Presne 70 rokov po debute prvého Chevroletu Corvette na Motorame v New York City americká automobilka predstavuje prvú elektrifikovanú verziu Korvety, navyše s pohonom všetkých kolies. Nehanebný počin alebo vykročenie do novej éry?
Znamenia boli jednoznačné, elektrifikovaná ikona športových automobilov spoza Veľkej mláky musela prísť. Ale riešenie hybridného pohonu je typicky americké, elektrický motor je spriahnutý s atmosférickým osemvalcovým Small Blockom LT-2 s objemom 6,2 litrov. Privítajte Chevrolet eAWD Corvette E-Ray. Systémový výkon je brutálnych 481 kW (655 koní), vďaka pohonu všetkých kolies je 1.712 kilogramov (coupe), resp. 1.749 kilogramov (convertible) tou najrýchlejšou Corvettou všetkých čias. Zrýchlenie z nuly na 60 mph (96 km/h) trvá len 2,5 sekundy, štvrť míle pokorí E-Ray za 10,5 sekundy s výslednou rýchlosťou pribiližne 209 km/h. Pre porovnanie, najvýkonnejšia benzínová Corvette Z06 má výkon má 499 kW (679 koní) a z nuly na 60 mph zrýchľuje za ... ehm, 2,6 sekundy a štvrťmíle dá za 10,5 sekundy... Nuž, pokrok nezastavíš. Model Z06 a E-Ray majú spoločný nielen takmer identický výkon, ale aj karosériu, ktorá je oproti klasickým modelom Stingray rozšírená o viac ako 9 centimetrov (3,6 palca).
Ôsma generácia modelu Corvette je revolučná nielen uvedením prvého hybridného pohonného ústrojenstva, ale ako milovníci ameriských športiakov veľmi dobre vedia, motor sa spod prednej kapoty presťahoval za kabínu posádky. Chevrolet Corvette je teda usporiadaním pohonného ústrojenstva superšportom s rovnakou koncepciou ako jeho filozofická konkurencia z Európy. Prečo filozofická? Odporúčaná cena v Spojených štátoch je 104.295,- USD pre kupé a 111.295,- USD pre convertible, to je pribiližne tretina ceny jeho najbližších konkurentov, ktorými sú McLaren Artura a Ferrari 296 GTB. Európski rivali však majú ako základ prepĺňané šesťvalce polovičného objemu...
Automobilka predstavuje Corvette E-Ray ako športiak na každú príležitosť a do každého počasia. Tomu zodpovedá nielen pohon všetkých kolies eAWD, ale aj celoročné pneumatiky Michelin Pilot Sport, letné pneu Michelin Pilot Sport 4S sú k dispozícii ako súčasť príplatkovej výbavy.
Ako už označenie naznačuje, pohon všetkých kolies je zabezpečovaný prenosom výkonu pohonných jednotiek na obidve nápravy. Tú zadnú poháňa atmosférický osemvalec s výkonom 369 kW (501 koní) pri 6.450 ot./min. a silou 637 Nm pri 5.150 ot/min., na prednej náprave umiestnený elektromotor roztáča predné kolesá. Výkon elektromotora je 120 kW (163 koní) a 165 Nm, vďaka batérii s kapacitou 1,9 kWh je prvá hybridná Corvette v jazdnom režime Stealth schopná jazdy výlučne na elektrický pohon až do rýchlosti 72 km/h (45 mph). Elektromotor zároveň umožňuje širšie použitie systému Active Fuel Managment, ktorý deaktivuje polovicu z osemvalca a zvyšuje tým efektívnosť pohonnej sústavy pri čiastočnej záťaži motora.
Maximálny systémový výkon kombinujúci obidve pohonné jednotky je k dispozícii v jazdnom režime E-Ray. Nabíjanie batérie je zabezpečované rekuperáciou brzdnej energie alebo pri plachtení, v režime Charge+ pomáha stav nabitia batérie udržať spaľovací motor. Súčinnosť hybridného pohonného ústrojenstva a zapojenie elektromotora do hry zabezpečuje riadiaca jednotka pre každý z ďalších jazdných režimov (Tour, Sport, Track, Weather, My Mode a Z-Mode) osobitne.
Bohatá štandardná výbava modelu E-Ray obsahuje okrem iného odľahčený 12V Li-ion akumulátor, karbón-keramické brzdy od Bremba (398 x 38 mm vpredu, 391 x 34 mm vzadu), nastaviteľný podvozok Magnetic Ride Control 4.0 s tromi predvolenými nastaveniami odpruženia, špeciálne komponovaný zvukový prejav a súbor asistenčných systémov.
Autor: Miro Vilím, Foto: Chevrolet