Budúci rok oslávi ikonický model značky Audi Sport, legendárne Audi RS 4 Avant, svoje 25. výročie. Pri tej príležitosti automobilka predstaví špeciálny model, ktorý bude po štyroch generáciách zároveň finálnym modelom RS 4 s čisto benzínovým motorom.
Audi nám čakanie na jubilejný model už teraz spríjemňuje uvedením špeciálnych balíkov výbav RS Competition a RS Competition plus, ktoré majú pritiahnuť pozornosť všetkých záujemcov o kvalitné a predovšetkým funkčné technické úpravy.
Výkon šesťvalcového prepĺňaného motora V6 s objemom 2,9 litra zostáva nezmenených 331 kW (450 koní) dosahovaných v rozsahu od 5.700 do 6.700 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 600 Nm je dostupné od 1.900 do 5.000 otáčok za minútu. Z nuly na 100 km/h vystrelí RS 4 Avant za 3,9 sekundy (o 0,2 sekundy rýchlejšie ako štandardná verzia), modely RS 5 Coupé a RS 5 Sportback sú ešte rýchlejšie: z nuly na 100 km/h zrýchlia za 3,8 sekundy (mínus 0,1 sekundy oproti štandardnej verzii). Maximálna rýchlosť pre obidva balíky výbav bola posunutá z 280 km/h (príplatková možnosť, štandardne 250 km/h) na 290 km/h.
Obidva stupne výbav Competition tiež disponujú novým športovým výfukovým systémom RS sport plus, ktorý má podstatne lepší zvuk ako štandardný systém v RS 4 Avant. Máme to overené naživo, napriek soft limiteru spôsobuje hutný zvuk instantné zimomriavky. Úspora 8 kilogramov hmotnosti na zvukovej izolácii umožňuje vychutnať si výraznejší akustický prejav motora aj v interiéri.
Lepšie časy zrýchlenia sú výsledkom prepracovaného softvéru osemstupňovej automatickej prevodovky Tiptronic, ktorý umožnil skrátiť časy preradenia rýchlostných stupňov a zároveň priniesol výraznejšie rozdiely v správaní sa prevodovky v rôznych jazdných režimoch.
Popri technických zmenách prinášajú obidva balíky Competition aj štylistické retuše, súčasťou oboch výbav je balík black styling plus, na želanie sú k dispozícii exteriérové štylistické prvky v lesklom alebo matnom karbónovom dekore a štandardne dostanete dvadsaťpalcové kolesá v dizajne 5-Y s pneumatikami s rozmerom 275/30 R20, na želanie sú k dispozícii aj semislicky Pirelli P Zero Corsa v rovnakom rozmere. Lepivé pneumatiky Corsa umožňujú v spolupráci s novým naladením ABS skrátenie brzdnej dráhy až o 2 metre.
Pre model RS 4 sú súčasťou sériovej výbavy matrixové LED svetlá, pre modely RS 5 (Coupé a Sportback) matrixové LED svetlá dopĺňajú laserové svetlá Audi laser light.
Balík RS competition plus pridáva k vyššie uvedeným prvkom výbav novo naladený športový diferenciál na zadnej náprave, dynamické riadenie s pevným prevodom (1:13,1) a predovšetkým plne nastaviteľný podvozok RS sport suspension pro. Tento podvozok je posadený o 10 milimetrov nižšie k zemi ako štandardný športový podvozok v modeloch RS 4 a RS 5, manuálne je možné podvozok znížiť o ďalších 10 milimetrov, teda auto môže byť až o 20 milimetrov nižšie ako štandardná verzia. Popri svetlej výške je možné manuálne nastaviť tlmiče a to nielen pre kompresiu, ale aj pre odskok. Podvozok RS sport pro tiež disponuje tuhšími pružinami a stabilizátormi.
V interiéri nájdeme škrupinové sedadlá potiahnuté kombináciou kože a mikrovlákna Dinamica. Volant a hlavica radiacej páky sú potiahnuté Alcantarou a kontrastným červeným prešívaním. Vizuálne zmeny dopĺňajú čierne bezpečnostné pásy s červeným okrajom a LED projektory loga RS competition.
Balík RS Competition stojí podľa aktuálneho slovenského cenníka 9.360,- EUR, balík RS Competition plus nemalých 13.800,- EUR.
Audi RS 4 Avant štvrtej generácie sa po dvoch predchádzajúcich generáciách (B7 a B8), ktoré disponovali atmosférickými motormi V8 s objemom 4,2 litra a výkonom 309 kW (420 koní) pre generáciu B7, resp. 331 kW (450 koní) pre generáciu B8, vrátil k prepĺňanému vidlicovému šesťvalcu. Prvá generácia modelu RS 4 Avant (B5) mala motor V6 biturbo, vtedy s objemom 2,7 litra a výkonom 279 kW (380 koní). Zaujímavosťou je, že len generácia B7 bola ako model RS 4 dostupná v karosárskej verzii sedan.
Prepĺňaný šesťvalec aktuálneho modelu je s hmotnosťou 182 kilogramov o 31 kg ľahší ako osemvalec predchádzajúcej generácie, čo vďaka nižšej hmotnosti na prednej náprave pomáha agilite, motor zároveň disponuje vyššou porciou sily (600 Nm vs. 430 Nm). O možnostiach takmer nekonečného tuningu ani nemusíme hovoriť. Zaujímavosťou je, že z generácie B6 nebol odvodený model RS, najsilnejšou verziou bol model S4, ktorý mal pod prednou kapotou vidlicový osemvalec s výkonom 253 kW (344 koní). História rýchlych modelov Avant však začala už v roku 1994 modelom Audi RS 2 Avant, ktorý mal pod prednou kapotou päťvalec s objemom 2,2 litra a výkonom 232 kW (315 koní).
Audi RS 2 Avant, Audi RS 4 Avant (B5), Audi RS 4 Avant (B7), Audi RS 4 Avant (B8) a Audi RS 4 Avant (B9 pre-facelift)
V rámci tlačovej konferencie predstavil importér značky Audi nielen modely Audi RS 4 Avant a Audi RS 5 Sportback, ale aj najvýkonnejší sériový kombík, model RS 6 Avant performance, ktorému sme sa venovali v samostatnom článku. Audi RS 6 Avant sa udrží v predaji ešte aj v budúcom roku, kedy má prísť absolútny vrchol v podobe modelu Audi RS 6 Avant GT. Predpokladá sa ďalšie zvýšenie výkonu a predovšetkým výrazné štylistické zmeny.
Autor: Miro Vilím, Foto: Audi