Transit je pre automobilku Ford jedným z najdôležitejších modelov v Európe. Legendárne označenie sa na prvej dodávke z Kolína nad Rýnom objavilo už v roku 1961. Ford Taunus Transit sa začal vyrábať v roku 1953 pod označením FK 1000 a jeho výroba už pod novým menom trvala do roku 1965.
A práve v roku 1965 sa do výroby dostala prvá generácia modelu Transit s označením ako ho poznáme dodnes. Mimochodom, názov Transit je vďaka debutu v roku 1961 služobne najstarším označením modelu automobilky Ford v Európe.
Ford Transit vznikol v spolupráci nemeckej a britskej pobočky spoločnosti Ford Motor Company. Dodávka Transit, pôvodne známa pod označením Project Redcap, sa stala prvým produktom značky Ford vyvinutým pre celú Európu. Spomínané dve pobočky spoločnosti Ford spojili svoje poznatky a postrehy z nemeckého modelu Taunus Transit a britského modelu 400E a vytvorili dodávku, ktorá svojím vplyvom a používaním presiahla hranice Európy.
Ford Transit bol uvedený na trh v roku 1965 vo Veľkej Británii a neskôr sa presadil na cestách po celom svete. Od začiatku boli zákazníkom k dispozícii verzie s dlhým aj krátkym rázvorom spolu s rôznymi variantmi zadných dverí a dverí kabíny. V čase uvedenia na britský trh bol najdrahším dostupným modelom Transit 15-miestny autobus Custom s cenou 997 britských libier. Do roku 1966 bola popularita Transitu taká veľká, že ho bolo možné nájsť aj v nadmorskej výške 14.000 stôp nad morom na autobusových linkách v pohorí Andy.
Komerčný úspech modelu a jeho dôležitosť pre značku so sebou priniesli aj nevšedné marketingové aktivity. V apríli 1971 sa Transit s označením Supervan predstavil na podujatí Easter race meeting v Thruxtone a v roku 1972 na pretekárskom okruhu Brands Hatch v Anglicku. Základom pre Supervan bol podvozok a trubkový rám jedného z pretekárskych vozidiel Ford GT40. Pohon zabezpečoval osemvalcový motor s objemom 4,7 litra a vďaka päťstupňovej prevodovke, rovnako prevzatej z modelu GT40, bola teoretická maximálna rýchlosť až 269 km/h. Tak ďaleko sa s ohľadom na aerodynamiku, ehm, dodávky, nikto neodvážil, ale napriek tomu sa podarilo namerať zrýchlenie z nuly na 100 mph (160,2 km/h) za 21,6 sekundy (!). Ford Supervan mal takmer štandardnú oceľovú karosériu originálneho modelu, jedinou zásadnou zmenou boli výrazné rozšírenia blatníkov ukrývajúce (vpredu vlastne neukrývajúce...) viac ako 38 centimetrov široké pneumatiky Goodyear. Napriek enormnej popularite sa prvý Supervan nedočkal dôchodku v múzeu, zabil ho dopyt po komponentoch modelu GT40.
Ford Transit Supervan
Šéf motoristického športu v spoločnosti Ford, Stuart Turner, bol jedným z hnacích motorov projektu Supervan a keď v roku 1975 odišiel od Fordu, stratil možnosť udržať prvý Supervan pri živote. Keď sa však Turner v roku 1983 vrátil na čelo motoristických športových aktivít spoločnosti Ford, do roka vznikol úplne nový Supervan, ktorý bol vytvorený na oveľa sofistikovanejšom základe. Vývoj viedol špičkový konštruktér pretekárskych vozidiel Tony Southgate a Supervan 2 postavila spoločnosť Auto Racing Technology, ktorú viedol Southgate spolu so svojím obchodným partnerom Johnom Thompsonom.
Ford Transit Supervan 2
Zatiaľ čo pôvodný Supervan používal skutočnú oceľovú karosériu Transitu, jeho nástupca mal sklolaminátovú karosériu, ktorá mala sedemdesiat percent veľkosti sériovej dodávky. Monokok modelu Supervan 2 bol vyrobený z hliníkovej zliatiny a uhlíkových vlákien, zatiaľ čo vonkajšie panely boli z hliníkového plechu a sklolaminátu.
Ford Transit Supervan 2
V roku 1983 Stuart Turner ukončil projekt vytrvalostných pretekov modelu Ford C100 a jeho mechanické časti boli základom pre Supervan 2. Motor Cosworth DFL V8 s objemom 3,9-litra dosahoval výkon až 590 koní, vďaka čomu bol schopný rozbehnúť Supervan 2 na rýchlosť 282 km/h. A na rozdiel od teoretickej maximálnej rýchlosti modelu Supervan, ktorá bola 269 km/h, Supervan 2 tentoraz dosiahol maximálnu rýchlosť v skutočnosti, na okruhu Silverstone. Zatiaľ čo Supervan 1 vyzeral do značnej miery sériovo vďaka tomu, že používal originálnu karosériu Transit, Supervan 2 sedel oveľa bližšie k zemi a na každej strane mal obrovské vstupy vzduchy, ktoré viedli k chladičom pre motor. Výrazné predné a zadné spojlery boli nevyhnutné na to, aby sa Supervan 2 udržal prilepený na asfalt a z rovnakého dôvodu boli v podlahe zabudované Venturiho tunely s prítlačným efektom.
Ford Transit Supervan 2
Supervan 2 debutoval v Donington Parku v rámci prvého britského šampionátu tahačov v roku 1984 a vyslúžil si rovnakú popularitu ako jeho predchodca. Napriek tomu používala spoločnosť Ford druhý Supervan len 15 mesiacov, kým sa stal statickým exponátom v Múzeu britských úžitkových vozidiel v Lancashire. O desať rokov neskôr však dostal nový život ako Supervan 3.
Ford Transit Supervan 3
Keď Ford v roku 1994 modernizoval model Transit 3, prišiel s nápadom použiť Supervan 2 ako základ tretí Supervan v snahe spropagovať novú verziu obľúbeného úžitkového vozidla. Karoséria bola upravená tak, aby kopírovala vzhľad vtedy aktuálneho modelu Transit, ale bola zmenšená (v pomere 7/8) a samotná konštrukcia dodávky bola vo veľkej časti pôvodná, so základom v druhom Supervane.
Ford Transit Supervan 3
Pôvodný Supervan 2 z roku 1984 poháňal motor Ford-Cosworth DFL, dlhozdvihová verzia slávneho motora Ford DFV F1. Pri prestavbe na Supervan 3 v roku 1994 bola táto pôvodná pohonná jednotka vymenená za 3,5-litrový motor Ford HB V8 vyvinutý spoločnosťou Cosworth pre preteky F1 a preto dosahoval úctyhodný výkon až 650 koní.
Supervan 3 sa v roku 2001 prestal využívať, pretože prevádzka s takýmto vysoko výkonným agregátom bola príliš nákladná a vyžadovala vysoko kvalifikovaný podporný tím, ktorý ho sprevádzkoval - a udržal v chode - na každom podujatí, na ktorom sa Supervan 3 objavil.
Ford Supervan 3 bol bez motora, ktorý sa medzičasom vrátil do tímu Benetton Cosworth, uložený v sklade až do roku 2004. V roku 2005 došlo k jeho oživeniu pre nadchádzajúce 40. výročie ikonického úžitkového modelu. V rámci procesu opätovného uvedenia do prevádzky bol Supervan 3 vybavený praktickejšou pohonnou jednotkou Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 s atmosférickým plnením, neskôr však pribudlo prepĺňanie. Z troch prvých Supervanov sa táto posledná iterácia ako jediná zachovala a teraz sa nachádza v zbierke spoločnosti Ford.
Ford Pro Electric SuperVan (Ford Supervan 4)
Na Festivale rýchlosti v Goodwoode v roku 2022 bol predstavený Ford Pro Electric SuperVan, ktorý vznikol v spolupráci spoločností Ford Performance a STARD. Prvý plne elektrický Ford SuperVan (a zatiaľ štvrtý v poradí) dosahoval najvyšší výkon spomedzi všetkých dodávkových vozidiel Ford vôbec. Systémový výkon štyroch elektromotorov bol až 2000 koní, vďaka čomu dokázal zrýchliť z nuly na 100 km/h za menej ako 2 sekundy (!).
Ford SuperVan 4.2 Pikes Peak
V roku 2023 bol SuperVan 4 prestavaný na SuperVan 4.2, opäť v spolupráci so spoločnosťou STARD, s cieľom zúčastniť sa 101. ročníka pretekov Pikes Peak International Hill Climb. SuperVan 4.2 bol navrhnutý špeciálne pre preteky do kopca a bol vybavený veľkými prednými a zadnými spojlermi a prepracovaným trojmotorovým pohonom všetkých kolies s celkovým výkonom 1500 kW (2040 koní).
Ford SuperVan 4.2 s Romainom Dumasom za volantom s časom 8:47,682 skončil na 1. mieste vo svojej divízii (Pikes Peak Open) a na 2. mieste celkovo.
Novinky Ford PRO pre rok 2024
Vo februári tohto roka Ford predstavil Ford Transit Custom MS-RT, ktorý ponúka špecifický dizajn inšpirovaný motoršportom a je dostupný nielen ako plne elektrický model, ale aj s naftovým motorom a plug-in hybridným pohonom. Ford Transit Custom MS-RT vychádza z najnovšieho modelu Transit Custom a aj v tejto ultimatívnej verzii ponúka maximálny objem batožinového priestoru až 6,8 m³ a maximálnu užitočnú hmotnosť až 1.124 kg a zároveň poskytuje lepší zážitok z jazdy.
Exteriér modelu Transit Custom MS-RT sa vyznačuje úplne novým aerodynamickým predným nárazníkom s integrovaným spojlerom, športovými bočnými prahmi, ktoré znižujú celkový postoj vozidla, a úplne novou zadnou časťou s výrazným spojlerom a nárazníkom s integrovaným difúzorom. Zadný spojler bol optimalizovaný pre prúdenie vzduchu pomocou pokročilých počítačových simulácií a dodáva sa ako delená verzia pre dodávky využívajúce nákladné dvere.
Pod rozšírenými blatníkmi sa nachádzajú exkluzívne antracitové 19-palcové disky z ľahkých zliatin, ktoré sú o pol palca širšie ako disky Transit Custom Sport a znižujú neodpruženú hmotnosť o niečo viac ako 1 kg na každom kolese, pričom pomáhajú zväčšiť celkový rozchod kolies o viac ako 50 mm oproti štandardnému modelu. Pneumatiky Goodyear Eagle Sport s ozmerom 235/45 R19 a úplne nová platforma modelu Transit Custom s nezávislým zavesením zadných kolies ďalej zlepšujú priľnavosť a stabilitu na ceste a zároveň poskytujú viac komfortu.
Batériový elektrický model E-Transit Custom MS-RT sa môže pochváliť najvyšším výkonom spomedzi všetkých doterajších modelov Transit Custom. Elektromotor s výkonom 210 kW (285 koní) poháňa zadné kolesá a ponúka voliteľné jazdné režimy a pohon vozidla s výkonom 160 kW v režime Normal a 100 kW v režime Eco. Verzie s elektrickým pohonom na batérie majú medzi svetlometmi dodatočný svetelný pás LED medzi hlavnými svetlometmi.
Naftový motor EcoBlue s objemom dvoch litrov je k dispozícii s výkonom 170 koní, osemstupňovou automatickou prevodovkou a s voliteľným inteligentným pohonom všetkých kolies. Treťou verziou pohonu je nabíjateľný hybrid, ktorého základom je 2,5 litrový benzínový motor a batéria s kapacitou 11,8 kWh. Systémový výkon 232 koní je prenášaný na kolesá prednej nápravy prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky.
Štýlový a pohodlný interiér je vybavený úplne novými ergonomickými prednými sedadlami s výrazným bočným vedením, ale aj s opierkami na ruky pre dodatočný komfort, ktoré sú potiahnuté kožou Eco-Leather a semišom, s logami MS-RT a modrým prešívaním.
Konfigurácia kabíny pre dodávky obsahuje sedadlo vodiča a dvojité sedadlo pre pasažierov, zatiaľ čo verzia crew cab (DCiVAN) ponúka pre posádku dve predné sedadlá a torjmiestnu lavicu s rovnakým čalúnením ako pre predné športové sedadlá. Tvarovaný športový volant s modrým označením 12 hodín a prešívaním je štandardom pre obe verzie.
Od uvedenia na trh bude k dispozícii celý rad pútavých charakteristických farieb MS-RT vrátane žiarivej žltozelenej a modrej MS-RT, ktoré sa budú štandardne dodávať s lesklými čiernymi krytmi zrkadiel a kľučkami dverí.
Všetky modely sa dodávajú aj s modro lakovanými brzdovými strmeňmi MS-RT, čo je nový detail, ktorý sa v modeli Transit Custom ponúka po prvýkrát. K štandardnej výbave patrí aj dvojzónová elektronická automatická regulácia teploty, digitálna cúvacia kamera, predný a zadný parkovací asistent, tempomat a inteligentný obmedzovač rýchlosti.
Ford Transit Custom MS-RT zrejme vôbec nebude dostupný na slovenskom trhu (ale v Nemecku, s volantom na správnej strane, áno...), ale aj nová generácia modelov Transit Custom a Tourneo Custom, ktorú Ford Slovensko predstavil na tlačovej konferencii spolu s ďalšími úžitkovými modelmi, je prísľubom pre slovenských zákazníkov. Prísľubom ešte vyššej Ford PROductivity, efektívnosti a vyššieho komfortu.
Ford Tourneo Custom Titanium X (L1)
Ford Tourneo Custom aktuálnej generácie sa môže pochváliť niekoľkými zásadnými technickými novinkami. V prvom rade je to nezávislé zavesenie kolies so šikmými vlečenými ramenami, ktoré má pri zachovaní užitočnej hmotnosti najmä poskytnúť viac komfortu a ešte lepšie jazdné vlastnosti. Druhou zásadnou technickou novinkou je možnosť voľby pohonu všetkých kolies v kombinácii s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je dostupná aj pre verziu s pohonom prednej nápravy.
Ford Tourneo Custom Titanium X
Nový model, ktorý je súčasťou doposiaľ najkomplexnejšieho modelového radu Tourneo Custom, je k dispozícii so vznetovým motorom Ford EcoBlue najnovšej generácie s výkonom 136, 150 alebo 170 koní, ako úplne nový variant PHEV alebo vo verzii E-Tourneo Custom s elektrickým pohonom, ktorá využíva akumulátor s využiteľnou kapacitou 64 kWh, elektromotor s výkonom 160 kW a dosahuje dojazd až 325 km.
Ford Tourneo Custom Titanium X
Veľkorysý interiér ponúka priestor až pre deviatich cestujúcich a vďaka novej koncepcii ukotvenia sedadiel v posledných dvoch radoch prostredníctvom koľajníc poskytuje ešte vyššiu variabilitu ako predchodca.
Ford Tourneo Custom Titanium X
Podobne ako v prípade predchodcu je aj nová generácia modelu Tourneo Custom dostupná v dvoch dĺžkach s dvomi veľkosťami rázvoru. Zmenou uľahčujúcou každodenné cestovanie je zmenšenie výšky vozidla (2,05 m predchádzajúca generácia). S výškou 1.978 milimetrov sa Tourneo Custom zmestí do väčšiny podzemných garáží a parkovacích domov.
Ford Tourneo Custom Titanium X
Pohon všetkých kolies určite výrazne prospeje najmä verzii s označením Active určenej pre aktívny životný štýl, konečne pôjde o ideálneho spoločníka pre všetky vaše outdorové aktivity.
Ford Tourneo Custom Active
Obdobné technické vylepšenia samozrejme platia aj pre model Transit Custom, ktorý je k dispozícii ako skriňová dodávka (Van), dodávka s dvojkabínou, kombi a MultiCab.
Ford Tourneo Custom Active
Druhou novinkou na slovenskom trhu je dvojica modelov Tourneo Courier a Transit Courier, ktoré ponúkajú veľmi atraktívnu cenovú politiku.
Ford Tourneo Courier Active
Ako na tlačovej konferencii v bratislavskej Mlynici dňa 28.2.2024 informoval Ján Vrábel, riaditeľ predaja a marketingu Summit Motors Slovakia: „Divízia Ford Pro tvorí dôležitú časť značky Ford na Slovensku. Výsledky, ktoré sme v tomto segmente zaznamenali, sú veľmi dobré. Teší nás, že v tejto oblasti zaznamenávame neustály rast a v roku 2023 sme sa umiestnili na druhom mieste v predaji úžitkových vozidiel na Slovensku.“
Ford Tourneo Courier Active
Nové modely nepochybne posilnia pozíciu divízie Ford PRO na Slovensku a ponúknu ešte širšie možnosti využitia. A pre každého zákazníka bude ten jeho "Transit" jednoducho "Supervanom" na všetko.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Ford a www.below-the-radar.com