Nový Mercedes-AMG C 63 S E Performance síce prišiel o legendárny osemvalcový motor, ale ohromí výkonom podstatne prekonávajúcim predchodcu. Systémový výkon hybridného pohonného ústrojenstva predstavuje takmer neuveriteľných 500 kW (680 koní) a 1.020 Nm. To všetko v sedane (a kombi) strednej triedy!
Priaznivci značky to už vedeli dlho, nakoniec, ani samotná automobilka sa tým netajila. Už pri predstavení aktuálnej generácie avizovala, že nový Merceddes-Benz Triedy C nebude mať pod kapotou viac ako štyri valce. A to samozrejme platí aj pre modely AMG.
Základom pohonného ústrojenstva je benzínový radový štvorvalec s objemom 2,0 litrov prepĺňaný elektricky poháňaným turbodúchadlom. Už spaľovací motor postačuje novinke na to, aby sa výkonom vyrovnala svojmu predchodcovi s dvojnásobným počtom valcov, dvojnásobným objemom a dvojnásobným počtom turbodúchadiel. Model C 63 predchádzajúcej generácie mal vo svojej základnej verzii výkon 350 kW, teda 476 koní.
Nový štvorvalec má teda výkon 350 kW (476 koní) dosahovaný pri 6.725 otáčkach za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu spaľovacieho motora je 545 Nm v rozsahu od 5.250 do 5.500 otáčok za minútu.
Pohonnú sústavu dopĺňa elektromotor umiestnený na zadnej náprave, ktorého maximálny výkon je 150 kW (204 koní) a 320 Nm. Systémový výkon 500 kW (680 koní) a 1.020 Nm je s obrovským dostupom tým najlepším v strednej triede.
Výkon pohonnej sústavy je prenášaný deväťstupňovou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT MCT 9G, prvýkrát v modeloch C 63 od AMG, na všetky štyri kolesá prostredníctvom plne variabilného pohonu AMG Performance 4MATIC+, ktorý prostredníctvom hnacieho hriadeľa poháňa aj kolesá zadnej nápravy. Pohon všetkých kolies je teda mechanický a to dokonca koncipovaný tak, že časť výkonu elektromotora dokáže v prípade potreby preniesť aj na kolesá prednej nápravy.
Na zadnej náprave umiestnený elektromotor prenáša svoj výkon na zadnú nápravu prostredníctvom dvojstupňovej prevodovky a elektronickým samosvorným diferenciálom zadnej nápravy. Druhý prevodový stupeň sa radí pri rýchlosti približne 140 km/h, čo zodpovedá maximálnym otáčkam elektormotora takmer 13.500 ot/min.
Vysokovýkonný akumulátor AMG je konštruovaný na rýchly výdaj a ukladanie energie, maximálny dojazd na elektrickú energiu nebol prioritou vývoja. Jeho kapacita je 6,1 kWh, čo by malo postačovať na čisto elektrický dojazd 13 kilometrov.
Zaujímavým údajom je informácia o hmotnosti len 89 kilogramov a konštrukcii chladenia, keď chladiaca zmes cirkuluje okolo všetkých 560 článkov akumulátora a chladí samostatne každý z nich. Výsledkom je optimálna pracovná teplota a dosahovanie špičkových výkonov. Elektromotor ponúka trvalý (teda po dobu 30 minút) výkon 70 kW (95 koní) a špičkový výkon elektromotora po dobu 10 sekúnd je už uvedených 150 kW (204 koní). Maximálny výkon je k dispozícii vždy, keď ho vodič aktivuje pomocou podradenia dorazovým spínačom, teda pri kick-downe. Manažment hybridnej pohonnej sústavy by mal udržiavať dostatočnú úroveň nabitia batérie tak, aby bol plný výkon dostupný kedykoľvek.
Celková pohotovostná hmotnosť podľa metodiky EU (teda +75 kg) má hodnoty 2.111 kg pre sedan a 2.145 kg pre model kombi.
Vďaka pohonu všetkých kolies a zásadnému nárastu systémového výkonu (predchodca mal vo verzii 63 S výkon 375 kW (510 koní) / 700 Nm) trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 3,4 sekundy (predchodca mal vo verzii sedan 3,9 s) a to tak pre verziu sedan, ako aj kombi. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, za príplatok je možné posunúť obmedzovač na hodnotu 280 km/h pre sedan a 270 km/h pre model kombi.
Štandardný podvozok AMG RIDE CONTROL s oceľovými pružinami a adaptívnymi tlmičmi kombinuje športovú dynamiku jazdy s vysokou úrovňou komfrotu pri cestovaní na dlhé vzdialenosti. Na výber sú 3 rôzne charakteristiky tlmenia (Comfort, Sport a Sport+).
