Značka Mercedes-Benz pokračuje v dlhej tradícii vozidiel s karosériami kupé a kabriolet predstavením nového modelu CLE nahrádzajúceho dvojdverové verzie Triedy C a Triedy E.
Na prvý pohľad je dizajn CLE kupé veľmi vydarenou evolúciou dizajnu predchádzajúcej generácie kupé triedy C, výrazné predné svetlomety, bočné línie, prelisy a predovšetkým celkové proporcie však dovoľujú predpokladať, že nové CLE môže byť plnohodnotnou náhradou oboch v úvode spomínaných modelov.
Technickým základom pre CLE aktuálna trieda C (W206), nárast celkovej dĺžky oproti modelom sedan a kombi je takmer 10 centimetrov. S celkovou dĺžkou 4.850 milimetrov je nové kupé oproti predchádzajúcej generácii kupé Triedy C dlhšie o 164 milimetrov a dokonca o 15 milimetrov dlhšie ako posledné kupé Triedy E. Na šírku má CLE 1.860 milimetrov, teda o 50 milimetrov viac oproti kupé triedy C a zhodne s predchádzajúcim modelom Triedy E. Výška 1.428 milimetrov predstavuje nárast +23 milimetrov, resp. mínus 2 milimetre.
Predný previs s rozmerom 888 milimetrov znamená +98, resp. 38 milimetrov, zadný previs s hodnotou 1.097 milimetrov je o 41 milimetrov dlhší oproti predchodcovi Triedy C, ale kratší o 15 milimetrov oproti predchodcovi triedy E.
Nielen pre celkové proporcie, ale aj pre miesto v interiéri je dôležitá hodnota rázvoru 2.865 milimetrov (+25 milimetrov, resp. mínus 8 milimetrov) a hodnota rozchodu kolies 1.605 mm vpredu, 1.616 milimetrov vzadu (+38/+68 mm, resp. 0/+7 mm).
Nové kupé CLE ponúka oproti predchádzajúcemu modelu triedy C viac miesta pre pasažierov (miesto na nohy vpredu +2mm, vzadu +56 mm, resp. na kolená +72 mm, na ramená vpredu +22 mm, vzadu +19 mm, priestor na lakte +17 mm vpredu, resp. +19 mm vzadu), na šírku v oblasti ramien vzadu (+54 mm) a lakťov (+36 mm) dokonca viac priestoru aj oproti kupé triedy E. Ostatné rozmery sa však oproti predchádzajúcej generácii kupé Triedy E zmenšili, najvýraznejšie miesto na nohy v druhom rade (mínus 43 milimetrov). Batožinový priestor má základný objem 420 litrov, teda oproti nahrádzaným modelom +60 litrov, resp. mínus 5 litrov.
Architektúra palubnej dosky je totožná s ostatnými modelmi triedy C, prístrojový panel však má štandardne uhlopriečku 12,3 palca (sedan a kombi majú v základe 10,25 palcov, väčšia je za príplatok), vertikálne orientovaný stredový displej má uhlopriečku 11,9 palca a je o šesť stupňov natočený smerom k vodičovi. Výduchy ventilácie majú charakteristický tvar pripomínajúci gondoly leteckých prúdových motorov. Novinkou sú sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, na želanie aj s integrovanými reproduktormi a nahradenie klasickej páčky na sklopenie operadiel sedadiel pre ľahšie nastupovanie koženou „slučkou“.
Nové CLE kupé preberá viaceré digitálne inovácie z najnovšej triedy E a je len druhým modelom značky s novou architektúrou elektroniky a treťou generáciou infotainmentu MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
Ponuka motorov z veľkej časti zodpovedá pohonným jednotkám, ktoré sú k dispozícii v Triede C. Okrem štvorvalcových pohonných jednotiek však už pri uvedení na európsky trh bude k dispozícii vrcholný benzínový šesťvalec, ktorý aktuálne nie je k dispozícii ani pre Triedu E. Všetky pohonné jednotky sú mild-hybridné systémy, ktoré popri prepĺňaní turbodúchadlom disponujú druhou generáciou integrovaného štartér generátora (ISG). Elektromotor integrovaný do štandardnej deväťstupňovej automatickej prevodovky 9G-TRONIC aj vďaka novej batérii ponúka dodatočný výkon 17 kW (23 koní) a 200 Nm. Modely s pohonom všetkých kolies 4MATIC profitujú z nižšej hmotnosti komponentov umiestnených na prednej náprave, ktoré zároveň dokážu preniesť väčšiu porciu sily.
