Miro Vilím

19.08.2023

Mercedes-Benz

Nekonečne dlhá predná kapota prvej generácie a motor umiestnený za prednou nápravou sú minulosťou, GT druhej generácie prichádza s úplne novou koncepciou a väčším vnútorným priestorom.


Model GT je, po SLS, prvej generácii GT, štvordverovom GT a novom SL, piatym samostatným modelom značky Mercedes-AMG. A práve s novým roadsterom SL zdieľa GT podstatnú časť technického základu.

Dlhočiznej prednej kapote ustúpila koncepcia vnútorného usporiadania 2+2, ktorá prináša viac priestoru v interiéri a viac použiteľnosti na každý deň. To si samozrejme vyžiadalo zmenu technickej koncepcie, nové GT na rozdiel od predchodcu už nemá koncepciu transaxle s prevodovkou umiestnenou na zadnej náprave, tentoraz je deväťstupňová viacspojková automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G umiestnená s motorom v prednej časti vozidla.     

Ďalšou technickou novinkou je plne variabilný pohon všetkých kolies 4MATIC+, ktorý je štandardom pre obidve aktuálne predstavené osemvalcové verzie. Elektromechanicky ovládaná spojka pripája k neustále poháňanej zadnej náprave prednú nápravu podľa jazdných podmienok.

Ideálne rozdelenie krútiaceho momentu sa priebežne vypočítava v závislosti od jazdnej situácie a zvoleného jazdného režimu. Od optimálnej trakcie všetkých kolies s rozdelením výkonu v pomere 50:50 na prednú a zadnú nápravu až po čisto zadný pohon. Okrem trakčnej a bočnej dynamiky pohon všetkých kolies zlepšuje aj pozdĺžnu dynamiku pre ešte lepšie zrýchlenie.

  

 

 

Mercedes-AMG GT Coupé

Súčasťou štandardnej výbavy je aj aktívne riadenie zadných kolies (natáčanie kolies zadnej nápravy), ktoré s cieľom dosiahnutia väčšej agility natáča do rýchlosti 100 km/h zadné kolesá v protismere k tým predným, po prekročení uvedenej rýchlosti ich natáča v rovnakom smere za účelom zvýšenia jazdnej stability pri vysokých rýchlostiach. Samozrejmosťou je elektronicky kontrolovaný samosvorný diferenciál na zadnej náprave.

Mercedes-AMG GT Coupé

Pri uvedení na trh bude nové AMG GT Coupé dostupné s dvomi výkonnostnými úrovňami 4,0-litrového motora V8 biturbo AMG. V najvýkonnejšom modeli GT 63 4MATIC+ motor dosahuje výkon 430 kW (585 koní) pri 5.500 – 6.500 ot/min. a poskytuje maximálny krútiaci moment 800 Nm v širokom rozsahu od 2 500 do 5.000 ot/min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 3,2 sekundy (!) a maximálna rýchlosť je 315 km/h.

Mercedes-AMG GT Coupé

V modeli GT 55 4MATIC+ dosahuje agregát V8 výkon 350 kW (476 koní) pri 5.500 – 6.500 ot/min. a maximálny krútiaci moment 700 Nm v rozsahu od 2.250 do 4.500 ot/min. Šprint z nuly na 100 km/h trvá 3,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 295 km/h.

Mercedes-AMG GT Coupé

Pre použitie v AMG GT Coupé dostal motor novú olejovú vaňu, aktívne vetranie kľukovej skrine a bol premiestnený medzichladič. Vyšší výkon modelu AMG GT 63 4MATIC+ Coupé dosiahli vývojári predovšetkým vyšším plniacim tlakom a väčším prietokom vzduchu, ako aj upraveným softvérom motora. Motor disponuje aktívnym uložením, ktoré má vplyv na jazdné vlastnosti, či už pri dynamickej jazde (tuhé nastavenie) alebo komfortnej jazde (mäkšie nastavenie).

Mercedes-AMG GT Coupé

Hlavným cieľom vývoja nového AMG GT Coupé bolo dosiahnutie vysokej aerodynamická účinnosti, konkrétne vyváženého pomeru medzi nízkym odporom vzduchu a zníženým vztlakom. Športové kupé tu ťaží z rozsiahlych aktívnych aerodynamických prvkov vpredu a vzadu. Všetky prvky optimalizujúce prúdenie sú organicky integrované do dizajnu exteriéru.

Mercedes-AMG GT Coupé

Technickým vrcholom vo vývoji aerodynamiky je dvojdielny aktívny systém regulácie vzduchu AIRPANEL. Prvá časť funguje pomocou vertikálnych lamiel, ktoré sú ukryté za spodným prívodom vzduchu v prednom nárazníku. Druhá časť sa nachádza za horným prívodom vzduchu a má horizontálne žalúzie. Za normálnych okolností sú všetky lamely zatvorené. Táto poloha znižuje odpor vzduchu a umožňuje nasmerovať vzduch smerom k spodnej časti karosérie, čím sa znižuje vztlak prednej časti vozidla. Len keď sa dosiahnu určité teploty na vopred definovaných komponentoch a potreba chladiaceho vzduchu je mimoriadne vysoká, lamely sa otvoria (druhý systém až od rýchlosti 180 km/h) a umožnia maximálny prívod chladiaceho vzduchu k výmenníkom tepla.

Mercedes-AMG GT Coupé

Ďalším aktívnym prvkom je výsuvný zadný spojler, ktorý je integrovaný do veka batožinového priestoru. Jeho poloha sa mení v závislosti od jazdnej situácie. Riadiaci softvér zohľadňuje množstvo parametrov vrátane rýchlosti jazdy, pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia a rýchlosti riadenia. Pri rýchlosti nad 80 km/h spojler zaujme päť rôznych, vopred definovaných polôh tak, aby optimalizoval stabilitu jazdy alebo znížil odpor vzduchu.

Mercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT Coupé

K lepšej ovládateľnosti prispieva aj aktívny aerodynamický prvok, ktorý je ukrytý v spodnej časti karosérie pred motorom. Tento karbónový profil, ktorý váži približne dva kilogramy, je exkluzívnym vývojom AMG a je chránený patentmi. Reaguje na voľbu pohonných programov AMG a pri rýchlosti 80 km/h sa automaticky zníži približne o 40 milimetrov. Tým sa vytvára Venturiho efekt, ktorý prisáva vozidlo na cestu a znižuje vztlak na prednej náprave. Vodič to pozitívne pocíti v riadení, pretože AMG GT Coupé sa dá v zákrutách riadiť presnejšie s ešte väčšou smerovou stabilitou.

Mercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT Coupé

Na želanie je k dispozícii aj aerodynamický balík. Ten zahŕňa dodatočné flikre na vonkajších prívodoch vzduchu a na podbehoch kolies. Vzadu je prúdenie vzduchu optimalizované bočnými flikrami na zadnom nárazníku, väčším nástavcom difúzora a pevným zadným krídlom. Aerodynamický balík znižuje vztlak na prednej náprave a zvyšuje prítlak na zadnej náprave.

Mercedes-AMG GT Coupé

Štandardom pre obidve verzie je podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s aktívnou stabilizáciou náklonov, novinkou je lift systém na prednej náprave, ktorú ju umožňuje zdvihnúť o 30 milimetrov pri prekonávaní strmých rámp alebo spomaľovačov.

Mercedes-AMG GT Coupé

Pre jazdnú dynamiku je samozrejme nevyhnutný aj výkonný brzdový systém, obidva modely majú kompozitné brzdy s ventilovanými a perforovanými kotúčmi s priemerom 390 mm vpredu a 360 mm vzadu (keramické brzdy budú za príplatok). Brzdové kotúče sa schovávajú za sériové kolesá s rozmerom 10,5J x 20 ET 42 (vpredu), resp. 11J x 20 ET33 vzadu obúvajúce pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 s rozmerom 295/35 ZR 20; resp. 305/35 ZR20.

Mercedes-AMG GT Coupé

Totožný rozmer komponentov brzdovej sústavy mal aj predchodca (GT-R), ktorý však musel krotiť hmotnosť len 1.575 kg (DIN) pri rovnakom výkone (585 koní) a málo nižšom krútiacom momente (700 Nm). Novinka má hmotnosť až 1.895 kg (DIN, 1.970 kg/EU).

Mercedes-AMG GT Coupé

Pod zásadné zvýšenie hmotnosti (+ 320 kg) sa podpísal nielen pohon všetkých kolies (zrýchlenie na stovku oproti GT-R je lepšie o 0,4 sekundy), ale aj nárast rozmerov nového GT. Dĺžka 4,728 mm (+ 177 mm), výška 1,354 mm (+70 mm), šírka 1,984 mm (+ 45 mm oproti verzii GT S, verzie GT C, GT-R a GT-R PRO mali šírku až 2.007 mm) a predovšetkým rázvor 2.700 mm (+ 70 mm) nemajú vplyv len na hmotnosť, ale zároveň poskytujú základ pre priestrannejšiu kabínu.

Mercedes-AMG GT Coupé

Ako sme už v úvode spomínali, lepšia priestorová ponuka umožnila prvýkrát použiť usporiadanie 2+2 a hoci sú zadné sedadlá skôr núdzovým riešením pre osoby s výškou do 150 cm, vďaka nim podstatne narástol aj objem batožinového priestoru. Zo skromných 175 litrov predchodcu to je 321 litrov a po sklopení operadla zadných sedadiel až 675 litrov (!).

Mercedes-AMG GT Coupé

Vďaka zachovaniu zadného výklopného veka (tentoraz s elektrickým ovládaním! ako EASY PACK & HANDSFREE ACCESS) bol zachovaný aj vynikajci prístup do batožinového priestoru. 

Mercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT Coupé

Svojbytný exteriérový dizajn je čistokrvným GT odkazujúcim na prvú generáciu a nové Coupé tým zároveň výrazne odlišuje od technického príbuzného, roadsteru SL. Rovnaký základ je však na prvý pohľad zrejmý v interiéri, ktorý je svojou architektúrou totožný s modelom SL. Novinkou (oproti modelu SL) sú športové škrupinové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a riešenie zadných sedadiel so sklopným operadlom.

Mercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT Coupé

Rovnaká je však palubná doska s digitálnym prístrojovým panelom s uhlopriečkou 12,3 palca a vertikálne orientovaným displejom multimediálneho systému s uhlopriečkou 11,9 palca; ten je však na rozdiel od modelu SL pevne zabudovaný, nie je ho možné naklápať (SL v rozsahu od 12 do 32 stupňov) a ani to nie je vďaka pevnej streche potrebné. K dispozícii bude samozrejme aj vynikajúci head-up displej.

Mercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT CoupéMercedes-AMG GT Coupé

Nové GT sa svojou formou, vlastnosťami (a hmotnosťou) priblížilo svojmu označeniu (Gran Tourer) a vďaka samostatnému dizajnu sa dostatočne odlišuje od svojho súrodenca, roadsteru SL. Coupé navyše ponúka veľmi slušnú prepravnú kapacitu a vďaka pohonu všetkých kolies celoročnú použiteľnosť aj v zimných podmienkach.

Mercedes-AMG GT Coupé

K dvom práve predstaveným verziám pribudnú ďalšie, istotou je ešte výkonnejšia hybridná verzia (E PERFORMANCE), naopak, štvorvalcový základ s pohonom zadnej nápravy zatiaľ neočakávame. Uvidíme, či časom pribudne aj dynamickejšia verzia po vzore predchádzajúceho GT-R, GT-R PRO, či na záver modelového cyklu dokonca variant Black Series.

Autor: Miro Vilím, Foto: Mercedes-Benz


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.