Slovenské zastúpenie značky Ford posledný februárový deň tohto roka oficiálne predstavilo druhú generáciu modelu Ranger a to hneď v jeho vrcholnom prevedení Raptor.
Na tlačovej konferencii sme si v úvode vypočuli plány automobilky týkajúce sa postupnej elektrifikácie všetkých jej modelov... a potom v hale zaburácal nový Raptor s vidlicovým benzínovým šesťvalcom pod kapotou!
Veľmi sympatické bolo neskrývané nadšenie riaditeľa predaja a marketingu Jána Vrábela, ktorý nového Raptora oficiálne predstavil motoristickým novinárom. Okrem prestíže a výnimočných technických parametrov, ktorým nemôže konkurovať žiadny pick-up oficiálne určený pre európsky trh je pre importéra Summit Motors Slovakia dôležitý aj predajný úspech tohto špecifického modelu. V rámci predpredaja nazbieralo slovenské zastúpenie trojciferný počet objednávok nového Raptora (!). Pri nemalej cene a veľkosti slovenského trhu (približne 800 kusov pick-upov ročne) je to už teraz mimoriadny úspech.
Enormný a pretrvávajúci záujem zákazníkov budí najmä úplne nová pohonná jednotka. Hoci prvá generácia Rangeru Raptor bola vynikajúcim a predajne úspešným vozidlom, aj európski zákazníci si želali silnejší motor. Mnohí vnímali naftový štvorvalec prepĺňaný dvomi turbami s výkonom 213 koní a silou 500 Nm ako nie celkom dostatočný, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá prvému Rangeru Raptor 10,6 sekundy a elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť je 180 km/h. Prvá generácia Rangeru Raptor však nebola o motore, ale predovšetkým o fantastickom podvozku, ktorý umožňuje naozaj rýchlu jazdu aj v náročnom teréne.
Nový vidlicový šesťvalec EcoBoost V6 má objem tri litre a je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Jeho finálny výkon pre európsky trh predstavuje 215 kW (292 koní) pri 5.500 otáčkach za minútu a maximálna hodnota krútiaceho momentu 491 Nm je dostupná pri 2.300 otáčkach za minútu. Prevádzková hmotnosť (EÚ) je nemalých 2.474 kilogramov, no vďaka automatickej desaťstupňovej prevodovke a novému pohonu všetkých kolies nový Raptor s benzínovým šesťvalcom zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy, maximálna rýchlosť je kvôli terénnym pneumatikám podobne ako u predchodcu elektronicky limitovaná na 180 km/h.
Ford Ranger Raptor Code Orange a Conquer Grey
Vidlicový benzínový šesťvalec má blok motora zo zhutneného grafitového železa, ktoré je približne o 75 percent pevnejšie a až o 75 percent tuhšie ako železo používané v bežných odliatkoch bloku motora. Ďalšou novinkou je anti-lag systém, ktorý udržiava turbodúchadlá roztočené ešte tri sekundy po tom, ako vodič zloží nohu z akcelerátora; jeho opätovné zošliapnutie v trojsekundovom okne znamená takmer okamžitú odozvu na stlačenie akcelerátora. Okrem toho je motor naprogramovaný s individuálnym profilom pre každý stupeň 10-stupňovej automatickej prevodovky. Benzínový model Raptor má k dispozícii aj jedinečný elektronicky riadený aktívny výfukový systém s klapkami so štyrmi režimami Quiet, Normal, Sport a Baja určený len na použitie v teréne...
Hoci nový benzínový šesťvalec tvorí až 95% všetkých doterajších objednávok, svojich fanúšikov si nájde aj nová verzia pôvodného naftového dvojlitra, ktorý má tentoraz o čosi nižší výkon 151 kW, teda 205 koní pri 3.750 otáčkach za minútu. Hodnota krútiaceho momentu zostala rovnakých 500 Nm v rozsahu od 1.750 do 2.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá naftovému Raptoru 10,5 sekundy, maximálna rýchlosť 180 km/h je totožná s výkonnejšou benzínovou verziou. Motor s dvojlitorvým naftovým biturbom má pohotovostnú hmotnosť (EÚ) 2.527 kilogramov. Vyššia hmotnosť znamená aj nižšiu užitočnú hmotnosť 623 kilogramov oproti benzínovým 656 kilogramom.
Hoci celková šírka bez spätných zrkadiel zostala nezmenených 2.028 mm, vďaka inej karosérii a dlhšiemu rázvoru (3.270 mm vs. 3.220 mm predchodcu) ponúka nový Raptor viac miesta pre posádku. S rozmermi (údaje v zátvorkách platia pre predchodcu) 5.360 mm (5.363 mm) na dĺžku a 1.926 mm (1.873 mm) na výšku je aj nový Raptor na ceste neprehliadnuteľným kusom auta. Zaujímavosťou je ponechanie rovnakej šírky stopy, rozchod kolies vpredu aj vzadu má rovnakú hodnotu 1.710 milimetrov ako predchodca. Dlhší rázvor novinky neovplyvnil prejazdový uhol, ktorý má rovnakú hodnotu 24°. Predný nájazdový uhol 32° (32,5°), zadný nájazdový uhol 24° (27°) a bočný náklon 30° (35°) sú u druhej generácie nepatrne horšie, podobne ako hodnota svetlej výšky 272 mm oproti 281 milimetrom predchodcu. Brodivosť 850 milimetrov je zhodná pre obidve generácie.
Nový Ranger Raptor má v porovnaní s inými variantmi modelu Ranger jedinečný rám podvozka a odpruženie. Zosilnené boli najmä horné uloženia predných tlmičov, uloženie zadného tlmiča, zadný stĺpik kabíny, ložná plocha a rámy pre nárazníky.
Prepracované je aj zavesenie kolies s hliníkovými hornými a spodnými priečnymi ramenami, nové sú nastaviteľné tlmiče FOX Live Valve s priemerom 2,5 palca, ktoré sa prispôsobujú režimu jazdy v reálnom čase. Na ochranu pred prudkým poklesom tlmičov slúži pretekmi overený systém FOX Bottom-Out Control, ktorý poskytuje maximálnu tlmiacu silu v posledných 25 percentách zdvihu tlmiča. Informácie o podvozku uzatvára informácia o tom, že nový Raptor má rovnako ako predchodca sedemnásťpalcové disky kolies obúvajúce terénne pneumatiky BF Goodrich s rozmerom 285/70 R17.
Schopnosť modelu Ranger Raptor zdolávať náročný terén ešte vylepšuje kvalitná ochrana podvozka. Predný ochranný plech je takmer dvojnásobne väčší ako štandardné vyhotovenie bežných modelov Ranger a je vyrobený z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 2,3 mm.
Ford Ranger Raptor je vybavený pokročilým systémom permanentného pohonu všetkých štyroch kolies s úplne novou elektronicky riadenou dvojstupňovou rozdeľovacou prevodovkou a okrem uzávierky zadného diferenciálu je k dispozícii prvýkrát aj uzávierka predného diferenciálu. Popri hardvérových komponentoch je dôležitým prvkom jazdnej dynamiky aj softvérové naladenie jazdných režimov, ktoré má rovnako ako predchodca sedem rôznych nastavení: Normal, Sport, Slippery určené na cestu a Rock crawl, Sand, Mud/Ruts a Baja.
Hodnotne pôsobiaci interiér s novými športovými sedadlami, nový digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,4 palcov a 12 palcová stredová obrazovka infotainmentu s novou generáciou systému konektivity a zábavy SYNC 4A, ako aj množstvo asistenčných systémov spríjemňujú posádke pobyt na palube a umožňujú aj pohodlné cestovanie na dlhých trasách. Osobitne musíme spomenúť skvelý volant a radiace pádla vyhotovené zo zliatiny horčíka.
Zaujímavosťou pre fanúšikov kempovania je možnosť objednať nový strešný stan pre dve osoby od spoločnosti ARB priamo cez miestneho predajcu. Stan je určený na strechu, ktorá má statické zaťaženie až 350 kilogramov.
Záverom slovenské ceny, Raptor s naftovým dvojlitrom začína v cenníku na sume 67.188,- EUR s DPH, benzínový šesťvalec na sume 71.388,- EUR s DPH. Vďaka rozsiahlej štandardnej výbave je zoznam príplatkov veľmi stručný: sada polepov (nekupujte to) stojí 894,- EUR, aerodynamický ochranný rám za kabínou a uzamykateľný elektrický rolovací kryt s diaľkovým ovládaním za 2.748,- EUR odporúčame, rovnako ako zámok rezervného kolesa za 100,- EUR. Pri naftovej motorizácii si môžete priplatiť ešte za nezávislé kúrenie (2.748,- EUR). Ak chcete lak Blue Lightning, Absolute Black, Meteor Grey, Aluminum Metallic, Sedona Orange pripravte si 708,- EUR, ak si vyberiete z lakov Arctic White, Conquer Grey alebo Code Orange, za farbu nebudete priplácať.
Verzie Ranger Wildtrack a Limited, ako aj pracovný základ XL a XLT bude nasledovať v priebehu najbližších mesiacov.
Autor: Miro Vilím, Foto: Ford