BMW Slovensko a Danubiana Meulensteen Art Museum nadväzujú na doterajšie úspešné podujatia a leto v Danubiane otvárajú predstavením horúcich noviniek z ponuky mníchovskej automobilky.
Hlavným dôvodom pre návštevu sú tentoraz úplne nové modely BMW i5 a BMW radu 5. Novinka z vyššej strednej triedy bola oficiálne predstavená v digitálnej premiére len pred mesiacom a vďaka úsiliu BMW Slovensko majú zákazníci a fanúšikovia značky možnosť vidieť nové BMW radu 5 už teraz naživo.
Napriek tomu, že nová THE 5 bola komunikovaná primárne ako elektrický model i5, automobilka BMW aj naďalej zostáva verná svojej stratégii pod označením „Power of Choice“. V konkrétnej karosérii teda ponúka nielen výlučne batériový elektrický pohon (BEV), hybridné modely nabíjateľné zo siete (PHEV), ale aj benzínové a naftové spaľovacie motory s podporou mild-hybridnej technológie (MHEV). Podrobnosti o novom BMW radu 5 si môžete prečítať v našom predchádzajúcom článku, naživo ho máte možnosť vidieť do nedele 25.6.2023.
Automobilka BMW aj tentoraz vzbudila dizajnom dôležitého modelu silné emócie a aj keď nemusíte byť fanúšikom nového dizajnového smerovania BMW, musíte uznať, že odvaha automobilke nechýba. Neustále rastúcimi predajmi to oceňujú aj tradiční a noví zákazníci. Vďaka priaznivcom predchádzajúcich, konzervatívnejšie tvarovaných modelov a ich kvalite však stále na našich cestách zostáva veľa modelov generácii označovaných písmenom „E“. A ich cena, samozrejme za predpokladu udržania originálneho technického stavu, už ďalej nemusí klesať, v niektorých prípadoch bude výrazne rásť.
Jedným z vystavených modelov je práve prvé SAV z dielne BMW a to BMW X5 s modelovým označením E53 z roku 2000. Exponát, ktorý uvidíte naživo je jedinečným a jediným exemplárom svojho druhu. Pod prednou kapotou sa totiž ukrýva pretekársky motor P75: dvanásťvalcový motor s atmosférickým plnením má objem 6,1 litra a s potrebnými úpravami je prevzatý z pretekárskeho vozidla BMW V12 LMR, ktoré v roku 1999 vyhralo 24 hodinové preteky v Le Mans. BMW X5 Le Mans však nebolo zviazané predpismi FIA a tak namiesto výkonu 580 koní, ktorý dosahoval motor v pretekárskom špeciály má X5 Le Mans výkon viac ako 700 koní a 720 Nm pri 5.000 otáčkach za minútu. Hoci dvanásťvalcový motor má svoju hmotnosť, vyváženie hmotnosti medzi nápravami je takmer ideálne (51% vpredu, 49% vzadu).
BMW X5 Le Mans (E53)
Napriek manuálnej šesťstupňovej prevodovke a výlučne pohonu zadných kolies (!) trvalo 2.130 kilogramov vážiacemu SUV zrýchlenie z nuly na 100 km/h iba 4,7 sekundy a hoci oficiálna maximálna rýchlosť bola „len“ 278 km/h, pretekár Hans-Joachim Stuck pri svojom rekordnom kole na Severnej slučke Nürburgringu dosiahol maximálnu rýchlosť až 311 km/h. Mimochodom, jeho rekordný čas z roku 2001 s hodnotu 7:49,92 min. je doteraz výnimočným dôkazom jazdných kvalít BMW X5 Le Mans. Pre zaujímavosť, držiteľom aktuálneho rekordu pre vozidlá kategórie SUV je Porsche Cayenne Turbo GT s časom 7:38.925 min.
BMW X5 Le Mans (E53)
Podľa profilu použitia používalo BMW X5 Le Mans na prednej náprave pneumatiky s rozmerom 315/35 alebo 275/40, vzadu to boli vždy pneumatiky 315/35, všetky na diskoch BBS LM s priemerom 20 palcov.
BMW X5 Le Mans (E53)
Vývoj SUV v podaní bavorskej automobilky dokladuje aj aktuálna generácia BMW X5 (G05), ktorú môžete vidieť spolu s modelom X6 po modelovom omladení (LCI) a predovšetkým BMW XM ako jedinečný model divízie M.
BMW X5 (G05 LCI)
Model XM v základnej verzii ponúka systémový výkon 480 kW (653 koní) a 800 Nm. Základom pre prvý nabíjateľný hybrid od divízie M je nový vidlicový osemvalec s objemom 4.395 cm³ a výkonom 360 kW (489 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.400 do 7.200 (!) otáčok za minútu. Maximálna hodnota krútiaceho momentu produkovaná benzínovým osemvalcom 650 Nm je k dispozícii v pásme od 1.600 do 5.000 otáčok za minútu. Zvyšný výkon (147 kW / 197 koní pri 7.000 otáčkach a 280 Nm v rozsahu od 100 do 5.500 otáčok) dodáva elektromotor integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Vďaka predradenému prevodu elektromotor posiela cez prevodovku až 450 Nm.
BMW X5 (G05 LCI)
BMW XM vo verzii Label Red prekonáva svojim výkonom aj legendárne BMW X5 Le Mans, keď jeho systémový výkon dosahuje až hodnotu 550 kW (748 koní), spaľovací motor poskytuje 430 kW (585 koní) pri 5.600 otáčkach za minútu, elektromotor integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic má výkon až 145 kW (197 koní) a 280 Nm.
BMW XM
Výkon elektrického motora je teda rovnaký ako v prípade „základnej“ verzie modelu XM, porciu výkonu naviac teda obstaráva výlučne benzínový motor V8 biturbo, ktorý je silnejší o 70 kW (95 koní). Maximálna hodnota krútiaceho momentu spaľovacieho motora vzrástla o 100 Nm na 750 Nm a je dostupná v širokom pásme od 1.800 do 5.400 otáčok za minútu. Celkový systémový krútiaci moment je vyšší o 200 Nm, teda predstavuje 1.000 Nm. Patentovaný systém predradeného stupňa medzi rotorom elektromotora a vstupným hriadeľom prevodovky elektromotora umožňuje zvýšenie krútiaceho momentu produkovaného elektromotorom na efektívne maximum 450 Nm na vstupnom hriadeli z motora do prevodovky.
Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje pohon M xDrive so športovým zadným diferenciálom M Sport, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 3,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, no na požiadanie dodávaný balík M Driver's Package ju posunie na 290 km/h. Pre porovnanie, BMW X5 M Competition s výkonom 460 kW (625 koní) potrebuje zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 3,9 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je rovnakých 250 km/h, resp. 290 km/h.
BMW XM
Popri spomínaných exemplároch máte možnosť naživo vidieť aj ďalšie vozidlá BMW Group a to vrátane nových modelov Rolls-Royce (Phantom a Ghost), ale aj jednostopé stroje od BMW.
Rolls-Royce Phantom
100 rokov v jednej stope
Milovníkov motocyklov očarí BMW R 32. Ide o motocykel vyrobený v roku 1923 a značka nim oslavuje 100 rokov od začiatku výroby motocyklov. Bol to motocykel, ktorého základná pohonná koncepcia - vzduchom chladený štvortaktný dvojvalcový motor s protiľahlými piestami (boxer), uložený na ležato rovnobežne s vozovkou, manuálna prevodovka priamo poháňaná trecou spojkou a pohon zadného kolesa kardanovým hriadeľom, sa používa na mnohých motocykloch BMW do dnešného dňa.
BMW R 32
BMW R 32 vyvinul v priebehu niekoľkých týždňov technicky riaditeľ' Max Friz a jeho tím. Mladá spoločnosť už od roku 1920 vyrábala motory typu boxer pre iné motocyklové značky, vývoj vlastného motocykla značky BMW bol teda ďalším logickým krokom.
BMW R 32
D6kazom o dostatocnej odbornosti priamo pod domácou strechou sa stal práve motocykel BMW R 32, poháňaný motorom s objemom 493 cm³, s výkonom 6,25 kW (8,5 k), ktorý disponoval stabilnými jazdnými vlastnosťami, výbornou jazdnou dynamikou a pozoruhodnou spoľahlivosťou. Na rozdiel od svojich konkurentov, ktorí do veľkej miery vychádzali z geometrie bicykla, vznikol model BMW R 32 ako autentický stroj a disponoval kvalitou, ktorej sa žiaden super nemohol vyrovnať. Vďaka tomu sa inak relatívne skromné BMW R 32 dostalo na pozíciu prémiového modelu.
BMW R 32
Cena vystaveného modelu BMW R 32 sa aktuálne odhaduje na sumu 550 až 700 tisíc EUR, takže je to rozhodne kúsok, ktorý potrebujete vidieť na vlastné oči.
BMW R 32
Ako úplná novinka sa predstaví model BMW R 18 Roctane, moderna interpretácia historickej dvojkolesovej ikony. Ide o veľký cestovný cruiser v štýle bagger, ktorý sa ako piaty člen pripája k existujúcim modelom R 18, R 18 Classic, R 18 B a R 18 Transcontinental. Opäť sa vracia k histórii a tradícii BMW Motorrad a kombinuje najmodernejšie motocyklové technológie s dizajnom a šarmom čias minulých.
BMW R 18 100 Years
Okrúhlemu výročiu vzdajú poctu aj motocykle BMW R 18 100 Years a BMW R nineT 100 Years vytvorené pri príležitosti stého výročia od začiatku výroby motocyklov BMW. Odkazom na začiatok výroby motocyklov BMW sú limitované na 1 923 kusov.
BMW R 18 100 Years
Exkluzívnu spoločnosť z jednej stopy doplnia modely ako športovo-cestovná novinka BMW R 1250 RS. Model M 1000 R, skrátene označovaný ako MR, je po superbiku M 1000 RR druhým M modelom BMW Motorrad oslavujúcim svoju svetovú premiéru.
BMW R nineT 100 Years
Nechýba ani výnimočný cestovateľ' R 18 Transcontinental určený na nekonečne dlhé rovinky. Prevratný pohlaď na budúcnosť individuálnej mobility ponuka elektrický vládca miest a predmestí, model CE 04.
BMW R nineT 100 Years
Spoločnosť im robia nekonvenčný model R nineT Scrambler, najpredávanejší motocykel Európy R 1250 GS Adventure, pohodlný spoločník na akúkoľvek vzdialenosť R 1250 RT a zábavný roadster F 900 R. Všetky tieto modely prešli pre rok 2023 viacerými modernizáciami.
Autor: Miro Vilím, 100 rokov v jednej stope: BMW, Foto: BMW Slovensko / Martin Katler