Pred mesiacom predstavila automobilka Mercedes-AMG základ ponuky dvojdverového GT, dnes prichádza na rad model z opačného konca. Najrýchlejšie AMG sa oficiálne predstaví v Šanghaji v rámci pretekov Formule 1.
Miesto prezentácie nie je zvolené náhodne, práve technológia z F1 bola inšpiráciou pri koncepcii pohonu modelu GT 63 S E PERFORMANCE. Pohonná sústava je tvorená osvedčeným osemvalcovým motorom s objemom 3.982 cm³ prepĺňaným dvomi turbodúchadlami s výkonom 450 kW (612 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.750 do 6.500 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 850 Nm je dostupné v rozsahu od 2.500 do 4.500 ot/min. Spaľovací motor je doplnený elektromotorom umiestneným na zadnej náprave, jeho výkon je 150 kW (204 koní) a 320 Nm.
Systémový výkon dosahuje až 600 kW (816 koní) a teoretickú hodnotu maximálneho krútiaceho momentu 1.080 až 1.420 Nm. Vďaka plne variabilnému pohonu všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ zrýchľuje dvojdverové kupé z nuly na 100 km/h za 2,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 320 km/h. Plug-in hybridná verzia je teda o 0,4 sekundy a 5 km/h rýchlejšia ako najsilnejší osemvalec bez podpory elektrického motora.
Elektrická časť pohonnej sústavy AMG Electric Drive Unit zahŕňajúca aj dvojstupňovú prevodovku pre elektromotor nie je koncipovaná na maximalizáciu dojazdu na elektrinu, ale na okamžitú dodávku a maximalizáciu výkonu. Tomu zodpovedá aj stratégia využitia elektrickej energie, ktorá je vždy dostupná. Ani v elektrickom režime jazdy nedovolí riadiaca jednotka využitie viac ako ¾ kapacity batérie, minimálne ¼ kapacity je teda vždy dostupná pre dosiahnutie okamžitej odozvy pohonného ústrojenstva a maximálneho výkonu.
Trakčná batéria umiestnená nad zadnou nápravou má využiteľnú kapacitu 6,1 kWh a umožňuje elektrický dojazd do 13 kilometrov. Palubná nabíjačka poskytuje výkon 3,7 kW, teda nabíjanie striedavým prúdom by trvalo približne 2 hodiny. Ako je pri modeloch E PERFORMANCE už odskúšané, podstatne rýchlejšie nabitie batérie dosiahnete v niektorom zo športových jazdných režimov.
Popri elektrickom jazdnom programe „Electric“ ponúka AMG DYNAMIC SELECT ďalších sedem a to: „Battery Hold“, „Comfort“, „Slippery“, „Sport“, „Sport+“, „RACE“ a „Individual“. Jazdné režimy optimalizujú odozvu pohonnej sústavy a prevodovky, charakteristiku riadenia, nastavenie tlmičov a akustického prejavu motora a pohonnej sústavy.
Vďaka optimalizovanému chladeniu všetkých 560 článkov trakčnej batérie je udržiavaná ideálna teplota batérie približne 45 stupňov Celsia. Vďaka optimálnemu chladeniu batérie môže byť poskytovaný aj mimoriadne vysoký rekuperačný výkon až 100 kW, k dispozícii sú celkom štyri stupne rekuperácie (s výnimkou režimu „Slippery“).
Vrcholné prevedenie modelu GT už v štandardnej výbave disponuje podvozkom AMG ACTIVE RIDE CONTROL s adaptívnymi tlmičmi a semi-aktívnou stabilizáciou náklonov karosérie. Elektronicky vzájomne prepojené hydraulické jednotky na každom kolese nahrádzajú klasické stabilizátory a dopĺňajú tlmiče s dvojventilovou technikou umožňujúcou odlišné nastavenie tlmiacich síl pre kompresiu a odskok.
Súčasťou sériovej výbavy je aj aktívne riadenie zadnej nápravy, pričom až do rýchlosti 100 km/h sa zadné kolesá natáčajú do opačného smeru ako predné kolesá, čím poskytujú vyššiu agilitu a od rýchlosti 100 km/h sa natáčajú v rovnakom smere ako predná náprava, čím zvyšujú stabilitu pri vysokých rýchlostiach.
Plug-in hybridné GT 63 E PERFORMANCE bude nepochybne najťažším z modelového radu (hoci automobilka zatiaľ neposkytla presný údaj o hmotnosti) a teda keramická brzdná sústava má svoje pochopiteľné miesto v štandardnej výbave. Predné kotúče majú rozmer 420 x 40 milimetrov a na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov a oproti modelu GT 63 4MATIC+ (420 x 39 mm vpredu, 360 x 32 mm vzadu) sú dimenzované ešte veľkorysejšie.
Interiér zodpovedá ostatným dvojdverovým modelom GT, teda aj pre špičkový model je k dispozícii prevedenie so sklopným operadlom zadného sedadla, batožinový priestor však bude o čosi menší ako v prípade modelov bez plug-in hybridného pohonného ústrojenstva. Multimediálny systém MBUX bol doplnený o špecifické zobrazenia týkajúce sa nových vlastností pohonnej sústavy.
Model GT 63 E PERFORMANCE predstavuje aktuálne najvýkonnejší model radu dvojdverových GT, už teraz však vieme, že prídu ďalšie verzie optimalizované pre ešte viac dynamiky.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz