BMW XM je prvým plnokrvným modelom od BMW M GmbH s elekrifikovaným pohonom. Model XM je nielen ďalším kúskom v rámci tohtoročných osláv 50. výročia divízie M, ale po BMW M1 prvým samostatným modelom divízie. Bežnú verziu BMW nebude ponúkať, len výkonnú a výkonnejšiu.
Základom plug-in hybridného pohonného ústrojenstva M HYBRID je nový vidlicový osemvalec s objemom 4,4 litra prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel. Elektrický motor je integrovaný v osemstupňovej automatickej prevodovke M Steptronic. Maximálny systémový výkon je 480 kW (653 koní) a 800 Nm. Pohonný systém dokáže dosiahnuť až 7.200 otáčok za minútu, preto automobilka hovorí o vysokootáčkovom koncepte.
Spaľovací motor má výkon 360 kW (489 koní) pri 5.400 otáčkach za minútu a maximum krútiaceho momentu 650 Nm je dostupné v rozsahu od 1.600 do 5.000 ot/min., elektrický motor disponuje maximálnym výkonom 145 kW (197 koní) a 280 Nm. Inovatívny prevodový systém však umožňuje elektrickému motoru podporiť pohonný systém pri vstupe na prevodovke silou až 450 Nm.
Kompaktná inštalácia akumulátora v podlahe vozidla šetrí miesto v interiéri a s kapacitou 25,7 kWh umožňuje čisto elektrický dojazd (podľa merania WLTP) 82 až 88 kilometrov. Maximálna rýchlosť v režime ELECTRIC je 140 km/h. Nabíjanie striedavým prúdom s výkonom do 7,4 kW je relatívne pomalé, na druhej strane by malo šetriť akumulátor. Plné nabitie prázdnej batérie trvá 4,25 hod.
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h, ak si priplatíte M Drivers balík, dosiahnete až na 270 km/h.
BMW XM zdieľa koncept pohonu s pretekárskym vozidlom BMW M Hybrid V8, ktoré sa v roku 2023 predstaví v americkej sérii IMSA a v roku 2024 sa bude zúčastňovať aj vytrvalostných pretekov FIA WEC, vrátane účasti na 24 hodinových pretekoch Le Mans.
Popri základnom modeli XM pribudne od jesene 2023 najvýkonnejší sériový M model pod označením LABEL RED. BMW XM LABEL RED bude mať systémový výkon 550 kW (748 koní) a 1.000 Nm, pričom spaľovací motor V8 bude produkovať 430 kW (585 koní) prek 5.800 otáčkach za minútu a sila 750 Nm bude dostupná v rozsahu od 1.800 do 5.400 otáčok za minútu, elektrický motor bude mať rovnaký výkon ako základné XM, teda 145 kW (197 koní) a 280 Nm.
BMW XM vyzerá na prvý pohľad kompaktne, nepochybne aj vďaka impozantnej prednej maske. Pri pohľade do technických špecifikácií je však jasné, že základom pre XM nie je model X5, ale jeho väčší súrodenec BMW X7. BMW XM a BMW X7 majú zhodný rázvor 3.105 milimetrov, na dĺžku je XM o pár centimetrov kratšie (5.110 mm vs. 5.181 mm). BMW XM je aj širšie o 5 mm (2.005 mm) a nižšie o 8 centimetrov (1.755 mm vs. 1.835 mm).
BMW XM je plug-in hybrid s hmotnosťou 2.710 kilogramov (DIN), BMW X7 M60i xDrive s výlučne benzínovým osemvalcom s výkonom 390 kW (530 koní) a silou 750 Nm váži nemalých 2.600 kilogramov (DIN) a z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 4,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. BMW XM je teda ťažšie o relatívne priaznivých 110 kilogramov. Pre porovnania, čisto elektrické BMW iX M60 s kompaktnejšími rozmermi (4.953 /1.967 / 1.696 mm, rázvor 3.000 mm) má udávanú DIN hmotnosť 2.584 kilogramov, maximálny systémový výkon 455 kW / 619 koní (po dobu cca. 10 sekúnd) a maximálny systémový krútiaci moment pri kontrolovanom štarte 1.100 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 3,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h. A aby bolo porovnanie najvýkonnejších mastodondov od BMW úplné, BMW X5 M Competition má hmotnosť 2.335 kilogramov pri rozmeroch 4.938 / 2.015 / 1.748 mm (rázvor 2.972 mm) a dosahuje výkon 460 kW (625 koní) a 750 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je až 290 km/h.
BMW XM, najmä po príchode verzie LABEL RED bude skutočným kráľom všetkých modelov s označením "X" v portfóliu mníchovskej automobilky. Môžeme namietať, že veľké SUV, resp. v bavorskej reči SAV, nemôžu byť označované ako športové, či dokonca ... úsporné. Automobilka BMW však reaguje na dopyt zákazníkov a tak ako kedysi prvé BMW X5 (E53) položilo základ pre novú triedu, má BMW XM podobný potenciál. Jeho jediným konkurentom je však zatiaľ len Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid.
Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje úplne nová osemstupňová automatická prevodovka M Steptronic s integrovaným hybrodným modulom. Popri klasickom automatickom režime samozrejme umožňuje radenie pádlami pod volantom alebo M špecifickou radiacou pákou. Charakteristika radenia je podobne ako v ostatných M modeloch nastaviteľná samostatným tlačidlom Drivelogic v troch stupňoch.
BMW XM disponuje tromi jazdnými režimami, ktoré ovplyvňujú súhru oboch motorov (spaľovacieho a elektrického). Jazdný režim HYBRID je základným jazdným režimom a umožňuje prístup k plnému systémovému výkonu motora. V rámci režimu HYBRID sú k dispozícii nastavenia Comfort, Sport a Sport Plus. Športové režimy vždy ponechávajú v činnosti spaľovací motor, naopak režim Comfort umožňuje aj výlučne elektrickú jazdu. Oproti doterajším zvyklostiam však chýba režim Adaptive. Jazdný režim ELECTRIC umožňuje čisto elektrickú jazdu, s dojazdom 82 až 88 kilometrov a maximálnu rýchlosť 140 km/h. Jazdný režim eCONTROL umožňuje zachovanie nabitia akumulátora pre neskoršie použitie, prípadne zvýšenie úrovne jeho nabitia rekuperáciou. Automobilka zatiaľ nespomína možnosť dobíjania akumulátora spaľovacím motorom ako je tomu napríklad v hybridnej X5.
BMW XM samozrejme disponuje pohonom všetkých štyroch kolies M xDrive, ktorý preferuje zadnú nápravu. Štandardný režim pohonu 4WD dopĺňa režim 4WD Sport, ktorý v spojení s variabilným zadným diferenciálom M Sport umožňuje vyrazne dynamickú jazdu s až pretáčavou jazdnou charakteristikou. Režim 4WD Sport je dostupný len pri režime M Dynamic Mode alebo s úplne vypnutou stabilizáciou. Tretím režimom pre pohon všetkých kolies je 4WD Sand, ktorý je, ako už názov napovedá, určený pre pieskové duny (a teda je na mieru šitý pre zákazníkov z Blízkeho Východu).
Podvozok modelu XM je štandardne vybavený adaptívnym podvozkom M Professional s elektronicky kontorlovanými tlmičmi a aktívnou stabilizáciou postavenou na 48V architektúre. Prvýkrát v modeloch M je k dispozícii aj natáčanie zadnej nápravy (Integral Active Steering), ktoré je súčasťou sériovej výbavy. Zaujímavosťou je, že XM disponuje ideálnm rozdelením homotnosti mezdi nápravy v pomere približne 50:50. BMW XM je už v základe postavené na 21 palcových kolesách s pneumatikami 275/45 R21 vpredu a 315/40 R21 vzadu. za príplatok sú k dispozícii kolesá s priemerom 22 a 23 palcov, 22 palcové ponúkajú ako opciu aj športové pneumatiky.
BMW XM sa začne vyrábať v americkom Spartanburgu už v decembri 2022 a k predajcom sa dostane na jar 2023. Hlavnými trhmi pre novú vlajkovú loď divízie M bude USA, Čína a Blízky Východ.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW