok je o 20 milimetrov nižšie k zemi. Svetlá výška 141 milimetrov je tak akurát, aby ste sa mohli pohodlne pohybovať na nespevnených cestách alebo festivalovej lúke, ale nebráni dynamickej jazde na asfalte.
Aj v tomto prípade bol štandardný športový podvozok doplnený príplatkovými adaptívnymi tlmičmi DCC za 1.120,00 EUR. Rovnako ako v prípade pohonného reťazca ide o predchádzajúcu generáciu DCC s tuhosťou nastaviteľnou v troch pevne daných stupňpch. V kombinácii s príplatkovými devätnásťpalcovými kolesami Estoril s pneumatikami 235/40 R 19 je podvozok akceptovateľne komfortný aj v režime Race, v režime Comfort je relatívne pohodlný aj v meste. Ako je už dobrým zvykom, individuálny režim umožňuje vlastnú konfiguráciu jazdného profilu.
Predná náprava má aj na vlhkej vozovke dostatok priľnavosti a okamžite reaguje na pohyb volantom, sériové progresívne riadenie má v športovom režime príjemnú váhu a je dokonale presné. Pod výkonom zadnú nápravu síce do pretáčavého šmyku na suchej ceste neodtrhnete, ale na brzdách a pri ubratí plynu sa zadok začne plynule stáčať smerom do zákruty. Pri príliš optimistickom nájazde do zákruty je auto mierne nedotáčavé, ale ako klasik povedal „nedotáčavý je vždy vodič, nie auto“.
Okresné cesty zvláda T-Roc R bravúrne, pri komfortnom nastavení podvozka sa vďaka minimálnym náklonom dá pekne pracovať s váhou. Excelentné sú brzdy, vpredu majú dvojdielne vetrané kotúče R Performance priemer 340 milimetrov, vzadu sú vetrané kotúče s priemerom 310 milimetrov. Brzdný účinok sa dá presne dávkovať a nepoľavuje ani pri skutočne ostrej jazde.
Nastupovanie do auta je vďaka zvýšenej pozícii sedadiel pohodlnejšie ako pri bežnom hatchbacku, posed za volantom je napriek tomu výborný. Klasické športové sedadlá so špecifickým čalúnením sú dokonale pohodlné a podržia telo aj pri rýchlejšom prejazde zákrut. Vzhľadom na relatívne krátky rázvor je miesta vzadu poskromne, keď si sadnem za seba, dotýkam sa kolenami operadla sedadla vodiča. Nad hlavou a pod predným sedadlom je však miesta dostatok a tak ako obvykle doplním, že na plnohodnotné cestovanie štyroch dospelých má Volkswagen v portfóliu iné autá (hoci aj nový Golf Variant), tradičná rodinná konfigurácia s deťmi vzadu si s priestorom v druhom rade sedadiel pohodlne vystačí. Batožinový priestor má objem 392 litrov, čo je o 49 litrov viac ako má Golf R siedmej generácie a plne postačuje aj pre štvorčlennú rodinu, ktorá už nepotrebuje kočíkovať.
Volkswagen T-Roc R toho zvládne veľa. Vie byť praktickým autom do mesta, autom, ktoré zvládne nespevnené cesty, ale predovšetkým vie byť autom, ktoré svojmu vodičovi poskytne zábavu za volantom.
Volkswagen T-Roc Cabrio má polovičný výkon ako T-Roc R a jeho motor s objemom 1,5 litra poháňa výlučne predné kolesá. Jedinečné postavenie mu zaručuje jeho plátenná skladacia strecha a základ v karosérii crossoveru.
Jazda s otvorenou strechou je jednoducho špecifickým zážitkom a obvykle je kabriolet vnímaný ako hračka na víkendy, či dovolenky. T-Roc Cabrio je však koncipované aj na každodenné používanie, jeho štvormiestna konfigurácia ponúka dostatok priestoru pre dvoch dospelých a dve deti. S trochou úsilia sa do batožinového priestoru (so skromným objemom 284 litrov) zbalí na letnú dovolenku aj štvorčlenná rodina.
Rovnako postačujúcim je výkon motora, nemusíte ísť dynamicky, aby ste mali zážitok zo šoférovania. Ak si osvojíte túto filozofiu, plne vám bude postačovať motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a silou 250 Nm dostupnou od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu.
Sedemstupňová automatická prevodovka DSG poháňa výlučne predné kolesá, Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 9,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 205 km/h.
T-Roc Cabrio nadväzuje na dlhú tradíciu otvorených modelov Volkswagenu a v ponuke automobilky nahrádza predchádzajúce modely Golf a Beetle. Zdanlivo zaručený úspech, ktorý mal predstavovať základ v populárnom SUV sa však na slovenskom trhu nedostavil. Uvedenie modelového radu po facelifte sa na Slovensku muselo zaobísť bez modelu Cabrio, ktoré je dostupné výlučne na individuálnu objednávku.
Pokles záujmu o modely s otvorenou strechou je však celoeurópskym trendom, niektoré značky ich už úplne vypustili z ponuky (Ford, Opel, Peugeot, Renault, Volvo) a po príchode novej generácie Audi A4 (už pod označením A5) a ukončení výroby modelov TT a R8 je otázne, či sa k tomuto trendu nepripojí aj Audi.
Podľa analýzy JATO Dynamics od roku 2004 do konca roku 2023 poklesol záujem o kabriolety o viac ako 57 percent. Zatiaľ čo v roku 2004 bolo v Nemecku registrovaných približne 161 tisíc vozidiel, v roku 2023 to bolo menej ako 69 tisíc. Z ponuky sa navyše vytratili kabriolety nižších cenových kategórií a vozidlá s otvorenou strechou sú doménou prémiových a luxusných značiek. Volkswagen T-Roc Cabrio však napriek tomu minulý rok umiestnil na nemeckom trhu 8.450 vozidiel T-Roc Cabrio, čo na tretej priečke predstavuje trhový podiel viac ak 12 percent.
Napriek relatívnym predajným úspechom zostane T-Roc Cabrio predstavené v roku 2019 bez nástupcu, automobilka s touto verziou v druhej generácii modelu T-Roc, očakávanej pre rok 2025, už nepočíta.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko, *Zdroj: JATO Dynamics