Základ ponuky tvorí model Mercedes-Benz CLE 220 d, ktorého naftový motor s objemom 1.993 cm³ má výkon 145 kW (197 koní) pri 3.600 ot/min., maximum krútiaceho momentu 440 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1.800 do 2.800 otáčok za minútu. Táto motorizácia je k dispozícii výlučne s pohonom zadných kolies. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 238 km/h.
Mercedes-Benz CLE 200 s pohonom výlučne zadnej nápravy a s benzínovým motorom s objemom 1.999 cm³, má výkon 150 kW (204 koní) pri 5.800 otáčkach za minútu a maximum krútiaceho momentu 320 Nm v rozsahu od 1.600 do 4.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 240 km/h.
Verzia s pohonom všetkých kolies CLE 200 4MATIC má napriek lepšej trakcii kvôli vyššej hmotnosti nepatrne horšie dynamické hodnoty. Podľa predbežných údajov, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 236 km/h. Zaujímavosťou je, že verzia 4MATIC má oproti verzii s pohonom zadnej nápravy rovnaké maximum výkonu posadené o tristo otáčok vyššie (6.100 ot/min) a má užší rozsah otáčok, v ktorých je k dispozícii maximum krútiaceho momentu (2.000 až 4.000 ot/min.)
Model Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC s benzínovým motorom s objemom 1.999 cm³ má výkon 190 kW (258 koní) pri 5.800 otáčkach za minútu a maximum krútiaceho momentu 400 Nm je dostupné v rozsahu od 2.000 do 3.200 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Vrcholom ponuky je model CLE 450 4MATIC so šesťvalcovým motorom s objemom 2.999 cm³, ktorý produkuje maximálny výkon 280 kW (381 koní) v rozsahu od 5.800 do 6.100 otáčok za minútu a maximálna hodnota krútiaceho momentu 500 Nm je dostupná v rozsahu od 1.800 do 5.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Automobilka v tlačovej správe zatiaľ nezverejnila hmotnosti vozidiel, avšak prihliadnuc na minimálne lepšie dynamické parametre oproti novej Triede E (mínus 0,1 sekundy z nuly na 100 km/h) sa hmotnosti základných štvorvalcových motorizácií môžu pohybovať nad úrovňou 1.800 kilogramov pre benzínovú verziu a zrejme až 1.900 kg pre naftovú motorizáciu.
Podvozok je v porovnaní s modelom sedan posadený o 15 milimetrov nižšie a vo všetkých troch verziách má poskytovať nielen výbornú agilitu na kľukatých cestách, ale aj výnimočný komfort pri cestovaní na dlhé vzdialenosti.
Základom je komfortný podvozok, športový podvozok so špecifickými tuhšími tlmičmi je k dispozícii ako opcia. Najvyššou verziou je podvozok s adaptívnymi tlmičmi DYNAMIC BODY CONTROL, ktorý zároveň obsahuje natáčanie kolies zadnej nápravy a športové riadenie s variabilným prevodom. Natáčanie kolies zadnej nápravy až do 2,5 stupňa zvyšuje agilitu v nízkych rýchlostiach a zvyšuje stabilitu v rýchlostiach vysokých. V rýchlosti do 60 km/h sa kolesá zadnej nápravy natáčajú v opačnom smere ako kolesá prednej nápravy, nad rýchlosťou 60 km/h sa natáčajú v rovnakom smere.
Uvedenie modelu Mercedes-Benz CLE Coupé je pre európsky trh naplánované na november tohto roka, verzia Cabriolet bude nasledovať v roku 2024.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz