Audi už pod označením A5 predstavuje nástupcu modelového radu Audi A4, nepárne číslo v názve bude vyhradené pre modely značky so spaľovacími motormi.
Nové Audi A5 sa predstavuje v karosárskych verziách liftback (pod označením Sedan) a kombi s už ikonickým názvom Avant. Prvýkrát je v rámci koncernu využitá nová platforma Premium Platform Combustion (PPC) s motormi uloženými vpredu pozdĺžne. Úplne nová platforma zároveň vzbuduje očakávania ďalších nových modelov so spaľovacími motormi.
Nové modely rodiny A5 majú totožnú dĺžku 4.829 milimetrov a oproti priamemu predchodcovi sú dlhšie o 67 milimetrov. Rázvor osí kolies narástol o 68 milimetrov na celkových 2.900 milimetrov, z čoho profitujú nielen pasažieri, ale aj celkové proporcie s krátkymi prevismi. Šírka bez spätných zrkadiel je 1.860 milimetrov (plus 13 mm), výška pre Sedan 1.444 milimetrov (plus 24 mm), pre Avant 1.460 milimetrov (plus 11 milimetrov).
Napriek zásadnému nárastu vonkajších rozmerov sú oproti predchodcovi hodnoty pre objem batožinového priestoru nepatrne menšie, pre model Sedan je to 445 litrov (mínus 15 litrov oproti A4 Sedan, mínus 20 litrov oproti modelu A5 Sportback), pre model Avant 476 litrov (mínus 19 litrov). Po sklopení operadiel zadných sedadiel vzrastie prepravná kapacita na 1.299 litrov (Sedan, plus 19 litrov oproti A5 Sportback), resp. 1.424 litrov (Avant, mínus 71 litrov oproti A4 Avant).
Objem batožinového priestoru nových modelov A5 v zásade zodpovedá priamej konkurencii: Trieda C ako Sedan má základný objem batožinového priestoru 455 litrov, ako T-Modell je to 490 až 1.510 litrov, BMW radu 3 Sedan má 480 litrov, ako Touring 500 až 1.510 litrov.
Prémiové vozidlá strednej triedy však nikdy neboli o objeme batožinových priestorov, dôležitejší je aj v prípade nového Audi A5 dynamický dizajn a veľké plus v priestore pre pasažierov na zadných sedadlách.
Práve dizajn je hlavným magnetom nového modelového radu Audi. Aj napriek tomu, že ide o evolúciu predchodcu, nová širšia a nižšia singleframe maska, štíhle predné svetlomety a zadné svetlá s úžasnou vnútornou grafikou a zvýraznené blatníky pôsobia veľmi dynamicky a zároveň elegantne.
Motorizácie a pohon
Pri uvedení na trh budú spočiatku dostupné motorizácie 2,0 TFSI s výkonom 110 kW (150 koní) s pohonom predných kolies, silnejšia verzia s výkonom 150 kW (204 koní) bude k dispozícii nielen s pohonom prednej nápravy, ale aj s pohonom všetkých kolies ako quattro ultra, ktorý kolesá zadnej nápravy pripája až v prípade potreby medzinápravovou spojkou haldex. Obidva motory disponujú novým turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbíny a prenos výkonu štandardne zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka.
Pre priaznivcov nafty bude k dispozícii motor 2,0 TDI s výkonom 150 kW (204 koní) s novou technológiou MHEV plus. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 400 Nm je dostupná v rozsahu od 1.750 do 3.250 otáčok za minútu.
Prenos výkonu na predné, prípadne všetky štyri (quattro ultra) kolesá opäť štandardne zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Objem palivovej nádrže bol pre modely 2,0 TDI zväčšený na 60 litrov.
Technológia MHEV plus so 48 Voltovou architektúrou umožňuje vďaka novému štartovaciemu generátoru (PTG – powertrain generator) s výkonom až 18 kW (24 koní) a silou 230 Nm aj pohyb na čisto elektrický pohon pri manévrovaní a pohybe v nízkych rýchlostiach, či spomaľovaní z vyšších rýchlostí. Vodou chladená 48 Voltová Li-Fe-P batéria disponuje vysokou rýchlosťou nabíjania a výdaja elektrickej energie a možnosťou dobíjania rekuperáciou brzdnej energie. Nový generátor (PTG) je priamo pripojený na výstupný hriadeľ prevodovky.
Audi S5 a Audi S5 Avant
Športové modely S5 a S5 Avant sa po krátkej epizóde s naftovým šesťvalcom (facelift modelu B9) vracajú k benzínovému šesťvalcu 3,0 V6 TFSI, ktorý podobne ako motor 2,0 TFSI prvýkrát dostal turbo s technológiou VTG (variable turbine geometry) a zároveň využíva rovnakú technológiu MHEV plus ako naftový model 2,0 TDI.
Výkon benzínového šesťvalca je 270 kW (367 koní), čo je o 19 kW (26 koní) viac ako mal naftový predchodca, resp. 10 kW (13 koní) viac ako mala prvá benzínová verzia modelu S4 v generácii B9. Údaje o hodnotách krútiaceho momentu pre benzínové modely automobilka v prvej tlačovej správe zatiaľ nezverejnila, pre model S5 však počítame s hodnotou minimálne 500 Nm, pre benzínové dvojlitre 270, resp. 320 Nm.
Na rozdiel od predchodcu majú nové modely S5 pohon všetkých kolies quattro ultra s elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou a športovým diferenciálom na zadnej náprave.
Riadenie a podvozok
Všetky nové modely rodiny A5 majú progresívne riadenie (riadenie s variabilným účinkom) a tuhšie uloženie podvozku a riadenia. Vďaka tomu majú byť jazdné vlastnosti ešte dynamickejšie. Adaptívne tlmiče sú k dispozícii ako opcia, verzie S Line a modely S5 majú športový podvozok znížený o 20 milimetrov.
Zaujímavosťou pre modely s balíkom S Line exteriér sú popri zníženom športovom podvozku viditeľné koncovky výfukov.
Interiér má úplne novú architektúru so spoločným zakriveným displejom pre prístrojový panel a rozhranie MMI, ako aj ovládacie prvky, ktoré boli prvýkrát predstavené v modeli Audi Q6 e-tron. Prístrojový panel má uhlopriečku 11,9 palca, displej MMI 14,9 palca. Ako opcia je k dispozícii displej pre spolujazdca s uhlopriečkou 10,9 palca. Ako opcia je k dispozícii aj nový head-up displej.
Objednávky nových modelov štartujú už tento mesiac v Nemecku, s dodaním v novembri. Základný model Audi A5 Sedan TFSI 110 kW v Nemecku začína na sume 45.200,- EUR.
Model Audi A5 Limuzína TFSI 110 kW sa bude na Slovensku predávať už za cenu od 42.660,- EUR, pričom súčasťou štandardnej výbavy bude navigačný systém, elektricky ovládané veko batožinového priestoru a indukčná nabíjačka smartfónu.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi