Automobilka Lamborghini tento rok oslavuje 60. výročie a úplne nový model Revuelto začína novú, elektrifikovanú éru.
Predstavenie nového modelu prichádza práve v čase, keď sa zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi (resp. inými motormi ako tými s nulovými emisiami) od roku 2035 javí ako definitívny. Výnimka umožňujúca predaj nových vozidiel poháňaných syntetickými palivami nahráva práve drahým superšportom.
Revuelto automobilka označuje ako High Performance Electrified Vehicle, základom jeho pohonného ústrojenstva je spaľovací motor doplnený tromi elektromotormi. S rovnakou koncepciou prišla už v roku 2015 Honda NSX druhej generácie, v roku 2019 nasledovalo Ferrari SF90 Stradale. Obidve spomínané autá však majú spaľovací motor prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel, Revuelto je jedinečné atmosférickým motorom.
Výkon spaľovacieho motora V12 s objemom 6,5 litra je 606 kW (825 koní) pri 9.250 ot/min., maximum krútiaceho momentu 725 Nm je dostupné pri 6.750 otáčkach za minútu. Červené pole otáčkomera začína až na hodnote 9.500 otáčok za minútu! A to rozhodne nie je na objemný dvanásťvalec zlá hodnota. Elektrické pohonné jednotky na prednej náprave majú spoločne výkon 220 kW pri 3.500 otáčkach za minútu, zadný elektrický motor umiestnený v skrini dvojspojkovej osemstupňovej automatickej prevodovke má výkon 110 kW dosahovaný pri 10.000 otáčkach za minútu, hodnota krútiaceho momentu je 150 Nm. Celkový systémový výkon je pri optimálnych podmienkach až 746 kW (1.015 koní).
Kapacita battery packu umiestneného v strede vozidla pozdĺžne je mizivých 3,8 kWh a na rozdiel od kapacitora použitého v modely Sián je batéria typu li-ion. Čisto elektrický dojazd autoobilky síce v tlačovej správe neudáva, ale s ohľadom na kapacitu batérie sa bude pohybovať v nízkych desiatkach kilometrov (približne 15 kilometrov). Dobíjanie batérie trvá cez palubnú nabíjačku umiestnenú v prednom batožinovom priestore približne 0,5 hodiny, ale spaľovací motor ju dobije už za 6 minút. Nie, tento postup nie je príliš eco-friendly.
Automobilka udáva výkonovú hmotnosť 1,75 kg na jedného koňa, suchú hmotnosť ale definuje hodnotou 1.772 kg, správny prepočet by teda mal byť 1,77 kg/k. Ako je na tom s hodnotami priamy predchodca, Aventador LP780-4 Ultimae? Výkon 574 kW (780 koní) pri 8.500 ot./min, maximum krútiaceho momentu 720 Nm pri 6.750 ot./min., suchá hmotnosť 1.550 kg a výkonová 1,99 kg/k.
Revuelto zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 2,5 sekundy, maximálna rýchlosť je viac ako 350 km/h (Aventador Ultimae za 2,8 s, Vmax 355 km/h). Predpokladaná hodnota zrýchlenie z nuly na 200 km/h má byť pod hranicou 7 sekúnd.
Podstatný nárast systémového výkonu Revuelta je vykúpený vyššou hmotnosťou (plus 222 kg) a dynamické parametre v priamke sú teda porovnateľné. Hoci má Revuelto o centimeter širšie runflatové pneumatiky Bridgestone Potenza Sport (265/35 ZR20 vpredu, 365/30 ZR21 vzadu), nie je pravdepodobné, že by to kompenzovalo väčšiu zotrvačnosť podstatne ťažšieho auta. Chvályhodným počinom je možnosť kúpy zimných pneumatík Bridgestone Blizzak LM-005. Zimné radovánky umožňuje pohon všetkých kolies, ktorý však už nie je mechanický. Prednú nápravu poháňajú výlučne dva elektromotory, každý s hmotnosťou len 18,5 kg, umožňujúce vektorovanie sily bez použitia keramických bŕzd s rozmerom 410x38 mm vpredu a 390x32 mm vzadu.
Ďalšie technické zaujímavosti? Motor je síce naďalej uložený pozdĺžne, avšak oproti predchodcovi je otočený o 180 stupňov, pretože nová prevodovka je uložená priešne až za motorom. Oficálne je označovaná ako E-DCT, nakoľko jej súčasťou je elektromotor, ktorý zároveň slúži ako štartér a generátor elektrickej energie. Zadný elektrický motor môže poháňať zadné kolesá nielen ako výpomoc pre spaľovací motor, ale aj samostatne, čo v spolupráci s pohonom predných kolies prostrednástvom dvoch elektromotoroch umožňuje čisto elektrický pohon všetkých štyroch kolies. .
Podľa zdrojov automobilky má mať Revuelto o 30 percent nižšie emisie ako Aventador pri o 30 percent vyššom výkone. Kladiem si otázku, koľko emisií by Lamborghini ušetrilo redukciou hmotnosti o povedzme 200 kg oprori Aventadoru?
Ak by som teda mal odpovedať na otázku, či nás tisíc a pätnásť koní teší, odpoviem bez váhania nie. Dôvodom je nezmyselne vyššia hmotnosť a tým aj reálna vyššia spotreba pri záťaži a predovšetkým, nemali by byť superšporty čo najľahšie? Automobilky im, vraj v snahe vyhovieť emisným predpisom, pridávajú elektromotory a kilá navyše, ale ide to aj inak. Žiarivým príkladom je GMA T.50 s hmotnosťou 986 kilogramov, výkonom 663 koní a výkonovou hmotnosťou 1,487 kg/k...
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Lamborghini