Miro Vilím

04.06.2024

Ford

Slovenské zastúpenie značky Ford si pri príležitosti predstavenia siedmej generácie modelu Mustang a 60. výročia tohto ikonického modelu pripravilo špeciálne podujatie a my sme boli pri tom.


Ford Mustang je podľa vyjadrení automobilky najpredávanejším športovým autom v Európe, len na Slovensku sa od uvedenia jeho šiestej generácie predalo prostredníctvom slovenského importéra viac ako 500 kusov. V uvedenom počte nie sú zahrnuté vozidlá starších generácií (najmä piata generácia je početne zastúpená aj u nás) a ani individuálne dovezené vozidlá.

Ford Mustang má teda na Slovensku silné zázemie, čo sa prejavilo aj v enormnom záujme o účasť na predstavení siedmej generácie. Na letisku v Žiline sa napriek vrtkavému počasiu zišlo 270 návštevníkov a 135 Mustangov, v prevažnej väčšine išlo o vozidlá šiestej generácie, no našlo sa aj pár kúskov piatej, štvrtej a dokonca jeden kúsok prvej generácie. Viacerí majitelia štartovali spoločne a na letisko do Žiliny prišli v jednej kolóne áut.

Odhalenie siedmej generácie bolo zinscenované veľmi netradične, vozidlá naštartovali ešte pod červenými plachtami a viac ako hutný zvuk zaujala činnosť sania, cez prednú masku chladiča sa atmosférické osemvalce s každým pohybom akcelerátora snažili vtiahnuť plachtu pod prednú kapotu. Ak ste pri tom nemali zimomriavky, tak ste na predstavení nového Mustanga boli nesprávne.      

Novinky v podobe modelu Mustang GT a Dark Horse vo verzii Coupé mali v komunite majiteľov veľký ohlas, vylepšený motor Coyote s objemom 5.038 cm³ dostal prepracované dvojité sanie vzduchu a chladenie optimalizované pre vysoké zaťaženie.

 

Ford Mustang

Mustang GT vs. Mustang Dark Horse

Motor obidvoch modelov ponúka rovnaké maximum krútiaceho momentu 540 Nm pri 5.100 otáčkach za minútu, Mustang GT dosahuje najvyšší výkon 328 kW (446 koní) pri 7.250 ot/min., Mustang Dark Horse má o málo vyšší výkon, 334 kW (454 koní) pri 7.250 ot/min. Pre obidve verzie Coupé je k dispozícii nielen automatická desaťstupňová prevodovka s možnosťou manuálneho radenia SelectShift (s mierne kratšími prevodmi pre Dark Horse, s výnimkou piateho prevodového stupňa), ale aj dve rôzne manuálne prevodovky.

Ford Mustang Dark Horse

Mustang GT má šesťstupňovú manuálnu prevodovku Getrag MT-82, zatiaľ čo Mustang Dark Horse má šesťstupňovú manuálnu prevodovku Tremec TR-3160. Podobne ako v prípade automatov, aj manuálna prevodovka má pre model Dark Horse kratšie prevody a tiež kratší finálny prevod so samosvorným diferenciálom Torsen. Rozdiel v zrýchlení z nuly na 100 km/h je nepatrný, hodnota pre model GT je 5,3 sekundy, pre model Dark Horse je to 5,2 sekundy. Väčší rozdiel bude pri vyšších rýchlostiach, resp. v hodnotách pružného zrýchlenia.

Ford Mustang Dark Horse

Pri modeloch s automatickými prevodovkami je rozdiel zrýchlenia z nuly na 100 km/h citeľnejší, verzia GT má čas 4,9 sekundy, verzia Dark Horse zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy. Lepšie zrýchlenie a vyšší komfort sú nepochybne aj dôvodmi, pre ktoré sa automatická prevodovka teší takej obľube aj u majiteľovi Mustangov.

Podľa Jána Vrábela, riaditeľa predaja a marketingu slovenského zastúpenia značky Ford sa osemvalce s manuálnou prevodovkou na Slovensku predávali v homeopatických dávkach. Zmení sa to v siedmej generácii?

Ford Mustang Dark Horse

Modelový rad Mustang dopĺňajú verzie GT Convertible, rovnako dostupné tak s manuálnou, ako aj automatickou prevodovkou. S ohľadom na nepatrne vyššiu hmotnosť verzie s otvorenou strechou (+ 40 kilogramov oproti fastbacku) je aj rozdiel v zrýchlení z nuly na 100 km/h zanedbateľný: 5,4 sekundy pre manuálnu prevodovku, rovných 5 sekúnd pre automatickú prevodovku.

Maximálna rýchlosť modelu Dark Horse s manuálnou prevodovkou je 263 km/h, pre všetky ostatné modely je to 250 km/h.  

Ford Mustang Dark Horse

V porovnaní s konkurenciou je zaujímavý aj pohľad na hmotnosti, Mustang s karosériou Coupé (Fastback), dĺžkou viac ako 4,8 metra, päťlitrovým osemvalcom a desaťstupňovým automatom má vo verzii GT hmotnosť 1.836 kilogramov (EU), menšie BMW M2 s dĺžkou 4.580 milimetrov so šesťvalcom a osemstupňovým automatom váži takmer 1.805 kilogramov (EU).

Hmotnosti Mustangu by mali zodpovedať aj brzdy, ktorých dvojdielne kotúče majú vpredu rozmery 390 x 36 milimetrov a šesťpiestikové strmene, vzadu sú to kotúče s rozmermi 355 x 28 mm so štvorpiestikovými strmeňmi.      

Slovenské ceny

Poďme sa pozrieť na ceny, základná verzia GT Fastback s manuálnou prevodovkou začína v slovenskom cenníku na sume 59.900,- EUR, ako Convertible 64.500,- EUR. Verzie s automatickou prevodovkou sú drahšie o 3.500,- (Fastback), resp. 3.400,- EUR (Convertible).

Ford Mustang Dark Horse s manuálnou prevodovkou začína na sume 72.300,- EUR, za verziu s automatom zaplatíte o 3.200,- EUR viac. Model Dark Horse však už má v štandardnej výbave adaptívne tlmiče MagneRide, vo  verziách GT sú tieto adaptívne tlmiče za príplatok 2.390,- EUR.  

Na dragstripe

V rámci slovenskej premiéry mali účastníci eventu ako veľké prekvapenie možnosť vyskúšať novinku v bežnej premávke na krátkych testovacích jazdách, vyvrcholením programu však boli preteky v zrýchlení na štvrť míle na letiskovej dráhe.

Ford Mustang Dark Horse

Napriek veľmi pomaly osychajúcemu asfaltu sa na pretekoch zúčastnilo slušné množstvo majiteľov a zvuk burácajúcich osemvalcov vytvoril nezabudnuteľnú atmosféru. Komorné novinárske zastúpenie sa už psychicky pripravovalo na ostrú premiéru dvoch práve odhalených noviniek. Predsa len, studený mokrý asfalt, nové nezohriate pneu... veď tie videá zo zrazov amerických áut poznáte, však?

Ford Mustang Dark Horse

Ford Mustang Dark Horse

Na mňa a Jožka Murárika z magazínu Autogrip.sk vyšiel úplne prvý pretek, ja si neskromne beriem Dark Horse, na Jožka zostáva červené GT. Po krátkom zohriatí pneumatík (aktivovať funkciu Line Lock sa mi pred prvým štartom úplne nepodarilo) sa radíme do štartovacích pozícií. Búšenie môjho srdca cítim až v krku, snažím sa zahnať myšlienky na možnú kolíziu dvoch úplne nových Mustangov. 3,2,1... Štart! Podarilo sa! Hneď po štarte idem do vedenia, ktoré som si s malým odstupom udržal až do cieľa. Radosť kazí len informácia, že časomiera môj výkon neodmerala. Červené GT s Jozefom za volantom malo 12,6 s, ja som teda musel byť niekde na hranici 12,5. To vôbec nie je zlé na to, že už je to pár rokov, čo som sedel za volantom Mustangu.

Na odvetu v pretekoch si Jožko berie Rudyho Mach 1 a tentoraz aj lepšiu, pravú dráhu. Druhý štart som pokazil a navyše nestihol včas odradiť, takže tento heat vyhráva Mach 1 predchádzajúcej generácie s Jožkom za volantom. Sklamanie z remízy tlmí fakt, že všetky autá sú v poriadku a tiež vyhliadka na klasický redakčný test.

Ford Mustang Dark HorseZľava doprava: Martin Miksa, Pavlína Baráni, autor, Rasťo Chvála

Predstavenie Mustangu siedmej generácie sa vďaka vynikajúcej organizácii vydarilo na jednotku a my slovenskému zastúpeniu Fordu prajeme úspešné predaje. S ohľadom na kvality a výnimočnosť atmosférického osemvalca s opciou manuálnej prevodovky by to nemal byť žiadny problém.

Autor: Miro Vilím, Foto: Ford, Jozef Murárik


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.