Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že automobilka BMW pokračuje v tohtoročnej modelovej ofenzíve najmenším plnokrvným modelom divízie M.
Nové BMW M2 dostalo viac výkonu, jeho radový šesťvalcový benzínový motor má o 15 kW (20 koní) viac. Pre základnú verziu so športovou osemstupňovou automatickou prevodovkou sa zvýšila aj hodnota maxima krútiaceho momentu o 50 Nm na celkových 600 Nm. Táto porcia sily je naďalej prenášaná len na kolesá zadnej nápravy.
Ako opcia je k dispozícii aj šesťstupňová manuálna prevodovka, v tomto prípade sa zvýšila len hodnota výkonu, maximum krútiaceho momentu zostalo na hodnote 550 Nm.
Vylepšená verzia motora v novej edícii vysokovýkonného športového vozidla ešte intenzívnejšie kladie dôraz na lineárny nárast výkonu, ktorý pokračuje až do vyšších otáčok, čo patrí k charakteristickým vlastnostiam modelov so znakom M. Jeho maximálny krútiaci moment je k dispozícii v širokom pásme medzi 2.650 až 6.130 ot./min.
Zvýšený maximálny výkon motora s hodnotou 353 kW (480 koní) je k dispozícii pri 6.250 ot./min., pričom otáčky vrcholia a červené pole začína až pri hodnote 7.200 ot./min.
Ďalšími úpravami riadiacej jednotky boli dosiahnuté bezprostrednejšie reakcie na povely akcelerátora vo všetkých režimoch jazdy, ktoré si vodič môže zvoliť prostredníctvom ponuky M Setup. Zlepšenie má byť citeľné tak v kombinácii s osemstupňovou prevodovkou M Steptronic, ako aj s voliteľne dodávanou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Motor BMW M2 sa od agregátu v modelovom rade BMW M3/BMW M4 líši len v niekoľkých detailoch. Okrem toho teraz dosahuje výkonovú rovnováhu s verziami nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé s manuálnymi prevodovkami.
Okrem dvojice mono-scroll turbodúchadiel, nepriameho medzichladiča a elektronicky riadeného obtokového ventilu zahŕňa technológia M TwinPower Turbo spojená s radovým šesťvalcovým motorom aj vysokotlakové vstrekovanie High Precision Injection, variabilné časovanie ventilov VALVETRONIC a plne variabilné časovanie vačkového hriadeľa Double-VANOS.
Motor dostal aj celý rad detailov prevzatých priamo z konštrukcie pretekárskych automobilov. Ich vplyv najviac vidno v jeho bleskovo rýchlej odozve, ochote stúpať do otáčok a v schopnosti dosahovať vysoký výkon pri jazde na okruhu. Tieto detaily zahŕňajú extrémne tuhú kľukovú skriňu, odľahčený kovaný kľukový hriadeľ, vnútornú stenu valcov s kovovým povlakom nanášaným pomocou oblúka a vnútornú časť hlavy valcov vyrobenú pomocou 3D tlače.
M-špecifický chladiaci systém zabezpečuje, že komponenty hnacieho ústrojenstva si udržiavajú optimálnu prevádzkovú teplotu aj pri vysokom zaťažení. Olejový okruh prešiel takými úpravami, aby zvládol mimoriadne dynamické jazdné situácie. Olejové čerpadlo s vlastným ovládaním zaisťuje spoľahlivé zásobovanie olejom aj pri extrémnom pozdĺžnom a priečnom zrýchlení.
Motor posiela svoju hnaciu silu štandardne cez osemstupňovú prevodovku M Steptronic so softvérom Drivelogic. Tlačidlo Drivelogic, integrované do voliča prevodovky, umožňuje meniť charakteristiku radenia prevodovky výberom troch jasne rozlíšiteľných nastavení. Volič prevodovky v najnovšom dizajne M a radiace páčky na volante umožňujú kedykoľvek zasiahnuť do procesu voľby prevodového stupňa.
Vodiči, ktorí túžia po spojení intenzívneho zážitku z výkonu s ešte priamejšou interakciou s hnacím ústrojenstvom, si môžu na želanie zvoliť šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Tá spolupracuje s asistentom radenia prevodových stupňov Gear Shift Assistant, ktorý využíva ovládanie rýchlosti zaraďovania na zabezpečenie podraďovania pri brzdení v zákrutách bez nebezpečenstva šmyku.
Bez ohľadu na formu prenosu sily, ktorú si zákazník vyberie pre svoj nový model BMW M2, skráti zvýšený výkon motora čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h o 0,1 sekundy. Novému modelu BMW M2 so štandardnou prevodovkou trvá zrýchlenie 4,0 sekundy, s voliteľnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou 4,2 sekundy.
