Nová Trieda E od Mercedes-Benz – Klasický dizajn, pokročilé technológie a (zatiaľ) len štvorvalcové motory
Nová Trieda E má ambíciu opäť sa stať lídrom vo svojej triede. Prináša klasický trojpriestorový dizajn sedanu s dlhou prednou kapotou, dozadu posunutou kabínou a krátkym zadným vekom batožinového priestoru, ale aj progresívne dizajnové prvky a elektrifikované pohonné jednotky.
Štuttgartská automobilka pozorne počúva svojich zákazníkov a preto je nová Trieda E určená pre tradičných business zákazníkov, ktorí ešte nie sú pripravení na čisto elektrické vozidlá. Popri konzervatívne elegantnom dizajne karosérie majú byť jej hlavným predajným argumentom spaľovacie motory a s nimi spojený dojazd na jednu nádrž.
Budúcnosť automobilky s hviezdou v znaku je čisto elektrická a preto bude nová Trieda E poslednou so spaľovacími motormi. Predpokladaný životný cyklus však dosiahne osem až desať rokov a po uplynutí tohto obdobia už nikto nebude za spaľovacími motormi smútiť. Aspoň takto to predpokladá samotná automobilka.
Tradičná trojpriestorová limuzína bude k dispozícii v dvoch vyhotoveniach, Exclusive Line zdôrazňuje so svojimi tromi horizontálnymi elementami v mriežke chladiča eleganciu, AMG Line má vyjadrovať dynamický charakter, ktorý sa má premietnuť aj do suverénnych jazdných vlastností. Úplne novým dizajnovým elementom je čierne orámovanie masky chladiča, ktoré má symbolizovať príbuznosť s modelmi rodiny Mercedes-EQ. Maska chladiča môže byť za príplatok vybavená svetelným orámovaním.
Jedinečná grafika predných digitálnych svetlometov a zadných skupinových svietidiel s vizuálom štvorice hviezd prináša jedinečný svetlený podpis, ktorý má odlíšiť jednotlivé sedany automobilky.
Nová Trieda E nepatrne narástla na dĺžku (+14 mm), má väčší rázvor (+22 mm) a širší rozchod predných a zadných kolies, no napriek väčšej čelnej ploche dosahuje rovnaký súčiniteľ odporu vzduchu ako predchádzajúca generácia (0,23). V prospech posádky sa zmenili aj vnútorné rozmery. Vpredu je o 5 mm viac miesta nad hlavou, priestor na nohy v druhom rade sedadiel narástol o 17 mm. Ešte väčší prírastok priestoru získali cestujúci vzadu v oblasti lakťov (+25 milimetrov), celková šírka 1.519 mm sa už približuje úrovni o triedu vyššie. Batožinový priestor sedanu má naďalej 540 litrov, teda oproti predchádzajúcej generácii zostal bezo zmien. Celkové rozmery novej triedy E sú: dĺžka 4.949 mm, šírka 1.880 mm a výška 1.468 mm (hybridné verzie 1.480 mm).
Motorizácie a pohony
S príchodom na trh uvedie Mercedes celkom štyri motorizácie v šiestich vyhotoveniach. Polovica všetkých modelov disponuje mild-hybridnou technológiou, zostávajúca polovica sú plug-in hybridné verzie štvrtej generácie. Všetky verzie disponujú automatickou deväťstupňovou prevodovkou 9G TRONIC.
Oficiálna tlačová správa spomína, že všetky štvorvalcové a šesťvalcové spaľovacie motory pochádzajú z aktuálnej rodiny modulárnych motorov FAME (Family of Modular Engines). Okrem preplňovania turbodúchadlom majú vznetové aj zážihové motory inteligentnú asistenciu s integrovaným štartérom-generátorom (ISG). Sú to teda mild hybridy. Vďaka novej batérii sa výkon elektromotora zvýšil z 15 na 17 kW a nárast krútiaceho momentu na 205 Nm. Pre európsky trh sú k dispozícii (zatiaľ) výlučne štvorvalcové motory.
Základ ponuky tvorí model Mercedes-Benz E 200 s pohonom výlučne zadnej nápravy a s benzínovým motorom s objemom 1.999 cm³, ktorý poskytuje výkon 150 kW (204 koní) pri 5.800 otáčkach za minútu a maximum krútiaceho momentu 320 Nm v rozsahu od 1.600 do 4.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,5 sekundy a maximálna rýchlosť je až 240 km/h. Pohotovostná hmotnosť (EU) je 1.825 kg, maximálne užitočné zaťaženie je 625 kg.
Model Mercedes-Benz E 220 d má naftový motor s objemom 1.993 cm³ a poskytuje výkon 145 kW (197 koní) pri 3.600 ot/min., maximum krútiaceho momentu 440 Nm v rozsahu od 1.800 do 2.800 otáčok za minútu. Táto motorizácia je k dispozícii so zadným pohonom, ale aj s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá verzii s pohonom jednej nápravy 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 238 km/h. Pohotovostná hmotnosť (EU) je 1.915 kg, maximálne užitočné zaťaženie je 615 kg. Verzia s pohonom oboch náprav Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 234 km/h. Pohotovostná hmotnosť (EU) je 1.975 kg, maximálne užitočné zaťaženie je 605 kg.
Plug-in hybridné verzie sú k dispozícii zatiaľ v kombinácii s benzínovými motormi v troch verziách, každá má pritom elektromotor integrovaný do prevodovky s výkonom 95 kW (129 koní) a silu 440 Nm. Dojazd na výlučne elektrickú energiu má presiahnuť 100 kilometrov.
Mercedes-Benz E 300 e má systémový výkon 230 kW (313 koní) a 550 Nm. Benzínový motor s objemom 1.999 cm³ poskytuje výkon 150 kW (204 koní) pri 6.100 otáčkach za minútu a maximum krútiaceho momentu 320 Nm v rozsahu od 2.000 do 4.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá verzii s pohonom jednej nápravy 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 236 km/h. Pohotovostná hmotnosť (EU) je 2.210 kg, maximálne užitočné zaťaženie je 595 kg. Verzia s pohonom oboch náprav Mercedes-Benz E 300 e 4MATIC zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 234 km/h. Pohotovostná hmotnosť (EU) je 2.265 kg, maximálne užitočné zaťaženie je 595 kg.
Aktuálnym top modelom Triedy E je model Mercedes-Benz E 400 e 4MATIC, ktorého benzínový motor produkuje výkon 185 kW (252 koní) pri 5.800 ot/min. a maximum krútiaceho momentu 400 Nm v rozsahu od 3.200 do 4.000 ot/min. Celkový systémový výkon je 280 kW (381 koní) a 650 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 5,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h. Pohotovostná hmotnosť (EU) tejto verzie je rovnaká ako slabšieho PHEV modelu s pohonom všetkých kolies, teda 2.265 kg, maximálne užitočné zaťaženie je 595 kg.
Začiatkom budúceho roka pribudnú dve verzie plug-in hybridných modelov kombinujúce elektromotor s naftovým motorom.
Mercedes-AMG E 63 E PERFORMANCE
V rámci predstavenia novej Triedy E sme mali možnosť zúčastniť sa interview s technikmi a produktovými špecialistami, pričom nás samozrejme zaujímalo, či v ponuke pribudnú ďalšie motorizácie. Okrem naftových plug-in hybridných verzií sme však nedostali priamu odpoveď na možné rozšírenie palety motorizácií. Šesťvalcové modely pre Európu sú teda neisté, avšak z nepriamej odpovede usudzujeme, že príde aj špičková verzia Mercedes-AMG, pravdepodobne s tradičným označením E 63. Opäť sa z povahy odpovede domnievame, že základom pre pohon bude plug-in hybridná sústava už známa z modelu Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE. Hoci v Triede S má táto sústava výkon 802 koní a silu 1.430 Nm, pre model Mercedes-AMG E 63 E PERFORMANCE očakávam výkon na úrovni 750 až 780 koní a viac ako 1.200 Nm.
Moje očakávania podporujú dva dôvody: prvým je výkon modelu Mercedes-AMG C 63 S E Performance (680 koní a 1.180 Nm), Trieda E by sa teda logicky mala zaradiť medzi model Triedy C a Triedy S a druhým je očakávaný výkon hlavného konkurenta: BMW M5 bude disponovať PHEV pohonnou sústavou z modelu BMW XM Label Red s očakávaným výkonom 550 kW (748 koní) a silou 1.000 Nm. Nie je však vylúčené, že Mercedes-AMG E 63 E PERFORMANCE konkurenciu (a nás) prekvapí rovnakým výkonom 802 koní a silou 1.430 Nm, ktorý pohonná sústava dosahuje v Triede S.
Podvozok novej Triedy E, vzduch na želanie
Vpredu je štvorprvkové zavesenie kolies, vzadu päťprvková náprava. Predný pomocný rám a nosič zadnej nápravy oddeľujú podvozok a karosériu od vibrácií a hluku a sú tak súčasťou prepracovanej koncepcie komfortu. Mild hybridné modely sú štandardne vybavené odpružením s oceľovými pružinami AGILITY CONTROL so systémom selektívneho tlmenia. V porovnaní s podvozkom plug-in hybridov je navyše znížený o 15 milimetrov.
Nová Trieda E je na želanie k dispozícii s technologickým balíkom. Jeho súčasťou je vzduchové odpruženie AIRMATIC na oboch nápravách s plynulou reguláciou tlmenia ADS+ a riadenie zadnej nápravy. Charakteristika tlmičov sa riadi úplne automaticky a pre každé koleso zvlášť, so samostatným tlmením odskoku a kompresie. Súčasťou systému AIRMATIC je regulácia výšky podvozku. Udržuje konštantnú svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie vozidla, ale v prípade potreby vykonáva aj zmeny svetlej výšky. Na zníženie odporu vzduchu, a tým aj spotreby paliva, sa v režime jazdy COMFORT automaticky zníži úroveň vozidla o 15 milimetrov od rýchlosti 120 km/h. Zároveň sa zníži ťažisko vozidla, čím sa zlepší stabilita jazdy.
Pre novú Triedu E je k dispozíciií príplatkové riadenie zadnej nápravy a kombinovaný priamejší prevod riadenia prednej nápravy. Uhol riadenia na zadnej náprave je až 4,5 stupňa. Vďaka tomu sa priemer otáčania zmenší až o 90 centimetrov. V modeloch Triedy E s pohonom 4MATIC je polomer otáčania 11,1 metra namiesto 12,0 metra a vo verziách s pohonom zadných kolies sa skrátil z 11,6 na 10,8 metra. Okrem toho vodič potrebuje aj menej otáčok volantom od dorazu po doraz. Pri riadení zadných kolies je to 2,2 namiesto 2,4 otáčky (údaje sú zaokrúhlené pre pohon zadných a všetkých kolies).
Pri rýchlostiach nižších ako 60 km/h sa zadné kolesá pri parkovaní natáčajú v opačnom smere ako predné kolesá - až o 4,5° proti uhlu natočenia prednej nápravy. Tým sa prakticky skracuje rázvor v závislosti od situácie, čím sa vozidlo stáva obratnejšie a agilnejšie. Od rýchlosti viac ako 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú až o 2,5° v rovnakom smere ako predné kolesá. Výsledný prakticky predĺžený rozchod kolies ponúka zvýšenú jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy pri vysokých rýchlostiach, rýchlych zmenách jazdných pruhov alebo náhlych vyhýbacích manévroch.
Interiér
Nová prístrojová doska formuje digitálny zážitok v interiéri. Ak je Trieda E vybavená voliteľnou obrazovkou pre predných cestujúcich, veľká sklenená plocha MBUX Superscreen sa rozširuje na centrálny displej. Vizuálne oddelený od nej je displej s vysokým rozlíšením v zornom poli vodiča. Hlavné ikony na centrálnom displeji a voliteľnom displeji pre spolujazdca sú teraz jednoduchšie a ich farby vychádzajú z farieb dlaždíc smartfónu.
Architektúra elektroniky je viac založená na softvéri a menej na hardvéri. Výpočtové funkcie predtým oddelených domén sa uskutočňujú v jednej výpočtovej jednotke. Obrazovky a informačno-zábavný systém MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkon a rýchlosť dátových tokov.
Prvý na rade je sedan, začiatkom budúceho roka bude predstavená aj mimoriadne obľúbená verzia kombi. Ceny by mali byť ohlásené v lete a prvé autá sa k zákazníkom dostanú na jeseň.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz