Vo všeobecnosti sú autá, ktorých premiéru prežívame viac, iných o čosi menej. A potom je tu kategória iných „alegorických vozov“, ktoré s napätím očakávame a doslova stalkujeme, či náhodou nenatrafíme na „prísne tajnú informáciu, alebo náhodne odhalenú fotografiu“.
Do tejto kategórie patria aj ostré hatche a ich neodmysliteľným členom je Honda Civic Type R. Dnes je ten deň, kedy Honda predstavuje novú generáciu a my ju vidíme, no jej technické dáta zatiaľ nepoznáme.
Vieme, že FL5 je najvýkonnejší Civic Type R, bude sa predávať v piatich farbách vrátane bielej Championship White. Tradične budú k dispozícii aj farby Rallye Red, Boost Blue, Crystal Black Pearl and Sonic Grey Pearl. Na rozdiel od predchodcu je nový tajpár postavený na 19 palcových diskoch obúvajúcich pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S.
Momentálne sme všetci vo veľkom očakávaní, aká bude nová generácia v skutočnosti? Stane sa zo živelného mechanika plastický chirurg? Bude nová generácia kontroverzná ako jej predchodca a opäť vyvolá polarizáciu medzi skalnými fanúšikmi? Sme zvedaví, či a v čom bude ešte lepšia ako súčasná generácia? Než sa rozhodneme, či budeme naďalej vyznávať kult „obrieho krídla 5. generácie“, alebo sa prikloníme k novým technológiám v podaní umiernenejšej tváre debutanta, skúsme sa pozrieť do minulosti.
Príbeh Type R sa začal písať koncom minulého tisícročia, kedy sa v auguste 1997 predstavila Honda Civic ako Type R s označením EK9. Vychádzala z 3 dverového modelu Civic 6. generácie. Vzhľadom k tomu, že sa už jedná o auto z minulého tisícročia a osobne si ho skôr nepamätám ako pamätám, tak si dovoľujem použiť zopár informácií z encyklopédie dnešnej doby. Tam som sa okrem iného dočítala, že model EK9 zdieľal mnoho charakteristických prvkov s modelom Integra Type R DC2/ JDM DB8, ako odstránenie zvukovej izolácie, zníženie hmotnosti, ručne modifikovaný motor B16B, predný skrutkový samosvorný diferenciál a prevodovka s nakrátko odstupňovanými prevodovými stupňami. Motor B16B bol jedným z najvýkonnejších atmosférických motorov všetkých čias, čo sa týka pomeru výkon/liter zdvihového objemu, s výkonom 136 kW/185 koní pri objeme 1,6 litra. Po prvýkrát sa použili strategické švové zvary podvozku pre zvýšenie pevnosti podvozku. V interiéri dominovali červené sedadlá, červené obloženie dverí, červené podlahové koberčeky, titánová hlavica radiacej páky a kožou potiahnutý volant Momo. Červená zostala charakteristickou črtou v každej ďalšej generácii.
V roku 2001 prichádza zo závodu vo Swindone unikátny 3-dverový hathcback 2. generácie s označením EP3. Európska verzia s 2,0 litrovým motorom i-VTEC (K20A2) disponovala výkonom 147 kW/200 koní a tak ako prvá generácia, tak aj táto mala podvozok zváraný švovými zvarmi, nakrátko odstupňovanú 6-rýchlostnú manuálnu prevodovku a upravené brzdy. V roku 2004 prešla táto verzia mnohými zlepšeniami - upravený systém ESP s rýchlejším riadením, upravené nastavenie odpruženia, projektorové predné svetlomety, ľahšia spojka a zotrvačník.
Tretia generácia vyvolala svojím vzhľadom pripomínajúcim čokoládové vajíčko na európskom trhu poriadnu revolúciu. Konečne prišlo niečo nové, niečo osviežujúce, niečo úplne iné. Pri tejto generácii sa využila voľba 2 rôznych modelov Honda Civic 8G.
Honda Civic Type R (FD2) určená pre japonský trh prišla do predaja koncom marca 2007. Po prvýkrát bola vtedy predávaná s karosériou 4-dverového športového sedanu. Použitím karosérie sedan sa predĺžil rázvoru z 2570 mm na 2700 mm, čo predstavovalo väčšiu stabilitu pri prejazde zákrut vyššími rýchlosťami. Výkon japonskej verzie bol vyšší ako európskej (165 kW/225 koní pri 8400 ot/min a krútiaci moment 215 Nm pri 6100 ot/min). Samotný motor pochádzal z modelu Accord Euro R CL7 aj s jeho dlhším sacím potrubím. O prenos výkonu sa starala 6-rýchlostná manuálna prevodovka s úzkym odstupňovaním prevodových stupňov a ako štandard aj samosvorný diferenciál. Priemer predných brzdových kotúčov sa zväčšil z 300 na 320 mm (so 4-piestovými brzdovými strmeňmi Brembo).
Na pretekárskom okruhu Tsukaba Circuit prekonal Integru Type R DC5 o 1 sekundu a na okruhu Suzuka Circuit bol až o 4 sekundy rýchlejší.
Európska verzia Civic Type R (FN2) bola v ponuke len ako 3-dverový hatchbak a používala iný podvozok a iné vnútorné usporiadanie. Keďže sme jeden exemplár s č. 21638 vlastnili, doma som vyhrabala ešte stále voňavý katalóg, z ktorého si dovoľujem citovať: „Motor 2.0 i-VTEC. Ide o špičkovú jednotku, ktorá je odrazom našich motorov z Formuly 1 – najmä pri 7800 ot./min., kedy disponuje maximálnym výkonom. Absencia turbodúchadla znamená absenciu akéhokoľvek oneskorenia pri zrýchlení a v dôsledku toho rýchlejšiu akceleráciu na každom rýchlostnom stupni. Vďaka unikátnemu ukazovateľu i-VTEC na prístrojovej doske presne viete, kedy tento systém vstúpi do hry: pri 5300 ot./min., čo je skôr ako akéhokoľvek predchádzajúceho Type R, vďaka čomu je vozidlo pružnejšie už pri nižších otáčkach. Dvojitý vačkový hriadeľ umožňuje motoru ľahšie „dýchať“, a pomáha tak zaistiť, aby ste mali k dispozícii maximálny výkon. Teraz sa môžete nadýchnuť Vy. “ Amen. Takto zneli slová z katalógu, kde prím hrala čistá atmosféra.
Osobne si pamätám, že miesto nádychu mi skôr vyrážal dych, a to doslova, pretože tento Type R bol tvrdý, veľmi tvrdý. Výkonovo bol oproti dnešným švihákom o polovicu slabší – 148 kW (201 k) pri 7800 ot./min., krútiak bol 193 Nm pri 5600 ot./min., ale zabaviť sa s ním dalo poriadne, vlastne aj dodnes dá. Bol malý, agilný, hravý, s výborným zvukovým prejavom. Táto generácia bola naozaj veľmi vydarená a jeho umenie Top Gear Magazine ocenil titulom "Hot Hatch of 2007“.
Píše sa rok 2015, kedy prichádza 4. generácia s označením FK2, niečo ako monštrum – aspoň sme si to toho času mysleli. Z vajíčka sa vyliahlo poriadne nahnevané pretekárske auto na cesty. Opäť vyťahujem papierový katalóg a minulosť ožíva. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekúnd. Srdcom 4. generácie je 2.0 i-VTEC s turbom, s výkonom 310 koní pri 6500 ot./min. Krútiaci moment 400 Nm pri 2500 – 4500 ot./min., maximálna rýchlosť 270 km/h. Myslím si, že toto bola prvá generácia, kedy sa pretekárske auto naozaj mohlo začať používať ako celkom komfortná daily-na. Z 3 dverového športovca sa stáva 5 dverový rodinný svalovec. Tento šuhaj to v roku 2016 dotiahol na niekoľko rekordov na okruhoch Silverstone, Spa - Francorchamps, Monza, Estoril aj Hungaroring. A áno, vidíte dobre. Celoeurópska premiéra modelu FK2 sa odohrala na pretekárskom okruhu Slovakiaring. Ďakujeme Honda Slovensko!
O dva roky neskôr, prichádza „niekto ako Kráľ“. Honda Civic Type R - 5. generácia s označením FK8. Taký rozruch, nielen na cestách, ale aj v debatných krúžkoch tu už dávno nebolo. Jej vizuál doslova šokoval a dodnes sa nájdu fanúšikovia značky, ktorí sa s jeho vulgárnym výzorom nestotožnili.
Možno ešte viac ako výzor prekvapil rekord tejto predokolky na Nürburgringu. Už jeho predchodca na uvedenom okruhu dal rekordný čas 7:50,63 min., avšak tento pán to dal za 7:43,8 min. Aj keď sa medzigeneračne výkon navýšil „len“ o 10 koní, t.j. 320 koní (235 kW pri 6500 ot./min.), max. krút. moment je 400 Nm pri 2500 – 4500 ot./min., pocitovo sme sa ocitli v inom vesmíre. Stále sa točíme okolo 2,0 litrového benzínového štvorvalca s turbom. Z 0 na 100 km/h jej to trvá 5,7 sekúnd a maximálka predstavuje rýchlosť 272 km/h. Jeho civilná podstata tkvie v obyčajnej každodennosti, kedy tento Type R môže plnohodnotne slúžiť celej rodine. Pre mňa je 5. generácia Type R ostrejšia ako ostrá, predstavuje namysleného jedinca, ktorého nezaujímajú žiadne reči, je si sám sebou viac ako istý a to je jediné, čo nás musí zaujímať.
Verím tomu, že ktorákoľvek generácia, ktorá tu bola a ktorá len príde začiatkom roka 2023 do predaja dokáže nabudiť pretekársku krv v žilách každého petrolheada.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Honda