Nárast výkonu sa prejavuje aj pri šprinte z 0 na 200 km/h, čo v prípade verzie modelu BMW M2 s osemstupňovou prevodovkou M Steptronic prináša zlepšenie o 0,6 sekundy (teraz 12,9 sekundy). O rovnaký čas sa skráti zrýchlenie aj s voliteľnou manuálnou prevodovkou (na 13,7 sekundy). Hodnoty pružného zrýchlenia na 5. prevodovom stupni z rýchlosti 80 km/h na 120 km/h majú hodnotu 3,6 s (automat), resp. 5,6 s (manuálna prevodovka).
Maximálna rýchlosť dosahuje hodnotu 250 km/h, s voliteľne dodávaným balíkom M Driver's Package môže poskočiť až na 285 km/h. Dynamický výkon podporuje emocionálne bohatý zvuk motora, ktorý vykúzli špeciálny M výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami.
Dôsledne tvarované povrchy a atletické proporcie zvýrazňujú čistokrvný výkonnostný charakter nového modelu BMW M2, pričom jeho kompaktné rozmery a široké rozchody kolies vpredu aj vzadu podčiarkujú jeho vizuálne dramatický efekt.
Príťažlivý vzhľad dvojdverového vozidla zvýrazňujú dizajnové prvky špecifické pre modely M prispôsobené funkčným požiadavkám na vedenie chladiaceho vzduchu a aerodynamickú rovnováhu. Veľké horizontálne orientované obličky mriežky chladiča BMW a trojdielne spodné otvory na nasávanie vzduchu zlepšujú chladenie komponentov pohonu a bŕzd.
LED svetlomety špecifické pre daný model našli svoje miesto pri vonkajších okrajoch prednej časti. Poctu ikonickým modelom BMW 02 skladajú iba dva kruhové svetlomety, pričom každý z nich zastáva funkciu stretávacích, aj diaľkových svetlometov. Svetlovody v tvare písmena U na spodnom okraji svetlometov slúžia ako denné, aj smerové svetlá. Na želanie sú k dispozícii aj adaptívne LED svetlomety s neoslňujúcim asistentom diaľkových svetiel BMW Selective Beam a M svetlá Shadowline s tmavými vložkami.
Profil vysokovýkonného modelu formujú elegantné línie, ktoré patria k charakteristickým znakom kupé vozidiel značky. V kombinácii s výraznými nástavcami prahov a svalnatými blatníkmi tak vzniká kompaktný dvojdverový tvar s výrazným športovým charakterom. Nový model BMW M2 možno objednať aj so strechou M Carbon, ktorá nielen, že znižuje hmotnosť vozidla o približne šesť kilogramov, ale znížením jeho ťažiska zároveň zvyšuje agilitu.
Zadný nárazník nového modelu BMW M2 dostal výrazne tvarovaný difúzor v štýle pretekárskych vozidiel. Výfukový systém ústi do dvoch párov koncoviek výfuku umiestnených v značnej vzdialenosti od okrajov zadnej časti a vizuálne pripomínajúcich pretekárske gény modelu M2. Dvojité koncovky výfuku teraz štandardne dostali čiernu farbu. Čierny nápis názvu modelu na veku batožinového priestoru a na maske chladiča vytvára obzvlášť noblesný dojem strieborným lemovaním.
Výrazne rozšírená paleta lakov a disky kolies z ľahkej zliatiny s novým vzorom
Zákazníci si môžu svoj nový model BMW M2 objednať v troch základných farbách, piatich metalických odtieňoch a šiestich povrchových úpravách z ponuky BMW Individual. Výrazne rozšírená paleta zahŕňa nové farby ako základná žltá Sao Paulo Yellow, alebo metalízy červená Fire Red, modrá Portimao Blue a sivá Skyscraper Grey. Výber lakov pre nový model BMW M2 zo škály BMW Individual teraz zahŕňa aj farby ako zelená Java Green, modrá Voodoo Blue, sivá Grigio Telesto a purpurová Twilight Purple.
Nový model BMW M2 štandardne jazdí na M diskoch kolies z ľahkej zliatiny so vzorom s dvojitými lúčmi a s čiernou povrchovou úpravou Jet Black. Na prednej náprave dosahujú rozmery 19 palcov a 20 palcov na zadnej náprave. Novinku v ponuke predstavujú M disky kolies z ľahkej zliatiny s dvojitým lúčovým dizajnom s rovnakými rozmermi, avšak v striebornej farbe Silver. V prípade voľby balíka výbavy M Race Track ich možno obuť do okruhových pneumatík.
Nové volanty a čalúnenia sedadiel, škrupinové sedadlá M Carbon dostupné aj ako samostatný prvok
Volant, najdôležitejšie spojenie medzi vodičom a automobilom, prešiel kompletne novým vývojom, čo prináša svieži vzhľad interiéru kompaktného vysokovýkonného modelu. Štandardne montovaný M kožený volant nového modelu BMW M2 dostal veniec so zrezanou spodnou časťou a precízne upravené ramená. Červená stredová značka v polohe 12 hodín, radiace páčky a dve M tlačidlá na výber individuálne nakonfigurovaných nastavení vozidla vytvárajú intenzívny pocit z pretekárskeho automobilu. Volant M Alcantara je teraz k dispozícii s rovnakým vzhľadom. Obe verzie volantu ponúkajú na požiadanie aj funkciu vyhrievania.
Voliteľne dodávané sedadlá M Sport čalúnené kožou Vernasca teraz možno objednať aj v červeno/čiernom dvojfarebnom vyhotovení. Okrem toho možno odľahčené škrupinové sedadlá M Carbon objednať do nového modelu BMW M2 nielen v spojení s balíkom M Race Track, ale teraz aj ako samostatnú položku. Vďaka čalúneniu kožou Merino, viacsmernému elektrickému nastavovaniu, odnímateľným opierkam hlavy a možnosti pridania viacbodových pásov zvyšujú úroveň pohodlia vozidla, ako aj jeho pretekárske schopnosti.
Operačný systém BMW 8.5, digitálne ovládanie klimatizácie
Obsah špecifický pre M na zakrivenom displeji BMW Curved Display a na voliteľnom BMW Head-Up displeji umocňuje progresívnu auru interiéru športového vozidla. Plne digitálne zoskupenie obrazoviek, ktoré pozostáva z 12,3-palcového informačného displeja prístrojovej dosky a 14,9-palcového stredového dotykového ovládacieho displeja, vytvára základ pre najnovšiu vývojovú verziu ovládacieho/operačného systému BMW iDrive založeného na operačnom systéme BMW Operating System 8.5. Funkcie klimatizácie sa teraz ovládajú aj digitálne. Nastavenia teploty a ventilácie, ako aj vyhrievanie sedadiel a, ak sa nachádza vo výbave, aj vyhrievania volantu, možno v novom modeli BMW M2 ovládať buď dotykom pomocou špeciálnej položky ponuky v spodnej časti stredového dotykového displeja, alebo hlasovým príkazom prostredníctvom inteligentného osobného asistenta BMW Intelligent Personal Assistant.
Intenzívne rozšírenie digitalizácie vedie k zníženiu počtu tlačidiel a ovládacích prvkov v kokpite a sprevádza ho aj prepracovanie palubnej dosky. Nové ovládacie prvky nastavenia mriežok vetracích otvorov v strede palubnej dosky a na strane vodiča a spolujazdca v kokpite umožňujú nastavenie smeru prúdenia vzduchu pomocou otáčania a naklápania.
Obklady palubnej dosky a stredovej konzoly nového modelu BMW M2 štandardne dostali matnú farbu Dark Graphite. Na želanie ich môžu nahradiť tmavé hliníkové obklady so vzorom Aluminium Rhombicle Antracite, karbónové lišty M Carbon Fiber, alebo nové obklady so vzhľadom jemne kefovaného hliníka Fine Brushed Aluminum.
Koncepcia ovládania špecifická pre M, rozsiahla štandardná výbava
Srdce konceptu ovládania špecifického pre M tvorí tlačidlo Setup na stredovej konzole. To poskytuje priamy prístup k možnostiam nastavenia motora, štandardne dodávanému adaptívnemu M zaveseniu kolies, riadeniu M Servotronic, integrovanému brzdovému systému pracujúcemu v spojení s brzdami M Compound a k funkcii M Traction Control, ktorá umožňuje vodičovi nastaviť jej individuálne zásahy obmedzenia preklzu kolies. Prostredníctvom M Setup sa aktivuje a deaktivuje aj Asistent radenia prevodových stupňov Gear Shift Assistant voliteľnej manuálnej prevodovky.
Štandardná výbava nového modelu BMW M2 zahŕňa aj trojzónovú automatickú klimatizáciu, ambientné osvetlenie, HiFi ozvučenie, bezdrôtovú nabíjačku a BMW Live Cockpit Plus s navigačným systémom BMW Maps. Rovnako štandardná integrácia smartfónov umožňuje používanie rozhraní Apple CarPlay® a Android Auto™. Medzi štandardne dodávané čiastočne autonómne jazdné a parkovacie systémy patria Varovanie pred kolíziou vpredu, Systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia, funkcia Speed Limit Info s indikátorom zákazu predbiehania, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu a Park Distance Control so senzormi v prednej a zadnej časti vozidla. Medzi voliteľné položky patrí Driving Assistant, Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop&Go, ako aj parkovací asistent Parking Assistant s asistentom cúvania Reversing Assistant.
V zozname možností dodávaných na želanie sa nachádzajú aj prvky ako Comfort Access, elektricky ovládané posuvné a výklopné strešné okno a ozvučenie Harman Kardon Surround Sound System. Okrem BMW Head-Up Display obsahuje voliteľný BMW Live Cockpit Professional v novom modeli BMW M2 aj rozšírenú realitu Augmented View, ktorá sa zobrazuje na stredovom ovládacom displeji.
Spracoval: Miro Vilím, Zdroj: BMW