Najväčšie SUV automobilky Mercedes-Benz prešlo modelovými zmenami po vzore svojich menších súrodencov. Vizuálne zmeny exteriéru dopĺňa mild-hybridná technika pre nové šesťvalcové naftové motorizácie, lepšia štandardná výbava a nové farebné opcie.
Mercedes-Benz GLS – Základ modelového radu
Najnovšie modely Mercedes-Benz GLS spoznáte podľa ešte výraznejšej masky chladiča obsahujúcej štyri priečne lamely (namiesto doterajších dvoch). Vizuálne výraznejší je aj nárazník s integrovanými mriežkami prívodu vzduchu v kombinácii s orámovaním vo vysokolesklej čiernej farbe. Prepracovaný bol aj tvar spodného ochranného krytu. V zadnej časti upúta pozornosť nová vnútorná grafika svetiel s tromi horizontálnymi blokmi. Do ponuky kolies pribudli nové 20-palcové viaclúčové disky z ľahkých zliatin v sivej farbe Himalayas s povrchovou úpravou s vysokým leskom.
Mercedes-Benz GLS je rovnako ako predtým štandardne sedemmiestny. S béžovou Catalana a hnedou Bahia sú k dispozícii dve nové farby kože. Prepracovaná bola aj ponuka povrchových úprav interiéru. Lesklé hnedé limetkové drevo je teraz štandardom. Obklad interiéru MANUFAKTUR lesklá čierna plynulé línie klavírny lak, ktorý bol predtým vyhradený pre Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC, je teraz k dispozícii aj pre rodinu GLS od Mercedes-Benz.
Lamely stredových a bočných výduchov ventilácie sú pozinkované vo farbe Silver Shadow - ďalší detail, ktorý je známy z modelu Mercedes-Maybach GLS.
Väčšina vodičov modelu GLS sa pohybuje len po spevnených cestách alebo v ľahkom až stredne ťažkom teréne. Mercedes-Benz napriek tomu upravil rozsah balíka Off-Road Engineering. Medzi jeho komponenty patrí ochrana proti podbehnutiu a o 30 milimetrov väčšia svetlá výška.
Režim „Off-Road Mode“ v aktuálnej generácii MBUX ponúka špeciálny obsah, ako je napríklad sklon, bočný náklon, kompas a uhol natočenia volantu. Vďaka štandardnému parkovaciemu balíku s 360-stupňovou kamerou ponúka funkciu „priehľadnej kapoty“. Keď je aktívny režim Offroad, centrálny displej zobrazuje virtuálny pohľad pod prednú časť vozidla. Pohľad je zložený zo záberov z 360°kamery. Vďaka „priehľadnej kapote“ možno lepšie rozpoznať prekážky, ako sú veľké kamene alebo hlboké výmole na trase.
Aktualizovaná generácia informačno-zábavného systému MBUX so sebou prináša nový vzhľad displejov. Displeje je možné individualizovať pomocou troch rôznych štýlov (klasický, športový, diskrétny) a troch režimov (navigácia, asistenčné služby, servis). Okrem toho sa oba displeje môžu zobraziť v siedmich farebných schémach v kombinácii s okolitým osvetlením. Centrálny displej ponúka všetok obsah ako doteraz a dá sa ovládať priamo a pohodlne ako dotykový displej.
V ponuke pohonných jednotiek sú k dispozícii tri šesťvalce, benzínový s označením GLS 450 4MATIC má objem 2.999 cm³ a výkon 280 kW (381 koní) v rozsahu od 5.800 do 6.100 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 500 Nm je dostupná od 1.800 do 5.000 ot/min. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Novinkou pre GLS sú nové naftové šesťvalce s objemom 2.989 cm³ (predtým s objemom 2.925 cm³), ktoré ponúkajú výrazne vyšší výkon ako ich predchodcovia. Model GLS 350 d 4MATIC má výkon 230 kW (313 koní, čo je nárast o 30 kW/40 koní) v rozsahu od 3.600 do 4.800 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 650 Nm (+ 50 Nm) je dostupná od 1.350 do 3.200 ot/min. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 238 km/h. Model GLS 350 d 4MATIC teda výkonovo takmer dorovnal verziu GLS 400 d 4MATIC pred faceliftom (243 kW / 330 koní, 700 Nm).
Model GLS 450 d 4MATIC (pred FL ako 400 d) má výkon 270 kW (367 koní, čo je nárast o 27 kW/37 koní) v rozsahu od 3.600 do 4.800 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 750 Nm (+ 50 Nm) je dostupná od 1.350 do 2.800 ot/min. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 6,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Naftové motory dostali po vzore benzínových motorov integrovaný štartér generátor, ktorý poskytuje dodatočný výkon 15 kW / 20 koní, resp. 200 Nm.
Vrcholom ponuky pre klasické prevedenie GLS je benzínový vidlicový osemvalec v modeli GLS 580 4MATIC s výkonom 380 kW / 517 koní (plus 20 kW / 28 koní) dosahovaným pri 5.800 ot/min. O 30 Nm vzrástla aj hodnota maximálneho krútiaceho momentu, 730 Nm je dostupných od 2.500 do 5.000 otáčok za minútu. EQ Boost má hodnoty 16 kW / 22 koní a 250 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,9 sekundy (predtým 5,3), maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h.
Všetky modely GLS majú samozrejme pohon všetkých kolies a deväťstupňovú automatickú prevodovku 9G-TRONIC, resp. dvojspojkovú AMG-SPEEDSHIFT TCT 9G pre model GLS 63 4MATIC+.
Mercedes-Maybach GLS: Mimoriadny luxus
Zvislé chrómové lišty a nápis "Maybach" sú charakteristickými prvkami masky chladiča najluxusnejšieho modelu. Novinkou v zozname voliteľnej výbavy sú 23-palcové kované disky v typickom dizajne Maybach s kovaným krytom skrutky kolesa.
Ďalším novým štandardným prvkom je ambientné osvetlenie s animovaným premietaním vzoru Mercedes-Maybach. V interiéri nový dizajn poťahov sedadiel zdôrazňuje mimoriadne luxusný charakter vozidla Mercedes-Maybach. Stredné časti povrchov sedadiel a operadiel majú teraz vysokokvalitné prešívanie s diamantovým vzorom a špecifickou perforáciou. Exkluzívne pre Mercedes-Maybach sa pre interiér ponúkajú farebné kombinácie MANUFAKTUR krištáľovo biela/strieborná sivá perleť a MANUFAKTUR mahagónová hnedá/béžová macchiato.
Jedinou pohonnou jednotkou pre Maybach GLS je výkonnejšia verzia benzínového osemvalca, preto má označenie GLS 600 4MATIC. Výkon oproti faceliftu zostal bezo zmien, teda má hodnoty 410 kW (557 koní) v rozsahu od 6.000 do 6.500 otáčok za minútu a 730 Nm dostupných v rozsahu od 2.500 do 5.000 otáčok za minútu. ISG ponúkne ďalších 16 kW / 22 koní a 250 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,2 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Mercedes-AMG GLS: Dynamická verzia pre fajnšmekrov
Mercedes-AMG modernizuje model GLS 63 4MATIC+ a dopĺňa jeho štandardnú výbavu. Nový model je vizuálne rozoznateľný vďaka novo navrhnutému zadnému svetelnému podpisu LED. Do ponuky lakovania pribudli dve nové farby: MANUFAKTUR alpská sivá nemetalická a sodalitová modrá metalíza. Po otvorení predných dverí sa pomocou nového projektora s logom vozidla prehráva svetelná animácia špecifická pre AMG. Kolesá sú v ponuke od štandardných 21-palcových desaťlúčových kolies z ľahkej zliatiny až po voliteľné kolesá s priemerom 22 a 23 palcov vrátane kovaných kolies.
V interiéri sú sedadlá AMG a prvky, ako napríklad prístrojový panel, čalúnené kožou Exclusive nappa. K dispozícii je aj nová farebná schéma vo farbách Bahia brown/black alebo macchiato beige/black. Pre obloženie interiéru je teraz na želanie k dispozícii aj lesklé hnedé limetkové drevo. Okrem toho je na želanie k dispozícii aj nový lesklý čierny klavírny lak MANUFAKTUR s plynulými ozdobnými líniami. Nový Mercedes-AMG GLS profituje aj z najnovšej generácie MBUX: dizajn a funkcie obrazovky špecifické pre AMG ešte viac približujú zážitok zo značky.
Štandardná výbava je ešte rozsiahlejšia ako v už aj tak bohato vybavenom predchodcovi. Okrem iného zahŕňa elektrické panoramatické posuvné strešné okno, vyhrievané a klimatizované predné sedadlá, adaptívny asistent diaľkových svetiel a integráciu smartfónu. Súčasťou výbavy je aj zapínateľný výfukový systém AMG Performance, zvukový systém Burmester®, balík Memory, 360-stupňový parkovací pilot, balík KEYLESS-GO a asistent sledovania mŕtveho uhla.
Na palube je vždy aj najnovšia generácia volantu AMG Performance. Okrúhle tlačidlá na volante AMG zaujmú brilantným zobrazením a intuitívnou logikou ovládania. Umožňujú ovládať dôležité jazdné funkcie a všetky jazdné programy bez toho, aby vodič spustil ruky z volantu. Veniec volantu môže byť na želanie vyhrievaný a je k dispozícii aj v karbónovom vzhľade.
Zákazníci sa môžu tešiť aj na špeciálne prvky výbavy, ako je funkcia MBUX Augmented Reality, svetlomety MULTIBEAM LED a balík AMG Driver's. Zoznam pokračuje balíkom AIR BALANCE, multikonturovými prednými sedadlami a head-up displejom. Súčasťou štandardnej výbavy je aj interiérový asistent MBUX a držiaky pohárov s reguláciou teploty.
V GLS 63 sa o dostatok sily stará osvedčený 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo s výkonom 450 kW (612 koní) dostupným v rozsahu od 5.750 do 6.500 otáčok za minútu, 850 Nm je dostupných od 2.500 do 4.500 otáčok za minútu. ISG ponúkne ďalších 16 kW / 22 koní a 250 Nm.
Motory V8 s objemom 4,0 litra od Mercedesu boli pre všetky výkonové verzie (aj GLS a Maybach GLS) systematicky elektrifikované už v predchádzajúcej verzii pomocou 48-voltového pomocného palubného elektrického systému a integrovaného štartovacieho alternátora (ISG) vrátane funkcie Boost.
Aktívna stabilizácia náklonu s novou konfiguráciou
Súčasťou štandardnej výbavy je aj odpruženie AMG RIDE CONTROL+ s adaptívnym nastaviteľným tlmením. Systém aktívnej stabilizácie náklonu AMG ACTIVE RIDE CONTROL pracuje s dvoma elektromechanickými aktuátormi na prednej a zadnej náprave. Systém obmedzuje nakláňanie karosérie v zákrutách a umožňuje presnejšie ovládanie aj pri zmene zaťaženia a zvýšenú presnosť pri vjazde do zákrut. Zvyšuje tiež jazdný komfort pri jazde v priamom smere, pretože vyrovnáva jednostranné nerovnosti povrchu vozovky.
Súčasťou faceliftu je aj aktualizácia softvéru a nové nastavenie stabilizácie náklonu a vzduchového odpruženia. Tieto opatrenia zvyšujú rozpätie medzi dynamickým riadením a komfortom. Jemné vyladenie softvéru pre konfiguráciu systému ESP®, elektronicky riadeného uzávierkového diferenciálu zadnej nápravy, plne variabilného pohonu všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ a systému riadenia odpruženia prináša dynamické a vynikajúce jazdné vlastnosti.
Modernizovaný Mercedes-Benz GLS sa u európskych predajcov objaví od konca októbra 2023, v USA sa uvedenie na trh očakáva v polovici septembra.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz