Nekonečne dlhá predná kapota prvej generácie a motor umiestnený za prednou nápravou sú minulosťou, GT druhej generácie prichádza s úplne novou koncepciou a väčším vnútorným priestorom.
Model GT je, po SLS, prvej generácii GT, štvordverovom GT a novom SL, piatym samostatným modelom značky Mercedes-AMG. A práve s novým roadsterom SL zdieľa GT podstatnú časť technického základu.
Dlhočiznej prednej kapote ustúpila koncepcia vnútorného usporiadania 2+2, ktorá prináša viac priestoru v interiéri a viac použiteľnosti na každý deň. To si samozrejme vyžiadalo zmenu technickej koncepcie, nové GT na rozdiel od predchodcu už nemá koncepciu transaxle s prevodovkou umiestnenou na zadnej náprave, tentoraz je deväťstupňová viacspojková automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G umiestnená s motorom v prednej časti vozidla.
Ďalšou technickou novinkou je plne variabilný pohon všetkých kolies 4MATIC+, ktorý je štandardom pre obidve aktuálne predstavené osemvalcové verzie. Elektromechanicky ovládaná spojka pripája k neustále poháňanej zadnej náprave prednú nápravu podľa jazdných podmienok.
Ideálne rozdelenie krútiaceho momentu sa priebežne vypočítava v závislosti od jazdnej situácie a zvoleného jazdného režimu. Od optimálnej trakcie všetkých kolies s rozdelením výkonu v pomere 50:50 na prednú a zadnú nápravu až po čisto zadný pohon. Okrem trakčnej a bočnej dynamiky pohon všetkých kolies zlepšuje aj pozdĺžnu dynamiku pre ešte lepšie zrýchlenie.
Súčasťou štandardnej výbavy je aj aktívne riadenie zadných kolies (natáčanie kolies zadnej nápravy), ktoré s cieľom dosiahnutia väčšej agility natáča do rýchlosti 100 km/h zadné kolesá v protismere k tým predným, po prekročení uvedenej rýchlosti ich natáča v rovnakom smere za účelom zvýšenia jazdnej stability pri vysokých rýchlostiach. Samozrejmosťou je elektronicky kontrolovaný samosvorný diferenciál na zadnej náprave.
Pri uvedení na trh bude nové AMG GT Coupé dostupné s dvomi výkonnostnými úrovňami 4,0-litrového motora V8 biturbo AMG. V najvýkonnejšom modeli GT 63 4MATIC+ motor dosahuje výkon 430 kW (585 koní) pri 5.500 – 6.500 ot/min. a poskytuje maximálny krútiaci moment 800 Nm v širokom rozsahu od 2 500 do 5.000 ot/min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 3,2 sekundy (!) a maximálna rýchlosť je 315 km/h.
V modeli GT 55 4MATIC+ dosahuje agregát V8 výkon 350 kW (476 koní) pri 5.500 – 6.500 ot/min. a maximálny krútiaci moment 700 Nm v rozsahu od 2.250 do 4.500 ot/min. Šprint z nuly na 100 km/h trvá 3,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 295 km/h.
Pre použitie v AMG GT Coupé dostal motor novú olejovú vaňu, aktívne vetranie kľukovej skrine a bol premiestnený medzichladič. Vyšší výkon modelu AMG GT 63 4MATIC+ Coupé dosiahli vývojári predovšetkým vyšším plniacim tlakom a väčším prietokom vzduchu, ako aj upraveným softvérom motora. Motor disponuje aktívnym uložením, ktoré má vplyv na jazdné vlastnosti, či už pri dynamickej jazde (tuhé nastavenie) alebo komfortnej jazde (mäkšie nastavenie).
Hlavným cieľom vývoja nového AMG GT Coupé bolo dosiahnutie vysokej aerodynamická účinnosti, konkrétne vyváženého pomeru medzi nízkym odporom vzduchu a zníženým vztlakom. Športové kupé tu ťaží z rozsiahlych aktívnych aerodynamických prvkov vpredu a vzadu. Všetky prvky optimalizujúce prúdenie sú organicky integrované do dizajnu exteriéru.
Technickým vrcholom vo vývoji aerodynamiky je dvojdielny aktívny systém regulácie vzduchu AIRPANEL. Prvá časť funguje pomocou vertikálnych lamiel, ktoré sú ukryté za spodným prívodom vzduchu v prednom nárazníku. Druhá časť sa nachádza za horným prívodom vzduchu a má horizontálne žalúzie. Za normálnych okolností sú všetky lamely zatvorené. Táto poloha znižuje odpor vzduchu a umožňuje nasmerovať vzduch smerom k spodnej časti karosérie, čím sa znižuje vztlak prednej časti vozidla. Len keď sa dosiahnu určité teploty na vopred definovaných komponentoch a potreba chladiaceho vzduchu je mimoriadne vysoká, lamely sa otvoria (druhý systém až od rýchlosti 180 km/h) a umožnia maximálny prívod chladiaceho vzduchu k výmenníkom tepla.
Ďalším aktívnym prvkom je výsuvný zadný spojler, ktorý je integrovaný do veka batožinového priestoru. Jeho poloha sa mení v závislosti od jazdnej situácie. Riadiaci softvér zohľadňuje množstvo parametrov vrátane rýchlosti jazdy, pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia a rýchlosti riadenia. Pri rýchlosti nad 80 km/h spojler zaujme päť rôznych, vopred definovaných polôh tak, aby optimalizoval stabilitu jazdy alebo znížil odpor vzduchu.
K lepšej ovládateľnosti prispieva aj aktívny aerodynamický prvok, ktorý je ukrytý v spodnej časti karosérie pred motorom. Tento karbónový profil, ktorý váži približne dva kilogramy, je exkluzívnym vývojom AMG a je chránený patentmi. Reaguje na voľbu pohonných programov AMG a pri rýchlosti 80 km/h sa automaticky zníži približne o 40 milimetrov. Tým sa vytvára Venturiho efekt, ktorý prisáva vozidlo na cestu a znižuje vztlak na prednej náprave. Vodič to pozitívne pocíti v riadení, pretože AMG GT Coupé sa dá v zákrutách riadiť presnejšie s ešte väčšou smerovou stabilitou.
Na želanie je k dispozícii aj aerodynamický balík. Ten zahŕňa dodatočné flikre na vonkajších prívodoch vzduchu a na podbehoch kolies. Vzadu je prúdenie vzduchu optimalizované bočnými flikrami na zadnom nárazníku, väčším nástavcom difúzora a pevným zadným krídlom. Aerodynamický balík znižuje vztlak na prednej náprave a zvyšuje prítlak na zadnej náprave.
Štandardom pre obidve verzie je podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s aktívnou stabilizáciou náklonov, novinkou je lift systém na prednej náprave, ktorú ju umožňuje zdvihnúť o 30 milimetrov pri prekonávaní strmých rámp alebo spomaľovačov.
Pre jazdnú dynamiku je samozrejme nevyhnutný aj výkonný brzdový systém, obidva modely majú kompozitné brzdy s ventilovanými a perforovanými kotúčmi s priemerom 390 mm vpredu a 360 mm vzadu (keramické brzdy budú za príplatok). Brzdové kotúče sa schovávajú za sériové kolesá s rozmerom 10,5J x 20 ET 42 (vpredu), resp. 11J x 20 ET33 vzadu obúvajúce pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 s rozmerom 295/35 ZR 20; resp. 305/35 ZR20.
Totožný rozmer komponentov brzdovej sústavy mal aj predchodca (GT-R), ktorý však musel krotiť hmotnosť len 1.575 kg (DIN) pri rovnakom výkone (585 koní) a málo nižšom krútiacom momente (700 Nm). Novinka má hmotnosť až 1.895 kg (DIN, 1.970 kg/EU).
Pod zásadné zvýšenie hmotnosti (+ 320 kg) sa podpísal nielen pohon všetkých kolies (zrýchlenie na stovku oproti GT-R je lepšie o 0,4 sekundy), ale aj nárast rozmerov nového GT. Dĺžka 4,728 mm (+ 177 mm), výška 1,354 mm (+70 mm), šírka 1,984 mm (+ 45 mm oproti verzii GT S, verzie GT C, GT-R a GT-R PRO mali šírku až 2.007 mm) a predovšetkým rázvor 2.700 mm (+ 70 mm) nemajú vplyv len na hmotnosť, ale zároveň poskytujú základ pre priestrannejšiu kabínu.
Ako sme už v úvode spomínali, lepšia priestorová ponuka umožnila prvýkrát použiť usporiadanie 2+2 a hoci sú zadné sedadlá skôr núdzovým riešením pre osoby s výškou do 150 cm, vďaka nim podstatne narástol aj objem batožinového priestoru. Zo skromných 175 litrov predchodcu to je 321 litrov a po sklopení operadla zadných sedadiel až 675 litrov (!).
Vďaka zachovaniu zadného výklopného veka (tentoraz s elektrickým ovládaním! ako EASY PACK & HANDSFREE ACCESS) bol zachovaný aj vynikajci prístup do batožinového priestoru.
Svojbytný exteriérový dizajn je čistokrvným GT odkazujúcim na prvú generáciu a nové Coupé tým zároveň výrazne odlišuje od technického príbuzného, roadsteru SL. Rovnaký základ je však na prvý pohľad zrejmý v interiéri, ktorý je svojou architektúrou totožný s modelom SL. Novinkou (oproti modelu SL) sú športové škrupinové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a riešenie zadných sedadiel so sklopným operadlom.
Rovnaká je však palubná doska s digitálnym prístrojovým panelom s uhlopriečkou 12,3 palca a vertikálne orientovaným displejom multimediálneho systému s uhlopriečkou 11,9 palca; ten je však na rozdiel od modelu SL pevne zabudovaný, nie je ho možné naklápať (SL v rozsahu od 12 do 32 stupňov) a ani to nie je vďaka pevnej streche potrebné. K dispozícii bude samozrejme aj vynikajúci head-up displej.
Nové GT sa svojou formou, vlastnosťami (a hmotnosťou) priblížilo svojmu označeniu (Gran Tourer) a vďaka samostatnému dizajnu sa dostatočne odlišuje od svojho súrodenca, roadsteru SL. Coupé navyše ponúka veľmi slušnú prepravnú kapacitu a vďaka pohonu všetkých kolies celoročnú použiteľnosť aj v zimných podmienkach.
K dvom práve predstaveným verziám pribudnú ďalšie, istotou je ešte výkonnejšia hybridná verzia (E PERFORMANCE), naopak, štvorvalcový základ s pohonom zadnej nápravy zatiaľ neočakávame. Uvidíme, či časom pribudne aj dynamickejšia verzia po vzore predchádzajúceho GT-R, GT-R PRO, či na záver modelového cyklu dokonca variant Black Series.
Autor: Miro Vilím, Foto: Mercedes-Benz