Druhá generácia mimoriadne úspešného modelu XC90 bola predstavená už v roku 2014 a automobilka Volvo predstavuje jej ďalší facelift súvisiaci s úpravou dlhodobej predajnej stratégie.
Vzhľadom na meniace sa podmienky na trhu a požiadavky zákazníkov sa aj značka Volvo rozhodla upraviť svoje elektrifikačné ambície. Spoločnosť Volvo Cars chce dosiahnuť, aby 90 až 100 % jej celosvetového objemu predaja do roku 2030 tvorili elektrifikované vozidlá, čo znamená kombináciu plne elektrických aj plug-in hybridných modelov.
Zvyšných až 10 percent môže tvoriť limitovaný počet mild-hybridných modelov. Tým sa nahrádza predchádzajúca ambícia spoločnosti, aby bolo celé jej modelové portfólio do roku 2030 plne elektrické.
Podiel plne elektrických vozidiel spoločnosti Volvo Cars predstavoval v druhom štvrťroku 2024 až 26 percent, čo je najvyšší podiel spomedzi všetkých jej prémiových konkurentov. Podiel jej elektrifikovaných vozidiel - elektromobilov a plug-in hybridov - predstavoval 48 percent.
Mimoriadne sa darilo nielen tradičnému bestselleru XC60, ktoré bolo s počtom 29.903 kusov najpredávanejším plug-in hybridným modelom v Európe, ale prekvapujúco aj modelu XC90, ten ako PHEV s počtom 12.277 kusov obsadil deviate miesto v európskom rebríčku TOP10.
Ešte zaujímavejší ako absolútne čísla je percentuálny nárast predajov spomenutých plug-in hybridných modelov. Oproti prvému polroku 2023 to bolo +42% pre Volvo XC60 a dokonca +55% pre model XC90. Za júl 2024 pridalo Volvo XC60 ďalších 4.363 kusov (+26% oproti mesiacu júl 2023) a Volvo XC90 1.859 kusov (+33% oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka.
Podiel plug-in hybridných modelov za prvý polrok 2024 v rámci modelového radu XC60 predstavoval takmer 63%, v rámci modelového radu XC90 to bolo viac ako 65%.
Veľký úspech si za prvý polrok zaknihovalo aj plne elektrické Volvo EX30, ktoré bolo s počtom 36.980 kusov, po Tesle Model Y a Model 3, tretím najpredávanejším elektrickým autom na Európskom trhu.
Volvo očakáva, že do roku 2025 sa bude podiel elektrifikovaných modelov pohybovať medzi 50 a 60 percentami. Ešte pred koncom tohto desaťročia bude mať spoločnosť Volvo Cars k dispozícii kompletný rad plne elektrických vozidiel. S piatimi plne elektrickými vozidlami (EX40, EC40, EX30, EM90 a EX90), ktoré sú už na trhu, a ďalšími piatimi modelmi vo vývoji zostáva úplná elektrifikácia kľúčovým pilierom produktovej stratégie spoločnosti Volvo Cars. Jej dlhodobým cieľom zostáva stať sa plne elektrickou automobilkou a do roku 2040 chce dosiahnuť nulové čisté emisie skleníkových plynov.
Druhý facelift modelu XC90
Aktuálne zmeny modelu XC90 sa týkajú najmä prednej časti vozidla, ktorá dostala nielen nové svetlá, prednú masku a nárazník, ale aj kapotu a predné blatníky. Z profilu a z pohľadu zozadu je to však nepochybne druhá generácia modelu XC90. Mimoriadnou dlhovekosťou sa vyznačovala už prvá generácia modelu XC90, ktorá sa vyrábala dlhých 14 rokov (posledné dva roky ako XC Classic v Číne). Rozsah faceliftu potvrdzuje, že dizajn vlajkovej lode značky Volvo je aj po desiatich rokoch stále aktuálny a ako potvrdzuje rast predajov medzi zákazníkmi aj mimoriadne obľúbený.
V rámci portfólia pohonných jednotiek kladie automobilka Volvo dôraz na plug-in hybridný model XC90 T8, ktorého aktuálny dojazd na elektrickú energiu má vďaka 14,7 kWh využiteľnej (18,8 kWh nominálnej) kapacity elektrickej batérie predstavovať 71 kilometrov. Mimochodom, palubná nabíjačka stále umožňuje len nabíjanie striedavým prúdom s maximálnym výkonom 6,4 kW, čo pri využití nabíjačky s výkonom 11 kW umožní plné dobitie prázdnej batérie za 3 hodiny (alebo 7 hodín z bežnej 230-Voltovej domácej zásuvky).
Pohonnú sústavu aj naďalej tvorí štvorvalcový benzínový motor s objemom 1.969 cm³ prepĺňaný jedným turbodúchadlom s výkonom 228 kW (310 koní) dostupným pri 6.000 ot/min. a silou 400 Nm (v rozsahu od 3.000 do 4.800 ot/min.), doplnený o elektromotor s výkonom 107 kW (145 koní) dosahovaným pri 15.900 ot/min. a silou 309 Nm dostupnou v rozsahu od 0 do 3.280 otáčok za minútu.
Vďaka systémovému výkonu 335 kW (455 koní) a sile 709 Nm zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 180 km/h (140 km/h pri jazde na elektrickú energiu). Spaľovací motor poháňa prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky Aisin výlučne kolesá prednej nápravy, elektromotor cez jednostupňovú prevodovku kolesá zadnej nápravy. V hybridnom režime, resp. v režime offroad sú teda k dispozícii obidve poháňané nápravy.
Volvo XC90 T8 má prevádzkovú hmotnosť 2.297 kilogramov a s užitočným zaťažením až 653 kilogramov umožňuje využiť ponúkaný batožinový priestor, ktorý má hodnoty 262 litrov pri sedemmiestnej konfigurácii, 640 litrov pri päťmiestnej konfigurácii a až 1.816 litrov pri sklopení operadiel druhého a tretieho radu sedadiel. Model T8 dokáže potiahnuť až 2.400 kg vážiaci brzdený príves (alebo 750 kg nebrzdený).
Okrem videteľných zmien Volvo zapracovalo na lepšom odhlučnení, nové sú aj štandardné matrixové svetlá. Okrem štandardného podvozku s novými tlmičmi FSD je k dispozícii je aj príplatkové vzduchové odpruženie, ktoré dokáže znížiť svetlú výšku (oproti základnej polohe) o 20 milimetrov alebo ju naopak zvýšiť o 40 milimetrov.
Do ponuky motorizácii v Európe sa vracia aj model XC90 B5 s výkonom 184 kW (250 koní), výkonnejší štvorvalec s označením B6 je podľa nám dostupných informácií vyhradený pre Čínu a USA. Obidve verzie sú vybavené 48-Voltovou mild-hybridnou technikou.
Vonkajšie rozmery 4.953 mm (dĺžka), 2.984 mm (rázvor), 2.140 mm (šírka so spätnými zrkadlami) a výška 1.767 až 1.771 mm (výška) zodpovedajú na milimeter presne predchodcovi.
Veľké zmeny v interiéri
Vynovený interiér prichádza s prepracovanou prednou časťou kabíny, ktorá svojimi čistými líniami predstavuje to najlepšie zo súčasného škandinávskeho dizajnu. Väčší centrálny dotykový displej (11,2 palcov) s vyšším rozlíšením zlepšuje používateľský zážitok a otvára svet nových funkcií, aplikácií a pravidelných aktualizácií softvéru over-the-air.
Prístrojová doska má horizontálnejší tvar ako predtým, obsahuje dekoratívne panely vyrobené z prvotriednych recyklovaných materiálov pre textúrovanejší povrch a je rozdelená novými vertikálnymi vetracími otvormi. Vylepšené ambientné osvetlenie prispieva k ešte luxusnejšiemu pocitu v noci.
V reakcii na spätnú väzbu od súčasných majiteľov modelu XC90 automobilka pridala viac praktických riešení: v stredovej konzole pribudol ďalší odkladací priestor vrátane dodatočného držiaka na poháre a pre väčšie pohodlie umiestnili bezdrôtovú nabíjačku telefónu pred stredový tunel, oddelene od hlavného odkladacieho priestoru.
Dostupnosť a ceny
Nové Volvo XC90 je možné objednávať už teraz, produkcia a dodanie prvých kusov je naplánované na koniec tohto roka. Nie je teda vylúčené, že si novinku budete môcť dopriať už pod tohtoročný vianočný stromček.
Na slovenskom trhu začína cena pre model XC90 T8 eAWD vo výbave Core Bright na sume 89.700,- EUR, vo výbave Plus Bright / Dark 95.000,- EUR a vo výbave Ultra Bright / Dark 99.800,- EUR. Ceny pre verziu B5 AWD začínajú na sume 76.230,- EUR (Core Bright), cez 81.230,- EUR (Plus Bright) až po 86.840,- EUR (Ultra Bright).
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volvo Cars, JATO Dynamics