Hyundai na Slovensku zaknihoval ďalší rekord a zároveň poodhalil dvere do budúcnosti. Úspech športových modelov značky začal na slovenskom trhu písať už pred viac ako piatimi rokmi model Hyundai i30 N. Kórejskej automobilke sa na prvý pokus podarilo vytvoriť nielen skutočne výnimočný hot-hatch, ale aj predajný trhák. Od uvedenia na trh je i30 N každý rok vo svojej kategórii tým najpredávanejším na slovenskom trhu.
Za rok 2022 sa v našich končinách predalo až 102 kusov športových modelov s označením "N". Najviac zákazníkov si prevzalo práve model i30 N, ktorý zaznamenal 62 registrácií, nasledoval kompaktný hatchback i20 N s 35 registráciami a novinka, crossover KONA N si našla 5 zákazníkov.
Z celkového počtu registrácií modelu i30 N bolo 44 kusov v karosárskom prevedení hatchback, s karosériou fastback sa predalo 18 exemplárov. Zároveň sa naplnil aj náš predpoklad a zákazníci si mimoriadne obľúbili novú automatickú (dvojspojkovú) prevodovku. Až 41 predaných kusov bolo práve s automatom a len tretina zákazníkov sa rozhodla pre manuálnu prevodovku. Okrem komfortu prináša automatická prevodovka aj výrazne lepšie a vďaka funkcii launch control bez problémov dosiahnuteľné zrýchlenie z nuly na 100 km/h (5,4 vs. 5,9 sekundy).
V uplynulom roku sa model i30 N najčastejšie predával v sivej farbe Shadow Grey (22 ks), ale popularitu si udržala aj tradičná „šmolková“ modrá Performance Blue (20 ks) a čierna Phantom Black (13 ks). Najčastejšie zvolenou príplatkovou opciou boli predné športové sedadlá N Seats (49 ks), po panoramatickom strešnom okne siahli 10 zákazníci.
Nekompromisne na zábavu ladený model i20 N si našiel svojich fanúšikov najmä v modrej Performance Blue (22 kusov), obľúbenou opciou bol Techno Pack (19 kusov) s 10,25 palcovou navigáciou, prémiovým audiosystémom BOSE a vyhrievanými zadnými sedadlami, ale aj Safety Pack (16 kusov), ktorý obsahuje rozšírený balík bezpečnostných asistentov a bezdrôtové nabíjanie telefónu. Pre strechu lakovanú v čiernej farbe Phantom Black sa rozhodlo 9 zákazníkov.
Najnovším prírastkom v rodine N bol crossover KONA N, ktorý si v roku 2022 na konto pripísal 5 registrácií, z toho dve vozidlá boli vybavené panoramatickým strešným oknom.
Hyundai plánuje v roku 2023 rozšíriť rodinu N modelov dostupných v Európe. "Top novinkou roka bude prvý elektrický vysokovýkonný N model IONIQ 5 N", tento citát z tlačovej správy v nás vyvolal nádej, že nových modelov divźie N by mohlo byť viac... Čo by ste povedali na takú Elantru N?
Ak sa obávate o plnú elektrifikáciu modelov N, zatiaľ by vás mohli upokojiť informácie komunikované Albertom Biermannom pre austrálske médiá. Až do roku 2025 by v Európe mohli byť dostupné všetky tri aktuálne eNká. S príchodom emisnej normy Euro 7 však zomrie motor 2,0 T-GDi, ktorého úprava na nové limity by zrejme bola neefektívna. Dvojliter by však mohol nahradiť benzínový turbomotor s objemom 2,5 litra, ktorý aktuálne poháňa modely Sonata, Santa Cruz, ale aj Kia Stinger a niektoré modely Genesis. Jeho aktuálny najvyšší výkon 304 koní a 422 Nm by spolu s prípadnou N špecifickou úpravou bol viac ako adekvátnou náhradou za dvojliter, navyše by mohol byť dostupný nielen s automatickou prevodovkou, ale aj s manuálom. Špekuluje sa aj o možnom pohone všetkých kolies.
Budúcnosť modelu i20 N po roku 2025 je zatiaľ neistá. Nástupca modelu i20 je (takmer) istotou, avšak stále nie je potvrdená jeho ostrá verzia a to napriek tomu, že dopyt po aktuálnej generácii vysoko prevyšuje možnosti výroby. V Nemecku je model i20 N vypredaný až do leta tohto roku, v Austrálii ho už nie je možné objednať, pretože čakacie doby dosiahli horizont dvoch rokov. Motor 1,6 T-GDi poháňajúci najmenšie eNko je možné upraviť tak, aby spĺňal normu Euro 7 a teda mohol by zostať v predaji aj po facelifte očakávanom po 18 mesiacoch a to aj v Európe, ktorá je pre baby N hlavným trhom.
Elektrické náhrady za i20 N a i30 N by mali byť dostupné až okolo roku 2030, nakoľko aktuálny stav techniky (a jeho cena) nespĺňa nároky nevyhnutné pre športové vozidlá segmentu B a C.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj, Zdroj: Hyundai, auto motor und sport, drive.com.au