Audi zahájilo tohtoročnú ofenzívu športových modelov koncernu a zásadným spôsobom vylepšilo aktuálnu generáciu modelov S3 Sportback a S3 Sedan. S ohľadom na použitú techniku sa natíska otázka, či novinky nebudú ešte lepšie ako topmodel radu, Audi RS 3.
Vďaka zásadným technologickým zmenám je nové Audi S3 viac ako len produktový facelift a dáva nádej na dlhšie zotrvanie vo výrobe. Okrem zvýšenia výkonu z doterajších 228 kW (310 koní) o 17 kW (23 koní), ako aj zvýšenia maximálnej hodnoty krútiaceho momentu o 20 Nm je podstatnejšou zmenou nový pohon všetkých štyroch kolies prevzatý z Audi RS 3.
Výkon motora 2,0 TFSI (EA888 evo4) s objemom 1.984 cm³ vzrástol na 245 kW (333 koní) a je dostupný v rozsahu od 5.600 do 6.500 ot./min., maximum krútiaceho momentu 420 Nm je k dispozícii už od 2.100 do 5.500 otáčok za minútu.
Výsledkom zvýšenia výkonu je zlepšenie hodnoty akcelerácie z nuly na 100 km/h o 0,1 sekundy, automobilkou uvádzaná hodnota 4,7 sekundy pre obidve karosárske verzie je podľa prvých jazdných skúseností kolegov relatívne konzervatívna.
Maximálne hodnoty výkonu a krútiaceho momentu sú dosahované v o niečo vyšších otáčkach (150, resp. 100), napriek tomu sa Audi podarilo eliminovať oneskorenie nástupu turbodúchadla a odozva na povely akcelerátora je podľa prvých skúseností citeľne svižnejšia.
Rýchlejšie reakcie boli dosiahnuté dvomi opatreniami a to tak, že v dynamických režimoch zostáva turbodúchadlo roztočené v konštantných otáčkach aj po ubratí plynu a pri opätovnej akcelerácii teda nie je potrebné čakať na jeho roztočenie. Druhou technickou zmenou je konštantné pootvorenie škrtiacej klapky, čím je v sacom potrubí zabezpečený dostatok vzduchu pre spaľovanie paliva.
Prenos výkonu na všetky štyri kolesá aj naďalej zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka s tradičným označením S tronic, ktorá má rýchlejšie reakcie nielen pri rozjazde, ale aj v pohybe. Pod plnou záťažou sa skrátili časy preradenia o polovicu a aj v bežnom režime D sa zvýšili otáčky motora, čím sa opäť zlepšili aj reakcie na povely akcelerátora.
Vstrekovací systém pracuje s tlakom až 350 barov a dostatok medzichladičom ochladeného vzduchu zabezpečuje turbodúchadlo s plniacim tlakom až 1,8 baru.
Nový pohon všetkých kolies (Torque Splitter)
Audi S3 dostalo v rámci faceliftu rovnakú technológiu pohonu všetkých kolies ako Audi RS 3, teda na zadnej náprave pracuje namiesto doterajšieho systému Haldex piatej generácie s jednou viaclamelovou spojkou tzv. Torque Splitter, tvorený dvomi viaclamelovými spojkami, pre každú hnaciu polos. Táto technológia umožňuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesami zadnej nápravy, čím je v dynamických jazdných režimoch zabezpečovaná vyššia agilita a v tých bežných sa ešte zlepšila stabilita. Na rozdiel od modelu RS 3 nové Audi S3 nedisponuje "driftovacím" režimom a cieľom pri vývoji bolo dosiahnutie jemnej pretáčovosti zvyšujúcej jazdnú dynamiku.
Počas dynamickej jazdy posiela torque splitter najviac výkonu na vonkajšie zadné koleso, teda v ľavotočivých zákrutách prenáša najviac výkonu zaťažené pravé zadné koleso, v pravotočivých je to naopak ľavé zadné koleso. Pri priamej jazde sú obidve zadné kolesá zaťažované rovnomerne. Rozdiel v hnacích síl znamená, že nové Audi S3 ešte lepšie zatáča do zákrut a precíznejšie sleduje uhol natočenia riadenia. Výsledkom je optimálna stabilita a maximálna agilita, najmä pri zatáčaní pri vysokých rýchlostiach.
Aby sa maximalizoval jeho účinok, má rozdeľovač krútiaceho momentu (torque splitter) vlastný systém snímačov. Každá z dvoch viackotúčových spojok má vlastnú riadiacu jednotku, ktorá využíva elektronické riadenie stabilizácie cez snímače rýchlosti kolies a zohľadňuje dynamiku jazdy, ako je rýchlosť, pozdĺžne a priečne zrýchlenie a uhol bočného náklonu (t. j. otáčania okolo zvislej osi). Pozícia akcelerátora, zaradený prevodový stupeň a uhol natočenia volantu ovplyvňujú aj to, aký krútiaci moment sa aplikuje na zadné kolesá na vonkajšej a vnútornej strane zákruty, t. j. ako veľmi sa otvárajú alebo zatvárajú obe spojky.
Audi Drive Select
V štandardnej výbave nového Audi S3 je aj systém voľby jazdných režimov Audi drive select, ktorý má po facelifte šesť samostatných režimov: efficiency, comfort, auto, dynamic, individual a nový jazdný profil, dynamic plus. Popri rozdeľovači krútiaceho momentu (torque splitter) má zvolený jazdný režim vplyv na nastavenie motora, prevodovky, riadenia, stabilizačného systému, klapiek výfuku a príplatkového systému adaptívnych tlmičov. Najvyšší stupeň jazdnej dynamiky pochopiteľne ponúka nový jazdný profil dynamic plus. Nová konštrukcia pohonu všetkých kolies zároveň znamená, že nové Audi S3 je permanentná štvorkolka, teda výkon motora je dokonca aj v režime efficiency prenášaný na všetky štyri kolesá.
Režim dynamic plus, vyvinutý špeciálne pre model S3, ponúka - ako už názov napovedá - najmä vysokú dynamiku jazdy. Rozdeľovač krútiaceho momentu (torque splitter) poskytuje dodatočný nárast agility v porovnaní s dynamickým režimom. Na tento účel sa na zadnú nápravu dostáva čo najviac krútiaceho momentu a torque splitter ho posiela najmä na vonkajšie zadné koleso, čo má za následok tendenciu k pretáčavosti. V tomto režime sa automaticky aktivuje športový režim elektronickej kontroly stabilizácie. Aj motor a prevodovka boli vyladené špeciálne pre tento jazdný režim, motor má má voľnobežné otáčky nastavené na hodnotu 1.300 ot./min, čo je o 200 ot/min viac ako v dynamickom režime, čo zlepšuje odozvu na povely akcelerátora. Reakcia na plyn je ešte priamejšia, s výrazným posunom pri zaťažení. Okrem spomínaného skrátenia času radenia prevodových stupňov o polovicu prispieva prevodovka k zvýšeniu dynamiky aj neskorším odraďovaním nahor a skorým podraďovaním nadol.
auto: Režim pre každodennú jazdu
V režime auto rozdeľovač krútiaceho momentu zabezpečuje vyvážené rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy, výsledkom sú neutrálne jazdné vlastnosti. Na zadnú nápravu sa dostáva o niečo väčší krútiaci moment ako v režime comfort. Nastavenie tlmičov a riadenia je neutrálne.
comfort: Režim s dôrazom na pohodlie
V komfortnom režime pracuje riadenie s väčšou mierou asistencie posilňovača riadenia, je jemnejšie a adaptívne tlmiče sú nastavené poddajnejšie. V tomto režime sa výkon motora prenáša na všetky štyri kolesá, s prioritou prednej nápravy. Vyvážené rozdelenie hnacej sily na zadné kolesá vedie k neutrálnemu prejazdu zákrutami a maximálnej stabilite vozidla.
