Mníchovská automobilka oficiálne predstavuje nové BMW M4 CSL. Označenie Coupé Sport Leicht si v celej histórii automobilky vyslúžilo len tretie vozidlo, ktoré je zároveň oslavou a jedným z darčekov pri príležitosti 50. výročia BMW M GmbH.
Prvým BMW s označením CSL bol homologizačný špeciál BMW 3,0 CSL (E9) z roku 1972 s výkonom 151 kW (206 koní) a silou 286 Nm. V roku 2004 nasledovalo medzičasom legendárne BMW M3 CSL s výkonom 264 kW (360 koní) a silou 370 Nm. Výkon síce vzrástol len nepatrne (+ 17 koní), ale DIN hmotnosť klesla o celých 110 kilogramov oproti štandardnému modelu M3 E46.
Za nepriameho predchodcu novinky môžu byť považované BMW M3 GTS (E92) s atmosférickým osemvalcom (330 kW/450 koní, 1.500 kg) a BMW M4 GTS (F82) s prepĺňaným šesťvalcom (368 kW/500 koní a 600 Nm, 1.510 kg).
Nové BMW M4 CSL (G82) chce byť s DIN hmotnosťou 1.625 kg tiež „Leicht“, oproti aktuálnej generácii M4 je to o celých 100 kilogramov menej. V porovnaní s predchodcami ale nejde o žiadnu mušiu váhu.
Úspora hmotnosti bola dosiahnutá okrem iného demontážou zadných sedadiel a bezpečnostných pásov, integrovaním prepážky medzi kabínou a batožinovým priestorom (mínus 21 kg), montážou škrupinových sedadiel sa oproti klasickým sedadlám v M4 Competition ušetrilo 24 kg. Znížením množstva zvukovej izolácie sa ušetrilo približne 15 kilogramov. Predná kapota, strecha a veko batožinového priestoru sú vyrobené z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CRFP) čo ušetrilo približne 11 kilogramov. Ďalšie kilá usporili nové odľahčené komponenty podvozku, štandardne dodávané keramické brzdy s rozmerom 400x38 mm vpredu a 380x28 mm vzadu a titánový zadný tlmič výfukovej sústavy.
Výkon radového šesťvalca vzrástol o 30 kW (40 koní) na výslednú hodnotu 405 kW (550 koní) pri 6.250 otáčkach za min. Maximálna hodnota krútiaceho momentu zostala nezmenených 650 Nm, je však dostupná v širšom pásme otáčok (od 2.750 do 5.950 otáčok/min.).
Vďaka osemstupňovej automatickej prevodovke M Steptronic zrýchľuje odľahčené kupé z nuly na 100 km/h za 3,7 sekundy (mínus 0,2 sekundy). Zrýchlenie z nuly na 200 km/h trvá 10,7 sekundy (mínus 1,8 sekundy oproti BMW M4 Competition). Maximálna rýchlosť je 307 km/h.
Nové BMW M4 CSL je s časom 7 min. 20,207 s (celé kolo s dĺžkou 20,832 km, kratšia verzia bez rovinky T13 s časom 7 min. 15,677 s) zároveň najrýchlejším BMW na Severnej slučke okruhu Nürburgring.
Štandardne dodávaná funkcia M Traction Control so špecifickým naladením pre používanie na okruhu umožňuje vodičovi nastaviť si individuálne hraničné hodnoty pre obmedzenie preklzu kolies. Na suchom povrchu pomáhajú nastavenia systému M Traction Control na hodnoty 1 až 5 vodičovi jazdiť kontrolovanými driftmi. Úrovne 6 až 10 sú založené na aplikácii vyvinutej pre pretekárov cestovných automobilov a berú do úvahy podmienky povrchu a teplotu pneumatík tak, aby sa maximalizovala trakcia a smerová stabilita.
Adaptívne odpruženie je dodávané sériovo, podvozok je znížený o 8 mm oproti modelu M4 Competition. Štandardne sa dodávajú aj špeciálne kované M disky kolies z ľahkej zliatiny v exkluzívnom dizajne s priečnymi lúčmi (19 palcov na prednej náprave a 20 palcov vzadu). Sú obuté do vysokovýkonných pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 R špeciálne vyvinutých pre tento špeciálny model s rozmermi 275/35 ZR19 (vpredu) a 285/30 ZR20 (vzadu).
Ak chcete mať nové CSL v garáži, s objednávkou neváhajte, vyrobí sa ich len 1.000 exemplárov. Oficiálna cena zatiaľ nebola zverejnená, podľa magazínu Pistonheads je však tá britská na úrovni 128.820,- £. Cena v kontinentálnej Európe teda môže presiahnuť sumu 150.000,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Foto: BMW