Miro Vilím

19.12.2022

Jakub Čajko

Prvá generácia modelu Touareg uvedená v roku 2002 predstavovala vstup automobilky do úplne nového segmentu prémiových SUV. Podvozková platforma bola vyvíjaná v spolupráci s vtedy ešte samostatnou značkou Porsche a v predĺženej verzii poslúžila ako základ aj pre prvú generáciu Audi Q7.   


Na rozdiel od modelu Volkswagen Phaeton sa Touaregu podaril vstup medzi elitu a už v lete roku 2019 mohli v bratislavskom výrobnom závode oslavovať s treťou generáciou jeden milión vyrobených kusov.   

Prvý Touareg položil základ imidžu SUV, ktoré je rovnocenným súperom prémiových konkurentov. Ako sa mu to podarilo? Nielen spoločný vývoj s Porsche pomohol imidžu, ale predovšetkým technika bola tým jazýčkom na váhach úspechu. Elektromechanická stabilizácia podvozka, vzduchové odpruženie nastaviteľné v šiestich výškach, uzávierky diferenciálov... to všetko doplnené o bezkonkurenčnú paletu motorizácií.

Základom bol radový päťvalec 2,5 TDI, najobľúbenejšou motorizáciou sa postupne stal naftový šesťvalec, ktorý mal aj svojho benzínového súrodenca vychádzajúceho z rodiny motorov VR. Ponuka benzínových motorizácií pokračovala benzínovým osemvalcom s objemom 4,2 litra. Na vrchole však boli motorizácie, ktoré v tom čase nemali žiadnu konkurenciu. Naftový vidlicový desaťvalcový motor s objemom 5 litrov mal výkon 230 kW (313 koní) a mamutí krútiaci moment 750 Nm. Mohutný 2,5 tonový Touareg dokázal zrýchliť z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximálna rýchlosť bola 225 km/h. Subjektívny pocit zo zrýchlenia bol ešte intenzívnejší, po zošliapnutí akcelerátora sa obidve turbá 2 sekundy nadychovali a potom odpálili auto vo veľkom záklone vpred. Facelift priniesol verziu Touareg R50, ktorej motor V10 TDI mal výkon 350 koní a silu 850 Nm. Vďaka tomu dosahoval zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť bola 235 km/h.

Benzínovým vrcholom bola motorizácia W12 s objemom 6,0 litrov a atmosférickým plnením, ktorá dosahovala výkon až 450 koní a silu 600 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky limitovaná na 250 km/h.

 

Volkswagen Touareg

Race Touareg sa v rokoch 2009, 2010 a 2011 stal víťazom Rally Dakar, nasledovali viaceré svetové rekordy na dlhé vzdialenosti, napríklad pan-americkú diaľnicu v dĺžke 23.000 kilometrov zvládla posádka za menej ako 12 dní. V roku 2006 vytiahol Touareg z hangáru Boeing 747 s hmotnosťou 155 ton a zabezpečil si tak svetový rekord.

Volkswagen Touareg I sa vyrábal od roku 2002 do roku 2009 a predalo sa z neho viac ako 450.000 kusov. Nesmieme zabúdať ani na skutočnosť, že výroba modelu Touareg naštartovala aj slovenský úspech v podobe bratislavského závodu automobilky Volkswagen, ktorý je dodnes jediným výrobným závodom produkujúcim najlepší Volkswagen.

Volkswagen Touareg

Druhá generácia modelu Touareg mala premiéru v roku 2010 a nárast jej vonkajších rozmerov spolu s vnútorným vybavením a novými asistenčnými systémami podčiarkoval jej smerovanie k väčšiemu luxusu. Stále si však udržiaval výnimočné jazdné vlastnosti v teréne, nielen vďaka vzduchovému odpruženiu so svetlou výškou až 300 milimetrov. Za príplatok bol k dispozícii Terrain Tech Paket s uzávierkami stredového a zadného diferenciálu.

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg druhej generácie bol zároveň prvým modelom značky z Wolfsburgu s hybridným pohonným ústrojenstvom. Volkswagen Touareg 3,0 V6 TSI Hybrid bol poháňaný vidlicovým benzínovým šesťvalcom s kompresorom, ktorého výkon 245 kW (333 koní) dopĺňal elektrický motor s výkonom 34,3 kW (46 koní). Systémový výkon 279 kW (380 koní) a 580 Nm dokázal rozpohybovať hybridný Touareg z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť bola 240 km/h a tabuľková spotreba 8,2 litra na sto kilometrov.

Volkswagen Touareg

Druhá generácia upustila od naftového desaťvalcového a benzínového dvanásťvalcového modelu (ten si automobilka nechávala pre budúci model Bentley Bentayga), avšak stále sme pod jej kapotou mohli nájsť osemvalcové motory. Ten benzínový bol vyhradený pre niektoré mimoeurópske trhy, naftový osemvalec s objemom 4,2 litra bol k dispozícii aj v Európe, dokonca sa zachoval aj po facelifte modelového radu. Zapamätajte si hodnoty výkonu: 250 kW (340 koní) pri 4.000 otáčkach za min., maximum krútiaceho momentu 800 Nm bolo dostupné od 1.750 do 2.750 ot./min.. Zrýchlením z nuly na 100 km/h za 5,8 sekundy naftový osemvalec symbolicky prekonal aj benzínový motor W12 prvej generácie, jeho maximálna rýchlosť bola 242 km/h.

Druhá generácia sa vyrábala od roku 2010 do roku 2018 a predalo sa viac ako 479.000 kusov, čo znamenalo zopakovanie predajného úspechu prvej generácie.

Volkswagen Touareg

Tretia generácia modelu Touareg mala premiéru 23.3.2018 na autosalóne v Pekingu. Jeden ešte čiastočne maskovaný exemplár dňa 1.3.2018 vyštartoval z bratislavskej fabriky s Reinardom Zietlowom za volantom na trasu viac ako 7.000 kilometrov po vlastnej osi, aby stihol premiéru v Pekingu.

Volkswagen Touareg

Čo nám priniesol Touareg III? Predovšetkým dva prvky ste si nemohli nevšimnúť na prvý pohľad. Opulentnú prednú masku žiariacu chrómom, v interiéri to bol pätnásťpalcový monitor multimediálneho systému ako súčasť príplatkového digitálneho Innovision cockpitu. Na trochu zbytočne veľkú obrazovku sme si už medzičasom zvykli, chrómový výzor môžete neutralizovať voľbou Black Style paketu s čiernou maskou a doplnkami.   

Volkswagen Touareg

Za mňa musím dodať, že dizajn za tie roky dozrel a aj v tej chrómovej verzii masky nepôsobí popri nových bavorákoch tak vyzývavo ako tomu bolo pred štyrmi rokmi. Nezmenil sa ani charakter tretej generácie Touaregu. Stále je to jedno z najkomfortnejších a najvšestrannejších SUV na trhu a hoci je len päťmiestne, predstavuje pre mnohých ideálne rodinné auto.

Volkswagen Touareg

Veľkorysá priestorová ponuka, vynikajúce predné sedadlá elektricky nastaviteľné v 18 smeroch, posuvná zadná lavica s nastaviteľným sklonom zadných operadiel a kožená výbava Savona Comfort vytvárajú takmer neprekonateľný pocit pohodlia na palube. V časoch dotykových ovládačov pôsobia aj hardvérové ovládače multifunkčného volantu ako upokojujúci prvok pre relaxovanú jazdu.

Volkswagen Touareg

Aj Touareg tretej generácie môže byť vybavený vzduchovým podvozkom s nastaviteľnou svetlou výškou, ale elektromechanické uzávierky diferenciálov patria minulosti, nahradili ich softvérové alternatívy. To ale neznamená, že by sa Touareg stratil v teréne. Práve naopak, aktuálna generácia je mimoriadne schopná aj v náročnom teréne, limitujúcim faktorom je najskôr odvaha vodiča a najneskôr pneumatiky určené do cestnej premávky.

Volkswagen Touareg

Na ceste Touareg III exceluje nielen komfortnými jazdnými vlastnosťami, ale aj prekvapujúcou agilitou, ktorej pomáha nielen nastaviteľná tuhosť podvozka, ale aj riadenie zadnej nápravy. Rýchla jazda však nie je nevyhnutne zážitkom, ktorý budete za volantom veľkého SUV preferovať. Naopak, cestovateľský komfort na stovky kilometrov dlhých trasách je parádnou disciplínou Touaregu.

Volkswagen Touareg

Pohon čierneho exempláru, ktorý vidíte na fotografiách zabezpečuje vidlicový šesťvalcový motor spaľujúci naftu. Z objemu troch litrov produkuje výkon 210 kW (286 koní) a silu 600 Nm v rozsahu od 2.250 do 3.250 otáčok za minútu, ktorý je prenášaný na všetky štyri kolesá prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky. Už z rozsahu otáčok, v ktorých motor dosahuje maximum sily je zrejmé, že reakcia na povel akcelerátora nebude úplne okamžitá a naladenie riadiacej elektroniky (pretože emisie) ďalej dusia potenciál, ktorý sľubuje absolútna hodnota výkonu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h podľa údajov automobilky trvá 6,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 235 km/h

Volkswagen Touareg

Po štyroch rokoch by sa mi žiadalo povedať, že automobilka postupom času reakcie na povely akcelerátora zlepšila, avšak skôr sme si my na oneskorenie zvykli... Nič to nemení na skutočnosti, že vidlicový šesťvalec v tejto výkonovej verzii je ideálnou motorizáciou z veľmi úzkej ponuky. Hoci slabšia verzia s výkonom 170 kW (231 koní) a silou 500 Nm bude jazdiť ešte úspornejšie, ani priemerná spotreba našej verzie nie je neprimeraná. Pri zohľadnení zimného obdobia, podielu dynamickej jazdy a jazdy v náročnom teréne je priemer 9,6 litra / 100 km kategórii vozidla primeraná spotreba aj v dnešných časoch hysterického odmietania nafty. Ak sa veľmi budete snažiť, dá sa jazdiť aj za sedem litrov, úplne minimum bolo 5,5 litra na bratislavskom nočnom obchvate (!).

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg sa v tretej generácii stal luxusným autom, čo dokladuje aj jeho cenovka. Výsledná cena nášho exempláru sa vďaka rozsiahlej príplatkovej výbave vyšplhala na sumu 93.840,- EUR. Aktuálny cenník platný od 16.12.2022 ponúka len dve spomínané naftové motorizácie v troch stupňoch výbavy.

Volkswagen Touareg

Výbava Atmosphere začína na sume 63.390,- EUR so slabším naftovým šesťvalcom (231 koní), s tým silnejším (286 koní) je to už 76.290,- EUR. Výbava Elegance má rovnaké cenovky ako výbava Atmosphere, dynamicky ladená výbava R-Line začína na sume 67.690,- EUR pre slabšiu verziu motora a na sume 81.090,- EUR pre jeho silnejšiu verziu.

Ak by ste si priali inú motorizáciu, vedzte, že jedinou možnosťou je benzínový motor 3,0 V6 TSI s výkonom 340 koní na slovenskom trhu dostupný vo výročnej edícii Volkswagen Touareg Edition 20. Obidve hybridné verzie, teda vrátane Touaregu R,  z aktuálnej ponuky slovenského importéra vypadli.

 

Volkswagen Touareg

Verím, že s najlepším Volkswagenom všetkých čias sa v našom magazíne stretneme aj v budúcom roku...

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Audi RS6 Avant

Šesť dní, 5 krajín, 17 alpských priesmykov a ciest, viac ako 2500 najazdených kilometrov. Dokonalá možnosť dôkladne preveriť najnovšie Audi RS 6 Avant vo všetkých jazdných režimoch, vrátane skutočnej nemeckej diaľnice a kľukatých ciest najvyšších európskych priesmykov.

Hot Hatch Of The Year 2021

Myšlienku mi vnukol Miro, keď sa mi ozval, či nechcem pomôcť s veľkým porovnávacím testom. Keď som sa dozvedel, aké autá sa ho majú zúčastniť, hneď som poznamenal, že niektoré sú neporovnateľné.

Porsche 911 GT3

Hovorí sa, že by ste nikdy nemali stretnúť svojich hrdinov. A hovorí sa, že Porsche 911 GT3 je jedno z najlepších áut na svete. Jeden z týchto výrokov potvrdzujem a jeden odmietam. Ak si myslíte, že poznáte správnu kombináciu výroku a postoja, asi máte pravdu.

BMW M760Li xDrive

Mníchovská automobilka dňa 18.1.2022 zverejnila oficiálnu tlačovú správu, ktorá zarmútila všetkých fanúšikov benzínových motorov. V júni 2022 vyrobí posledný vidlicový dvanásťvalcový motor určený pre sériové cestné vozidlá a po 35 rokoch sa s kráľovským motorom v automobiloch značky BMW definitívne rozlúčime.

Mercedes-Benz G 500

Do ťažkého terénu krížiť nápravy! Na okruh likvidovať pneumatiky! Na mestský bulvár robiť formu! Tam všade som mohol nové Géčko zobrať. Ale mne sa v hlave okamžite zrodila iná myšlienka. Myšlienka, ktorá mala otestovať legendárny teréniak v tak extrémnych podmienkach, aké doteraz žiadne iné Géčko nezažilo.

Grossglockner Hochalpenstrasse – Vyhnanie z raja

Prednedávnom sa na profile Grossglockner Hochalpenstrasse na sociálnej sieti objavil takmer nenápadný príspevok.

Just4fun – Ateca, Formentor, GR Yaris, T-Roc R a T-Roc Cabrio

Autá sú pre nás viac ako dopravné prostriedky na cestu z jedného miesta na druhé. Hľadáme v nich zábavu, ale niekedy aj oddych od každodenných povinností. Dokážeme sa tešiť z jazdy aj na tých bežných autách, v tomto článku však obyčajné autá nehľadajte.  

Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ Edition 1

Apríl 2022. Mercedes-AMG práve uvádza na európske trhy svoje doposiaľ najvýkonnejšie auto, ktoré je zároveň prvým plug-in hybridom športovej divízie z Affalterbachu.

BMW M4 Competition xDrive - Drift Report

BMW M4 Competition xDrive. Žiadne iné auto vám neponúkne toľko možností, ako jazdiť dverami napred. Vyskúšali sme ich všetky. Pre vedecké účely. Pre vás.

Volkswagen R Days – Golf R

Slovenský importér vozidiel značky Volkswagen si pre nás v Bachledovej doline a jej okolí pripravil dva dni plné programu s tými najrýchlejšími a najlepšími vozidlami zo svojho portfólia. Ako už názov eventu napovedá, pred elektrinou dostali prednosť výkonné benzínové motory.