Miro Vilím

16.07.2024

Audi

Audi už pod označením A5 predstavuje nástupcu modelového radu Audi A4, nepárne číslo v názve bude vyhradené pre modely značky so spaľovacími motormi.


Nové Audi A5 sa predstavuje v karosárskych verziách liftback (pod označením Sedan) a kombi s už ikonickým názvom Avant. Prvýkrát je v rámci koncernu využitá nová platforma Premium Platform Combustion (PPC) s motormi uloženými vpredu pozdĺžne. Úplne nová platforma zároveň vzbuduje očakávania ďalších nových modelov so spaľovacími motormi. 

Nové modely rodiny A5 majú totožnú dĺžku 4.829 milimetrov a oproti priamemu predchodcovi sú dlhšie o 67 milimetrov. Rázvor osí kolies narástol o 68 milimetrov na celkových 2.900 milimetrov, z čoho profitujú nielen pasažieri, ale aj celkové proporcie s krátkymi prevismi. Šírka bez spätných zrkadiel je 1.860 milimetrov (plus 13 mm), výška pre Sedan 1.444 milimetrov (plus 24 mm), pre Avant 1.460 milimetrov (plus 11 milimetrov).

Napriek zásadnému nárastu vonkajších rozmerov sú oproti predchodcovi hodnoty pre objem batožinového priestoru nepatrne menšie, pre model Sedan je to 445 litrov (mínus 15 litrov oproti A4 Sedan, mínus 20 litrov oproti modelu A5 Sportback), pre model Avant 476 litrov (mínus 19 litrov). Po sklopení operadiel zadných sedadiel vzrastie prepravná kapacita na 1.299 litrov (Sedan, plus 19 litrov oproti A5 Sportback), resp. 1.424 litrov (Avant, mínus 71 litrov oproti A4 Avant).

Objem batožinového priestoru nových modelov A5 v zásade zodpovedá priamej konkurencii: Trieda C ako Sedan má základný objem batožinového priestoru 455 litrov, ako T-Modell je to 490 až 1.510 litrov, BMW radu 3 Sedan má 480 litrov, ako Touring 500 až 1.510 litrov.

Audi A5 Avant

Prémiové vozidlá strednej triedy však nikdy neboli o objeme batožinových priestorov, dôležitejší je aj v prípade nového Audi A5 dynamický dizajn a veľké plus v priestore pre pasažierov na zadných sedadlách.

Audi A5 AvantAudi A5 AvantAudi A5 Avant

Práve dizajn je hlavným magnetom nového modelového radu Audi. Aj napriek tomu, že ide o evolúciu predchodcu, nová širšia a nižšia singleframe maska, štíhle predné svetlomety a zadné svetlá s úžasnou vnútornou grafikou a zvýraznené blatníky pôsobia veľmi dynamicky a zároveň elegantne.

Audi A5 AvantAudi A5 Avant

Motorizácie a pohon

Pri uvedení na trh budú spočiatku dostupné motorizácie 2,0 TFSI s výkonom 110 kW (150 koní) s pohonom predných kolies, silnejšia verzia s výkonom 150 kW (204 koní) bude k dispozícii nielen s pohonom prednej nápravy, ale aj s pohonom všetkých kolies ako quattro ultra, ktorý kolesá zadnej nápravy pripája až v prípade potreby medzinápravovou spojkou haldex. Obidva motory disponujú novým turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbíny a prenos výkonu štandardne zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka.     

Audi 2,0 TFSI engine

Pre priaznivcov nafty bude k dispozícii motor 2,0 TDI s výkonom 150 kW (204 koní) s novou technológiou MHEV plus. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 400 Nm je dostupná v rozsahu od 1.750 do 3.250 otáčok za minútu.

Audi 2,0 TDI engine

Prenos výkonu na predné, prípadne všetky štyri (quattro ultra) kolesá opäť štandardne zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Objem palivovej nádrže bol pre modely 2,0 TDI zväčšený na 60 litrov.

Audi quattro ultra

Technológia MHEV plus so 48 Voltovou architektúrou umožňuje vďaka novému štartovaciemu generátoru (PTG – powertrain generator) s výkonom až 18 kW (24 koní) a silou 230 Nm aj pohyb na čisto elektrický pohon pri manévrovaní a pohybe v nízkych rýchlostiach, či spomaľovaní z vyšších rýchlostí. Vodou chladená 48 Voltová Li-Fe-P batéria disponuje vysokou rýchlosťou nabíjania a výdaja elektrickej energie a možnosťou dobíjania rekuperáciou brzdnej energie. Nový generátor (PTG) je priamo pripojený na výstupný hriadeľ prevodovky.  

Audi MHEV plus technologyAudi 2,0 TFSI engine

Audi S5 a Audi S5 Avant

Športové modely S5 a S5 Avant sa po krátkej epizóde s naftovým šesťvalcom (facelift modelu B9) vracajú k benzínovému šesťvalcu 3,0 V6 TFSI, ktorý podobne ako motor 2,0 TFSI prvýkrát dostal turbo s technológiou VTG (variable turbine geometry) a zároveň využíva rovnakú technológiu MHEV plus ako naftový model 2,0 TDI.  

Audi S5, Audi S5 Avant

Výkon benzínového šesťvalca je 270 kW (367 koní), čo je o 19 kW (26 koní) viac ako mal naftový predchodca, resp. 10 kW (13 koní) viac ako mala prvá benzínová verzia modelu S4 v generácii B9. Údaje o hodnotách krútiaceho momentu pre benzínové modely automobilka v prvej tlačovej správe zatiaľ nezverejnila, pre model S5 však počítame s hodnotou minimálne 500 Nm, pre benzínové dvojlitre 270, resp. 320 Nm.

Audi S5, Audi S5 Avant

Audi S5, Audi S5 Avant

Na rozdiel od predchodcu majú nové modely S5 pohon všetkých kolies quattro ultra s elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou a športovým diferenciálom na zadnej náprave.

Audi S5, Audi S5 Avant

Audi S5, Audi S5 Avant

Riadenie a podvozok

Všetky nové modely rodiny A5 majú progresívne riadenie (riadenie s variabilným účinkom) a tuhšie uloženie podvozku a riadenia. Vďaka tomu majú byť jazdné vlastnosti ešte dynamickejšie. Adaptívne tlmiče sú k dispozícii ako opcia, verzie S Line a modely S5 majú športový podvozok znížený o 20 milimetrov.

Audi A5 Sedan S Line

Zaujímavosťou pre modely s balíkom S Line exteriér sú popri zníženom športovom podvozku viditeľné koncovky výfukov.

Audi S5 Sedan

Interiér má úplne novú architektúru so spoločným zakriveným displejom pre prístrojový panel a rozhranie MMI, ako aj ovládacie prvky, ktoré boli prvýkrát predstavené v modeli Audi Q6 e-tron. Prístrojový panel má uhlopriečku 11,9 palca, displej MMI 14,9 palca. Ako opcia je k dispozícii displej pre spolujazdca s uhlopriečkou 10,9 palca. Ako opcia je k dispozícii aj nový head-up displej. 

Audi S5 Sedan

Objednávky nových modelov štartujú už tento mesiac v Nemecku, s dodaním v novembri. Základný model Audi A5 Sedan TFSI 110 kW v Nemecku začína na sume 45.200,- EUR.

Model Audi A5 Limuzína TFSI 110 kW sa bude na Slovensku predávať už za cenu od 42.660,- EUR, pričom súčasťou štandardnej výbavy bude navigačný systém, elektricky ovládané veko batožinového priestoru a indukčná nabíjačka smartfónu.    

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.