efficiency: Režim pre optimalizáciu spotreby paliva
Vyladenie rozdeľovača krútiaceho momentu aj správanie tlmičov v režime efficiency sú podobné komfortnému režimu. Iba motor a prevodovka sú nastavené inak: Krútiaci moment je obmedzený na 80 %, pričom 100 % je k dispozícii pri kickdowne. Okrem toho režim efficiency umožňuje tzv. plachtenie so zapnutým motorom.
dynamic: Režim pre športovú jazdu
V režime dynamic sú všetky komponenty nakonfigurované na športovú jazdu. Vodič to cíti v priamejšej odozve riadenia a agilnejšom ovládaní pri dynamickej jazde. Na zadnú nápravu smeruje väčší krútiaci moment ako v automatickom režime, k zásahom plne aktivovanej stabilizácie dochádza neskôr. V porovnaní s automatickým režimom sú časy radenia S tronic kratšie a zrýchlenie je ešte dynamickejšie. Adaptívne tlmiče majú tvrdšie naladenie ako v automatickom režime.
individual: Individuálne nastavenie preddefinovaných charakteristík
V režime Individual môže vodič nastaviť preddefinované charakteristiky až piatich systémov individuálne, od komfortných až po športové. Okrem rozdeľovača krútiaceho momentu a motora k nim patrí aj odpruženie, riadenie a zvuk motora.
Športový podvozok znížený o 15 milimetrov oproti bežným modelom radu A3 je štandardom, za príplatok je k dispozícii S sport podvozok s adaptívnymi tlmičmi. Stupeň kompresie a odskoku sú pre každý tlmič kontrolované individuálne v závislosti na povrchu, jazdného štýlu a nastavenia systému Audi drive select.
Dynamickejšie naladená je aj predná náprava, vzpery McPherson majú nové uloženie otočného kĺbu, ktoré umožňuje väčší záporný odklon. V porovnaní s predchádzajúcim modelom sa odklon vpredu viac ako zdvojnásobil na necelých 1,5 stupňa. Tento väčší náklon smerom k povrchu vozovky, t. j. väčší uhol medzi rovinou kolies a zvislicou, zlepšuje okrem reakcie riadenia aj väčšiu bočnú kontrolu, t. j. väčšiu priľnavosť a dynamiku pri prejazde zákrutami. V spojení s tuhším uložením priečnych ramien sa tak S3 stáva ešte agilnejšou.
Zadná náprava má štvorprvkovú konštrukciu so samostatným usporiadaním pružín a tlmičov. Jej konštrukcia umožňuje zvládnuť vertikálne a bočné sily oddelene, čím zabezpečuje vysokú jazdnú stabilitu a zároveň jazdný komfort.
V rámci modernizácie modelu bolo optimalizované aj štandardné progresívne riadenie. Ponúka výhodu prevodového pomeru závislého od uhla natočenia volantu - čím viac vodič zatáča, tým je riadenie priamejšie a odozva sa stáva lepšou. Pre lepší pocit z riadenia bola upravená aj charakteristika posilňovača riadenia.
Pneumatiky
Audi S3 sa štandardne dodáva s 18-palcovými pneumatikami 225/40. K dispozícii sú dve verzie 19-palcových pneumatík s rozmerom 235/35 ako voliteľná výbava, vrátane výkonných pneumatík s optimalizovanou ovládateľnosťou na suchu a vylepšeným brzdeným účinkom správanie. Úplnou novinkou v ponuke sú športové pneumatiky (UUHP) od spoločnosti Falken Azenis RS 820.
Brzdy
Zvýšená dynamika jazdy znamená zvýšené nároky na brzdový systém. Z tohto dôvodu bol modernizovaný model Audi S3 vybavený väčšími ventilovanými brzdovými kotúčmi na prednej náprave. Priemer 18-palcových oceľových bŕzd je teraz 357 mm a s hrúbkou 34 mm sú o štyri milimetre hrubšie ako predtým. Dvojpiestikové strmene vpredu sú nové tiež. Zlepšujú brzdný výkon, rovnako ako väčšie brzdové doštičky a väčšia trecia plocha na kotúčoch, ktoré sa môžu pochváliť výrazne zvýšenou tepelnou kapacitou, a tým aj odolnosťou. Kryt rotora už nie je vyrobený z liatiny, ale z hliníka, čo čiastočne kompenzuje nárast hmotnosti spôsobený väčšími brzdovými kotúčmi. Rozmer zadných brzdových kotúčov je 310 x 22 mm. Červená brzdové strmene sú k dispozícii ako voliteľná výbava. Ak vám brzdová sústava pripadá povedomá, tak je prevzatá so sesterského modelu Golf.