Sériovo je dodávané aj riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až do 2,5 stupňa, pričom pri rýchlostiach do 100 km/h sa zadné kolesá natáčajú opačným smerom ako predné kolesá. Pri rýchlostiach nad 100 km/h sa zadné kolesá natáčajú paralelne s tými prednými až do uhlu natočenie 0,7 stupňa.
Osem jazdných programov a režim Drift ponúka AMG DYNAMIC SELECT. Jazdný program Electric kladie dôraz na elektrický jazdný zážitok. Čisto elektrické jazdenie prebieha v rýchlostiach od 0 do 125 km/h, spaľovací motor je pritom vždy vypnutý. Vďaka mechanickému spojeniu s konštrukčnými dielmi AMG Performance 4MATIC+ je však vždy k dispozícii aj náhon na všetky kolesá: ak zadné kolesá začnú náhle preklzávať, sila elektromotora sa cez kardanové a hnacie hriadele prenesie aj na predné kolesá. Ak dôjde k vybitiu akumulátora počas jazdy, alebo ak vodič požaduje vyšší výkon, inteligentná regulácia prevádzky automaticky prepne na jazdný program Comfort, v dôsledku čoho sa naštartuje spaľovací motor, ktorý prevezme zabezpečenie hnacieho výkonu.
Jazdný program Comfort: rozjazd je väčšinou elektrický. Spaľovací motor a elektromotor pracujú podľa situácie – elektrický pohon sa využíva pri nízkych rýchlostiach, napríklad v obytnej zóne alebo v centre mesta, hybridný pohon so zapojením spaľovacieho motora aj elektromotora sa využíva pri jazde naprieč krajinou a po diaľnici. Funkcia zvýšenia výkonu elektromotorom predstavuje maximálne okolo 25 %. Výsledkom je harmonický dojem z jazdy so zreteľom na optimalizovanie spotreby, ku ktorému prispieva aj skoré preraďovanie prevodovky AMG SPEEDSHIFT MCT-9G na vyššie stupne. Podvozok a riadenie sú nastavené s dôrazom na komfort.
Jazdný program Battery Hold: rovnako ako pri jazdnom programe Comfort platí, že pri chode spaľovacieho motora a elektromotora sa v závislosti od situácie uplatňuje maximálne zvyšovanie výkonu elektromotora približne o 25 %. Stratégia prevádzky je však zameraná na udržanie stavu nabitia akumulátora. Ak je akumulátor nabitý na 75 %, v tomto jazdnom programe zostáva úroveň nabitia v tomto rozsahu. Využívanie elektromotora je potom obmedzené a je optimalizované na nízky odber energie, ktorý je potom kompenzovaný rekuperáciou.
Jazdný program Šport: rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom a situáciou podmienená súhra oboch pohonov. Väčšie zvýšenie výkonu elektromotora, približne do 65 percent. Športový dojem z jazdy vďaka agilnejšej odozve na povely akceleračným pedálom, v kombinácii so skrátením časov preradenia a so skorším podraďovaním na nižšie stupne. Dynamickejšie nastavenia podvozka a riadenia.
Jazdný program Šport+: rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom, ešte väčšie zvýšenie výkonu elektromotora, až do 80 percent. Extrémne športová charakteristika vďaka ešte agilnejšej odozve na pridávanie plynu v kombinácii s cielenými úpravami momentu pri preraďovaní na vyššie stupne, s odpájaním valcov na dosiahnutie optimálnych časov preradenia. Zvýšenie voľnobežných otáčok s cieľom rýchlejšieho rozjazdu. Podvozok, riadenie aj hnacie ústrojenstvo sú nastavené ešte dynamickejšie.
Jazdný program RACE na vysokodynamické jazdenie na uzavretých pretekárskych tratiach. Všetky parametre sú nastavené na maximálnu výkonnosť. Rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom, zvýšenie výkonu elektromotora až do 80 percent. Intenzívne dobíjanie akumulátora pri nižších požiadavkách na výkon s cieľom maximálnej dostupnosti elektrického pohonu. Ľavým tlačidlom na volante možno okrem toho vyvolať Režim zvyšovania výkonu (Boost Mode). Zvýšenie výkonu je v takom prípade obmedzené na 30 %, aby sa šetrili energetické rezervy. Tie možno potom na pretekárskej trati cielene využívať na spontánne vyvolanie výkonu prostredníctvom funkcie podradenia dorazovým spínačom a na 100 zvýšenie výkonu – napríklad na akceleračný manéver alebo na prudké zrýchlenie zo zákrut.
Jazdný program Slippery optimálne prispôsobenie na šmykľavý povrch vozovky, so znížením využívaného výkonu a s vyrovnanejšou krivkou krútiaceho momentu. Čisto elektrické jazdenie a nastavovanie rekuperácie sú deaktivované.
Jazdný program Individual umožňuje individuálne prispôsobenie pohonu, prevodovky, DYNAMIKY AMG, podvozka, riadenia a výfukovej sústavy.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz