Siedma generácia ikony športových vozidiel z Ameriky zdieľa legendárne meno Mustang s elektrickým crossoverom a v najnovšej generácii dostala digitálny prístrojový panel. To podstatné však zostáva, aj nový Mustang má pod kapotou benzínový osemvalec a manuálnu prevodovku.
Viac ako 10 miliónov exemplárov predaných počas 58 rokov od uvedenia prvej generácie a titul najpredávanejšieho športového vozidla na svete sú dostatočnými dôvodmi, prečo Ford napriek významným investíciám do elektromobility venoval takú pozornosť novej generácii Mustangu so spaľovacími motormi.
Rovnako ako v predchádzajúcej generácii prichádza nový Mustang v dvoch karosárskych verziách, ako kupé a ako kabriolet. Pohonné jednotky sú evolúciou motorov z predchádzajúcej generácie a po prvýkrát sa objavuje označenie Dark Horse.
Ford Mustang EcoBoost je poháňaný prepĺňaným štvorvalcovým motorom s objemom 2,3 litra a hoci automobilka zatiaľ neuvádza údaje o výkone, môžeme očakávať mierny nárast výkonu aj krútiaceho momentu. Ostatná generácia štvorvalcového Mustangu mala na európskom trhu výkon 290 koní a 440 Nm, avšak aktuálny slovenský cenník Mustangu ponúka len vidlicové osemvalce. Podľa predbežných technických údajov zabezpečuje pre model EcoBoost prenos výkonu na zadné kolesá výlučne manuálna šesťstupňová prevodovka Getrag a sériový diferenciál s obmedzenou svornosťou, desaťstupňový automat zatiaľ nie je ako opcia k dispozícii.
Štvorvalcový model má konvenčné tlmiče, adaptívne tlmiče MagneRide sú za príplatok. Za dôležité považujeme údaje o brzdovej sústave, hoci oficiálne dáta máme len k prednej náprave. Štandardnou výbavou sú predné kotúče s rozmermi 320x30 mm s dvojpiestikovými brzdičmi s priemerom 43 mm. Ako opcia sú k dispozícii šesťpiestikové Brembá (36 mm) s rozmermi 390x36 milimetrov.
Mustang EcoBoost je v sérii postavený na sedemnásťpalcových diskoch s pneumatikami s rozmerom 235/55 R17. Ako opcia sú k dispozícii nielen osemnástky 235/50, ale aj devätnásťpalcové kolesá s pneu 255/40 R19, či dokonca dvadiatky s rozmerom 265/35 R20. S balíkom Performace sú k dispozícii pneu s rozmerom 255/40 R19.
Ford Mustang GT poháňa atmosférický vidlicový osemvalec Coyote s päťlitrovým objemom. Výkon sa očakáva na úrovni približne 480 koní, čo by zodpovedalo nielen nárastu oproti sériovému výkonu európskej verzie (449 koní), ale prekonalo by aj model Mach 1 s výkonom 460 koní. Prenos výkonu na zadnú nápravu opäť zabezpečuje manuálna šesťstupňová prevodovka od Getragu, ale oproti štvorvalcu je k dispozícii ako opcia aj desaťstupňová automatická prevodovka.
Podobne ako model EcoBoost má aj osemvalec konvenčné tlmiče, adaptívne MagneRide sú za príplatok. Oproti základnému modelu Ecoboost má model GT väčšie brzdy, štandardom sú kotúče s rozmerom 352x32 mm vpredu a štvorpiestikové brzdiče s priemerom 46 mm. Ako opcia je k dispozícii rovnaká sústava Brembo s rozmerom 390x36 mm.
Štandardom pre osemvalcový model GT sú osemnásťpalcové kolesá s pneumatikami v rozmere 255/45 R18, ale za príplatok sú k dispozícii devätnásťpalcové kolesá s pneu 255/40 R19, či dokonca dvadiatky s rozmerom 265/35 R20. S balíkom Performace sú k dispozícii pneu s rozmerom 255/40 R19 vpredu a 275/40 R19 vzadu.
Vrcholným modelom siedmej generácie ´Stangu je nateraz model Dark Horse. Jeho pohon opäť zabezpečuje päťlitrový vidlicový osemvalec Coyote, tentoraz s výkonom 500 koní. Automobilka ho označuje za najschopnejší Mustang s týmto motorom. Popri zvýšeniu výkonu motora majú dodatočné technické chuťovky zlepšovať schopnosť rýchlej jazdy aj na trati. Štandardne je Dark Horse vybavený manuálnou šesťstupňovou prevodovkou TREMEC, s dodatočným chladičom prevodového oleja a radiacou pákou zakončenou „titánovou guľou vytvorenou 3D tlačiarňou“.
Ďalšie úpravy zahŕňajú chladenie bŕzd, dodatočné chladiče motora a zadnej nápravy. Popri manuálnej prevodovke je k dispozícii aj desaťstupňový automat. Štandardom pre model Dark Horse sú brzdy Brembo s rozmerom 390x36 mm, adaptívne tlmiče MagneRide a silnejšie stabilizátory.
Vrcholnný model nového radu plnokrvníkov v sérii obúva pneu s rozmerom 255/40 R19 vpredu a 275/40 R19 vzadu, v rámci balka Handling sú k dispozícii pneumatiky s rozmerom 305ú30 R19 vpredu a 315/30 R19 vzadu, balík Performance má vpredu pneu 255/40 R19 a vzadu 275/40 R19.
Digitálny prístrojový štít nového Mustangu má uhlopriečku 12,4 palca, obrazovka nového multimediálneho systému SYNC 4 má 13,2 palca. Hoci nie som veľkým fanúšikom digitalizácie, nová prístrojovka posúva Mustang do digitálnej doby a rozhodne nebude prekážkou jazdeckých zážitkov.
Ford Mustang je najpredávanejším športovým vozidlom na svete. Áno, dôležitým faktorom je aj stále priaznivá cena. Mustang GT šiestej generácie s atmosférickým päťlitrovým motorom V8 a výkonom 449 koní, silou 529 Nm a manuálnou prevodovkou je v slovenskom cenníku od 54.990,- EUR. To znamená, že aj s niekoľkými príplatkami je cenou na úrovni Volkswagenu Golf R. Prosím?!
Mustang však okrem priaznivej ceny ponúka skutočné emócie. Nielen v podobe zvučného osemvalca a ohromného charakteru, ale po zohriatí pneumatík je až prekvapujúco schopným jazdeckým autom aj na európske pomery.
Ford, ďakujeme a tešíme sa na európsku premiéru...
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Ford