Elektronický stabilizačný systém
Okrem rozdeľovača krútiaceho momentu (torque splitter) a optimalizovanej kinematiky prednej nápravy sa nové Audi S3 vyznačuje aj novou generáciou elektronického stabilizačného systému (ESC). Selektívne riadenie krútiaceho momentu na kolesách je softvérová funkcia ESC, ktorá pôsobí na dve kolesá na vnútornej strane zákruty prostredníctvom miernych zásahov brzdovej sústavy.
Športový režim ESC, ktorý je automaticky aktívny v režime dynamic plus je navrhnutý pre maximálnu dynamiku v kombinácii s nastaveniami motora, prevodovky a rozdeľovačom krútiaceho momentu. Presné zásahy systému ESC zabezpečujú emocionálny pôžitok z jazdy na povrchoch s rôznymi koeficientmi trenia. Samozrejme je možná aj úplná deaktivácia stabilizačného systému.
Výfukový systém
Okrem štandardného výfukového systému so štyrmi koncovkami ponúka Audi na želanie výkonný výfukový systém Akrapovič s titánovým tlmičom pre výrazne objemnejší a emotívnejší zvuk. Oba výfukové systémy sú vybavené systémom výfukových klapiek, ktorý pracuje podľa zvoleného jazdného režimu. V režimoch auto, comfort a efficiency sú ventily vždy zatvorené pre maximálny komfort. V režime dynamic sa ľavý a pravý ventil otvárajú v závislosti od zaťaženia, rovnako je tomu v režime dynamic plus, ale pri nižších otáčkach motora. V individuálnom režime si vodič môže vybrať medzi zvukom nastaveniami "decentný", "automatický" a "prezentačný".
Okrem vyššie podrobne popísaných technických zmien prešiel aj model Audi S3, podobne ako jeho bežní súrodenci, dizajnovými zmenami, nová je najmä predná maska s novým logom a integrovaným predným nárazníkom, zadný nárazník, inovované boli samozrejme aj predné a zadné svetlá s možnosťou voľby štyroch rôznych svetlených podpisov.
Na jednej strane musíme Audi pochváliť za rozsiahlu výkresovú dokumentáciu k novým technológiám, na strane druhej však v tlačovej správe chýbajú údaje o hmotnosti. Tie však ako zákazníci nájdeme na oficiálnej stránke automobilky, zaujímavosťou je, že tak Audi S3 Sportback, aj Audi S3 Sedan majú rovnakú udávanú hmotnosť 1.610 kg (EU), čo po odpočítaní povinného balastu 75 kilogramov predstavuje takmer atletických 1.535 kilogramov.
Podobná zhoda panuje aj v objeme batožinového priestoru, tak sportback, ako aj sedan majú základný objem 325 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel má Sportback objem 1.145 litrov.
Hodnotnejším dojmom má pôsobiť aj interiér, ktorý okrem nového čalúnenia dverí a palubnej dosky prináša aj nový ovládač jazdných režimov (známy z iného, najvýkonnejšieho modelu značky...) a nové čalúnenie sedadiel.
Dizajnové zmeny oproti predchodcovi sú zrejmé z fotografií, v našej veľkej fotogalérii nájdete aj ďalšie nákresy k jednotlivým technickým riešeniam. My sa už opatrne tešíme na možnosť vyskúšať vylepšenia modelu Audi S3 v rámci klasického redakčného testu.
P.S.: A to porovnanie s Audi RS 3? Niet pochýb, že v priamom smere bude mať päťvalec navrh, ale v zákrutách by mohla hrať nižšia hmotnosť štvorvalcového motora hrať v prospech Audi S3.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi