V očakávaní veľkých tohtoročných premiér novej generácie BMW X3 a prvej plug-in hybridnej M5 automobilka BMW prekvapuje predstavením novej generácie radu 1.
THE1 je model dôležitý predovšetkým na domácom nemeckom trhu, ale do prvej päťky najvýznamnejších trhov patrí aj Japonsko. Nový model BMW radu 1 sa bude vyrábať aj v Lipsku a na trh príde v októbri 2024.
Oproti predchodcovi novinka narástla o 42 milimetrov na celkových 4.361 milimetrov, rázvor však zostal nezmenený a má hodnotu 2.670 milimetrov. Šírka novej jednotky má hodnotu 1.800 milimetrov (+1 mm), výška 1.459 milimetrov (+ 25 mm). V porovnaní s predchodcom je vo všetkých smeroch rovnako veľký interiér a to vrátane hodnoty základného objemu batožinového priestoru. Ten má pre model BMW 120 hodnotu 380 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel 1.200 litrov), naftový model BMW 120d má základný objem batožinového priestoru len 300 litrov (po rozšírení 1.135 litrov).
Zásadnou zmenou prešla ponuka modelov a motorizácií, z pôvodných deviatich modelov predchodcu sa v úvodnej ponuke objavia štyri motorizácie so známymi číselnými označeniami, ale už s odlišnými motorizáciami.
Všetky pohonné jednotky disponujú jedným turbodúchadlom a 48-voltovou mild-hybridnou technológiou, ktorá má priniesť úsporu v spotrebe paliva a sedemstupňovými dvojspojkovými prevodovkami. Benzínové motory zároveň prišli o malé „i“ v označení motorizácie.
BMW M135 xDrive je vrcholom ponuky a aj naďalej disponuje vpredu priečne umiestneným radovým štvorvalcom s objemom 1.998 cm³, ktorý v rozsahu od 5.750 až 6.500 otáčok poskytuje výkon 221 kW (300 koní), maximum krútiaceho momentu 400 Nm (mínus 50 Nm oproti predchodcovi). Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka, predchodca mal osemstupňový automat od spoločnosti Aisin. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa odohrá za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaných 250 km/h.
BMW M135 xDrive
BMW M135 xDrive
BMW M135 xDrive
Vrcholná benzínová motorizácia sa od predchodcu odlišuje štvoricou koncoviek výfukov (predchodca mal koncovky dve) a je zatiaľ jedinou s pohonom všetkých kolies, či v priebehu nasledujúcich mesiacov pribudne pohon všetkých kolies aj pre najsilnejší naftový motor ako tomu bolo u predchodcu nie je zatiaľ známe.
BMW M135 xDrive
Druhým benzínovým modelom je ten s označením BMW 120, na rozdiel od predchodcu však má len tri valce deliace si objem 1.499 cm³ a výkon 115 kW (156 koní) dosahovaný od 4.700 do 6.500 otáčok. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 240 Nm je dostupná od 1.500 do 4.400 otáčok za minútu. Vďaka pomoci elektromotora s výkonom 15 kW (20 koní) a silou 55 Nm je systémový výkon 125 kW (170 koní) a 280 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 7,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 226 km/h.
BMW 120 Base
BMW 120 Base
BMW 120 Base
Pre zaujímavosť, štvorvalcový model BMW 120i s prepĺňaným motorom o objeme dvoch litrov generácie F40 mal výkon 131 kW (178 koní) dosahovaný od 5.000 do 5.500 otáčok za minútu a maximum krútiaceho momentu 280 Nm bolo dostupné od 1.350 do 4.200 ot/min. Tento model mal ako jediný sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku.
BMW 120 M Sport Package
BMW 120 M Sport Package
BMW 120 M Sport Package
Nasledujú dve naftové motorizácie, obidve si ponechali štvorvalcový motor s objemom 1.998 cm³. Model s označením BMW 118d má podobne ako v prípade predchodcu výkon 110 kW (150 koní) dostupný v rozsahu od 3.750 do 4.000 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 360 Nm (+ 10 Nm) je k dispozícii od 1.500 do 2.500 otáčok za minútu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má v tomto prípade hodnotu 8,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 222 km/h.
Najvýkonnejšia naftová motorizácia BMW 120d má oproti modelu 118d vďaka pomoci elektromotora s výkonom 15 kW (20 koní) a silou 55 Nm len nepatrne vyšší systémový výkon 120 kW (163 koní) a 400 Nm a tomu zodpovedá aj nepatrne lepšie zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximálna rýchlosť je rovnakých 222 km/h. Na rozdiel od predchodcu je zatiaľ k dispozícii len s pohonom prednej nápravy.
Veľkými zmenami prešiel aj interiér, ktorý disponuje technológiou BMW Curved Display s dvomi displejmi pod jedným zakriveným sklom. Prístrojový panel má uhlopriečku 10,25 palca, displej multimediálneho systému má 10,7 palca. Nový model radu 1 prišiel, podobne ako ostatné modely BMW, o fyzické tlačidlá ovládania klimatizácie, ktorá sa po novom nastavuje cez displej multimediálneho systému, ktorý pracuje s BMW operačným systémom 9.
BMW 120 Base
BMW 120 Base
BMW 120 M Sport Package
BMW 120 M Sport Package
Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW