BMW M3 CS prináša už tradičný recept odľahčeného a výkonnejšieho modelu vo forme štvordverovej karosérie. Nie je však nový model iba marketingovým cvičením?
BMW M3 CS však nie je štvordverovým klonom M4 CSL, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Výkon 405 kW (550 koní) pri 6.250 ot/min., ako aj maximálna hodnota krútiaceho mometnu 650 Nm dostupná v rozsahu od 2.750 do 5.950 otáčok za minútu síce zodpovedá odľahčenému dvojdverovému kupé, ale sedan má "niečo naviac". Hodnota krútiaceho momentu zároveň jednoznačne potvrdzuje, že obidve špičkové verzie modelu M3/M4 disponujú automatickou prevodovkou M Steptronic. Vyšší výkon oproti M3 Competition bol dosiahnutý nielen softvérovou úpravou, ale aj zvýšením plniaceho tlaku dvoch turbodúchadiel z 1,7 na 2,1 baru.
Oproti deklarovanej stokilogramovej úspore hmotnosti kupé je pre M3 CS uvádzaná zanedbateľná úspora hmotnosti 20 kilogramov oproti štandardnému modelu s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Zatiaľ čo sedan váži 1.765 kg (DIN), kupé M4 CSL má hmotnosť "len" 1.625 kilogramov. Nové BMW M3 CS je však napriek tomu rýchlejšie ako kupé!*
Na rozdiel od modelu M4 CSL, ktorý má poháňané výlučne kolesá zadnej nápravy, M3 CS je k dispozícii výlučne s pohonom všetkých kolies M xDrive. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h tak trvá len *3,4 sekundy (M4 CSL 3,7 s). Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne M3 CS za 2,6 sekundy na 4. prevodovom stupni, resp. za 3,3 sekundy na 5. prevodovom stupni. Maximálna rýchlosť M3 CS je 302 km/h, M4 CSL má maximálku 307 km/h. Rovnako v zrýchlení na 200 km/h je lepšie kupé, ktoré túto disciplínu zvládne za 10,7 sekundy, sedan potrebuje 11,1 sekundy.
BMW M3 CS filozoficky nadväzuje na svojich predchodcov a rovnako ako BMW M3 CS (F80) a BMW M3 CRT (E90) ponúka miesto pre jazdca a ďalších troch pasažierov.
Úspora hmotnosti bola dosiahnutá predovšetkým strechou, prednou kapotou a ďalšími karosárskymi dielmi z plastu vyztuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Ďalšiu úsporu hmotnosti v podobe škrupinových sedadiel (v štandardnej výbave modelu CS) a karbón-keramických bŕzd (za príplatok aj pre CS) si môžu dopriať aj majitelia bežných modelov M3 Competition.
K výnimočnému jazdnému zážitku na hladkom asfalte alebo pretekárskej trati má prispieť aj nové naladenie adaptívnych tlmičov, kinematiky podvozka, vrátane odklonov predných kolies a optimalizácia elektronických systémov jazdnej stability (DSC) a desaťstupňovej trakčnej kontroly M Dynamic Mode.
Nové naladenie sľubuje automobilka aj pre variabilné riadenie a prevodovku, ktorá bola doposiaľ relatívne najslabším článkom aktuálnej generácie modelov M3 / M4.
Špecifickým prvkom M3 CS sú aj sériovo dodávané športové pneumatiky s rozmermi 275/35 ZR19 vpredu a 285/30 ZR20 vzadu. Hoci tlačová správa ich presne nekonkretizuje, z fotografií vieme odčítať, že ide o Michelin Pilot Sport 4 S. Domnievame sa, že extrémnejšie Michelin Pilot Sport Cup 2, či dokonca Cup 2R, ktoré obúva M4 CSL, budú za príplatok.
Nové BMW M3 CS bude v limitovanom počte vyrábané v Mníchove od marca 2023 a okrem jarnej farby Signal Green bude dostupné vo farbách Frozen Solid White, Brooklyn Grey a Saphhire Black. Hlavnými trhmi pre nové CS bude Nemecko, USA, Veľká Británia a Japonsko.
Dostupnosť na slovenskom trhu a domáce ceny nepoznáme, aktuálne cenníky pre všetky modely BMW predávané na slovenskom trhu budú dostupné vo februári 2023. Na jednom z najdôležitejších trhov, v Nemecku začína cena M3 CS na nemalej sume 146.000,- EUR. Pre porovnanie, model M3 Competition M xDrive začína na sume 100.300,- EUR.
Obháji si nové BMW M3 CS príplatok viac ako 45 tisíc EUR? Nemám žiadne pochybnosti o tom, že celá limitovaná edícia si bez problémov nájde kupujúcich. Limit nie je stanovený počtom kusov, ale obdobím výroby, BMW M3 CS sa bude od marca 2023 vyrábať presne jeden rok. Pre tých, na ktorých sa nedostane alebo sa im cenovka bude zdať neprimeraná máme výbornú správu. Už štandarný model Competition s pohonom všetkých kolies je vynikajúce auto a po skúsenostiach kolegov s extrémnym M4 CSL môžeme odhadovať, že na bežnú cestu bude práve klasický model Competition tou lepšou voľbou.
Autor: Miro Vilím, Foto: BMW